[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:24

Idd, als het zo duidelijk is zou ik zeker testen en met medicatie beginnen.

Mijn monsters zijn zo op geknapt van hun dagelijkse pilletje. Ze zijn beide jaren jonger geworden in hun doen en laten.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:35

Marijn, niet iedere DA weet evenveel van alle ziektes. En ik denk dat ze er hier volledig naast zit.

Kijk eens naar jezelf...........je hebt bijv astma en hebt dagelijks medicatie nodig. Dit krijg je niet van je ouders en huisarts omdat je het toch zo verder prima doet? Laten we maar even afwachten de komende 2 weken, zet haar maar lekker in de frisse lucht en dan knapt ze wel op.

Ik neem aan dat jij jezelf bepaalde zorg ook niet laat ontnemen? Doe dit bij je paard dan ook niet! Zij heeft die medicatie nodig! En cushing bepalen zonder bloedtest is net als in je glazen bol kijken en deze conclusie trekken...............nergens op gebaseerd.

SR, wat vreselijk voor jou. Arme Fiek............ :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:12

Dat is niet helemaal waar dimple , want bv de lange met slag erin, haren, is het symptoom voor cushing. Dus als de symptomen overduidelijk zijn , kun je zonder test cushing constateren, het testen is voor de wat vagere gevallen wel hard nodig. Dat je vervolgens geen medicatie voorschrijft als DA, dat klopt van geen kant.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:22

Maar dan wil je toch nog steeds graag weten wat je beginwaarden zijn. Zodat je ook daadwerkelijk kan bepalen of de medicatie aanslaat?
Hoe dan ook.............(maar dat ben ik) ik zou het bewezen willen zien, maar ik snap je punt.

xmarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:26

De symptomen waren overduidelijk ja, medicatie ga k navragen

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:31

Maar dan nog zou ik de waarde willen weten, zodat je op een gegeven moment weet of je op de juiste dosis zit of dat je hoger/lager kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:48

Sorry hoor, maar dan moet je wel geld te veel hebben, als je om de paar maanden moet gaan testen en dan je dosis puur en alleen op de acth waardes te laten afhangen...
Om over het verschil in hoogte acth versus seizoen rijzing nog maar te zwijgen...
Ik zeg niet dat testen niet belangrijk is en vooral bij zo een klungelende DA, want die zou ik nergens meer in serieus nemen.
Maar wij weten ook allemaal dat maar blijven testen ook niet alles zeggend is en je toch meestal verhoogd of verlaagd op je eigen intuïtie en symptomen / bijwerkingen van je paard.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:54

SR heel veel sterkte bij het nemen van de juiste beslissing :(:)

Met een bloedtest weet je gelijk hoe erg het is.. Ook als je besluit om eerst bijvoorbeeld andere factoren aan te pakken (krachtvoer, gras, scheren..)

Om nog een puntje toe te voegen aan de discussie: is het in eerste instantie geven van medicijnen (met goed resultaat) en het vervolgens ermee stoppen ook zielig? Want met de medicijnen bestrijd je toch alleen de symptomen waar ze last van hebben? Het is toch geen pijnstiller? Is er iemand die gestopt is met het geven van medicijnen even los van de gevallen van verslechtering i.p.v. verbetering door het medicijn?

Ik ga toch maar eens een zak Subli halen, misschien lust meneer dit wel. Hij knapt nu ook al op gelukkig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:00

Ik ben het wel gedeeltelijk met OJJ eens - ik zou vooraf een keer testen, en na een paar maanden nog een keer om te zien of het goed aanslaat of dat de dosis evt verhoogd moet worden. Voor het overige je paard goed in de gaten houden - je ziet snel genoeg of het werkt of niet. Wat de seizoens-rijzing betreft: veel mensen die ik ken verhogen in die periode de prascend dosis.

Niet alle paarden reageren goed op prascend, zeker in het begin van de medicatie moeten ze zich erg aanpassen. Dat uit zich vaak in gebrek aan eetlust en sloomheid. Dit is grotendeels te voorkomen door niet meteen met een hele dosis ( 1 pil=1mg) te beginnen, maar met een kwart of een halfje. Ook kun je het middel APF over het voer geven - dat zijn zgn adaptogene kruiden die de 'misselijkheid' en andere bijwerkingen wat onder controle houden.

@ XMarijn: zoek alsjeblieft een andere DA als je bloedonderzoek wil laten doen!
Het bloed dat afgenomen wordt voor deze test moet een speciale behandeling ondergaan ( koelen/centrifugeren) en als je huidige DA al niks van Cushing weet.. dan kun je erop rekenen dat het misgaat en je verkeerde waarden terugkrijgt.

@ Mosh: als je stopt met de medicijnen, ontwikkelt de Cushing zich gewoon verder. Ik heb dat met mijn paard ondervonden: eerst leek het heel goed te gaan, maandenlang zelfs, en opeens ging het héél erg mis. Ik kwam op het punt terecht dat mijn paard bijna moest gaan hemelen, zo slecht was ze er aan toe. Dus.... Cushing is niet te genezen maar wel goed onder controle te houden met prascend. Levenslang.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:02

@Mosh Maar als je stopt, dan komen de symptomen weer terug en wordt zo gedwongen om weer te beginnen. Het medicijn remt inderdaad de symptomen, dus bij stoppen nemen die weer toe.

Dus waarom zou je als een paard het goed doet op de medicijnen, stoppen?

Edit: op alle punten met JP eens

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:30

Ik heb maar één keer getest. Mijn paard had toren hoge waardes en toch maar heel weinig symptomen, voornamelijk de dikke vacht. Nadat ik de medicijnen heb opgebouwd met wat problemen bij de start zag ik de symptomen als sneeuw voor de zon verdwijnen en sinds dien is hij symptoom vrij.

Wat de ACTH waarde nu is maakt me eigenlijk niet zo uit. Het gaat goed met hem, van de PPID is niets meer te merken of te zien. Als zijn situatie veranderd zal ik zijn medicatie verhogen en als dat niet (meer) helpt, dan is hij in elk geval op een fijne manier 30 jaar geworden. Zijn welzijn is mijn graadmeter.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:59

Ik heb nu 1x controle onderzoek gehad om te zien of de medicatie aansloeg.

Ik merk wel aan haar wanneer het minder gaat. Al moet ik zeggen dat ze nu beetje depri was omdat haar vriendin weg was. Nu trekt ze wel weer bij.

Maar vaker dan 2x per jaar testen zou ik niet doen. Dan maak ik mezelf echt gek. Merrie laat het duidelijk genoeg merken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:05

ik denk dat testen wel zeker een indicatie geeft ,maar ik geloof meer in naar het paard kijken.(en ik heb geen andere keus dan dat,omdat ze hier de bloedproeven nog niet goed weten te nemen)

Volgens mij is het cortisol gehalte van ieder paard anders.Het zal niet veel uitmaken natuurlijk.
Ik heb ooit van een endocrinoloog gehoord dat bijvoorbeeld schildklierwaarden ook heel persoonlijk zijn.Het ene mens doet het goed op een,volgens de statistieken, te snelle werking.Een ander op een te langzame.
Het is heel belangrijk om te kijken hoe het paard zich voelt.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:45

Bij mijn paard was enkel de weerstand en zijn vacht ronduit belabberd, waardoor ik niet normaal iets op kon bouwen qua rijden. Door de medicijnen is hij nu veel stabieler. Er werd toen geopperd dat er na het sporten wel gestopt kon worden met de medicijnen... Ik geloof dat ook niet. Dat zou betekenen dat ik geen last meer heb van zijn verminderde weerstand bij het sporten, maar hij wel last blijft houden. En dat is echt zielig! Eigenlijk was het voor mij wel duidelijk, als je er eenmaal aan begint, moet je het ook tot het einde volhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:08

Voor alle duidelijkheid; Ik denk dat Marijn zeker een andere DA moet zoeken en dan eerst laten testen en bij cushing gewoon direct aan de medicijn zal moeten gaan!

"En cushing bepalen zonder bloedtest is net als in je glazen bol kijken en deze conclusie trekken...............nergens op gebaseerd."

Ik vond alleen dit juist weer als een vlag op een modderschuit slaan, omdat dit simpelweg ook geen waarheid is en het bij sommige paarden dus overduidelijk is dat ze cushing hebben. Er zijn namelijk gelukkig ook DA's die het dus wel goed kunnen constateren (met hypertrichosis, kan zelfs een leek het diagnostiseren) en gewoon zonder test overgaan op medicatie.

Want wat nu als je al een ouwetje hebt van in de 20 - overduidelijk cushing heeft - en jij niet al het geld van de wereld meer hebt om maar te blijven testen - kan ik mij heel goed voorstellen dat men gewoon direct aan de prascend gaat en goed naar het dier zelf blijft kijken, sorry maar dat vind ik dus echt...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:41

Soms is het zeker overduidelijk, maar dan zou ik bijv in een topic waar veel ervaringsdeskundige zitten even hun mening vragen. Als die ook zeggen overduidelijk, dan kan je idd op prascend zonder te testen. Echter dan doel ik op symptomen als HB, krullende vacht, veel zweten enz.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:44

Dat klopt, in geval van minder geld, zou iemand die keuze kunnen maken. Ik zelf niet.

En nu zijn er geen andere ziektes (zover ik weet) die dezelfde klachten kunnen geven. Maar ik vind het persoonlijk kwalijker om maar medicatie te gaan geven en je de bevestiging niet hebt. Daar doe je dan ook meer kwaad dan goed mee.

Maar dat ben ik. Heb zo vaak mensen gezien die maar klakkeloos aannemen wat een DA zegt en daar mee volledig de mist mee in gingen omdat ze niet verder keken dan hun neus lang is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:05

Maar als het paard of pony nog niet eerder getest is, kun je in aug-sep-okt de test in ieder geval gratis doen .. consult/bloedafname van de DA is dan het enige wat je moet betalen.

Het riskante van 'ongetest' aan de medicijnen zetten is dat een aantal aandoeningen zoals Insuline Resistentie en EMS dezelfde symptomen kunnen geven. Als je dan voor Cushing gaat behandelen, terwijl dat (nog) niet hoeft, ben je een hoop geld kwijt voor niks..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:14

Ik heb het toch ook niet over de NIET overduidelijke vormen van cushing of wel dan? Maar als je paard overduidelijk last heeft van hypertrichosis, wat HET symptoom van cushing is, kan je gewoon niet zeggen dat als je dan niet test , je in een glazen bol kijkt punt.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:20

Ieder zijn mening, jij de jouwe, ik de mijne. Laten we het daar bij houden.

JP, hoeveel Prascend krijgt jouw paard nu? Is hij weer helemaal opgeknapt na zijn dip?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:28

I.v.m. hoeveelheid medicijnen zou ik toch zeker testen.. Over symptomen ben ik het wel eens, daar was mijn DA ook al over uit zonder test. Maar als het vanaf vandaag gratis is om te testen, dan doe je dat toch gewoon? Ik heb vorig jaar ook 2 weken ofzo gewacht zodat ik daar gebruik van kon maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:32

Dat is nu net het verschil Dimple; jij geeft een mening en ik houd het bij simpele feiten.

En Mosh, waar baseer jij dit dan op eigenlijk? Hoe hoger de acth waarde, hoe hoger de dosis prascend? Want hoe bedoel jij dat dan precies eigenlijk? "ivm hoeveelheid medicijnen zou ik toch zeker testen"

Wil ik nog even aan toe voegen dat ook ik 1x getest heb en het nu een jaar later in dezelfde periode weer wil laten doen, maar ik niet op basis van een eventuele lagere waarde, mijn medicatie ga verlagen.
Ze doet het nu super op een halve en daar ga ik toch niet mee lopen klooien eigenlijk.
Verhogen doe ik ook echt alleen maar op basis van wat ik zie aan mijn pony en als het slechter met haar gaat.
De test word voor mij puur een indicatie of de medicatie zo wie zo helpt in het verlagen van de acth waarde of niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-08-14 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:36

ohjajoh6 schreef:
Voor alle duidelijkheid; Ik denk dat Marijn zeker een andere DA moet zoeken en dan eerst laten testen en bij cushing gewoon direct aan de medicijn zal moeten gaan!

"En cushing bepalen zonder bloedtest is net als in je glazen bol kijken en deze conclusie trekken...............nergens op gebaseerd."

Ik vond alleen dit juist weer als een vlag op een modderschuit slaan, omdat dit simpelweg ook geen waarheid is en het bij sommige paarden dus overduidelijk is dat ze cushing hebben. Er zijn namelijk gelukkig ook DA's die het dus wel goed kunnen constateren (met hypertrichosis, kan zelfs een leek het diagnostiseren) en gewoon zonder test overgaan op medicatie.

Want wat nu als je al een ouwetje hebt van in de 20 - overduidelijk cushing heeft - en jij niet al het geld van de wereld meer hebt om maar te blijven testen - kan ik mij heel goed voorstellen dat men gewoon direct aan de prascend gaat en goed naar het dier zelf blijft kijken, sorry maar dat vind ik dus echt...

ik zou ook liever de goede waarden weten van mijn paard,maar dat gaat hier in het zuiden dus gewoon niet lukken.
Die van mij had wel overduidelijk een paar krullen en een zwakke achterhand.Ze hebben wel kunnen constateren aan de bloedproef dat hij IR heeft.Maar dat wist ik al.
IR dus door cushing.
In mijn geval redelijk natte vingerwerk wat betreft de dosering.Ik heb het laatst iets verhoogd,dan zie ik zijn vacht binnen twee weken verbeteren.
Hij staat nu op 1.2 mg.(ongeveer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:49

Kunnen ze in Frankrijk niet testen op acth waarde dan, Geerke?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:51

Dimple schreef:
Ieder zijn mening, jij de jouwe, ik de mijne. Laten we het daar bij houden.

JP, hoeveel Prascend krijgt jouw paard nu? Is hij weer helemaal opgeknapt na zijn dip?

Ze staat nu op 1 mg en is gelukkig weer in goede doen!
Op dit moment heeft ze wel wat last van haar ogen - in 2005 is ze in Duitsland geopereerd aan haar rechteroog voor maanblindheid ( uveitis) en dat is jaren goed gegaan. Nu weer wat problemen die wel enigszins onder controle te houden zijn met medicijnen. Ik hou het wel scherp in de gaten want terugkerende maanblindheid kan bij Cushing een probleem zijn (Equine Recurrent Uveitis). We gaan eind Augustus/begin September ter controle nog eens testen.

Als je toch nog 's wil zien hoe ze er een paar maanden geleden aan toe was.. en je kunt er tegen... kilk dan maar hier: https://www.youtube.com/watch?v=Wh5Z2SfBxnQ
Vier minuten pure ellende -O-
Godzijdank loopt ze nu weer als een kievit mijn dametje...