[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:32

Ik heb vandaag de winterdeken verruild voor de regendeken. Nog geen jeukverschijnselen gelukkig. Wel weer even uitgebreid geborsteld met de furminator! Van beide paardjes ook nog even aan de manenkam gevoeld. Bij allebei nog mooi soepel.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:32

aerdenhout1 schreef:
Dit is inderdaad de Haflinger uit Limburg die ingeslapen zou worden op maandag en zondag naar mij is gekomen om het hier te proberen. En inderdaad petje af voor de oude eigenaren die er afstand van hebben gedaan. Ze leven ook nog steeds mee en ik hoop ze binnenkort weer een keer te zien op mijn nieuwe locatie.

Geweldig dat er zo'n mensen zijn als hun en jou wat het beste voor hebben met de paarden en er alles aan proberen te doen.
Het blijkt maar weer dat het ook loont en je er echt wat voor terug krijgt! :D

Hier in Z-Limburg nog geen jeuk bij mijn paard, heeft de regendeken nog op. Blijft de rest van de week nog vriezen 's nachts, dus denk dat ik na deze week de eczeemdeken ga opleggen als het echt eens boven 0 blijft 's nachts.. Is ook vies koud geweest met die wind de laatste dagen pff..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:36

even manen-update..
Dit waren zijn manen afgelopen najaar nadat we ze gekortwiekt hadden omdat alles helemaal ongelijk was en echt niet meer uitzag:
Afbeelding

en dit is van een week geleden:
Afbeelding

Ik wordt er bijna hoopvol van :D
Tot nu toe elk seizoen roet in 't eten gegooid door die stomme mugjes..
Dit jaar gewoon meteen deken op en we gaan ervoor.. En dan hoop ik volgend jaar rond deze tijd een foto te kunnen plaatsen met dubbel zoveel manen hihi

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:56

Hier nog een sloper, hij heeft nu de tweede dag de deken op en gaat goed. Nu nog alleen vliegendeken met buikflap omdat het nog vriest, maar hij lijkt al wat rustiger te staan. Zag hem vandaag toen ik er was minder schuren.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:43

Afgelopen zomer konden wij zelfs zonder deken.
Zo kwam ze bij me op 3 december 2011
Afbeelding

en nu is het zo
Afbeelding

Het is al weer langer geworden, ben er heel trots op dat we het zo goed kunnen laten groeien. Ik smeer alleen derfen en dat is gelukkig aan de kust voldoende

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:01

Wat groeien die manen hard, die van mijn pony gaan een stuk langzamer maar ik vindt dat punk kapsel ook wel wat hebben :D

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:05

haha ja het misstond haar ook niet. Maar ik vind lang toch wel mooier.
Heb nu moeite om er iets af te knippen, er zouden best wat puntjes af kunnen, maar ben zo blij dat ze eindelijk manen heeft hahah

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:06

Zo was haar "voorpluk"
Afbeelding

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:21

Hier sinds gister de deken weer op
Wil haar eigenlijk scheren, zo een pak haar
En twijfel over haar manen dos
Ze heeft zo een pak zware manen
Maar weet dat dat gaat broeien straks
Vorig jaar alleen staart geschuurd en rond haar schoft
Nu had ze gister opeens haar neus stuk

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:28

@marion: wat een geluk dat jij met alleen smeren weg komt. Ik sta ook aan de kust maar hij heeft in 1 week dat het lekker weer was(ondanks zijn deken) er 2 plekken afgeschuurd.... Vorig jaar het redelijk onder controle kunnen houden door 1 x per week met teershampoo wassen, om de dag smeren en zijn deken. De manen zien er trouwens wel echt goed uit!!!

Ik zit nu in dubio, paard staat thuis en ik ben doordeweeks niet in de gelegenheid om te komen( vrijdag, zaterdag en zondag zie ik hem) ondanks de deken schuurt hij nog behoorlijk als ik niet smeer, waarvoor ik niet in de gelegenheid ben. Die 1 keer per week wassen kan wel.
Moet ik hem wel of niet onder de deken zetten? Zonder deken is natuurlijk lekkerder, kan hij er goed bij en schuren doet hij toch wel. Voorlopig als ik hem in juli naar binnen haal( staat nu op een pensioenstal overdag buiten, s'nachts binnen) dan komt hij dichter bij huis en ga ik weer opbouwen. Als ik hem dus binnenhaal hoef ik voorlopig niet op wedstrijd dus maakt het niet echt uit.

Dus aan de ene kant zet ik hem liever in de dekens om zoveel mogelijk jeuk te besparen, maar aan de andere kant, ik kan niet alles wegnemen. Is dan niet lekkerder zonder, dat hij ook kan rollen in het zand om zich te beschermen. In dubio!!!! Tips/ adviezen zijn welkom.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:47

@maria: Grote verbetering, vindt het een stuk mooier uit zien nu +:)+

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:17

Dank je wel finnens, ben er ook heel blij mee

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:38

mmm ik heb ook het idee dat er hier nog geen muggies zijn maar hoorde dat er wel hogere temperaturen aankomen dus vanaf nu moet ik opletten dat ik wel op tijd ben met die deken op doen:)

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 03:38

De mijne staat gelukkig ook nog helemaal zonder deken.
Zijn manen zijn echt gegroeid in die anderhalf jaar dat ik hem nu heb:
Afbeelding Afbeelding

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 06:50

jeetje die manen zijn echt gegroeid! +:)+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:38

Wow wat een groeiresultaten hier Ö Mijn merrie blijft jammer genoeg 'een gat' hebben in haar manen,
er lijkt gewoon niks meer op te groeien buiten een toefje haar van 3cm :n

Gisteren half uurtje de deken afgedaan, stond ze onmiddellijk de hals te schuren aan de stal,
ik hoop dat dit door de verharing komt :\

De staart zwiepte ook al vrolijk heen en de achterbeentjes waren al lekker aan het stampen,
ik denk dat het seizoen er nu wel degelijk is :(

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:43

Zo die manen zijn echt wel gegroeid!

Mi_Amora, die van mij ook hoor :j Maar daar hebben we iets leuks aan gedaan. :D
Hoplaa!
Afbeelding

Oei dus al zoveel jeuk? In welke regio zitten jullie? Ik merk namelijk gewoon nog totaal niks, en mijn merrie heeft echt wel een zware vorm van eczeem, die is echt radeloos in de zomer..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:49

liedjuh2 schreef:
@marion: wat een geluk dat jij met alleen smeren weg komt. Ik sta ook aan de kust maar hij heeft in 1 week dat het lekker weer was(ondanks zijn deken) er 2 plekken afgeschuurd.... Vorig jaar het redelijk onder controle kunnen houden door 1 x per week met teershampoo wassen, om de dag smeren en zijn deken. De manen zien er trouwens wel echt goed uit!!!

Ik zit nu in dubio, paard staat thuis en ik ben doordeweeks niet in de gelegenheid om te komen( vrijdag, zaterdag en zondag zie ik hem) ondanks de deken schuurt hij nog behoorlijk als ik niet smeer, waarvoor ik niet in de gelegenheid ben. Die 1 keer per week wassen kan wel.
Moet ik hem wel of niet onder de deken zetten? Zonder deken is natuurlijk lekkerder, kan hij er goed bij en schuren doet hij toch wel. Voorlopig als ik hem in juli naar binnen haal( staat nu op een pensioenstal overdag buiten, s'nachts binnen) dan komt hij dichter bij huis en ga ik weer opbouwen. Als ik hem dus binnenhaal hoef ik voorlopig niet op wedstrijd dus maakt het niet echt uit.

Dus aan de ene kant zet ik hem liever in de dekens om zoveel mogelijk jeuk te besparen, maar aan de andere kant, ik kan niet alles wegnemen. Is dan niet lekkerder zonder, dat hij ook kan rollen in het zand om zich te beschermen. In dubio!!!! Tips/ adviezen zijn welkom.

Ik zou niet zonder deken zetten Lidewij. Dan wordt hij lekgestoken en ik denk niet dat Tor zelf de grens kan bepalen van: nu even krabben, maar niet te lang, want dan kan ik het open gaan schuren. Snap je?
Denk je zelf niet dat het erger wordt zonder deken?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:23

Ja ik denk dat hij wel meer geprikt word. Maar aan de andere kant, hij kan er dan wel beter bij om te schuren.... Want dat doet hij hoe dan ook wel. Vandaar dat ik twijfel. Vorig jaar heb ik door ook te smeren eigenlijk een super mooie manenkam gehouden. Want sowieso is het lekkerder zonder deken....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:31

Nou ja, dat lekkerder zonder deken valt nog te bezien. Die van mij wordt helemaal gek van de vliegjes die alleen al op zn huid zitten. Derfen werkt wel jeukstillend (ik heb geen idee of 't ook echt de vliegen op afstand houdt), maar ik zou hem niet blij maken zonder deken. Rijden moet ik ook met vliegenuitrijddeken en zo'n ding voor de ogen, anders loopt hij niet ontspannen rond.
Vandaar mijn vraag; krijgt hij geen ergere jeuk, irritatie of stress zonder deken?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:42

Opzich heeft hij geen last van vliegen of iets die op zijn huid zitten....
Ik zit wat dat betreft wel in een goede regio bij zee.
Ik smeer geen derfen maar een stinkend goedje van de dierenarts. Duur maar werkt goed.
Ik ga het denk ik gewoon proberen. Kan altijd de deken nog opleggen.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:17

Hier de deken ook omgedaan, ik ga een weekendje weg en pa past op de paarden. Zal je net zien dat ze dan begint te schuren...
Was wel heel grappig, ze staan in de bak en ik kom aan lopen met de deken en ze komt heel blij op me af draven *\o/* <3 even het strooisel uit dr manen geplukt, nog een keer de losse haren eraf en deken zit er weet op.

oh, regio Sneek, friesland trouwens. Nog wel veel wind en snachts best fris, maar zo overdag toch wel het zonnetje er flink bij. Ze schuurde nog niet en heb de manen nageplozen en alles zeg er rustig uit op 1 randje na, maar daar zat ook precies de dekenrand van dr regendeken, dus daar wat Derfen gesmeerd :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:36

@Sodeletuut: DIT durf ik ECHT niet afknippen hoor :D

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:44

liedjuh2 schreef:
Ja ik denk dat hij wel meer geprikt word. Maar aan de andere kant, hij kan er dan wel beter bij om te schuren.... Want dat doet hij hoe dan ook wel. Vandaar dat ik twijfel. Vorig jaar heb ik door ook te smeren eigenlijk een super mooie manenkam gehouden. Want sowieso is het lekkerder zonder deken....

Maar met een deken krijgt hij geen jeuk en hoeft hij ook niet te schuren, da's toch veel fijner als dat je paard wel schuurt?
Als het goed is schuurt een eczemer namelijk niet met een goede deken, mits die op tijd op ligt..
Niet schuren is voor mij veel belangrijker dan dat hij zonder deken buiten kan staan en hij dan nog schuurt..
En denk dat als je paard jeuk heeft en hij kon praten hij zou zeggen dat het echt niet lekkerder is zonder deken als dat betekent dat hij dan jeuk heeft en gaat schuren..

EDIT: sorry lees nu pas dat je paard inderdaad Met deken ook schuurt..
Maar schuurt hij dan nog steeds net zoveel als dat hij zonder deken zou staan?
Wel erg jammer dat dat zo is, aangezien bij andere eczemers juist de dekens wel goed werken

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:01

Heb hem nog nooit zonder deken gehad, dus geen idee of hij meer schuurt of niet. Vandaar mijn twijfel. Als iemand hem nou iedere dag kon smeren. Dan had hij lekker met deken en spul gestaan en vrijwel nergens last van gehad. Maar de baas die doet dat niet omdat hij dan voor iedereen dat moet doen. En voor de rest komt niet iedereen iedere dag, dus kan ook niemand vragen om hem iedere dag te smeren.
Laat hem nu even zonder staan. Mocht hij nou erger gaan schuren, dan gaat hij op!