Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hoipiepeloii schreef:Ik heb er geen ervaring meer Tirzasara10 met een drachtige merrie.. Maar bij mensen is het gewoon veilig, dus ik zou eigenlijk niet weten waarom niet bij paarden.
Heb even een vraagje aan jullie, misschien hebben jullie tips:
Mijn maag-darm-probleem-paard heeft in de winter moeite om op gewicht te blijven, en dan vooral in de vorm van bespiering op de bovenlijn. Ze werkt wel hard (subtop niveau) en krijgt onbeperkt hooi, 1/2 schep speedibeet, 3/4 schep Pavo Topsport, Cavalor Fiber Force en extra vitamines.
Door haar interne problemen denk ik dat ze gewoon moeite heeft om het goed op te nemen, want ze kan eten als een malle. Verder is ze trouwens goed in orde hoor, en heeft ook geen maagzweer momenteel. Op het moment dat ik even niet rij (bv als ik op vakantie ben) dan wordt ze wel snel dikker. Maar met het werk erbij is het lastig. Meer eiwit lijkt me logisch, maar nog meer Pavo Topsport voeren vind ik een beetje spannend vanwege haar buik... Ik probeerde laatst Pavo Muscle Build (mn jonge beest kwam daar giga van bij), maar dat vond ze viesMisschien wat meer Speedibeet nog? Maar of dat nou zoveel aanzet.. Ik heb eerst maar eens een flinke tank lijnzaadolie gekocht.
jillaroo schreef:Kan je haar niet beter wat extra speedibeet en olie geven dan in de winter? Langzaam opbouwen met de olie (je had al lijnzaad gekocht, maar eventueel een mengsel met zonnebloem doen). Speedibeet bevat veel pectine, dat is erg goed voor de dikke darmflora en zorgt daardoor ook weer voor betere opnamen van het andere voer (m.n. ruwvoer).
Kelly1992 schreef:Nou gisteren in de kliniek geweest ( paard staat er nu nog steeds)
Bloed onderzoek alles was goed alleen zijn Calcium was te laag. Echter vonden ze dat vreemd want hij heeft daar niet de symptonen van.
Maagscopie gehad--> geen maagzweren. alles zag er goed uit
Opgevoeld van achter --> was allemaal prima
Foto van de buik --> Was ook goed
Nogmaals zand gecheckt --> was ook dit keer weer goed.
De pijn in zijn buik is nu dus een beetje onverklaarbaar en komt dus niet uit zijn buik.
Vanmiddag hebben we een afspraak met de orthopeed. Daar de internist vond dat Woody erg gespannen in zijn rug was en pijnlijk op zijn schoft.
Gelukkig dus geen maagzweer, maar ik ben nog niet echt verder. Gezien dit een maagzweren topic is zal ik hier verder niet meer reageren.
Veel succes en sterkte met jullie paardjes!
jillaroo schreef:Kelly1992 schreef:Nou gisteren in de kliniek geweest ( paard staat er nu nog steeds)
Bloed onderzoek alles was goed alleen zijn Calcium was te laag. Echter vonden ze dat vreemd want hij heeft daar niet de symptonen van.
Maagscopie gehad--> geen maagzweren. alles zag er goed uit
Opgevoeld van achter --> was allemaal prima
Foto van de buik --> Was ook goed
Nogmaals zand gecheckt --> was ook dit keer weer goed.
De pijn in zijn buik is nu dus een beetje onverklaarbaar en komt dus niet uit zijn buik.
Vanmiddag hebben we een afspraak met de orthopeed. Daar de internist vond dat Woody erg gespannen in zijn rug was en pijnlijk op zijn schoft.
Gelukkig dus geen maagzweer, maar ik ben nog niet echt verder. Gezien dit een maagzweren topic is zal ik hier verder niet meer reageren.
Veel succes en sterkte met jullie paardjes!
Even een opmerking Kelly, zand komt er in golven uit. Als je test en er komt niks uit, wil dat niet zeggen dat er niks in zit. Alleen dat er die dag niks uit kwam.
Rechts bij de blinde darm gevoelig zijn kan wel degelijk wijzen op een zware dikke darm met opgehoopt zand. Dat zie je alleen met een hele sterke röntgen, die niet alle klinieken hebben. Ik weet niet waar die foto van gemaakt is?
Als proef kan je hem gewoon een hooggedoseerde zandkuur geven, eventueel aangevuld met een paar 100 ml paraffine per dag (als hij dat eet) en kijken of het minder wordt. Baat het niet dan schaadt het niet.
Zie ook dit artikel: http://zandkoliek.nl/wp/informatie-over ... andkoliek/
ani_joyce123 schreef:Ik ben gaan minderen met omeprazol bij mijn paard en ben gestart met Mastic Horse Treatment. Een nieuw natuurlijk product. Vrij onbekend maar het heeft mijn paard wel enorm geholpen. Nu geef ik het in onderhoudsdosis.