[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:48

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:58

die van mij word altijd in augustus geent , misschien toch maar een andere afspraak maken voor in de winter

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:08

Ik ent 1x per jaar. Wel in de winter.
Tetanus gaat 3 jaar mee en bij influenza neemt de werking na 9 maanden af en werkt tot ongeveer 12 maanden. Mijn DA slaat tetanus daarom ook weleens over. Als je pas na die 12 maanden weer influenza ent, werkt de enting maar 1 maand. Daarom is de basisenting belangrijk.
Bij de paarden die niet geënt zijn gaat het goed doordat de meeste paarden wel geënt worden en daardoor de infectiedruk laag is. Hoe meer paarden niet geënt worden hoe groter de kans is op besmetting. Tetanus kunnen paarden ook van kleine wondjes krijgen. Ik heb zelfs weleens gelezen dat de kans bij kleine wondjes zelfs groter is.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:09

Tetanus gaat overigens minstens 5 jaar mee, er is geen onderzoek gedaan dat langer dan vijf jaar duurde.
Dus hoogstwaarschijnlijk kan het wel langer mee dan de gestelde vijf jaar.
Maargoed, dat weten we natuurlijk nooit zeker. Feit is wel dat jaarlijks tegen tetanus enten overbodig is.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:16

Vän wordt al jaren niet meer geent en Wouter is zijn hele leven nog nooit geent.
Heb vandaag drainage compositum gekocht.
Ik heb de op internet gezocht en wordt veel gezegd, als kuur, langere of kortere periode. Wanneer wel en wanneer niet.
Vän heeft het nog nooit gehad. Hoe beginnen jullie en blijven jullie het gedurende de zomer door geven.
Ik overweeg Wouter ook te geven. Hij heeft niet echt ZE, wel schuurt hij af en toe. Dus ik dacht kan dan ook geen kwaad of zie ik dat verkeerd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 09:14

ik geef drainage echt als kuur,dus 1 flesje leegmaken en dan stoppen.
ik begin met 10 druppels per keer,bouw dan op naar de 25 druppels en als ik zie dat het flesje leeg begint te raken bouw ik zo ook weer af.

dit jaar ga ik over op kruiden, wil het eens over een hele andere boeg gooien.
:D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:33

Drainage ga ik dit jaar ook weer als kuur ertegenaan gooien.
Kruiden heb ik heel lang mee gewerkt maar weinig tot geen resultaat mee geboekt.
Dan moet je al een héél groot asortiment ervan maken anders is het te eenzijdig.Maar lekker vinden ze het wel,das zeker hihihi

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:35

@Ellepel: Welke kruiden ga je geven?
Ik heb wel goede verhalen gehoord over brandnetel.

Brandnetel (info van Paardendrogist)
Inwendig gebruik: Brandnetel zorgt voor een goede weerstand, gezonde spijsvertering, goede bloedsomloop en afvoer van afvalstoffen. Brandnetel wordt veel gebruikt bij infectieziekten, eczeem, artritis, artrose en hoefbevangenheid. De aanwezigheid van vitamine C en ijzer maken het kruid zeer geschikt om bloedarmoede te behandelen. Brandnetel heeft ook samentrekkende en bloedstelpende eigenschappen en kan daarom toegepast worden bij ernstige bloedingen van wonden. Verder kan brandnetel gebruikt worden bij hooikoorts door de aanwezige histamine. Het helpt door het hoge gehalte aan mineralen ook goed bij spierkrampen.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:44

manfredie schreef:
iemand die ik ken is overgestapt op het voer en de tips die worden aangegeven in het boek van
Nicolette Hebing -> Zomerexceem opgelost met voeding en haar paarden hebben er echt baat bij.
paarden zijn van oorsprong eters van bitter voer en wij hebben er zoetekauwen van gemaakt.

Ik ben dit jaar ook over gestapt. Ik merk heel duidelijk dat mijn pony reageert op gras, dus ik wil het dit jaar anders doen. Ze staat nu sinds 3 weken op bietenpulp met zemelen, daarbij een schepje eczeem kruiden mix en een schepje zeewier. Dit krijgt ze naast 1 plak hooi in de morgen. ´s Avonds gaat ze op stal en dan krijgt ze 2 plakken hooi met een voer schep optiform van Mijten.

Sinds jaren heeft ze weer een mooie ontlasting! *\o/*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:50

flosje:
brandnetel ken ik al,heb ik in het verleden wel gebruikt.
ik wil misschien wel iets gaan samenstellen,maar moet me er eigenlijk nog in verdiepen welke kruiden het beste zijn.
ik heb ook al gezien dat er een aantal kant en klare zijn die me wel aanspreken en dat zijn de Cheval Vital 'Metabo-Vital' Voor de Stofwisseling en
Cheval Vital 'Derma-Vital' Voor Huid en Vacht
die staan hier wel:
http://www.reitshopcuxland.de/

iets wat kant en klaar is is makkelijker,want dan weet je hoeveel je geven moet

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:53

Ellepel, ik voer nu stop itch van Wendals Herbs. Bevat kruiden die de doorbloeding stimuleren, helpen bij de afvoer van afvalstoffen en die bijdragen aan een betere weerbaarheid van de huid.

Ingrediënten
Brandnetel
Foenegriek
Kleefkruid
Klis(klit)kruid
Knoflook
Oregano
Paardebloem
Zeewier

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:58

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:02

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:13

Ik heb vorige zomer brandnetel en kleefkruid gevoerd, elke dag twee grote handen vol (vers geplukt uit het bos :P ) ik had niet de indruk dat het een heel erg groot effect had, maar alle beetjes helpen wrs?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:15

Steffie89 schreef:
manfredie schreef:
iemand die ik ken is overgestapt op het voer en de tips die worden aangegeven in het boek van
Nicolette Hebing -> Zomerexceem opgelost met voeding en haar paarden hebben er echt baat bij.
paarden zijn van oorsprong eters van bitter voer en wij hebben er zoetekauwen van gemaakt.

Ik ben dit jaar ook over gestapt. Ik merk heel duidelijk dat mijn pony reageert op gras, dus ik wil het dit jaar anders doen. Ze staat nu sinds 3 weken op bietenpulp met zemelen, daarbij een schepje eczeem kruiden mix en een schepje zeewier. Dit krijgt ze naast 1 plak hooi in de morgen. ´s Avonds gaat ze op stal en dan krijgt ze 2 plakken hooi met een voer schep optiform van Mijten.

Sinds jaren heeft ze weer een mooie ontlasting! *\o/*

Ben je je er wel van bewust dat er in de OptiForm wel behoorlijk wat melasse zit?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:02

Hebben jullie al eens geprobeerd om met kattenkruid te werken?
Dus als mug en vliegwerend middel in en om de stal/wei.Het schijnt dat het zeer effectief tegen dat ongedierte kan zijn.
Nu zit ik eraan te denken om zulke planten in mn tuin te zaaien en dan bosjes rondom de stal te hangen.
En de katten zal ik er denk ik ook een plezier mee doen hahahaha

En zou kattenkruid spray of olie dan niet werkzaam zijn op een paard tegen muggen/vliegen end?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:42

Auky schreef:
Ben je je er wel van bewust dat er in de OptiForm wel behoorlijk wat melasse zit?

Ja, maar ik voer het momenteel bij omdat het hooi niet van een zeer hoge kwaliteit is. Daarnaast zit er in de bietenpulp al niet veel vitamines, dus ik wilde er iets extra´s bij voeren zonder meteen brok te geven.
Maar is het melasse gehalte te vergelijken met lucerne en dergelijke? Ik ben ook niet van plan om het in de zomer bij te blijven geven.

Weetje overigens de exacte waarden? Ik kan het nergens vinden, ook niet op voervergelijk.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:18

Tja, ik heb zelfs mijn stal volhangen met vliegenplakstrips :D
Het staat ongelooflijk idioot, maar echt, het werkt ontzettend goed.
Gewoon de ouderwetse, hoog ophangen, als je ziet wat er na een week allemaal aan vast zit, bah.
Pony kan lekker rustig in d'r stal staan.

Kattekruid heb ik weleens gehoord ja, maar of het ook echt werkt? geen idee.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:27

_CS_ schreef:
Tja, ik heb zelfs mijn stal volhangen met vliegenplakstrips :D
Het staat ongelooflijk idioot, maar echt, het werkt ontzettend goed.
Gewoon de ouderwetse, hoog ophangen, als je ziet wat er na een week allemaal aan vast zit, bah.
Pony kan lekker rustig in d'r stal staan.

Wij hadden dat ook, maar er was een zwaluw aan vast komen te zitten en doodgegaan dus dat doen we niet meer... ;(
Maar het echte vliegenseizoen staan ze toch op de wei.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:43

Steffie89 schreef:
Auky schreef:

Ja, maar ik voer het momenteel bij omdat het hooi niet van een zeer hoge kwaliteit is. Daarnaast zit er in de bietenpulp al niet veel vitamines, dus ik wilde er iets extra´s bij voeren zonder meteen brok te geven.
Maar is het melasse gehalte te vergelijken met lucerne en dergelijke? Ik ben ook niet van plan om het in de zomer bij te blijven geven.

Weetje overigens de exacte waarden? Ik kan het nergens vinden, ook niet op voervergelijk.

Exacte waarde weet ik ook niet. Staat het niet toevallig op de zak? Dan kan ik vandeweek wel even kijken, ons andere paard krijgt het namelijk.
Voor de vitamientjes kun je ook gewoon een supplement bijgeven hè, ik geef bijvoorbeeld Multivit van De Groene Os.
Maar de Optiform is ook behoorlijk plakkerig vergeleken met bijv. de lucerne van Subli (die is melasse-vrij), dus dat er een goede portie in zit, is wel zeker.
Anders misschien een mailtje of belletje wagen naar Mijten?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:16

Een zwaluw?
Hoe kreeg ie dat voor elkaar.

Nou ja, bij ons binnen zitten ook veel vogels hoor, maar die weten wel dat ze daar niet moeten vliegen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:28

_CS_ schreef:
Een zwaluw?
Hoe kreeg ie dat voor elkaar.

Nou ja, bij ons binnen zitten ook veel vogels hoor, maar die weten wel dat ze daar niet moeten vliegen.

Het zijn wel van die brede strippen, zijn heel goed, ze plakken heel sterk.
De vogeltjes gingen er altijd bovenop zitten, daar zat geen plak, zaten altijd lekker te schommelen.
Maar het zijn enorme luchtacrobaten, ze komen keihard aan vliegen en dan moeten ze manouvreren om op tijd te stoppen, dus hij is er waarschijnlijk eerst met één vleugel opgekomen, even spartelen en dan zit je helemaal vast... ;( (vond het echt zo zielig, maar hij was al dood toen ik hem zag zitten, ik had hem denk ik ook niet kunnen redden, tenminste, dan had hij geen veertjes meer gehad)... is waarschijnlijk van de schrik alleen al de pijp uit gegaan....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:01

Ik heb al eens gehad dat mn valkparkiet tegen een vliegenstrip in huis was aangevlogen.
Dat was echt zooooooo zielig en smerig om het weer eraf te krijgen.
Is hardnekkig spul zo'n vliegenstrip.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:09

Ja daar weet mijn dochtertje alles van...zucht.... :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:11

MirandaFuego schreef:
Ja daar weet mijn dochtertje alles van...zucht.... :D

:') och germ,heeft ze er ook al ingehangen dan?