[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zondebokje

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:04

Die van mij is trouwens 29 jaar..en komt eigenlijk sinds vorig jaar niet meer helemaal door de vacht heen.. stomme is dat de zomervacht paar weken geleden erdoor kwam en toen die kou kwam weer dikker werd..ze verhaard nogsteeds maar komt er niet doorheen...dus dat vond ik soort van in 1e instantie niet erg zorgwekkend aangezien ze al zo oud is...

maar toen paar weken terug was ze ineens onwijs gestrest in de wei....en dat vond ik verdacht..dat was echt mn eigen pony niet..het was toen een bepaald paard weg was over..was ook wel een neurotisch paard maar dan nog niks voor haar om zich er wat van aan te trekken. Toen even verder erin verdiept en n.a.v. dat eigenlijk laten testen omdat ze verder geen verschijnselen heeft. Maar gezien der leeftijd toch ook wel weer erg waarschijnlijk is dat ze het heeft.

ze had een waarde nu van 76 dus dat is nog best wel hoog..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:28

76 valt nog mee hoor, er zijn paarden die een waarde van 1000 of meer hebben. Alleen die waarde zegt niet zoveel over hoeveel last ze ervan hebben. Alhoewel >1000 misschien wel ....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:30

76 wat? Er zijn 2 waardes die gemeten kunnen worden (zie openings post).

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:32

Zijn er mensen die ervaring hebben met amino pur van agrobs?

Ik zoek iets om de spieropbouw te ondersteunen.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 00:51

Zondebokje schreef:
Ja inderdaad ben dit zeker van plan om te doen, ik had het aangegeven aan de DA maar zei nee dat is niet nodig gelijk 1 pil...maar volg mn eigen gevoel en begin langzaam..sowieso is het een D pony dus vind ik 1 pil gelijk wel best veel klinken..

Ik hou dit topic in de gaten dankje!

Hier ook een d-pony, van bijna 22 jaar.
Mijn DA raadde mij ook aan met een hele pil te starten. Maar ben met 1/4 begonnen en na een maand ofzo naar een halve gegaan, voor mijn gevoel deed/doet ze het daar prima op. Oktober geprikt 365 en afgelopen maand 21, dus ben blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:30

Zijn er hier ook mensen waarvan de paarden wild werden. En dat toen bleek dat ze ppid hadden?

Ik heb mijn shet met ppid dit winter in moeten laten slapen. Ik heb nog een kwpn van 24 en ze word steeds lastiger. Gisteren zelfs met longeren leek het of ik een geheel onbeleerd paard had. Ik heb haar al 20 jaar. Ze oogt verder fit. Ik rij er nu niet veel meer op omdat ze dus vaak moeilijk doet. Ze lijkt wat schraal, maar heeft ook minder spieren ik dacht dat dat kwam door het minder werken. Elke keer als ik weer iets voor elkaar heb. Bv makkelijk op de trailer kan ik na een paar weken weer van voor beginnen. Iemand ervaring hier mee?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:01

Die van mij was vroeger soms levensgevaarlijk eigenlijk van heel braaf alsof er ineens soms een knopje om gezet werd. Maar soms ook ineens extreem angstig dat als ik al in mijn handen klapte hij wegsprong.

Dit was voor er ppid vast gesteld is en nu op medicatie heb ik weer een braaf lief paard. Rij alleen niet meer hij is gewoon lekker paard op een paddock Paradise.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:43

De mijne had steeds in de maand december dat hij helemaal wild werd. Schrok ineens terwijl er niks was. In een drukke bak rijden ging helemaal niet meer. Terwijl hij juist een luie fjord was.
Met medicatie is het wel weer over gegaan en is hij weer braaf.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:47

Nee dat herken ik totaal niet. Die van mij werd sloom en levenloos.
Veel plassen en gewoon traag met alles. Ik herkende ook de ppid sypmtomen niet, deed een bloedtest voor het vele plassen en de sloomheid. Daarnaast de ppid test gedaan en bleek dus positief.
Nu op medicatie heb ik mijn paard weer terug.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:52

AaronYve schreef:
Veel plassen en gewoon traag met alles. Ik herkende ook de ppid sypmtomen niet, deed een bloedtest voor het vele plassen en de sloomheid. Daarnaast de ppid test gedaan en bleek dus positief.

Mijn paard heeft hoogwaarschijnlijk vanaf zijn 12e cushing. Toen begon ook die paniek enzo. Maar toen geen andere symptomen opgemerkt en ik wist niks van Cushing.
Met 19/20 jaar werd zijn zomervacht steeds dikker, in het voorjaar al. Toen met 21 getest en uitslag was positief. Maar nog geen medicijnen voorgeschreven gekregen want enige symptoom was lange vacht, dus alleen vaak scheren. Met 22 werd hij ook zo duf en depressief. Toen ben ik met medicatie begonnen en knapte hij al na een paar dagen op. Later bleek hij nog wel meer symptomen te hebben die er in geslopen waren. En die dus verbeterde met de medicatie, zoals veel drinken en plassen, gevoelige zolen.
Dus wat ik hier mee duidelijk wil maken, is dat de symptomen in de loop der tijd veranderen of erin sluipen zonder medicatie.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:09

En hebben jullie toen in het najaar getest of juist niet.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:26

Klinkt herkenbaar.. Ik heb uiteindelijk in december getest ma een tip van mijn toen nieuwe hoefsmid die ervaring met ppid had. Waarde viel net buiten de marge. Na flink overleg op 1/4 gezet om te kijken wat ze deed. Want was ivm niet veel zichtbare symptomen een bespreek geval.En verrek, ik had mijn ietwat aparte blij ei terug na een paar weken. Nu 3 jaar verder en met goed management doet ze het prima. Zij heeft het duidelijk al langer gehad. En in haar specifieke geval misschien wel van jongs af aan.

Ik zou bij twijfel testen en dan naar het totaalplaatje kijken. Voeding& manier van houden doet veel. De ene reageert goed op prascend, de andere niet. En zo zijn er wel meer dingen heel individueel. Dat maakt het zo lastig.

Zou zou ik graag meer willen leren over alternatieven voor prascend. En het gebruik van supplementen hierin.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:53

Die van mij is toen zo'n gratis test en zou grens geval zijn, maar na opstellen lijstje problemen was het gewoon cushing. Was uiteindelijk maar goed, want ongeveer 6 maanden later stond hij weer spierbevangen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:37

samirah schreef:
Voeding& manier van houden doet veel.

Wat zien jullie als ideale manier van houden?

Qua voeding gaat het nu top met paard.
Ze staat op een super pensionstal, het enige nadeel is dat ze in de winter te veel op stal staat. Komen dan ongeveer 5u per dag buiten (grote weide met maatjes) maar met slecht weer, wei te nat enz, blijven ze al snel binnen.
Ben dus zoekende hoe het ideale plaatje te vinden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:36

kvulden schreef:
En hebben jullie toen in het najaar getest of juist niet.

De mijne is nog met de dexa test getest. In maart.
Testen in de seasonal rise raad ik af. Een hoop paarden testen dan positief terwijl je ze weer in het voorjaar test er niets aan de hand is. Zie verhaal van N4N4 op de vorige pagina. En zo zijn er wel meer.
Je kunt beter symptomen in de gaten houden ivp steeds testen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:49

I.v.m. het laten inslapen van mijn 29-jarige ruin heb ik 61 pillen prascend ter overname. Graag via pb.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 01:06

henshem schreef:
I.v.m. het laten inslapen van mijn 29-jarige ruin heb ik 61 pillen prascend ter overname. Graag via pb.

Hoi, ik heb evt. Interesse. Tot hoelang zijn ze houdbaar en wat wil je ervoor hebben?
Sterkte met het verlies van je maatje!
Gr. Yvonne

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:53

cynthiar schreef:
AaronYve schreef:

Mijn paard heeft hoogwaarschijnlijk vanaf zijn 12e cushing. Toen begon ook die paniek enzo. Maar toen geen andere symptomen opgemerkt en ik wist niks van Cushing.
Met 19/20 jaar werd zijn zomervacht steeds dikker, in het voorjaar al. Toen met 21 getest en uitslag was positief. Maar nog geen medicijnen voorgeschreven gekregen want enige symptoom was lange vacht, dus alleen vaak scheren. Met 22 werd hij ook zo duf en depressief. Toen ben ik met medicatie begonnen en knapte hij al na een paar dagen op. Later bleek hij nog wel meer symptomen te hebben die er in geslopen waren. En die dus verbeterde met de medicatie, zoals veel drinken en plassen, gevoelige zolen.
Dus wat ik hier mee duidelijk wil maken, is dat de symptomen in de loop der tijd veranderen of erin sluipen zonder medicatie.

Mijn paard heeft geen eerdere symptonen gehad dus ook niet ingeslopen. Ik merkte het gelijk op toen hij veel begon te plassen, elke nacht een natte stal had en sloom was. Dat is een paar maanden overheen gegaan. En ik ken mijn paard erg goed. Cushing had ik ook nog nooit van gehoord maar toen ik de bloedtest ging doen ivm nakijken nierwaardes heb ik de cushing test erbij gedaan en maar goed ook uiteindelijk. Wat ik hiermee wil aangeven is dat niet ieder paard er eerst jaren last van heeft moeten hebben.

Eerst getest in september idd en de waarde was veels te hoog daarna na plusminus 6 maanden weer getest en daarna nog een keer en de waardes waren goed. Ik test dus niet meer maar kijk gewoon naar mijn paard en sinds begin start medicatie heeft hij geen last meer van de symptomen die hij eerst had.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:06

Ik merkte het aan die van mij aan der stress ineens...der vacht had ze ook wel maar dat ze ineens heel erg gespannen werd van andere gespannen paarden was nieuw... toen ben ik gaan testen..ze kan niet meer tegen gestreste paarden...nou is ze ook al 29 natuurlijk kan ook daardoor...maar vond het toch erg verdacht niks voor haar...

Ik geef nu bijna een week medicijnen..begonnen met een kwart en ga nu naar een half..dus ben benieuwd merk nog niet echt wat geloof ik.

Sterkte Henshem :(

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:49

Sterkte henshem :(:)

Ik krijg morgen de uitslag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 23:48

Sedje vandaag, hij heeft vandaag geen buut gehad! :D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:19

Gaat goed! :D

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:24

Dat ziet er goed uit hierboven!

Ik zou graag jullie mening hebben. Mijn merrie geeft nog steeds melk, niet veel maarja ze geeft toch melk. Door de monnikspeper was het wat minder, maar het is niet verdwenen..
Nu heeft ze ook sinds 2 weken weer wat prut ogen, ik dacht misschien zijn het de vliegen maar met ppid in mijn achterhoofd.

Is het te laat om nu nog te testen? Omdat we alweer een beetje in de SR zitten? Ik wil eigenlijk voor de zekerheid haar waardes laten checken. De laatste keer was eind oktober, toen had ze 30.

Ik twijfel namelijk of ik de dosering prascend moet verhogen, voornamelijk omdat het melk geven aanhoud en omdat ze nu ook weer prut ogen heeft.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:34

De SR is toch van sept tot januari? En wat ik begreep juist als ze uit de rui zijn heeft meten zin?

Ik wilde het in elk geval over een paar weken gaan doen omdat mijn paard nu ook bloedworm heeft.
Prut bij de ogen heeft die van mij nu ook, maar dat komt door de vliegen.

Melk kan die van mij niet produceren dus daar kan ik je niet verder mee helpen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:48

Nee Slmt9; De rui en dus ook de SR periode is van augustus t/m oktober. Je hebt wel gelijk dat als de rui periode echt goed over is, testen zin heeft. Maar dat geld voornamelijk voor een eerste keer testen. Als je paard al aan de prascend zit en je wilt gaan testen om te controleren hoe het met de waardes zit, is het eigenlijk zelfs wel verstandig om in de zelfde periode te testen als de vorige, voor beter vergelijkingsmateriaal.

Ik zou nog even wachten met verhogen Nandos, totdat dus de SR periode weer begint. Dan kan je in mijn ogen zo wie zo beter een klein beetje verhogen om ze de SR door te helpen.
Ontstekingen zijn nu eenmaal van alle dag bij PPID patiënten, had MiniMe ook altijd meer last van in deze periode voor de SR er aan kwam en het gewoon warm weer is met veel vliegen. Ik probeerde het altijd zo veel mogelijk voor te zijn door vliegenmaskers en altijd een vitamine A zalfje voor de ogen in huis te hebben.
Maar als je je niet lekker er over voelt, dan kan je nu toch gewoon gaan testen? Heb je in ieder geval een beeld bij hoe dat het gaat op moment qua waardes tegenover de symptomen die weer opspelen.