Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rachel_x schreef:Bij mijn eczemer nog steeds op zoek naar goed werkende smeerseltjes. Vandaag pony ingevet met kokos olie om de huid te verzorgen.. We stonden samen iig te gebieten van de geuren hihi:)
Charisma schreef:Hoi allemaal,
Ik hoop dat jullie me even kunnen helpen, want ik zit met een probleem met een van oudjes.
Het gaat over mijn ruin van 18j. Hij staat nu al sinds een 4-tal jaar bij mijn andere oudje (28j) op de wei. De plaats waar hij staat en zijn eten (brok, 0.5kg Quattro van Mij.ten (voor oude paarden), 5kg grasmix van Hartog, buiten krijgen ze 5kg per paard droog hooi, binnen krijgen ze 5-8kg hippo fourage kuilgras) zijn in jaren niet veranderd. Dit is een constante, hooi komt ook altijd van hetzelfde land.
Enkel ben ik vorige week donderdag begonnen met duivelsklauw te geven voor zijn artrose.
Sinds begin vorige week begon mijn ruin lichtjes te schuren zei de man waar ze staan, gewoon een paar keer per dag aan een boom of paal. Ik zocht er niks achter, alle paarden schuren wel eens, zeker met het warmere klamme weer van de afgelopen dagen.
Paarden staan overigens niet aan huis, dus ik kan ze niet de hele dag in het oog houden.
Helaas heeft hij van zaterdagnamiddag tot zaterdagavond zijn hele manenkam met voorpluk afgeschuurd en zijn schoft tot bloedens toe open. Ook had hij striemen op zijn hoofd, zijn rug en billen van het schuren aan takken. Zijn staart is nog heel.
Ik heb overlegd met de DA en zij staat een beetje voor een raadsel, ze vindt hem te oud om nu nog te beginnen met exceem, vooral om dat zijn huisvesting en dieet niet veranderd zijn de laatste jaren. Ze vond ook dat als het exceem zou zijn hij al vroeger op het seizoen zou zijn moeten beginnen schuren. Ze gaan hier ook rond 6u30 's morgens naar buiten en rond 20u 's avonds weer naar binnen. (weet niet of die exceemmugjes dan actief zijn). In zijn stal schuurt hij niet.
Het kon zijn dat hij een allergische reactie heeft gedaan op de duivelsklauw (al had de DA hier nog nooit van gehoord), maar we zijn nu dus gestopt met deze te geven. Als het dit was dan zou hij nu moeten stoppen met schuren.
Als het dit niet is, dan komt ze langs om verder onderzoek te doen. Dan ga ik sowieso een exceemdeken halen en exceemproduct tegen de jeuk.
Zaterdag heb ik de wonde dan verzorgd, uitgewassen, ingesmeerd met Cicaderm zelf en hem ingespoten opnieuw met vliegenspul. Gisteren heeft hij niet geschuurd de hele dag (wel veel regen gevallen hier). Vanmorgen de wonde opnieuw gezalfd.
Hij ging vanmorgen ook niet schuren toen hij buitenkwam (regende wel).
Zou het kunnen dat hij toch exceem heeft? Kan zich dat op deze leeftijd zo ineens nog laten zien? Hopelijk kan iemand hier me al een beetje op weg helpen.
MoniekV schreef:Dat idee van de wei zo kaal mogelijk laten eten is leuk, maar funest voor je wei.
ellepel schreef:toevallig staan wij in de zomer altijd met clubje paarden die wat mankeren en dus niet veel mogen eten op een dijkje .Dit jaar moesten wij eraf omdat het jaren echt kaalgevroten was net zoals de foto .Zij vertelde dat het land langzaam achteruit ging qua groei en dat ze het een jaar wilde laten rusten ..MoniekV schreef:Dat idee van de wei zo kaal mogelijk laten eten is leuk, maar funest voor je wei.
Leg eens uit?
Deze wei heeft rust gehad vanaf oktober vorig jaar![]()
Volgens mij kan dat echt geen kwaad,maar ik ben geen boer haha.![]()
Idinn, mijn ervaring is dat gras wat net opkomt erg veel bevat.
Dat klopt ja, van die jonge sprieten
Ninx schreef:Een korte vraag: ik heb voor mijn pony de RSIH. Uitstekende deken. Maar met warme dagen heeft hij het echt wel warm in deze toch tamelijk zware deken. Gisteren was hij er toch wat nat onder.
Ik zoek er dus iets 'dunners' bij.
Hebben jullie een tip voor een betaalbaar dun pyama'tje?
Premiere, of Pfiff... of een ander merk?