[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sunny43

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:30

Butox werkt goed tegen mijt, over ZE is het onduidelijk maar schuren is voor de meeste mensen ZE... en als ze dan Butox (vlgs leverancier 1:10 verdunnen de Pour On versie, dan in sprayen en met rubberhandschoenen in masseren) gebruiken en de jeuk gaat weg, was het dan ZE of toch mijt? Blijft onduidelijk.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:12

Rachel_x schreef:
Bij mijn eczemer nog steeds op zoek naar goed werkende smeerseltjes. Vandaag pony ingevet met kokos olie om de huid te verzorgen.. We stonden samen iig te gebieten van de geuren hihi:)

Hoi eigenlijk moet je de cocosolie zonder geur en toevoegingen hebben (deze wordt ook gebruikt voor te bakken je kan het dus eten) want op de parfum kan de huid ook weer allergisch reageren. ..

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:20

Charisma schreef:
Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie me even kunnen helpen, want ik zit met een probleem met een van oudjes.
Het gaat over mijn ruin van 18j. Hij staat nu al sinds een 4-tal jaar bij mijn andere oudje (28j) op de wei. De plaats waar hij staat en zijn eten (brok, 0.5kg Quattro van Mij.ten (voor oude paarden), 5kg grasmix van Hartog, buiten krijgen ze 5kg per paard droog hooi, binnen krijgen ze 5-8kg hippo fourage kuilgras) zijn in jaren niet veranderd. Dit is een constante, hooi komt ook altijd van hetzelfde land.
Enkel ben ik vorige week donderdag begonnen met duivelsklauw te geven voor zijn artrose.

Sinds begin vorige week begon mijn ruin lichtjes te schuren zei de man waar ze staan, gewoon een paar keer per dag aan een boom of paal. Ik zocht er niks achter, alle paarden schuren wel eens, zeker met het warmere klamme weer van de afgelopen dagen.
Paarden staan overigens niet aan huis, dus ik kan ze niet de hele dag in het oog houden.

Helaas heeft hij van zaterdagnamiddag tot zaterdagavond zijn hele manenkam met voorpluk afgeschuurd en zijn schoft tot bloedens toe open. Ook had hij striemen op zijn hoofd, zijn rug en billen van het schuren aan takken. Zijn staart is nog heel.

Ik heb overlegd met de DA en zij staat een beetje voor een raadsel, ze vindt hem te oud om nu nog te beginnen met exceem, vooral om dat zijn huisvesting en dieet niet veranderd zijn de laatste jaren. Ze vond ook dat als het exceem zou zijn hij al vroeger op het seizoen zou zijn moeten beginnen schuren. Ze gaan hier ook rond 6u30 's morgens naar buiten en rond 20u 's avonds weer naar binnen. (weet niet of die exceemmugjes dan actief zijn). In zijn stal schuurt hij niet.
Het kon zijn dat hij een allergische reactie heeft gedaan op de duivelsklauw (al had de DA hier nog nooit van gehoord), maar we zijn nu dus gestopt met deze te geven. Als het dit was dan zou hij nu moeten stoppen met schuren.
Als het dit niet is, dan komt ze langs om verder onderzoek te doen. Dan ga ik sowieso een exceemdeken halen en exceemproduct tegen de jeuk.

Zaterdag heb ik de wonde dan verzorgd, uitgewassen, ingesmeerd met Cicaderm zelf en hem ingespoten opnieuw met vliegenspul. Gisteren heeft hij niet geschuurd de hele dag (wel veel regen gevallen hier). Vanmorgen de wonde opnieuw gezalfd.
Hij ging vanmorgen ook niet schuren toen hij buitenkwam (regende wel).

Zou het kunnen dat hij toch exceem heeft? Kan zich dat op deze leeftijd zo ineens nog laten zien? Hopelijk kan iemand hier me al een beetje op weg helpen.

Zijn de tijden van binnen buiten zetten veranderd? Want paarden met eczeem moet je officieel vanaf 9 a 10 u pas buiten zetten en tussen 16:00 en 17:00 binnen.
We hebben de laatste tijd zachte winters dus steeds meer mugjes.

Is je paard verhuisd of staat hij ook al jaren hier?

Heeft hij stress gehad of is er iets in zijn omgeving veranderd?

Heeft dat andere paard ook jeuk?

Het zou eczeem kunnen zijn maar dat met die duivelsklauw is wel erg toevallig natuurlijk... ik zou dat idd ff afwachten

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:20

* Tijden van uitzetten en binnenhalen zijn al jaren hetzelfde, ze blijven in de zomer langer buiten dan in de winter owv langer licht. Maar dit is niets nieuws en wordt elk jaar geleidelijk aan opgebouwd.
* Hij staat hier al jaren (5j).
* Geen stress, geen veranderingen in omgeving of voer.
* Andere paard heeft nergens last van.

Voorlopig heeft hij niet meer geschuurd...ik hoop echt dat het een nare reactie op de duivelsklauw was...dan is het probleem het snelst opgelost...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:18

De wondjes en geïrriteerde half kale manenkam bij mijn dame smeer ik met honing zalf .
Werkt als een trein .
Binnen 24 uur wondjes niet meer geïrriteerd en na 48 uur netjes dicht .
Helaas zijn we de halve manen kam kwijt .
Schuren en deken schuurt er ook over .
Merk als de manenkam lichtelijk geïrriteerd raakt dat de manen makkelijk uitvallen .
Door het minste aan wrijving .
Ik denk dat ik een manier moet vinden om paard lief in een schrale conditie te krijgen maar op een gezonde manier .
Momenteel is ze weer spek vet en een opgeblazen buik ...
Pfff
Voor mij nooit nooit en nooit meer een insuline resistente eczemer .
Het is dat ze verder zoveel lol heeft in t leven anders liet ik haar gaan ...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:45

Moderatoropmerking:
Enkele spamberichten en de reacties daarop zijn verwijderd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:13

Appie was ook insuline resistent :j

Schraal voeren, dus weinig gras en liefst kale ...(en dan ook echt kaal!) wei met een plukje hooi.
Maar ik zie toch vaak nog dat mensen echt teveel voeren.
Slowfeed systeem is leuk,maar als ze dan nog teveel eten,tja dat schiet niet op denk ik.

Appie zijn groep staat nu zo

Afbeelding

Gisteren hebben ze een strookje er bij gekregen,met 5 paarden.
Je ziet hoe kaal het ene stukje is,ik laat het ze echt helemaal op eten :j
Dat stuk aan de rechterkant wat kaal is zou perfect zijn voor een insuline resistent dier.
Dat afzetten met een plukje hooi
Morgenmiddag krijgen ze pas weer bij, in de tussentijd kunnen ze nog op het pad rondom de wei naar sprietjs zoeken.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:41

Dat idee van de wei zo kaal mogelijk laten eten is leuk, maar funest voor je wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 23:14

Bij ons ging dat eigenlijk altijd goed. Zolang het kale stuk groot genoeg was en dus niet naast kaal ook nog eens kapot gelopen werd.

Nadeel dat die korte sprietjes die ze daar van eten wel meer bevatten als het lange gras wat in het zaad staat. Althans dat is mij altijd wijs gemaakt :')

Morgen weer naar stal. Vrijdag voor het laatst geweest. Slechte planning en iets met slecht weer. En met onweer ga ik gewoon echt niet voor mijn lol buiten een heel stuk fietsen. Ben benieuwd hoe meneer erbij staat.. hopelijk niet helemaal stijf van de kou door de nattigheid en deken. En hoop nog iets aan manen over te hebben. Maar betwijfel het ondertussen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 07:56

MoniekV schreef:
Dat idee van de wei zo kaal mogelijk laten eten is leuk, maar funest voor je wei.

Leg eens uit?
Deze wei heeft rust gehad vanaf oktober vorig jaar :j
Volgens mij kan dat echt geen kwaad,maar ik ben geen boer haha. :P

Idinn, mijn ervaring is dat gras wat net opkomt erg veel bevat.
Dat klopt ja, van die jonge sprieten

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:20

Helaas heeft mijn paard gisteren toch weer geschuurd...niet aan zijn manen of staart...wel zijn schoft weer (waar de wonde zit) en zijn hoofd. Aan zijn ogen en onder zijn keel zijn er allemaal wondjes gekomen...
DA wordt dadelijk gebeld...ik vind het zo iets raars...hij heeft duidelijk jeuk...maar echte eczeem lijkt het niet...

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:49

ellepel schreef:
MoniekV schreef:

Leg eens uit?
Deze wei heeft rust gehad vanaf oktober vorig jaar :j
Volgens mij kan dat echt geen kwaad,maar ik ben geen boer haha. :P

Idinn, mijn ervaring is dat gras wat net opkomt erg veel bevat.
Dat klopt ja, van die jonge sprieten
toevallig staan wij in de zomer altijd met clubje paarden die wat mankeren en dus niet veel mogen eten op een dijkje .Dit jaar moesten wij eraf omdat het jaren echt kaalgevroten was net zoals de foto .Zij vertelde dat het land langzaam achteruit ging qua groei en dat ze het een jaar wilde laten rusten ..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:51

Een korte vraag: ik heb voor mijn pony de RSIH. Uitstekende deken. Maar met warme dagen heeft hij het echt wel warm in deze toch tamelijk zware deken. Gisteren was hij er toch wat nat onder.
Ik zoek er dus iets 'dunners' bij.

Hebben jullie een tip voor een betaalbaar dun pyama'tje?
Premiere, of Pfiff... of een ander merk?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:07

Ik heb pagony en werkt voor mij prima

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:46

idylle schreef:
Ik heb pagony en werkt voor mij prima

Mmm, ziet er prima uit. Hoe is de maatvoering? Heb je je gebruikelijke maat besteld of juist 1 groter/ kleiner?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:51

Charisma, balen! Hopelijk vind de DA wat er aan de hand is.
Qua plekken en zo lijkt het inderdaad geen eczeem (gelukkig maar wat wel).

Ninx, die van mij laat niets heel dus heb geen andere voor haar. Maar de pyama's zijn vaak zo donker van kleur en daardoor vind ik zweteriger. Zijn wel dunner inderdaad.

Heb gisteren Derfen Clear gekocht en een nieuw masker bij Divoza. Beide gelijk mee begonnen, hopelijk wordt de jeuk onder haar voortoef minder.
Haar oren schuurt ze nog steeds niet maar wil ik ook graag zo houden dus ook mee ingesmeerd.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:52

Van Pagony heb ik een maat groter. Maar onze pony heeft ook wel een beetje een tussenmaat, ze past normaal 165 van (winter)dekens, maar die mogen niet te klein vallen. Van Pagony heeft ze 175 en die past perfect.
Ik vind de Pagony beter passen dan de Premiere, die had een rare wel erg ruime hals en die verkleurt hier naar paars :+ Terwijl de Pagony gewoon wat lichter bruin wordt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:13

Het is de eerste deken die ik voor haar heb (op vliegendeken na) heb dezelfde maat als de vliegendeken gekocht

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:22

MarliesV: thx! Morgenmiddag komt de DA...hopelijk kan zij ons verder helpen. Vind het sneu voor em!

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:11

Ninx schreef:
Een korte vraag: ik heb voor mijn pony de RSIH. Uitstekende deken. Maar met warme dagen heeft hij het echt wel warm in deze toch tamelijk zware deken. Gisteren was hij er toch wat nat onder.
Ik zoek er dus iets 'dunners' bij.

Hebben jullie een tip voor een betaalbaar dun pyama'tje?
Premiere, of Pfiff... of een ander merk?

Horsegear sweet itch(epplejeck)
Goedkopere variant van de RSIH. Ik heb hem ook sinds dit jaar en vind hem ideaal voor de warmere dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:25

Ik heb de eczeemdeken van ej. Mijn ijsco past normaal qua borst en kont niet in een 165. Maar 175 is dan qua hals, zijkanten en buikflap net een soepjurk. De eczeemdeken in 175 past perfect. Had op de borst net iets ruimer gemogen, maar in een 185 zou de rest weer veel te ruim zitten. Die is dun en ook met dat hete weer + deel wintervacht bleef hij er droog onder.

Is het trouwens te doen om een eczeemdeken met de hand te wassen? Hoeft niet als nieuw schoon, maar gewoon even ergste stof en zand eraf.

Heb m nu mee naar huis ivm flink gat erin. Maar mn ma krijgt een hartaanval als ik dat ding in de wasmachine stop. Mn dekjes was ik normaal als ze niet thuis zijn :')

Zucht, is de voorkant heel. Is de achterkant kapot. Pony maakt een zooitje van zichzelf! Al zag ik vandaag onder zn voorpluk ook weer een plekje. Gelukkig mocht ik het nu wel insmeren met groene leem. Maar wat die achter gedaan heeft. Onder zn staart helemaal open.. zijkant billen ook beetje korstjes. Zou het door de regen en deken te lang vochtig zijn geweest? Dat het gewoon is gaan irriteren en open is geschuurd? Hij kan namelijk nergens met zn kont tegenaan schuren...

*niet heel charmante foto's* :+
Afbeelding
Afbeelding

Heb nu op de randen groene leem gesmeerd. Omdat hij ook veel jeuk aan zn staart heeft. En er wat haren los lieten. Maar leek mij verder beter om de rest aan de lucht te laten drogen? Heb het goed afgespoeld en staart en rondom gewassen met anti jeuk shampoo.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 17:26

@ellepel ik denk dat het er ook aan ligt wat voor gras er in de wei staat. Hoor nl. ook dat schrale weides van engelse raai flink fructaan kunnen hebben, juist omdat het gras zo gestresst is en het is snel en makkelijk weggeknabbeld.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:17

Idinn,dat heeft appie ook
.Komt bij hem van teveel suikers in het voer, of gras :j
Kijk maar
Afbeelding

Hetzelfde he.
Ap heeft nu ook om de dag zo een plek onder zijn staart.
Ik smeer het bij hem in met zinkzalf,de volgende dag is het dan weer dicht
Schuren doen ze eenvoudig door na het rollen te blijven zitten en zo rondjes op de kont draaien :j

Silverfox, wij hebben weidemengsel van barenburg of zoiets.
Paarden komen er pas op als het tegen de bloei aan zit, liever er na, maar ik wilde niet langer meer wachten met ze in het gras te zetten, weide is niet bemest bij ons.
Ja natuurlijk ligt alles aan je land, je gras samenstelling, bemesting etc..etc...

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:05

Ik heb mijn paard nu vanaf eind februari onder een eczeemdeken staan, wilde liever tr vroeg beginnen dan te laat... vorige zomer hebben we het voor de 1e keer redelijk onder controle weten te houden, helaas wel haar voorpluk niet kunnen redden, manen en staart wel. Ik smeer haar nu iedere avond als ze weer op stal gaat goed in met sweet itch van sectolin en ze schuurt nu amper en het lijkt goed onder controle te zijn. 2 jaar geleden schuurde ze alles kaal tot bloedens aan toe. Nu een mooie volle staart en een gigantisch lange bos manen tot over de schouders nu, alleen een rare half lang half korte voorpluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:54

Oh een lotgenootje van [***]! Vind vooral zo sneu dat het bij hem zo erg is. Hij is normaal mooi zwart onder zn staart.. schrok wel even van al dat roze! Ik heb net sudocrem gehaald, vriendin van mij heeft daar goede ervaringen mee. En aangezien ze het ook op babybillen smeren tegen plekjes :+

Ik verdenk ook meer het gras als echt mugjes. Want dit is het eerste jaar dat hij zo'n jeuk heeft. En we staan sinds begin dit jaar op deze stal. Ze krijgen strookbegrazing en dat gras wat ze nu krijgen staat mooi in het zaad. Maar ja, gras is dus wel een factor waar ik zelf weinig aan kan doen. Hij moet toch iets eten en staat al in een groepje die niet teveel krijgen.