Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:31

Loetie84 schreef:
Ik heb een klein vraagje over de vaccinatie.
Ik hoorde dat de paarden er erg ziek van kunnen worden klopt dat?
En zo ja wat voor klachten krijgt het paard dan?

Nee hoor, die van ons worden keurig 2 keer per jaar op Rhino geent en ze zijn nog nooit ziek geworden. Ik geef haar zelf altijd een dagje rust voor de zekerheid, maar hier hebben ze nog nooit klachten gehad hoor.

Ja hoor. Dat jouw paarden er niet op reageren, wil niet zeggen dat andere paarden er niet ziek van kunnen worden natuurlijk :Y) Sommige paarden reageren zelfs op de normale jaarlijkse griepprik. Die reactie kan zelfs nog komen als er in de vorige jaren niets is gebeurd. Zal ook wel met verminderde weerstand of iets te maken hebben. Maar een enting, bij paarden of mensen, is altijd een risico. Geen groot risico, maar paarden kúnnen er wel degelijk heel erg ziek van worden...

Klopt, jarenlang heeft mijn merrie de entingen van influenza en rhino goed doorstaan. Tot vorig jaar september en ze dus gelijk na de enting er een allergische reactie op kreeg. Zo erg dat ze kantje boord in de kliniek heeft gelegen. Oorzaak was doordat haar weerstand minder was geworden omdat haar lever door jkk was aangetast. Gelukkig heeft ze het overleefd, maar gisteren heeft ze weer een enting tegen rhino gehad en zal de komende dagen duimen draaien dat het goed blijft gaan. Door de enting zijn wij er gelukkig achter gekomen dat haar lever wat was aangetast, anders had dit waarschijnlijk nog jaren in haar lichaam rond gezworven. Nu is ze nog steeds in niet zo'n beste conditie en zal ze blijvende littekens aan het hele gebeuren overhouden. Maar het komt gelukkig goed. Toch blijf ik in overleg met de da enten omdat de kans groter is dat ze zonder enting zieker word, dan dat ze nog eens een keer zo'n reactie op de enting krijgt.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:38

rapido schreef:
vivana schreef:
We staan zelf met 2 paarden ingeschreven,heb gister per e-mail gevraagt hoe het nu zat, :D Want je blért zo hard.
EN JA HET GAAT NOG STEEDS DOOR.

Wij zouden aankomend weekend vanaf de donderdag tm zondag de DRHA Springslide hebben, altijd goed voor minstens 400 starts maar heel verstandig afgelast.

Gelukkig zijn er veel mensen die wel de gezondheid van hun paard voorop een prijsje winnen stellen!

En dat zal in Asten ook wel gaan gebeuren en daar zouden nog meer dan 400 starters komen. Maar ach die organisatie doet het meer uit eigenbelang,gaat het door dan hoeft men het startgeld niet terug te betalen van die gene die afmelden....

Volgens de organisatie is het dat er té veel gepráát wordt ,zij hebben veel rondvraag gedaan zeiden ze.
Maar effin,je MOET een wedstrijd niet aflassen maar het is VERSTANDIGER... dus ze overschreiden niets al gaat het gewoon door....

Wijzelf hebben voornamelijk zin in de feestavond van vrijdag :D

Popstra

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:43

lijkt mij dat het feestavondje niet zo gezellig zal worden vivana!

er van uitgaande dat velen die nu met hun paard het erf van hun stal verlaten niet meer terug welkom zijn!

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:45

Als ik het goed begrijp dan ga je gewoon als het doorgaat?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:46

rapido schreef:

er van uitgaande dat velen die nu met hun paard het erf van hun stal verlaten niet meer terug welkom zijn!

Dat is hun probleem,daar kampen wij niet mee....sorry

Maar we wachten morgen nog af want het begint donderdag om 8.00u....
Laatst bijgewerkt door vivana op 06-03-12 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:46

Hier in het dorp is voor a.s zondag ook een menwedstrijd afgelast....
Laatst bijgewerkt door kiepejanie op 06-03-12 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:50

vivana schreef:
rapido schreef:

Dat is hun probleem,daar kampen wij niet mee....sorry

Maar we wachten morgen nog af want het begint donderdag om 8.00u....

Denk dat jij die eerste prijs wel mee naar huis kan nemen hoor, kan me niet voorstellen dat mensen erheen zouden gaan....
Van mij zouden ze het inschrijfgeld mogen houden maar ik ben veels te gek op mijn paardje om een risico te nemen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:56

Nu wil ik niet meteen paniek zaaien, maar er komt net iemand van de dierenarts en die heeft gevraagd of het hier, regio ***, ook al heerst en de bevestigde dat!
Natuurlijk mogen ze niet zeggen welke bedrijven dat zijn, maar ik begin het nu wel een beetje benauwd te krijgen omdat ik via de geruchten denk te weten om welke het gaat!
Ik hoop dat de meldings plicht er heel snel door komt, want het is nog steeds te gek voor woorden dat je als stal je verantwoordelijk heid niet durft te nemen!
Nogmaals.... geen paniek, het is nog steeds niet bevestigt!
Laatst bijgewerkt door Angela op 06-03-12 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: plaatsnaam verwijderd ivm geen bevestiging

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:58

ik zou me dan ook zorgen maken aerdenhout1.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:00

Ollie23 schreef:
Het is weer eens wat anders als 'Totilas nieuws' ;)

Ha ha! Mijn gedachte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:01

Aerdenhout, heb je veel wisselingen gehad op stal?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:02

Hmmm ik vind ook dat die meldingsplich t maar snel moet komen.
Vind het namelijk altijd een beetje gevaarlijk als het niet officieel bekend is gemaakt en onderzocht......woon zelf in noord/midden Limburg en zover ik weet hier nog geen rhino in de directe omgeving.
Mijn opaarden staan nog in Duitsland en daar zijn nog geen gevallen bekend in de regio NRW, zover ik wet ook in andere gebieden niet.

Over 4 weken moet ik mijn paarden verhuizen, dus ik vind het toch wel heel belangerijk om te weten hie en waar het zit/heerst...... :-(

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:02

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:04

Er zijn een aantal mooie pagina's met een beschrijving van de symptomen van rhino, maar daaruit wordt nog steeds niet helemaal duidelijk hoe het nou zit.

Ik ben geen dierenarts, maar heb een aantal jaren geleden een rhinouitbraak dichtbij meegemaakt.

Wat ik heb begrepen is dat het verwerpen van een veulen wordt veroorzaakt door het veel eerder doormaken van een rhino infectie. Het veulen groeit na die infectie niet normaal in de merrie. Het vervelende is alleen dat het pas helemaal aan het einde van de dracht verworpen wordt.
Op dat moment hoeft er dus helemaal geen rhino op stal te zijn. Probleem is dat het (dode) veulen en de nageboorte echt boordevol virus zitten. Dat virus kan dus een uitbraak van de 'gewone' rhino veroorzaken.

Als er rhino uitbreekt dan kan dit de milde vorm zijn, maar om onduidelijke redenen (weer? Temperatuur? Weerstand?) loopt dit soms uit de hand.
Indien de verkoudheidsvariant aggressief wordt dan kan het nog zo zijn dat op een stal sommige paarden niet ziek worden, sommige een beetje, andere enorm hoge koorts krijgen en een deel krijgt het zo erg dat de verlammingsverschijnselen ontstaan.

De dierenarts kan niet veel meer doen dan de zieke dieren helpen het virus te verslaan. Dus zorgen dat ze zich niet verwonden als ze vallen en niet op kunnen staan (de broek) en helpen met plassen/poepen. De paarden kregen ook vitamine boosters.

Paarden met verlamming kunnen er wel bovenop komen, maar ze worden nooit meer zo sterk als voor de ziekte. Daarom wordt vaak besloten om die gevallen in te laten slapen. Alleen bij heel ernstige complicaties gaan de paarden namelijk vanzelf dood.

Omdat het zo onduidelijk is waarom de rhino soms omslaat is de inenting ook zo lastig. Bovendien worden er bij enten niet zoveel antistoffen gemaakt en zijn die ook snel weer weg, daarom moet het dus heel vaak (zelfs vaker dan 2x per jaar) en dan nog is het geen garantie.

Al met al kan ik uit ervaring zeggen dat het een akelige ziekte is. Mocht ik iets niet goed uitgelegd hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag. Ik probeer eea te verduidelijken, dat moet dan natuurlijk wel goed.

Laten we hopen dat met alle maatregelen de ziekte snel uitdoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:05

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:07

astridastrid schreef:
Ollie23 schreef:
Het is weer eens wat anders als 'Totilas nieuws' ;)

Ha ha! Mijn gedachte!

Kijk maar uit straks krijgt die ook nog Rhino en is bokt niet ' safe' meer. :D

Nog steeds geen meldingen in NH en ik verveel mij echt te pletter nu ik niks kan met mijn beesten behalve ernaar kijken.

Sotto2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:09

@Cowgirl hier nog eentje die zich verveelt...... ben niet voor niets gaan zitten met een bak chips erbij en dit topic aan het volgen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:09

Lovely schreef:
LiiNd_Y schreef:

Het is toch te gek voor woorden dat mensen proberen om een stal om zeep te helpen door roddel, paniek en stemmingmakerij? Echt serieus walgelijk wat hier gebeurt.

Dat krijg je als er zo spastisch over alles omtrent rhino wordt gedaan. Paard ziek op stal, iedereen in de stress. Stalgenoten want wie weet word hun paard ook geinfecteerd, pensionhouder die reputatieschade vreest en het dus geheim houd, bokt die alles verwijderd, mensen die niet weten waar het nu zit en dus niet weten of ze de keuze moeten nemen alles op slot of niet.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:11

Sotto2403 schreef:
@Cowgirl hier nog eentje die zich verveelt...... ben niet voor niets gaan zitten met een bak chips erbij en dit topic aan het volgen :D

Hier exact dezelfde situatie, zelfs met een bak chips :')

Sotto2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:12

@Asyaa hahahahahah oke heel smakelijk gezegd maar wel keiharde waarheid!!!!!!!
iedereen schiet spontaan in de stress als een paard een keer niest nu.....

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:13

Wij hebben op stal ook maatregelen genomen, er komen geen paarden op stal en er gaan geen paarden van stal. In overleg met de dierenarts mag onze instructrice wel komen om les te geven terwijl het virus een paar km verderop bevestigd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:14

LiiNd_Y schreef:
Asyaa schreef:
Lovely schreef:

Het is toch te gek voor woorden dat mensen proberen om een stal om zeep te helpen door roddel, paniek en stemmingmakerij? Echt serieus walgelijk wat hier gebeurt.

Dat krijg je als er zo spastisch over alles omtrent rhino wordt gedaan. Paard ziek op stal, iedereen in de stress. Stalgenoten want wie weet word hun paard ook geinfecteerd, pensionhouder die reputatieschade vreest en het dus geheim houd, bokt die alles verwijderd, mensen die niet weten waar het nu zit en dus niet weten of ze de keuze moeten nemen alles op slot of niet.

Ja en als het virus vermoedelijk ergens tig kilometer verderop is, dan is dat reden om tandenknagend naar je paard te gaan zitten kijken om te zien of er niet een snotje uit komt.

Sotto2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:15

[/quote]
Asyaa schreef:

Ja en als het virus vermoedelijk ergens tig kilometer verderop is, dan is dat reden om tandenknagend naar je paard te gaan zitten kijken om te zien of er niet een snotje uit komt.[/quote]

hahahahahahhahahaha ja en dan de stress als hij een keer kucht omdat hij zich misschien verslikt in een slok water........:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:16

Ja kuchen kan echt niet, want dan is de hele stal gelijk besmet en waarschijnlijk ook het paard waar je vorige week langs bent gestapt op buitenrit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:19

Ik vannacht maar op stal slapen denk ik....jesus ik word er echt niet goed van. Lijkt wel of morgen de wereld vergaat zo als er gereageerd word.

je wilt niet weten wat ik vandaag uit verveling al weggevreten heb, chips, koekjes, wortels appels etc etc. Nou gelukkig mag ik morgen naar de tandarts...of moet ik eerst vragen of de tandarts ook paarden heeft want dan kan ik misschien maar beter een ander keertje gaan...want ja je weet maar nooit. }>