Loetie84 schreef:Ik heb een klein vraagje over de vaccinatie.
Ik hoorde dat de paarden er erg ziek van kunnen worden klopt dat?
En zo ja wat voor klachten krijgt het paard dan?
Nee hoor, die van ons worden keurig 2 keer per jaar op Rhino geent en ze zijn nog nooit ziek geworden. Ik geef haar zelf altijd een dagje rust voor de zekerheid, maar hier hebben ze nog nooit klachten gehad hoor.
Ja hoor. Dat jouw paarden er niet op reageren, wil niet zeggen dat andere paarden er niet ziek van kunnen worden natuurlijkSommige paarden reageren zelfs op de normale jaarlijkse griepprik. Die reactie kan zelfs nog komen als er in de vorige jaren niets is gebeurd. Zal ook wel met verminderde weerstand of iets te maken hebben. Maar een enting, bij paarden of mensen, is altijd een risico. Geen groot risico, maar paarden kúnnen er wel degelijk heel erg ziek van worden...
Klopt, jarenlang heeft mijn merrie de entingen van influenza en rhino goed doorstaan. Tot vorig jaar september en ze dus gelijk na de enting er een allergische reactie op kreeg. Zo erg dat ze kantje boord in de kliniek heeft gelegen. Oorzaak was doordat haar weerstand minder was geworden omdat haar lever door jkk was aangetast. Gelukkig heeft ze het overleefd, maar gisteren heeft ze weer een enting tegen rhino gehad en zal de komende dagen duimen draaien dat het goed blijft gaan. Door de enting zijn wij er gelukkig achter gekomen dat haar lever wat was aangetast, anders had dit waarschijnlijk nog jaren in haar lichaam rond gezworven. Nu is ze nog steeds in niet zo'n beste conditie en zal ze blijvende littekens aan het hele gebeuren overhouden. Maar het komt gelukkig goed. Toch blijf ik in overleg met de da enten omdat de kans groter is dat ze zonder enting zieker word, dan dat ze nog eens een keer zo'n reactie op de enting krijgt.