Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AmFe

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:23

Ik wil een bestelling doen bij Abler. Zijn er nog mensen die samen willen bestellen?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:34

Hebben jullie ervaringen met de Ekygard? Ik denk erover om nu standaard per dag een onderhoud omeprazol te gaan geven, en dan Ekygard erbij te gaan geven ipv Phytonics Gastri Comp.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:58

MiniMeLona schreef:
Ja maar na hoeveel dagen geven merkte je verbetering bij paardlief?

Na een dag of 3 merkte ik al verschil, en in positieve zin! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:20

Ik merk na 6 dagen dus totaal geen verschil. Morgen nog een laatste volle dosis, maar ik geloof niet meer dat het maagzweren betreft hier. Dus maar weer afbouwen en verder gaan zoeken.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:17

Ik ben inmiddels weer overgestapt op de paardendrogist maag support, dat is vele malen goedkoper dus als het enigszins kan en goed gaat dan blijven we dit bijvoeren. :j

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:02

MiniMeLona schreef:
Ik merk na 6 dagen dus totaal geen verschil. Morgen nog een laatste volle dosis, maar ik geloof niet meer dat het maagzweren betreft hier. Dus maar weer afbouwen en verder gaan zoeken.

Vind na 6 dagen volle dosis het opgeven wel snel, maar dat is bij mij persoonlijk.
Mijn merrie heeft helaas op dit moment ook weer maagzweren en merk nu (na 8 dagen volle dosis) pas iets verschil waarbij dat voorgaande jaren al na 5 dagen volle dosis was.

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:32

Goedemorgen,
ik kom even binnen vallen heb al wel hier en daar wat terug gelezen in dit topic.
ik heb nu sinds 3 maanden een nieuw paard (luchtzuiger bij stress) en ik verdenk haar op een maagzweer
ze heeft ook singelnijd maar nu zie ik van alles wat een dierenarts aanraad dat zeer prijzig is in Nederland , maar zou graag info willen over Abler
wat bestellen jullie dan? de ervaringen? en wat raden jullie aan?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:35

window schreef:
Goedemorgen,
ik kom even binnen vallen heb al wel hier en daar wat terug gelezen in dit topic.
ik heb nu sinds 3 maanden een nieuw paard (luchtzuiger bij stress) en ik verdenk haar op een maagzweer
ze heeft ook singelnijd maar nu zie ik van alles wat een dierenarts aanraad dat zeer prijzig is in Nederland , maar zou graag info willen over Abler
wat bestellen jullie dan? de ervaringen? en wat raden jullie aan?

Lastig om dit zo te adviseren Window maar abler kan zeker een oplossing zijn :) Je hebt abler in korrelvorm,pilvorm en spuitvorm. Korrels zijn het goedkoopste en spuiten het duurst maar wel het makkelijkste te geven. Hier zul je dus na moeten gaan wat het handigste is voor jouw paard.

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:44

SteffiiY schreef:
Lastig om dit zo te adviseren Window maar abler kan zeker een oplossing zijn :) Je hebt abler in korrelvorm,pilvorm en spuitvorm. Korrels zijn het goedkoopste en spuiten het duurst maar wel het makkelijkste te geven. Hier zul je dus na moeten gaan wat het handigste is voor jouw paard.

Dat had ik inderdaad gezien
denk dat bij haar spuit het makkelijkste is , ben bang dat ze korrels laat liggen. Maar misschien hebben jullie daar andere ervaringen in?
maar wat is het beste om meteen zoals er staat een maand elke dag een spuit te geven?
en geven jullie het standaard aan jullie paard in mindere mate dan ? of ondersteunen jullie ze met wat anders tot het ''gedrag'' weer terug komt ?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:01

Mijn merrie laat de korrels ook liggen dus ik ben ook over gegaan op de spuiten. Abler moet je wel afbouwen dus je kunt niet 30 dagen volle dosis geven en dan koud in 1x stoppen. Als je wilt kan ik je wel helpen met een schema :j

Als hij nu last van maagzweren heeft zul je moeten behandelen dus geef je een hogere dosering dan bij alleen onderhoud dus dat is net wat nodig is voor jouw paardje.

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:07

ik had het afbouwen inderdaad gelezen op de vorige pagina.
maar ik weet dus niet of ze echt maagzweren heeft maar ik denk het zelf ivm verschillende dingen.
en sowieso hebben veel paarden er last van.
maar ik ben nog in dubio korrels/spuiten en hoeveel nodig dan enz. als ik het doe wil ik het wel goed doen anders vind ik het zonde en werkt het niet.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:43

Ik geef nu de korrels een week en merk helaas nog geen verschil.
Ik blijf het wel volhouden en hoop nog steeds op verbetering, zo niet maak ik de kuur volgens het schema af. Dan zal ik verder moeten puzzelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:07

Dan verleng ik de volle dosis naar 10 dagen. Om zeker te zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:47

Hier worden de korrels trouwens goed gegeten. Eerste paar dagen wat twijfelend maar nu zonder problemen.
Ik mix met muesli, Grasbrok en wat grasmix. Maar het geen echt lastige eter, dat scheelt.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:46

MiniMeLona: Die van mij laat na 2 weken pas verbetering zien, dus ik zou nog even doorgaan. En die van mij reageert in het algemeen weer sneller op de spuiten dan op de korrels.

Als die van mij zich beter voelt, wil hij de korrels wel eten, anders laat hij het ook liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:20

Ok dank jullie wel. Nu maak ik het maar helemaal af ook de kuur. Dan weet ik het iig zeker of het wel of niet de maag gaat zijn.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:19

Hallo, is er iemand die omeprazol en/of sacrulfaat over heeft en dit wil verkopen? Ik hoor het graag, mag ook via PB.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:47

Tijdje terug had ik in het topic gevraagd of je een drachtige merrie omeprazol kon geven en daar werd heel duidelijk nee op geantwoord. In de bijsluiter stond ook inderdaad dat het werd afgeraden omdat er gewoon te weinig informatie over was. Helaas zijn de symptomen steeds ernstiger geworden bij mijn merrie en had ik een kliniek gebeld die ik normaal niet heb maar mijn eigen DA was op vakantie. De kliniek zei tegen mij nee hoor geen probleem geef maar omeprazol! Dus ik heb gewacht op mijn eigen DA en die zegt nee dat kan niet, geen omeprazol geven. Morgen krijg ik van mijn DA een maag supplement maar ben heel bang dat het niet helpt. Mijn merrie word gevaarlijk(lees enorm bijten en soms een schop) en ik geef haar geen ongelijk... Ik heb ook nog Utrecht gebeld maar daar kreeg ik geen antwoord, ik kon wel langs komen en een scopie laten maken. De scopie zie ik op het moment niet zitten omdat mijn merrie een enorme stress kip is. Zijn er hier misschien meer mensen die ervaring hebben met een drachtige merrie en maagzweren? Ze heeft onbeperkt ruwvoer en krijgt beetje slobber van subli(0,2-0,5kg), gastro(0,5kg) en pavo vitamine brokjes.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:23

Ik heb er geen ervaring meer Tirzasara10 met een drachtige merrie.. Maar bij mensen is het gewoon veilig, dus ik zou eigenlijk niet weten waarom niet bij paarden.

Heb even een vraagje aan jullie, misschien hebben jullie tips:
Mijn maag-darm-probleem-paard heeft in de winter moeite om op gewicht te blijven, en dan vooral in de vorm van bespiering op de bovenlijn. Ze werkt wel hard (subtop niveau) en krijgt onbeperkt hooi, 1/2 schep speedibeet, 3/4 schep Pavo Topsport, Cavalor Fiber Force en extra vitamines.
Door haar interne problemen denk ik dat ze gewoon moeite heeft om het goed op te nemen, want ze kan eten als een malle. Verder is ze trouwens goed in orde hoor, en heeft ook geen maagzweer momenteel. Op het moment dat ik even niet rij (bv als ik op vakantie ben) dan wordt ze wel snel dikker. Maar met het werk erbij is het lastig. Meer eiwit lijkt me logisch, maar nog meer Pavo Topsport voeren vind ik een beetje spannend vanwege haar buik... Ik probeerde laatst Pavo Muscle Build (mn jonge beest kwam daar giga van bij), maar dat vond ze vies :o Misschien wat meer Speedibeet nog? Maar of dat nou zoveel aanzet.. Ik heb eerst maar eens een flinke tank lijnzaadolie gekocht.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:29

Ik zou kijken naar andere eiwitbronnen. Luzerne is een bekende maar ook scherp, mijn paard eet dat niet met plezier. Maar je hebt ook luzerne- en Grasbrok die je ook kan weken en eventueel bij de speedybeet kan voeren. Volgens mij is sojaschoot ook een goede eiwitbron maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:50

Mijn paard deed het erg goed op masters senior slobber als extraatje.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:55

Extra luzerne vind ik niet zo zinvol, want daarvan zit ook erg veel in de Cavalor FF.
Sojaschroot is nog een goeie inderdaad. Moet erbij zeggen dat ze niet op gras kan ivm suiker, dus ik twijfel of grasbrok dan wel kan..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:10

Hier ook een paard dat veel eiwit nodig heeft. Sojaschroot doet het hier erg goed!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:10

Thanks, waar bestel/koop jij dat?

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:00

Vanwege via pb verkregen vragen (herhaalde vragen..) even zo (+ af laten weten.)

- Ik heb 49 abgard spuiten
- Ik heb in totaal 118 zakjes (blauwe korrels) verdeelt in 1 dicht pakket van 50 zakjes en 1 partij van 68 losse zakjes. Onderverdeelt in 13 x 5 zakjes aan elkaar vast. En 1 klein van 3 zakjes los.