[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:38

haha wat stom biies! Nou ja, je hebt het zo weer binnen dus dan kan je verder.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:42

_CS_ schreef:
Waarom heeft ie dan platgelegen vanwege de warmte, daar is ook een reden voor.
Als je zelf eczeem hebt zal je dondersgoed weten hoe gek je ervan kan worden.

Tuurlijk, elk paard schuurt weleens.
Maar structueel jeuk hebben is gewoonweg niet fijn.

En pas in je laatste bericht geef je aan dat het om zijn koker gaat (iets wat je dus heel moeilijk kan beschermen), dus dan kan ik je reactie enigszins begrijpen, maar als het om staart of manen ging dus echt niet.

Wat ik bedoelde te zeggen was dus dat sommige mensen dekens onzin vinden maar als het gewoonweg niet anders kan, vind ik het gewoon dierenmishandeling, daar ben ik fel op tegen.

Daarnaast blijf ik bij mijn standpunt dat een echte eczemer niet buiten deken kan.
Een zogenoemde eczemer die zonder deken kan staan, had gewoonweg hele andere problemen waardoor het eczeem de kop op stak.
Noem me gerust een zeurkous of een kreng, maar dat is gewoon de realiteit.

Als een paard zichzelf structureel staat te schuren, ja, dan is het mishandeling om hem geen deken op te leggen. Ben ik het totaal mee eens.

Mijn paard is overigens helemaal nagekeken vorige zomer, maar niets kunnen vinden waardoor hij oververhit is geraakt. Enige aanwijsbare reden was die deken. Vervolgens heeft hij hem onderdag bij warm weer niet meer om gehad en het is niet meer voorgekomen.
Is het dan gek dat ik de afweging maak tussen weer zo'n nare 'aanval' of dat beetje jeuk, waarvan het grootste deel niet eens te beschermen is?
Daarbij gaat het met manen en staat zo onwijs goed, nee, dan liever geen deken.
Dus nee, ik vind een deken heus geen onzin (anders had hij er niet al jaren één om gehad) maar het gaat nu zo goed ook zonder, dan liever niet.

Bies, wat zonde! Gelukkig alweer nieuwe besteld dus, hopelijk is het snel weer binnen!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:32

Wat voor deken had je opliggen dan toen die oververhit raakte?
Vind zoiets toch apart dat dat gebeurd.

En eerlijk gezegd, snap ik best dat je bang bent dat het weer gebeurd, dus je hem niet meer oplegt.
Maar als die alleen jeuk heeft bij zijn koker, is het toch nog te overzien.
Heb je weleens producten van buitenaf geprobeerd bij zijn koker?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:44

appie heeft echt een zonnesteek gehad, zonder deken,maar dat kwam omdat hij te weinig dronk.
was sneu om te zien,dier liep toen zwalkend door de wei. ;(
ik moest toen electrolyten geven om zijn vochthuishouding weer op peil te trekken.

auky,kan jouw paard goed zweten?
ap kon dat toen dus ook niet,was ook mede de reden dat hij oververhit raakte..

ik let er nu wel heel erg op als het erg warm is dat ik goed zie dat hij wel zweet en zo dus zijn warmte kwijt kan.
valt me wel op dat de boett heel dik lijkt,maar hij daar heel goed onder zweten kan, terwijl andere merken dekens dunner lijken,maar dat paarden daar wel warmer onder zijn :j

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:55

iemand die ik ken is overgestapt op het voer en de tips die worden aangegeven in het boek van
Nicolette Hebing -> Zomerexceem opgelost met voeding en haar paarden hebben er echt baat bij.
paarden zijn van oorsprong eters van bitter voer en wij hebben er zoetekauwen van gemaakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:02

zoet is lekker! :D
maar je hebt gelijk hoor.
je ziet het ook met 'koeiengras"daar zit veel suiker in want dan geven de koeien lekker veel melk.
voor paarden is datzelfde gras dus echt heel erg slecht..

ook zou het zo zijn dat bepaalde schimmels in het maagdarmstelsel het heel goed doen op suiker.
kijk alleen al naar bijvoorbeeld candida,die doet het echt heel goed als er veel suiker binnen komt en die kan een hoop problemen veroorzaken :j

op deze site staat ook wel interessante info
http://www.paardenschoenen.nl/htm/eczeem.htm

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:11

_CS_ schreef:

En eerlijk gezegd, snap ik best dat je bang bent dat het weer gebeurd, dus je hem niet meer oplegt.
Maar als die alleen jeuk heeft bij zijn koker, is het toch nog te overzien.
Heb je weleens producten van buitenaf geprobeerd bij zijn koker?

Hij heeft de Rambo hoody.
Producten buitenaf gebruik ik wel, maar helpt allemaal net niet helemaal. Maar het is net wat ik zeg, hij staat gelukkig niet constant te krabben of bijten, het is allemaal echt wel te overzien.
Auke zweet overigens prima, daar zal het niet aan liggen.

Manfredie, ik voer dat inderdaad en hij doet het er heel erg goed op.
Nadeel is wel dat hij het voer van de anderen (waar wel melasse in zit) veel lekkerder vindt en dus gaat snaaien ipv zijn eigen bakje leeg te eten.
Ik meng er dus af en toe wel een klein handje luzerne door, zodat hij het beter eet.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:11

Hee luitjes :wave:

Ik wou graag weten hoe jullie over enten bij eczeem paarden denken?
Ikzelf denk dat bijv een jaarlijkse enting best nadelig kan werken wb de stofwisseling.
Hoe is jullie mening hierover?(ik had al gezocht met zoekfunctie maar vind niks wat enkel over eczemers en enten gaat)
Ik heb dus een eczemer en ik vraag het me serieus af of het wel écht goed is.
Ik ent normaal elk jaar tegen influenza en Tetanus,ze(2 pony's) staan gewoon bij ons achterom,komen zelden bij anderen paarden(hooguit tijdens buitenritje) en staat 24/7 buiten met schuilstal.
Wat vinden jullie?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:27

Elke enting is een aanslag op het lichaam, hoe je het ook wend of keert.
Ikzelf heb jaaaren niet geent, maar nu moet ik wel sinds een paar jaar, maar doe het bewust in de winter.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:38

appie word al 4 jaar niet meer geént,precies om de reden dat het een belasting zou zijn voor het lichaam.
nu hoeft het bij hem gelukkig ook niet omdat ik geen wedstrijden rijd.
je kunt e rmee stoppen en kijken hoe het gaat,maar verwacht niet dat de zomereczeem dan over is

ik heb wel wat info over enten:
Citaat:
Vaccinatie
Vaccinatie veroorzaakt stress in het lichaam. Daarnaast wordt een vaccin geconserveerd d.m.v. chemische stoffen, zoals kwik of formaldehyde. Deze stoffen zijn moeilijk af te breken en stapelen zich op in het lichaam.
Reguliere behandelingswijzen
Het grootste nadeel van allopathische middelen is dat er meestal ongewenste neven- en bijwerkingen uit voortvloeien. Inwendige vervuiling stapelt zich op, waardoor overbelasting van met name de lever ontstaat.

bron:
http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/ne ... omereczeem

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:47

_CS_ schreef:

Helly heeft het afgelpen zomer ook gehad, zij had de Rambo swe(e)t itch op.
Wat er gebeurde, het was warm maar ja, bij ons achter gingen ze ook telkens in de zon staan, dus toch gewoon op de wei gezet.
Dat ging op zich goed, maar toen we s'middags gingen kijken waren ze heel onrustig geworden omdat er een giga horzel rondvloog.
Toen gingen ze rennen en opeens ging heelly helemaal plat liggen.
Wij er snel naar toe en toen stond ze gelijk weer op.
We hebben haar met water afgekoeld en verder was er niets meer te merken, later ook niet meer gebeurd.
Wij balen er dus ook van, maar zonder deken kan ook niet.
Wij dachten juist omdat deze deken licht gekleurd is het koeler zou zijn dan de zwarte vacht, maar dat blijkt niet zo.

Het enten doen wij ook niet, gaat opzich prima, onze paarden komen niet met anderen in aanraking.
Waar ik me wel eens zorgen over maak, is dat ze tetanus kan krijgen als ze zich erg openschuurt of gewond is.

In te zoet/anders voeren geloof ik niet, mijne krijgen nauwelijks krachtvoer en zonder ruwvoer kunnen ze toch niet dus al zou het niet goed zijn, veel veranderen kun je daar niet aan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:47

Bedankt voor de reakties!
Ik zit dus nu ook erover te denken om het enten achterwege te laten ivm zommereczeem bij mn fjord.
Ik heb het altijd elk jaar gedaan,nooit bij stil gestaan wat het allemaal aan uitwerkingen op mn paardje kan hebben.We gaan toch nergens heen wb wedstrijden,vakanties end. dus daar zijn we al geen risico groep voor.(wij hebben al lol aan onze wandelingetjes)
En vreemde dieren lopen ze niet mee samen in bijv wei of stal.
Daarbij is mn fjord bijna 22jaar (feestje in mei hihi) dus haar stofwisseling word ook niet beter erop.
Ik heb de pot probiotica(groene os) al klaar staan en daarna wil ik met de prebiotica(Yea-Sacc) verder.

Hebben jullie nog tips voor mij mbt tot het geven van pro en pre?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:51

_CS_ schreef:
Elke enting is een aanslag op het lichaam, hoe je het ook wend of keert.
Ikzelf heb jaaaren niet geent, maar nu moet ik wel sinds een paar jaar, maar doe het bewust in de winter.

Waarom doe je het bewust in de winter?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:53

Dus al de 2e met een rambo deken die oververhit is.
Vind ik toch een kwalijke zaak.
Die deken is zo licht, dat ie de zon zou moeten reflecteren, i.p.v. de warmte naar zich toe moeten halen.

Hier staan ze ook ingepakt in de volle zon (dat willen ze toch), en nog nooit meegemaakt dat ze languit gingen.
Blijf het heel vreemd vinden.
Nou ja, op zich is het niet vreemd, maar met zo'n deken zou je juist verwachten dat je er goed aan doet toch.

Funnyhorses: Als je paard verder niet in aanraking komt met anderen zou ik het achterwege laten inderdaad.
Maar als ze dan eens een flinke wond oplopen, moet je wel even tetanus laten spuiten.

Die van mij heeft als jong ding 4x inenting gehad, daarna nooit weer, en nu sinds 3 jaar wel weer, beest is nu bijna 20.
Ondervind er geen hinder van overigens, ik ent dan ook in de winter, expres.
Waarom? Omdat haar lichaam het dan beter kan verwerken, en ik veel met drainage bezig ben, en de enting moet wel zijn werk kunnen doen.
Zoals ik het nu doet, past het allemaal mooi in het plaatje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:57

funny,hoe lang is jouw dier wel ingeënt dan?
ik bedoel hoeveel jaren?
ap in elk geval elke 7 jaar keurig netjes, en nu dus niet meer.
wij komen alleen wel in aanraking met genoeg andere paarden(die gelukkig wel netjes geënt zijn haha) :P

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:57

even iets anders, heeft iemand tips om het huidvet uit mijn rsih te halen? gewoon wassen werkt niet, maar ben bang dat het deken zwaar wordt of niet goed 'lucht'.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:00

naar de stomerij brengen?
dan komt ie gegarandeerd schoon terug

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:02

oh helemaal niet aan gedacht. bedankt voor de tip!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:04

ellepel schreef:
funny,hoe lang is jouw dier wel ingeënt dan?
ik bedoel hoeveel jaren?
ap in elk geval elke 7 jaar keurig netjes, en nu dus niet meer.
wij komen alleen wel in aanraking met genoeg andere paarden(die gelukkig wel netjes geënt zijn haha) :P

Ik heb mn paardje nu bijna 6 jaar.
Ze komt van een handelaar af,Ik heb toen een inentingsboekje erbij gekregen waarin vanaf 2003 de entingen staan.
Dus ik weet enkel dat ze dus zowiezo al bijna 8 jaar elk jaar ingeënt is tegen influenza en tetanus.
Ze was 16 toen ik haar kocht.
Wat ze vóór die tijd heeft gehad weet ik helaas niet.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:09

Mijn pony die heeft het meest last in Augustus/September.

Afgelopen jaar had ik haar dag en nacht buiten in de zomer. Dat ging eigenlijk heel goed totdat het augustus werd. Toen begon ze weer rondjes in het land te lopen. Ze had weer een mooie volte gelopen......

Nou vraag ik me af hoe dat bij die van jullie gaat. Hebben die ook zo laat in het jaar last?.

Denk dat ik haar deze zomer toch maar weer binnen zet zomers ipv dag en nacht buiten. Want als ik haar dan in aug binnen zet 's nachts dan jeukt ze zich natuurlijk helemaal kapot.

Mirjam

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:11

ik vroeg het omdat mijn toenmalig veearts zei dat als ik een paar jaar over zou slaan met enten er niks zou gebeuren.
er zou dan voldoende antistof in het lichaam zitten tegen diverse influenza virussen en ook de tetanus zou nog een jaar door werken.

risico houd je toch altijd, als je ze ent kunnen ze alsnog allemaal enge ziektes krijgen en daar aan dood gaan.
ik ent ook niet tegen rhino of west nijl,dat risico neem ik dan maar

mirtje:
doe een deken op in augustus/september?
dan heeft je dier geen jeuk

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:12

Mij viel ook op dat het hele erge schuren afgelopen zomer lang op zich heeft laten wachten.
Eerst hoopte ik op het feit dat ik drainage compositum gaf,dacht hiep hoi het werkt.
Maar nu denk ik eerder omdat de zomer langer op zich heeft laten wachten en dus ook de rot mugjes!
Hopelijk valt het dit jaar mee voor ze.
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 27-01-11 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:14

Ja Ellepel dat is volgens mij ook zo.
Ik ren ook niet elke nieuwe antistof voor mezelf achterna hahaha
En het risico dat ze hier écht ziek worden of vreselijke wonden krijgen is gelukkig erg klein.(maar goed,zeg nooit,nooit!)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:19

ik mag zelf ook elk jaar de griepprik halen en ik doe het nooit :+
nou is onze griep niet zo gevaarlijk als de paardengriep,maar toch bekijk ik het wel een beetje zo.

ach nou ja, je kunt ook er voor kiezen om een lever reinigingskuur te geven als je denkt dat je paard een zieke lever heeft?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:23

tja, ik weet eigenlijk niet eens of ze bij ons op stal echt streng zijn met enten.
Moet dat toch eens navragen.

Mocht ze dan een keer toch problemen ervan krijgen, dan stop ik ermee.
Maar gelukkig nergens geen last van.