Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nefertarie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:16

Ja, dat zou zeker kunnen. Lijkt mij een positieve verandering, toch?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:13

Nienke dat kan zeker door de verhoging komen. Fijn dat het doorzet!

Ellepel, zijn het soort van spiertrillingen - stressachtig of juist wiebelig vanuit de achterhand? Kan me er niet zoveel bij voorstellen. Hoe zit het ook al weer, wordt jouw paard behandeld voor cushings? Krijgt ie ook magnesium tegen spierspanning e.d. Kan me 2 dingen voorstellen, of door spierslapte (er wordt door cushing ingeteerd op de spieren) een beetje staan te wiebelen of door de hoge spierspanning die de hoge cortisol kan triggeren een soort shake die juist daaruit voortkomt... of duizeligheden?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:50

Weer een update van Beer, het gaat goed met hem.
Zijn conditie wordt gelukkig weer steeds beter.
Vanmiddag heb ik een buitenrit van 2 uur met hem gemaakt, met regelmatig een stuk draven en galopperen.
Zijn karakter is ook weer helemaal terug (eigenwijs en ondeugend!)
Ik ga nu 4 weken naar het buitenland en als ik terugkom ga ik denk ik weer les met hem nemen bij iemand in de buurt :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:19

fargo hij wiebelt echt voornamelijk met hals,hoofd en zijn bovenlijn.
dus niet vanuit de achterhand,die is wel sterk genoeg.

momenteel krijgt appie alleen zwartekummel olie,biergist selenium en wat subli dieetmix.
hij word niet behandeld voor cushing,is ook niet vastgesteld.
wel heeft hij al jaren last van een te goed werkend immuunsysteem,hij heeft zomereczeem,pollenallergie.
afgelopen voorjaar was hij verbrand en kreeg daarbij toen ook mok,was daar ook flink ziek van.
is momenteel echt aan het kwakkelen met zijn gezondheid.

mocht het in de loop van de week niet verbeteren en dat ik zie dat hij zich niet beter gaat voelen nu hij op minder gras staat dan denk ik wel dat ik voor een bloedonderzoek ga,maar dan moet ik even overleggen met de arts,wil dan zeker laten prikken op magnesium en ook selenium,daar had hij in het verleden tekort aan namelijk

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 23:23

Ellepel is ie ook wat gestresster of angstiger dan je hem kent? Hoe is de spanning van zijn spieren? Heeft hij nog kuiltjes boven zijn ogen of bultjes? Cushing paarden hebben vaak een tekort aan magnesium doordat ze overproductie van cortisol hebben.
Huidklachten zoals mok/schimmel e.d. zijn wel dingen die bij cushing paarden makkelijker en langduriger voorkomen door de slechte weerstand die ze vaak hebben.
Hoe oud is hij en wat voor ras is het?

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:41

Hele tijd geleden hier gereageerd en daarop Provarium Breeding gaan proberen. Inmiddels is zeker dat hij geen cushing heeft en ben ik gestopt met de PB. Hij heeft wel overigens veel baat bij extra magnesium (eveneens nav dit topic), die krijgt hij nog steeds.

Van de PB heb ik nog een halve pot en een ongeopende mocht iemand interesse hebben :)

http://www.bokt.nl/markt/ad/56857/provarium-breeding-tht-01-2013

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:21

fargo schreef:
[naam] dat kan zeker door de verhoging komen. Fijn dat het doorzet!

Ahh gelukig!!
Baasje is weer een beetje geruster nu......

LisaDora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:36

Heel veel sterkte Fargo, we moesten onze pony ook in laten slapen..ook de 27e.. ze ging opeens heel snel achteruit... ;(
sterkte!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:39

LisaDora schreef:
Heel veel sterkte Fargo, we moesten onze pony ook in laten slapen..ook de 27e.. ze ging opeens heel snel achteruit... ;(
sterkte!

Ach meis wat jammer, net nu je gestart was met pergolide. Ja het kan soms ineens zomaar over zijn. Jij ook heel veel sterkte met verlies, wat apart dat het op dezelfde dag bij jullie mis is gegaan. Weet je wat er mis ging?

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:54

Ik kom hier even binnen vallen omdat ik me toch wel zorgen maar over mijn lieve pony Joost.
Heb nu geen foto op de computer van zijn vacht maar merk dat hij dit jaar moeite heeft met erdoor heen komen. Hij heeft een 'vlekkerige' vacht.. Op zijn hoofd heeft hij al zomervacht, de rest is een beetje veulenhaar zoals ik dat noem. Het begint nu wel los te laten dus dat maakte me weer aan t twijfelen.

Hij heeft altijd al (ik heb hem nu 5,5 jaar) een ingezakte rug gehad, maar nooit klachten gehad. Hij eet goed, is niet kreupel of hoefbevangen.. Alleen wat stijf maar dat verwijs ik naar de ouderdom, hij is inmiddels 21 en staat nu 24/7 op de wei wat al veel heeft geholpen. Beter dan op stal! :)

Nog iets wat misschien handig is om te weten.. Heb hem afgelopen winter 2 keer moeten scheren omdat hij zijn dikke vacht super snel terug had, ondanks een dikke deken. Nu kon ik op internet hier niets over vinden dat verband hield met Cushing maar misschien dat jullie ervaring ermee hebben?
Ook heeft hij wel eens last van mok gehad maar dat gaat snel over. Ook heeft hij elk voorjaar ontstoken ogen wat dam 1 a 3 dagen duurt. Dan is het weer over, zonder medicatie oid.
Afbeelding
Zijn vacht is vergelijkbaar met dit alleen minder extreem. Hij is niet zo licht en verkleurd gewoon in zijn geheel en gelijkmatig.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:36

Ja dat had mijn fjord precies hetzelfde.
Is 3 jaar terug, toen was hij 21, getest op Cushing en bleek hij het te hebben.
Hij is nu sinds november 2010 aan de pergolide en hij voelt zich nu nog steeds goed. Voordat hij pergolide kreeg werd hij namelijk erg duf.
Zijn vacht groeit wel nog steeds zo hard ondanks de pergolide.

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:03

Ik merk aan Joost niks, qua karakter is hij nog precies hetzelfde. Wanneer zou je moeten beginnen met die medicatie dan? Als t niet nodig is laat ik het liefst het zo lang mogelijk liggen :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:27

ENOMIS schreef:
Ik merk aan Joost niks, qua karakter is hij nog precies hetzelfde. Wanneer zou je moeten beginnen met die medicatie dan? Als t niet nodig is laat ik het liefst het zo lang mogelijk liggen :)

Die vacht vraagt heel erg veel energie, dat merk je vast wel als hij weer geschoren is dat hij veel fitter in zijn vel zit. Als een paard zichtbaar meer een cushing vacht krijgt dan heeft hij over het algemeen al 3 jaar cushing onder de leden. Dat betekent dat zijn hormoonhuishouding niet lekker is en dat hij zich daardoor regelmatig misselijk kan voelen of onzeker of gewoon niet lekker. Hij wordt ook door cushing gevoeliger voor ontstekingen en zijn weerstand is slechter zoals je nu o.a. merkt door de ontstoken ogen. Als je paard op pergolide gaat - als gebleken is dat het cushing is - zul je merken dat hij veel fitter weer wordt en jaren jonger met vaak veel meer geintjes en eigenaardigheden die langzaamaan verdwenen waren. Een dikke vacht is alleen een uiterlijk kenmerk, van binnen is er echt meer van slag!

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:40

Dus jullie Zeggen nu weer scheren? De vacht is overal aan t verharen nu..
Ik ben echt een cushing leek haha. Ontstoken ogen heeft hij echter al 7 jaar..

Er komen nu heel veel vragen in me op. Las dat ruwvoer beter is dan krachtvoer ivm suiker, hebben jullie ze san helemaal van de biks en musli af gehaald? Hij staat nu dag en nacht buiten, krijgt hooi bijgevoerd en af en toe een handje musli.

Rijden jullie nog? Hij is altijd actief bereden alleen staat hij sinds een maand of 3 stil ivm tijdgebrek en wordt er 1 à 2 keer in de week wat mee gedaan. Beetje losrijden, longeren of buitenrijden.

Wat doen jullie om de vacht extra te verzorgen? En geven jullie wel eens vitamine spuiten? Of helpen deze niet?

Zal morgen het topic eens gaan doorspitten :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:11

Nee ik zeg niet nu weer scheren, ik zeg gaan behandelen zodat hij daardoor zelf goed gaat verharen en zijn hormonen weer op orde komen ;-)
Beweging geven is wel belangrijk als het cushings is, want dan is het bijhouden van de spieren en niet verder spiermassa verliezen van belang en zowiezo conditie en dus weerstand vasthouden dan wel opbouwen is goed voor je paard.

Als hij maar zo af en toe een handje muesli krijgt zou ik daar niet zo bang van zijn. Zeker als hij het daar goed op doet. De onze kreeg tot het laatst toe gewoon biks en mueslie. Wij reden een paar keer per week, met name in het weekend, maar gingen wel wandelen of longeren door de weeks. Voor de vacht, die poetsblokjes willen nog wel helpen om door de vacht heen te komen en een goede roskam. Regelmatig goed borstelen om te helpen met verharen.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:19

Fargo, hoe gaat het met je?

Hier ook een update, ben een week of 6 geleden begonnen met pergolide, hij is daarna vrij snel begonnen met verharen en blinkt als nooit tevoren.
Hij heeft al die tijd op een halve pil gestaan, een tijdje terug kreeg hij mok en heeft hier veel last van, hierdoor besloten hem op 0,75 pil te zetten.
Momenteel loopt hij heel gevoelig, dit was direct na een bezoek aan de smid, en aangezien dit de 2e ronde is zonder ijzers, wilde ik me er niet teveel zorgen om maken. Je ziet het eigenlijk vooral op harde onregelmatige ondergrond. Eerste ingeving van mij was 'oh jee bevangen' , de stalhoudster heeft veel ervaring met bevangen paarden en zei dat hij niet bevangen was.
Vandaag kwam zij erop terug, en vond het toch wel iets zorgelijk, vooral omdat ze zijn hoeven nu toch ook echt warm vond.
Heb meteen de da gebeld, en die komt vanmiddag, ook wil ik dan een ab kuur voor de mok, ik krijg het nl niet onder controle.
Ik denk dat ik hem ook een hogere dosis pergolide kan gaan geven, hij is tenslotte bijna 1,80.

Ik ga me nu maar eens inlezen over voerbeleid, voor hb paarden

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:32

Waarom zet je hem niet weer op ijzers? Die van mij kan echt niet zonder, dan loopt hij met 4 benen kreupel. Komt misschien door de Cushing dat ze gevoeliger worden.
Sterkte vanmiddag, hoop dat het idd geen hoefbevangenheid is!

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:38

Ik heb hem van de ijzers afgehaald, omdat ik de rotstraal die hij had niet onder controle kreeg, was ten einde raad, en zag ijzers eraf als laatste redmiddel. Dit werkte heel goed, nooit geen rotstraal meer gehad... Maar nu dus dit, dan moet ik dus gaan kiezen tussen 2 kwaden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:34

tantesam schreef:
Fargo, hoe gaat het met je?

Hier ook een update, ben een week of 6 geleden begonnen met pergolide, hij is daarna vrij snel begonnen met verharen en blinkt als nooit tevoren.
Hij heeft al die tijd op een halve pil gestaan, een tijdje terug kreeg hij mok en heeft hier veel last van, hierdoor besloten hem op 0,75 pil te zetten.
Momenteel loopt hij heel gevoelig, dit was direct na een bezoek aan de smid, en aangezien dit de 2e ronde is zonder ijzers, wilde ik me er niet teveel zorgen om maken. Je ziet het eigenlijk vooral op harde onregelmatige ondergrond. Eerste ingeving van mij was 'oh jee bevangen' , de stalhoudster heeft veel ervaring met bevangen paarden en zei dat hij niet bevangen was.
Vandaag kwam zij erop terug, en vond het toch wel iets zorgelijk, vooral omdat ze zijn hoeven nu toch ook echt warm vond.
Heb meteen de da gebeld, en die komt vanmiddag, ook wil ik dan een ab kuur voor de mok, ik krijg het nl niet onder controle.
Ik denk dat ik hem ook een hogere dosis pergolide kan gaan geven, hij is tenslotte bijna 1,80.

Ik ga me nu maar eens inlezen over voerbeleid, voor hb paarden

Ik zou niet zo snel en zo maar schakelen met pergolide, het is geen snoepje hè? Hoe zwaar is je paard en hoeveel problemen heeft hij verder? Je zegt dat zijn vacht prima is en dat hij blinkt! Hoe zijn uitstraling verder? Gevoelige hoeven kunnen inderdaad goed bij cushing horen. Er zijn verder echt hele goede middelen tegen rotstraal, evt heb ik nog wel tips.
(EDIT http://www.westernstore.nl/index.php?ta ... ct_id=1985 Dit is een heel erg goed middel tegen rotstraal, Willy had jarenlang verschrikkelijk last, dit was door dit middel de laatste 1,5 jaar helemaal onder controle en onze smid was er razend positief over!!)
De andere problemen die je hebt mok en rotstraal dat zijn WEERSTANDSPROBLEMEN die door de cushings worden veroorzaakt, die los je in principe niet op met (meer) pergolide geven maar door bijvoorbeeld MSM poeder te gaan geven en echinacea druppels. Daar zou ik het dus veeel eerder in zoeken dan in het zomaar verhogen van pergolide!!Een te hoge dosis pergolide kan ook hoefbevangenheid veroorzaken, dan heb ik het over het algemeen genomen wel over een echt hogere dosis, maar toch! Zolang je met minder toe kunt, is dat altijd aan te bevelen.

Mok en hoefstraalproblemen los ik in ieder geval niet op door de pergolide omhoog te doen als het voor de rest prima gaat met het paard qua uitstraling, vacht en fitheid. Dat pak ik op door de weerstand aan te pakken, zoals gezegd bijv (2 x daags 40 tot 50 druppels) echinacea van Bloem op een boterham of op een knackebrod en MSM voor het helpen bij vacht/huidproblemen.

Verder gaat het met mij redelijk goed, slaap alleen een beetje slecht door het onverwachte inslapen van Willy schrik ik regelmatig wakker en lig dan wakker met zorgen om de andere paarden. Niet nodig, maar kom er maar eens van af ;-)

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:26

Bedankt voor je (werderom) uitgebreide reactie. Paard heeft een hele tijd op een halve gestaan (na eerst een dag of 5 0,25 gegeven te hebben), nu staat ie sinds een dag of 10 op 0,75. Ik dacht moeiteloos door te kunnen naar een hele, omdat dit ook beter bij zijn gewicht zou passen, hij weegt zo'n 700 kilo. Ik zou nooit zomaar verhogen, heb dankzij dit topic geleerd, dit héél geleidelijk te doen.
1 pil is toch een hele normale dosering dan? Volgens de da wel, maar heb toch veel vertrouwen in jou als ervaringsdeskundige :D , meer eigenlijk...

Balen van dat wakker schrikken, weet precies wat je bedoelt, en dan gaan malen.... bah.

Ik ga je link nog even bekijken straks!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:18

ENOMIS schreef:

Ik zou ook niet snel met Pergolide beginnen bij lichte klachten. Het is echt een zwaar medicijn.

Mijn paard heeft gedeeltelijk een dikke Cushing-vacht, maar verder geen problemen met karakter.
Ik geef Provarium Breeding en MSM. Dat helpt echt om hem in een betere conditie te krijgen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:29

tantesam schreef:
Bedankt voor je (werderom) uitgebreide reactie. Paard heeft een hele tijd op een halve gestaan (na eerst een dag of 5 0,25 gegeven te hebben), nu staat ie sinds een dag of 10 op 0,75. Ik dacht moeiteloos door te kunnen naar een hele, omdat dit ook beter bij zijn gewicht zou passen, hij weegt zo'n 700 kilo. Ik zou nooit zomaar verhogen, heb dankzij dit topic geleerd, dit héél geleidelijk te doen.
1 pil is toch een hele normale dosering dan? Volgens de da wel, maar heb toch veel vertrouwen in jou als ervaringsdeskundige :D , meer eigenlijk...

Balen van dat wakker schrikken, weet precies wat je bedoelt, en dan gaan malen.... bah.

Ik ga je link nog even bekijken straks!

1 mg past inderdaad volgens de vuistregel bij zijn gewicht, maar als hij het met minder al prima doet, zou ik echt voor minder gaan. Alleen als bijvoorbeeld zijn vacht nog steeds niet in orde is of hij nog steeds depri of onzeker etc oogt of nog steeds ingevallen spieren heeft of veel blijft drinken en plassen (etc etc) zou ik standaard daar naartoe verhogen (snap je wat ik bedoel?) Als een paard het nodig heeft dan moet je nooit te laag gaan zitten uit zuinigheid, maar als hij het prima doet op een bepaalde dosis en de cushing is onder controle/hij voelt zich weer goed en fit.. Dan zou ik nooit omdat het vlgs zijn gewicht kan verhogen. Dan is hoe hij er aan toe is en evt het bloedbeeld (had je eerder een test laten doen- weet ik niet meer!) de belangrijkste indicatie. Zo hou je altijd reserve over voor als het wel slechter gaat en nodig is. Hope this helps?

Even goed kijken naar de voeten waardoor blijft hij gevoelig .. komt het door de rotstraal of door het gebrek aan ijzers.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:43

De da is inmiddels geweest en hij is licht hb, volgens haar is het daarom beter om naar 1mg te gaan.
Maar ik ben het spoor bijster, is dit dan niet een 'goede reden' om naar 1 mg te gaan?

Wel of geen blote voeten, moeilijk...

Even een aanvulling, beredenering van de da is, als hij ondanks de 0,50, sinds dag of tien 0,75 toch hb wordt, heeft hij een hogere dosering nodig.

Paard is getest, was toen een randgevalletje. Had erg slechte oranje achtige vacht, rotstraal, mok, veel plassen/drinken

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:52

Ja allicht is bevangenheid natuurlijk wel een reden om omhoog te gaan, maar dingen als mok, vies oog en rotstraal niet perse (omdat dat meer weerstandproblemen (kunnen) zijn). HB is 1 van de dingen die ik niet genoemd had en die natuurlijk wel een sterkere aanpak en hogere dosis vereisen. Sterkte daarmee, wat sneu! Hoe is het plassen en drinken inmiddels? Is dat wel onder controle al?

Heb je een goede smid om vragen te stellen over HB en de hulp daarbij en heeft je DA daar ook over geadviseerd? Hoop dat het snel stabiel is :(:) :(:)

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:06

Nou eerlijk gezegd vind ik mijn smid geen topper, als het om andere dan doorsnee voeten gaat.
Waarom ik hem heb, heb altijd paarden met simpele voeten gehad, 1 van mijn paarden is een rasneuroot, en de smid heeft heel veel geduld. Toen paardlief ernstige rotstraal kreeg, en er goed kreupel van werd, was dit volgens hem onmogelijk. Ik weet inmiddels wel beter. Het is zo'n smid die het weet, en zo is het, klaar basta!