[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mebianca

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:06

Hij is helemaal na gekeken door dierenkliniek Emmeloord van top tot teen (hoef) :D zelfs kreupelheids onderzoek gehad, oog is nagekeken met groen vloeistof toen keken ze of het oog beschadigd was maar daar dat was niet het geval. Toen hebben ze met een echo ding het oog vanbinnen gekeken en er zat een klein gaatje (beschadiging) in het oog. Maar dat was niets ernstigs, ze wilden toen wel antibiotica geven (omdat er een ontsteking achter het oog kon zitten) maar omdat hij tijdens het onderzoek niet goed liep moesten we weer terugkomen voor het kreupelheidonderzoek. En de antibiotica zou dan het kreupelheidonderzoek beïnvloeden. Tussendoor hebben wij een middel gekregen om het pupil te vergroten en tijdens het kreupelheidonderzoek was het pupil even groot (zelfs groter) dan het andere oog dus dat was prima.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:11

singasong schreef:
Bianca, klinkt wel een beetje vaag. Is het iemand die paranormaal begaafd is?
Zou je mij willen pb-en hoe die homeopaat heet?

Zijn z'n oren ook door de DA nagekeken toen hij voor dat oog moest?

Dierenkliniek heeft niet in het oor gekeken ze hebben wel op z'n hoofd geklopt en gevoeld maar daar was niets mis mee zei ze.
Maar ik vind het ook een beetje vaag hoor..enigszins heeft ze gelijk dat het wel raar is dat heel z’n rechterkant wel iets mee is. Oog dik en er kwam rotzooi uit, en zijn hoef. Maarja zijn oor.. ik weet niet kan er niet in kijken maar neem aan dat de dierenkliniek dat op 1 of andere manier wel na gecheckt heeft.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:40

mebianca schreef:
Dierenkliniek heeft niet in het oor gekeken ze hebben wel op z'n hoofd geklopt en gevoeld maar daar was niets mis mee zei ze.
Maar ik vind het ook een beetje vaag hoor..enigszins heeft ze gelijk dat het wel raar is dat heel z’n rechterkant wel iets mee is. Oog dik en er kwam rotzooi uit, en zijn hoef. Maarja zijn oor.. ik weet niet kan er niet in kijken maar neem aan dat de dierenkliniek dat op 1 of andere manier wel na gecheckt heeft.

Kan best zijn natuurlijk dat hij een oorontsteking heeft maar ik vraag me af wat 'kwik' daar tegen doet. Een ooronsteking wordt veroorzaakt door een bacterie en daar heb je of AB voor nodig of in de homeopatie een 'nosode'.
Ik zal het woensdag eens navragen aan mijn therapeute.

Op zich staat alles in ons lichaam met elkaar in verbinding dus die link van de 'rechterkant' begrijp ik wel.

Afwachten maar of het wat gaat doen. Hoe snel moest het gaan werken volgens haar?
Ik ken ze trouwens niet ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:52

kwik?
dat is toch hartstikke giftig?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:56

ellepel schreef:
kwik?

Ik neem aan dat het een verantwoorde homeopatische dosering is ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:02

ach ja, wat dom,niet aan gedacht.
:D :o

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:14

Ik weet nog niet zo veel van het headshaking syndrome af.
Ik heb een paar vragen waar ik het antwoord dus ook niet op weet. Ik weet dat het bij ieder paard verschillend is, maar ik hoop dat er hier mensen zijn die er meer vanaf weten (er ervaring mee hebben) en deze vragen kunnen beantwoorden.
Een paard wat het headshaking syndrome heeft, heeft hij dit dan altijd? Bijvoorbeeld ook op het strand of tijdens een buitenrit waar veel "spannends" te zien is?
Heeft het paard er ook tijdens het uitstappen of aan de hand lopen last van?
Heeft het paard er in de wei ook last van?
Helpt een pollennetje? Vooral als je niet zeker weet of het paard het syndroom wel heeft?

Alvast bedankt!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:24

Lizaa01 schreef:
Ik weet nog niet zo veel van het headshaking syndrome af.
Ik heb een paar vragen waar ik het antwoord dus ook niet op weet. Ik weet dat het bij ieder paard verschillend is, maar ik hoop dat er hier mensen zijn die er meer vanaf weten (er ervaring mee hebben) en deze vragen kunnen beantwoorden.
Een paard wat het headshaking syndrome heeft, heeft hij dit dan altijd? Bijvoorbeeld ook op het strand of tijdens een buitenrit waar veel "spannends" te zien is?
Heeft het paard er ook tijdens het uitstappen of aan de hand lopen last van?
Heeft het paard er in de wei ook last van?
Helpt een pollennetje? Vooral als je niet zeker weet of het paard het syndroom wel heeft?

Alvast bedankt!

Dat is bij ieder paard weer anders. Het ligt er aan wat de 'trigger' is voor het schudden. Bij het ene paard zijn dat pollen/wind/zon/ en bij het andere paard weer iets heel anders.
Je paard kan ook gaan schudden door heel andere oorzaken; blokkade(s) rug of elders in het lichaam, gebitsproblemen, niet goed passend zadel, oorontsteking en zo zijn er meer oorzaken.

Je moet dus uit zien te zoeken wat bij jouw paard de trigger/oorzaak is.
Een pollennetje kun je altijd proberen. Alleen neem je hier niet de oorzaak mee weg, alleen de 'trigger'.

Heb je het filmpje bekeken onderaan de beginpost van de TS? Daar legt een proff. uit wat headshaking inhoudt.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:29

Oke dankjewel!
Mijn paard schud pas sinds 1,5 week zo met haar hoofd tijdens het rijden, vandaar dat op zoek ben naar de oorzaak daarvan. Ze briest ook enorm. Ze gaat over 3 weken naar de tandarts. Blokkades in de rug zou ik moeten onderzoeken! Ik ben van t weekend op vakantie geweest met d'r, op het strand had ze eigenlijk nergens last van. Met een buitenrit ook niet, dan is ze alles aan het bekijken.
Ik heb een stukje van het filmpje bekeken, moet de rest nog kijken. Vind het soms moeilijk te volgen omdat het in het engels is.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:07

singasong schreef:
ellepel schreef:
kwik?

Ik neem aan dat het een verantwoorde homeopatische dosering is ;)

haha nou zo zaten wij ook hoor hooww dat gaan we niet in mijn paardje stoppen!.. maar ze heel veel dingen in homeopathie zijn giftig maar dat ligt aan hoe je het geeft en de dosering. Zoals nachtschade wordt ook gebruikt als homeopathisch middel een stof die gezonde mensen ziek maakt, zieken kan genezen. :)

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:03

Zo, heb een weekje niet gekeken maar wat een reacties al weer hier! Zal vanavond thuis die link eens bekijken van het congres. ben erg benieuwd.
Lijkt het nu zo, of zijn er steeds meer paarden die last hebben van headshaken?

Helaas is Kyra ook weer heftig aan het schudden. Ik dacht even dat het beter ging omdat ze dit jaar veel later is begonnen met schudden, maar helaas. Ik rijd haar nu ook niet, is niet te doen. Zelfs wandelen afgelopen zondag was dramatisch. Ook in de wei lijkt ze meer last te hebben dan andere jaren.

Singasong, zou je mij de gegevens van je therapeute willen pb'en? Ook waar ze woont? ben benieuwd of ze ook in twente wil komen eventueel...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:53

mijn paard was ook aan het hoofdschudden vandaag plus de bekende wiebellip. Toch weer hooikoorts ???

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:54

Sjoyceje, ik pb je.

Maris, balen! Heb je S. al gevraagd. Mss toch weer iets opgelopen?!

Met Niek gaat het nog steeds goed (ff afkloppen).

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:23

Ik heb even een vraag. Kan je paard ook het headshaking Syndrome hebben zonder dat hij/zij veel met haar hoofd schud, maar wel een aantal symptomen vertoont?
Deze symptomen vertoont mijn merrie namelijk wel. Het schudden en de andere genoemde symptomen alleen niet...

- Symptoms start in March/April (nu dus) and end in September/October.
- Scratches his nose on his foreleg or an object.
- Constant sneezing/snorting while working.
- Loves having his nose scratched. Maar haat het om op het hoofd geborsteld te worden.
- Constant blowing nose as if to expel something.
- Less energy/lethargic - droops head with loose reins.
- Holds his nose under water up to his eyes.
- Jerks suddenly like a bee just stung his nose.
- Coughs a lot.
- Has problems urinating - ( plast alleen 'thuis')
- Bags under the eyes.
- Muzzle extremely sensitive to touch.
- Curls up muzzle: phlegming action

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:34

Bij pollenallergie, dan hoeven ze, denk ik, ook niet perse met hun hoofd te schudden.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:40

Ja, veearts dacht ook aan pollenallergie, omdat ze veel kucht en af en toe hoest.

Maar ik las in een ander topic dat iemand zei dat pollenallergie geen kwaal op zich was maar het symptoom van HSSyndrome...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:43

Ik weet niet watvoor syndroom dat is ??
pollenallergie ontstaat natuurlijk gewoon door pollen. de pollen zijn de trigger. De oorzaak dat een paard reageert op pollen met een allergie is vaak te vinden in de darmen (schimmel of bacterie ) Maar dat is via de reguliere geneeskunde vaak moeilijk te vinden.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:52

Sorry, headshaking syndrome bedoelde ik.

Tja, zij bedoelde dat pollenallergie weer werd veroorzaakt door het headshaking syndrome, denk ik.. Ik zelf was er altijd vanuit gegaan dat, pollenallergie losstond van het headshaking syndrome

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:55

En waardoor ontstaat headshaking syndroom dan ?

Volgens mij gaat een deel van de paarden toch echt hoofdschudden door de pollenallergie ! en niet andersom

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:59

haha ja, goede vraag. Maar volgens jou kan je paard dus ook gewoon pollenallergie hebben zonder het headshaking syndrome..? Daar was ik zelf tot op heden wel vanuit gegaan..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:01

Ik denk wel dat het ene paard met hooikoorts meer last heeft van hoofdschudden, en het andere b.v. meer van hoesten. als je hooikoorts hebt hoef je natuurlijk niet alle symptomen te hebben die erbij hoort. Zo'n allergie zal het meeste naar voren komen op de zwakke punten van je paard.

Als je de hooikoorts aan wilt pakken ( en dan dus niet de oorzaak van de hooikoorts ) dan is puur pollen echt een aanrader om te proberen. Mijn paard heeft daardoor misschien wel 70 % minder hooikoorts-klachten !!

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:04

'dan is puur pollen echt een aanrader om te proberen.. ' Wat is 'puur pollen' precies?

Mijn paard hoest inderdaad meer..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:07

Puur pollen zijn druppels van puur natuur. Ontwikkeld door holistisch dierenarts Erik Laarakker. Helemaal niet duur ( je doet jaren met 1 flesje ) en het werkt bij heel veel paarden. Alleen nog niet zo goed in het eerste jaar helaas.

Zie : http://www.puurnatuur.nl/html/product_d ... hp?p_id=69

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:08

Aha, klinkt super! Hoevaak moet je dat per dag geven?

Oh zie het al!
Laatst bijgewerkt door NIV op 13-04-11 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:09

staat in de link die ik doorgaf. Eerst 1 keer in de 5 dagen , daarna 1 keer per 3 weken.