Lizaa01 schreef:Ik weet nog niet zo veel van het headshaking syndrome af.
Ik heb een paar vragen waar ik het antwoord dus ook niet op weet. Ik weet dat het bij ieder paard verschillend is, maar ik hoop dat er hier mensen zijn die er meer vanaf weten (er ervaring mee hebben) en deze vragen kunnen beantwoorden.
Een paard wat het headshaking syndrome heeft, heeft hij dit dan altijd? Bijvoorbeeld ook op het strand of tijdens een buitenrit waar veel "spannends" te zien is?
Heeft het paard er ook tijdens het uitstappen of aan de hand lopen last van?
Heeft het paard er in de wei ook last van?
Helpt een pollennetje? Vooral als je niet zeker weet of het paard het syndroom wel heeft?
Alvast bedankt!
Dat is bij ieder paard weer anders. Het ligt er aan wat de 'trigger' is voor het schudden. Bij het ene paard zijn dat pollen/wind/zon/ en bij het andere paard weer iets heel anders.
Je paard kan ook gaan schudden door heel andere oorzaken; blokkade(s) rug of elders in het lichaam, gebitsproblemen, niet goed passend zadel, oorontsteking en zo zijn er meer oorzaken.
Je moet dus uit zien te zoeken wat bij jouw paard de trigger/oorzaak is.
Een pollennetje kun je altijd proberen. Alleen neem je hier niet de oorzaak mee weg, alleen de 'trigger'.
Heb je het filmpje bekeken onderaan de beginpost van de TS? Daar legt een proff. uit wat headshaking inhoudt.