[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:47

Tekorten aan magnesium en Vit E heeft hij in het verleden (toen hij nog gewerkt werd) gehad, kan dit nog eens laten nakijken idd.
Ik geef weinig krachtvoer omdat ze niets doen :) oudste paard is ook gevoelig aan bevangenheid, dus geef liever te weinig dan teveel.
Paard ziet er overigens uit om door een ringetje te halen voor de rest. Niet te dik, niet de dun. Mooi in de vacht en goed in zijn vel. Happy.
Denk niet dat er een onderliggende oorzaak zit, al kan je het nooit vanbuiten zien natuurlijk.
Paard staat al 4j op pensioen door een aandoening in zijn voorste voeten.

Maar het lijkt je geen typisch geval van exceem?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:08

Nou,ik vraag me af wat voor bomen er staan,zou misschien kunnen dat daar juist een reactie vandaan komt?
-misschien iets van hars wat jeuk kan geven.
Of bepaalde pollen van de bomen.
Is vaak wel moeilijk om er achter te komen wat er mis is.

Ik vind op google wel de bijwerking van devils claw dat het jeuk kan geven,dus wie weet komt het toch daar vandaan.
Duurt toch wel gauw een week of 2,3 voor dat dat uit het systeem is.
Zou even wachten met een eczeemdeken.

Gras staan ze helemaal niet op?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:13

Vind het niet op eczeem lijken Charisma, veel te acuut en teveel jeuk op heel veel plekken.
Allergie ergens voor klinkt veel logischer. Maar ja, dan wordt het puzzelen waar dan van.
Gezien hij op stal niet schuurt zou ik het eerder in de weide/buitenomgeving zoeken dan in het eten.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:52

Hmmm, bomen staan er ook al jaren, niets nieuws bijgekomen. Hars hangt er op dit moment nergens aan.
Ze staan op een heel schrale weide (ook voor de gevoelig aan hoefbevangenheid), ze krijgen af en toe wel wat gras bij van de weide ernaast, maar das te verwaarlozen.

MarliesV: dat dacht onze DA dus ook, hopelijk hebben jullie gelijk...ik denk dat een heftige reactie was op iets...maar wat is idd een raadsel...enkel de duivelsklauw is een nieuwe factor is de optelling...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:11

Ben benieuwd of het zonder duivelsklauw over gaat! Onze pony met eczeem heeft ook een tijdje duivelsklauw gekregen, maar niet gemerkt dat ze extra schuurde. Zou wel kunnen natuurlijk want ze is al bekend met eczeem. Dus dan valt jeuk niet op.

Ik heb nog duivelsklauw staan geloof ik, wil het bij mijn andere oude pony proberen (25 jaar). Als die er jeuk van krijgt laat ik het je weten!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:26

Ben ook benieuwd...ik hoop het...dan is de oorzaak snel gevonden.
Hij heeft echt nooit geschuurd, vroeger niet toen hij nog op pension stond en nu de laatste 4j op de weide ook niet...
Ik snap niet waarvan het komt. De huid was ook al heel rauw en gekloofd van het schuren zaterdag. Gelukkig was dat vanmorgen al heel wat beter. Huid was soepeler en zag er minder agressief uit...

Schuren paarden met ZE eigenlijk ook als het regent?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:30

Ja. Want ze zijn allergisch voor de vliegjes die ze prikken en dat veroorzaakt jeuk.en die jeuk is er ook als het regent.
Met een eczeemdeken op worden ze niet of minimaal geprikt, dus zou er ook geen jeuk moeten zijn

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:09

Dus dat mijn paard zich niet schuurde gisteren en vandaag is een goed teken...als het eczeem was dan zou hij nu ook aan het schuren zijn... normaal gezien...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:22

Dat denk ik wel. Want hij staat zonder deken en dan zou de jeuk er nog wel zijn naar mijn idee :j

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:28

Pfff, ik hoop het maar! Ik ben echt benieuwd wat het dan is/geweest is... heel raar zo ineens!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:46

Heeft iemand hier toevallig ervaring met de Rambo regenliner onder een ander merk deken? Ik heb een Shires eczeemdeken, model wel aardig gelijk aan de RSIH, vroeg me af of het de moeite waard is de regenliner daar onder te proberen. Of heeft iemand een foto van hoe hij aan de deken vast moet?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:55

Aan de hals zitten twee bevestigingen en aan uiteindes van de achterkant die aan de staartriem kan.
Laatst was ik vergeten hem voor vast te doen en zat hij alleen achter vast. Na het rollen zat hij nog steeds vast.
Maar dat is wel met de gewone rsih.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:07

Ik heb de regenliner onder de shires en onder de horsegate gehad. Onder de shires bleef hij netjes liggen. Onder de horsegate is hij ook een nacht netjes blijven liggen en daarna lag hij helemaal scheef onder haar deken. Moet dus nog even een manier bedenken hoe ik hem makkelijk van voor kan bevestigen aan mijn eigen dekens :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:51

Afbeelding

Mijn allerliefste appie staat lekker nog zonder deken.
Nog steeds maar 1 klein plekje op zijn hals en dat is het
Blije poown *\o/* *\o/*

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:57

Wat ontzettend fijn!!!
Die van mij staat van kop tot teen (bil tot neus) ingepakt -O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:11

Ja,maar is wel beter zo :j
Wel sneu he, al die kwaaltjes :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:37

Had de tem knop ook al gebruikt..

Charisma, klinkt als een allergische reactie ergens op. Zou zeker niet denken aan ZE. Miss toch de duivelsklauw? Balen hoor!

Ellepel, wat fijn dat het zo goed gaat zonder deken! Houden zo..

Pff met dit weer heb ik wel medelijden met mn paard hoor. Zoveel regen en dan staat hij daar in zn natte pyjama. Voel mij er zo slecht om, maar ja hij lijkt het met deken op beter te doen als zonder. En kan niet 2x op een dag of vaker deken op en af gaan doen.

Gelukkig geven ze morgen droger weer op..

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:35

Mijn paardje staat alweer een tijdje onder de deken (shires) maar de jeuk is erg toegenomen!

Ze jeukt aan der lippen, hoofd, oren, hals, uiers, buik en staart ik zie haar ook regelmatig jeuken aan der benen.. Ingesmeerd met Derfen (niet der benen en lippen) maar geen verschil.

Iemand enig idee hoe dit kan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:41

Staat ze in het gras?
Veel eczemers kunnen eigenlijk niet zo goed tegen gras.
Probeer dat,dus wat te beperken,dat scheelt vaak wel in de jeuk

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:47

Ze staat op een beetje gemiddeld weiland zeg maar eerst stond ze op een heel schraal stuk maar ook toen extreem veel jeuk en problemen met voortanden door het korte gras..

Die deken gaat maar af en toe af voor een snelle poetsbeurt en om even flink te jeuken dus ze kan niet tussendoor gestoken worden. Ik vraag mij sterk af of het niet alleen IR is? Is het verstandig om over te stappen na een Graasmasker en extra magnesium zodat die deken waar we beide een hekel aan hebben af kan? Of is dat een groot risico?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:48

Hier ook gelijk merkbaar als paardje op gras heeft gestaan. 4 uur is echt de max. En anders een zwangere ruin, die boert en scheet en jeukt tot hij erbij neervalt.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:54

iris1993 schreef:
Ze staat op een beetje gemiddeld weiland zeg maar eerst stond ze op een heel schraal stuk maar ook toen extreem veel jeuk en problemen met voortanden door het korte gras..

Die deken gaat maar af en toe af voor een snelle poetsbeurt en om even flink te jeuken dus ze kan niet tussendoor gestoken worden. Ik vraag mij sterk af of het niet alleen IR is? Is het verstandig om over te stappen na een Graasmasker en extra magnesium zodat die deken waar we beide een hekel aan hebben af kan? Of is dat een groot risico?

Deken sowieso oplaten bij zoveel jeuk!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 04:42

Ik kom om het hoekje sneaken hoor..
Zelf heb ik geen eczemer, maar wel een fles butox voor mijn pony.
Een vriendin van mij heeft een shet met eczeem, hij staat een paddock met een stukje gras erbij, eigenlijk perfect voor de pony op de bomen na.
Hij heeft geen eczeemdeken en is recent begonnen met schuren.
Omdat ik de Butox had hebben ze de gok genomen het te proberen, hij heeft 10 ml butox gekregen op zijn rug.
Bij de start van de Butox had hij al wondjes met pus eruit, dat ging ineens snel.
Hij is nu 3 dagen geleden behandeld en hij lijkt nu al niet meer te schuren.
De wonden gaan nu ook al dicht, we durven nog niet te juichen en eigenlijk zijn we erg verbaasd dat het zo snel wat lijkt te doen.
De pony word verder niet ingesmeerd ofzo met smeersels, geen supplementen, puur en alleen butox.

Ik deel mijn fles met wie nodig heeft, anders is het zoveel en ze grapte al dat ze die halve fles wel overneemt als het inderdaad zo goed werkt als lijkt.
Zo verrast zijn we al.
Willen jullie dat ik laat weten of het geholpen heeft ja of nee?

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:11

Butox, Tectonik en Z-itch is toch allemaal op basis van permethrin als ik mij niet vergis? Dit product is gevaarlijk voor katten (veel gevoelig voor vergiftiging door dit product). Nu vraag ik mij af dit gevaar enkel is voor het vloeibare product op zich of ook als je je paard al enkele dagen hebt behandeld, er dan mee bezig bent (rijden, borstelen). Zit permethrin dan ook nog op je handen kleding of is het gevaar dan geweken?

Verder lijken het mij producten die ZE en insectgevoelig paarden wel veel rust kunnen bezorgen. Daarom dat ik het overweeg, maar niet zonder zeker te zijn of dit zelfs na enkele dagen nog gevaarlijk kan zijn voor onze katten. Dan probeer ik het zelfs niet uit.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:19

Nou voorlopig heeft mijn paard niet meer geschuurd. Manenkam is terug soepel en hij heeft geen extra wondes. De Cicaderm zit nog op de wonde, hier komt wel wat wondvocht uit. Morgen ga ik alles er helemaal afwassen en kijken of het nodig is dat er nog een nieuwe laag opkomt.
Vandaag is het hier droog, dus ik hoop dat hij niet terug begint met schuren.