Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:09

Ik ga vanavond weer abler bestellen.. mocht er iemand nog wat nodig hebben hoor ik het wel.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:38

Wat leuk Olijf. Een Winningmood x Uphill. Ik heb mijn merrie twee keer laten dekken en dit waren de twee hengsten die ik uit koos :D Ik heb de Winningmood nog en daar twijfelde ik ook aan een maagzweer.

Ik heb nu toch nog wat kleine stalbeleid dingen aangepast en ze krijgt maagcompositum van de paardendrogist en ander voer. Ze komt in ieder geval aan (dat was haar grootste probleem) en staat weer rustig met eten *\o/*

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 11:16

trisca schreef:
Wat leuk Olijf. Een Winningmood x Uphill. Ik heb mijn merrie twee keer laten dekken en dit waren de twee hengsten die ik uit koos :D Ik heb de Winningmood nog en daar twijfelde ik ook aan een maagzweer.

Ik heb nu toch nog wat kleine stalbeleid dingen aangepast en ze krijgt maagcompositum van de paardendrogist en ander voer. Ze komt in ieder geval aan (dat was haar grootste probleem) en staat weer rustig met eten *\o/*

:') dan heb ik een combi van jou veulens!!
Ik twijfel idd ook, maar heb nu Abler besteld en dan kijken of het wat doet.
Al is het maar voor mijn gemoedsrust.

darkadia

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 13:06

Hier ga ik nu eerst eens kijken of de lichte klachten die er zijn (gapen, en vastbijten op hek/kruiwagen) verminderen met maagsupport van paardendrogist.
Mede omdat dierenarts ook twijfelt aan zweren.
Moet in dec toch nog scan van been, dus dan evt alsnog behandeling starten

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:25

Even een kanttekening voor diegenen die Omeprazol gebruiken of willen gaan gebruiken:
Omeprazol is een medicijn dat óók zo z'n nadelen kent en heeft ; als het nodig is en werking bij desbetreffend leven bewezen heeft is het natuurlijk meer dan fijn dat het middel bestaat ... maar een 'onschuldig' middel is het zeer zeker niet.
Hou er bv. rekening mee dat de maagzuurproductie geremd dan wel stilgelegd wordt .. op dát moment kan dat snel een enorme verlichting en dus 'verbetering' te zien geven, maar daar is/zijn de zweren niet 1-2-3 mee genezen (moet het lichaam zelf op langere termijn voor zorg dragen) .. langere gift en indien mogelijk /nodig andere aanpassingen zal meestal nodig zijn.

Maar een nóg groter gevaar en risico is het te plotseling of te snel stoppen dan wel minderen van Omeprazol gift : op het moment dat gift verminderd of geheel gestopt wordt wordt de aanmaak van maagzuur weer gestart of opgehoogd met het risico dat de al bestaande zweren weer verder aangetast worden of (nieuwe) ontstaan en eea. kan tot (fatale ..) koliek leiden.

Geen bangmakertje, maar gewoon een reële waarschuwing ..

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:40

Wanderers schreef:
Even een kanttekening voor diegenen die Omeprazol gebruiken of willen gaan gebruiken:
Omeprazol is een medicijn dat óók zo z'n nadelen kent en heeft ; als het nodig is en werking bij desbetreffend leven bewezen heeft is het natuurlijk meer dan fijn dat het middel bestaat ... maar een 'onschuldig' middel is het zeer zeker niet.
Hou er bv. rekening mee dat de maagzuurproductie geremd dan wel stilgelegd wordt .. op dát moment kan dat snel een enorme verlichting en dus 'verbetering' te zien geven, maar daar is/zijn de zweren niet 1-2-3 mee genezen (moet het lichaam zelf op langere termijn voor zorg dragen) .. langere gift en indien mogelijk /nodig andere aanpassingen zal meestal nodig zijn.

Maar een nóg groter gevaar en risico is het te plotseling of te snel stoppen dan wel minderen van Omeprazol gift : op het moment dat gift verminderd of geheel gestopt wordt wordt de aanmaak van maagzuur weer gestart of opgehoogd met het risico dat de al bestaande zweren weer verder aangetast worden of (nieuwe) ontstaan en eea. kan tot (fatale ..) koliek leiden.

Geen bangmakertje, maar gewoon een reële waarschuwing ..

Ik heb van een Bokker uit dit topic een schema gekregen met idd een langzame afbouw.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:41

Mooi gesproken Wandereres. Ik denk dat de afbouw van omeprazole misschien wel belangrijker is dan het ooit starten met het geven van omeprazole.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:00

Zou iemand mij ook nog een afbouwtip willen geven? Heb 28 dagen de volledige dosis gegeven (3,5 schep), daarna 13 dagen 2,5 schep en ik zit nu 15 dagen op 1,5 schep. Moet ik afbouwen tot een schep/halve schep en zo ja hoe lang nog?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:01

Ik kan, wederom, alleen mijn eigen ervaring delen .. maar misschien kunnen anderen daar iets mee.

Telkens als ik te snel wilde minderen werd dat overduidelijk en snel ( +/- binnen 1 week) afgestraft door een achteruitgang/verandering in gedrag van mijn maagpatiënt.
Joppe wordt dan 'stiller', afweziger, minder alert, minder/langzamer of helemaal niet meer eten, (meer) kuchen, .. en in ernstigste geval: koliek!

Je eigen paard goed kennen en observeren is, imo, ieders beste raadgever náást de diverse globale richtlijnen, ervaringsadviezen en tips.

Mocht een dier, ná de hoge aanvang dosis van minimaal 28 dagen, op een lagere dosering minimaal 2-3 weken stabiel zijn, dan zou ik stapsgewijs de dosis verlagen : telkens wederom met een tijdspanne van 2-3 weken .. maar bij duidelijke terugval dosis weer ophogen om dier weer stabiel te krijgen.
'Kunst' is om uit te dokteren óf en wáár het omslagpunt van het betreffende dier ligt : bij sommigen blijkt totale afbouw van medicatie mogelijk te zijn terwijl anderen langer of zelfs levenslang medicatie nodig zullen hebben.

@ Gulpje : als jouw dier het nu 15 dagen goed doet op 1,5 schepje dan zou ik nu inderdaad teruggaan naar 1 schepje en bij succes na 15 dagen naar 0,5 schepje, etc.
Andere optie zou kunnen zijn om dosis om de andere dag aan te passen : bv. ene dag 1,5 schepje , volgende dag 1, etc., etc.

Medicatie geven/aanpassen blijft naar mening echt maatwerk: goed blijven observeren en aanpassen wanneer nodig of mogelijk.
Succes en sterkte !

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:08

Interessant! Ik ben ook toe aan afbouwen na 28 dagen hoge dosis maar ga nu ook voor langzamer afbouwen dan eerst gepland. Vind het lastig inschatten maar kan gelukkig vertrouwen op een extra setje ogen die overdag de boel in de gaten houdt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:34

Dankjewel Wanderers, heel nuttig dit!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:56

Hi hoi allemaal,

Ik weet niet of het mag.... maar ik heb enige tijd geleden bij Abler zowel spuiten als zakjes gekocht voor een paard met maagzweer problemen. Echter gebruik ik het nu niet meer. Paard is al enige maanden stabiel.

Heeft iemand eventuele interesse?
Het gaat om een serieuze lading Abgard en abprazol kleine zakjes met blauwe balletjes.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:59

Duijfje schreef:
Hi hoi allemaal,

Ik weet niet of het mag.... maar ik heb enige tijd geleden bij Abler zowel spuiten als zakjes gekocht voor een paard met maagzweer problemen. Echter gebruik ik het nu niet meer. Paard is al enige maanden stabiel.

Heeft iemand eventuele interesse?
Het gaat om een serieuze lading Abgard en abprazol kleine zakjes met blauwe balletjes.

Je hebt PB :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:33

Nou ga ik even een hele blonde vraag stellen aan jullie;

Vanochtend kreeg mijn GVR van de buurvrouw 2 of 3 pepermuntjes en stond ik hem een half uur erna toch voor het eerst te poetsen zonder gemiep bij zijn singelplek.

Werkt pepermunt verzachtend voor de maag? Dat iemand weet? Want dan ga ik dit toch verder uittesten en dan weet ik eigenlijk gelijk zeker dat hij als dit echt zo is en werkt ik aan de abprazole moet en het niet iets is wat is blijven hangen bij hem.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:42

Pepermunt werkt tegen brandend maagzuur. Net als Rennies maar daar zit minder suiker in. De precieze samenstelling van deze pepermuntjes weten we natuurlijk niet.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:06

Yep, pepermunt kan zéker verzachtend werken op de maag !

Maar ik denk niet dat dat afdoende zal kunnen zijn bij maagzweren en bovendien kan een teveel aan pepermunt ( = suikers) ook weer andere problemen in de hand werken.
Andere mogelijkheid voor verzachtende pepermunt werking is de olie versie hiervan maar PAS OP .. is verrekte scherp spul, heb zelf wel eens een druppeltje in stukje appel gegeven maar is ook niet iets om zomaar te geven en zeker niet rechtstreeks in de mond.

Ik weet zo even niet de voorgeschiedenis van jouw GVR MiniMeLona, maar als jouw dier al positief op een verzachtend pepermuntje reageert (wat ik overigens ook heus wel eens geef, maar in zeer geringe mate ivm. met suikerbommetjes) zou ik eerder voor een maagbeschermend supplement gaan zoals de Maagsupport van De Paardendrogist.
Stél dat jouw dier het daar ook 'goed op doet' dan is dan minder ingrijpend en minder belastend dan het geven van Omeprazol.

Noot : ik heb Joppe jaren goed kunnen houden op de Maagsupport, maar afgelopen mei waren blijkbaar de stress factoren te groot om voldoende bescherming te kunnen geven en was Omeprazol gift ( later in combi met Sucralfaat) het enige juiste om te gaan geven.
~~ Heb overigens een ander paard máánden op de Bute / Metacam moeten hebben ivm. ernstige mate van hoefbevangenheid en de gevolgen daarvan .. heb hem toen ook direct op de Maagsupport gezet om maag/darmen tegen medicatie te beschermen en gelukkig heeft hij géén maagproblemen gehad of overgehouden aan lange en hoge Buut gift ..
Ik gaf en geef overigens beide paarden dagelijks ook een goede probiotica.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:11

Mag ik jou een pb sturen Wanderers?

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:29

De dierenarts is inmiddels langs geweest omdat het mij gewoon niet lekker zat. Hij heeft mijn paard grondig onderzocht en toen heeft hij omeprazol voorschreven voor minimaal 2 weken. Ik moet zeggen dat ze een stuk rustiger is geworden bij aanraking van haar buik. Na de twee weken gaan we waarschijnlijk over op een onderhoudsdosering dus dat is nog even afwachten hoe alles gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:49

Met hoeveel dagen omeprazol geven aan jullie paard merkten jullie gemiddeld verschil? Of het dus effect had en werkte? En je dus wist dat je op de goede weg zat?

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:57

Ik geef het 7 dagen per week en binnenkort gaan we over op een onderhoudsdosering. Ik moest wel 150,- euro af tikken voor 7 spuiten per week. Ik ben heel tevreden met het resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:01

Ja maar na hoeveel dagen geven merkte je verbetering bij paardlief?

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:09

'Na 4 dagen merkte ik al verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:15

Thanks! Good to know.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:40

Goh wat kan ik tuttebellen af en toe, terwijl ik toch niet onbekend ben met het geven van omeprazol: nu twijfel ik of ik het in avond geef of juist ochtend, of dat ik de dag dosis over 2x verdeel? Wat is wijsheid?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 22:23

1x per dag geven op een vast tijdstip. Ochtend of avond maakt niet uit.