[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:58

Volgens mij zit het ook in de optiform van Mijten. Ik voer dagelijks een schep optiform incombinatie met hooi. Ik voer dit nu sinds een maand of 2. De kwaliteit van het hooi ging achteruit, en ik wilde dat ze toch goede grassen en kruiden binnen zou krijgen. Inmiddels hebben we weer goed kwaliteit hooi, maar ze krijgt dagelijks nog een schep. Het zorgt voor een goede darmwerking en ze heeft nu ook betere drollen :j

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:12

Ik kom even binnen vallen. Ik heb een friese ruin van 13 jaar. We woonden eerst in Noord Holland maar zijn nu verhuisd naar Drenthe. Hier zijn natuurlijk veel meer mugjes, en knutten. Ik heb gemerkt dat hij afgelopen zomer steeds meer begon te schuren. Ik weet niet of hij echt ZE heeft, maar zijn staart ging echt kapot. Er zaten korstjes, en huidschilfers op. Halverwege de zomer heb ik hem een gewone vliegen deken opgedaan. Zo eentje die je normaal op de trailer op doet, maar wel heel fijnmazig. Toen ging het op zich goed. Af en toe nog een kapot plukje, maar op zich goed. Nu wil ik hem deze zomer het liefst weer gewoon zonder deken de wei op doen, en anders een echte exceem deken kopen, zodat de vliegen deken voor ´net´ bewaard kan worden.
Nu lees en hoor je zoveel over suplementen en dergelijk die goed werken. Maar wat is nou echt goed? Ik zie door de bomen het bos niet meer zeg maar.
Hij heeft dus met name jeuk aan zijn staart, en ik zou hem het liefst iets geven zodat hij dus geen deken maar nodig heeft. Wat zouden jullie adviseren?

Groetjes Barbara

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:58

Als het echt een zomereczemer is zal je hem nooit naakt kunnen laten staan.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:23

Je zou derfen kunnen proberen

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:53

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:00

nou van haylage balancer kan ik je vertellen dat het naar mijn idee bar weinig doet.
ik heb het toen gekocht voor kelly omdat die steeds dunne ontlasting had,maar daar heeft het totaal niks voor gedaan.
pas na overstappen op heel goed hooi is het bij haar weggegaan.
en je moet er ook veel van geven, het zijn grote scheppen en de paarden vindne het niet bijster lekker.
komt door die bentoniet klei die er in zit, dan smaakt een beetje vreemd

wat krijgt wyke verder voor voer dan?
is de opkikker dan niet iets voor haar?
of da NAF biotics?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:19

Ik zoek eigenlijk ook iets wat meer op de maag gericht is, omdat ze ook regelmatig aan het gapen is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:00

Barbara, wat vervelend dat je paardje toch wat neigt naar ZE. Ik weet niet hoe het zit bij jullie met ander steek-gebeuren (dazen, horzels etc), maar mijn ervaring is toch dat paarden weinig last hebben van een deken hoor. Dat ze er lekker mee rollen en alles. En voor de gemiddelde Fries, zeker met zomers met veel zon, is het toch wel fijn onder een lichte deken in plaats van met hun "zwarte" vacht.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:11

_CS_ schreef:

Onzin :n
Als het paard een goed stabiel en schoon lijf heeft, kan dat in sommige gevallen best.
Mijn paard heeft vorige zomer ook vanaf half juli zonder gestaan en geloof me, dat is ook een echte eczemer.
Hij is dan misschien niet 100% jeukvrij, maar dat kleine beetje jeuk wat hij nog had, weegt niet op tegen de nadelen van de deken. Hij heeft er nog nooit zo goed uit gezien als afgelopen jaar.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:38

yvonnedv schreef:

Wat is dat precies?

Tja qua deken, ik denk dat het voor andere steekbeesten wel lekker voor hem is. We zitten nabij de bossen en er zijn dus dazen en horzels in overvloed. Het is meer mijn eigen idee, vind hij het fijn de hele zomer met een 'jas' aan te lopen. Hij rolt er wel mee hoor, maar dan denk ik weer zou het niet prettiger voor hem zijn als hij zonder deken zou kunnen rollen...Het zit dus met name tussen mijn oren.
Een stalgenootje van mij voert haar paarden ook iets, en die staan nu al een aantal seizoenen zonder jeuk, zal eens bij haar informeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:52

Flosje446 schreef:
Ik zoek eigenlijk ook iets wat meer op de maag gericht is, omdat ze ook regelmatig aan het gapen is.

denk dat je beter een veearts kunt laten kijken voordat je iets probeerd wat misschien niet werkt?

kwam net dit topic tegen:
[EA-CO] Diverse supplementen/verzorgingsproducten voor bodemprijzen!

staat veel in voor zomereczeem,en heel goedkoop

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:26

Barbara88 schreef:
yvonnedv schreef:

Wat is dat precies?

Zie www.vidoma.nl

Ik gooi er ook een scheutje van in mijn zelfgebrouwen vliegenspray en 1 keer in de twee a drie dagen sprayen werkt afdoende

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:54

ellepel schreef:
Flosje446 schreef:

denk dat je beter een veearts kunt laten kijken voordat je iets probeerd wat misschien niet werkt?

Bedankt voor de tip Ellepel, ik heb zojuist een aardige bestelling gedaan. Idd heel goedkoop ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:59

Ja Ellepel,zag het net via jouw post en bedankt voor de tip!!!! +:)+
Heb ook een bestelling geplaatst. :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:13

ellepel schreef:
Flosje446 schreef:

Bedankt voor de link!
Meteen maar even een bestelling gedaan. Wel een stuk goedkoper zeg. Nu heb ik €25 betaald, waar ik bij de paardendrogist met 10% korting meer dan €70 kwijt was geweest.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:10

Auky schreef:
_CS_ schreef:

Onzin :n
Als het paard een goed stabiel en schoon lijf heeft, kan dat in sommige gevallen best.
Mijn paard heeft vorige zomer ook vanaf half juli zonder gestaan en geloof me, dat is ook een echte eczemer.
Hij is dan misschien niet 100% jeukvrij, maar dat kleine beetje jeuk wat hij nog had, weegt niet op tegen de nadelen van de deken. Hij heeft er nog nooit zo goed uit gezien als afgelopen jaar.

Is geen onzin.
Ok, heb de zin verkeerd geformuleerd.
Even opnieuw dan:
Een ZE geheel jeukloos naakt laten staan kan niet.
De 1ste zin ben ik het redelijk met je eens.
Maar je geeft zelf al aan dat hij zonder deken toch nog wel wat jeuk heeft.

Een ZE geheel jeukloos zonder deken laten staan, dat lukt je nooit.

En sorry dat ik het zeg, maar als jij je paard zonder deken laat staan omdat dat zoveel nadelen heeft, en het beest toch nog wel een klein beetje jeuk heeft, vind ik gewoon oneerlijk tegenover je paard.
Ook een klein beetje jeuk is niet fijn, verplaats je in je paard.

Wat heeft die deken nou voor zoveel nadelen dan dat je hem niet om doet?

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:19

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:04

Barbara88: ik heb ook een ZE pony en een merrie die wel eens de staart schuurt. De pony met ZE heeft heel veel zorg nodig. De merrie die af en toe de staart schuurt, daar smeer ik de staartwortel in met een verkoelende gel. Dat is bij haar voldoende, dan schuurt ze niet meer. Ze is geen ZE, heeft alleen wel eens last van de mugjes. Als het heel erg is met de insecten, dan staat ze met vliegendeken en dan heeft ze ook geen last van de staart en schuurt ze ook niet.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:45

Flosje446 schreef:
Malenka schreef:
Ik heb net maagcompositum van de Groene Os besteld voor mijn paarden. Ze zijn beide nogal mager momenteel en ik kon niet veel meer bedenken dan dit nu te geven (vermoeden van maagzweer). Nu ik het besteld heb vraag ik me af of het misschien ook effect zal hebben op de zomereczeem door een verbeterde maag en darm werking.

Heb je de maagcompositum ondertussen al een keer gegeven aan je paarden? Ik zit er over na te denken om het aan Wyke te geven of misschien Haylage balancer. Die is ook mager en lijkt last van haar maag (spijsvertering) te hebben.

Ja, we zijn al begonnen. Dat is echter nog maar een paar dagen zo. Ik kan dus nog geen resultaat geven.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:53

@Barbara,
Derfen werkt voor ons paard ook goed, maar zeker niet afdoende om zonder deken te kunnen.
Zij heeft ook wel erge zomereczeem, niet alleen een beetje jeuk aan de staart.
Veel mensen denken ook al dat hun paard zomereczeem heeft als ze geirriteerd raken/jeuk krijgen van de mugjes maar dat is opzich normaal, onze andere twee paarden hebben hebben geen eczeem maar schuren soms wel aan manen en staart, omdat die mugjes heel irri prikken.(ook bij mensen)
Ons (zwarte)paard heeft het toch ook warmer met de eczeemdeken(Rambo sweet itch)en is van de zomer echt platgegaan omdat ze oververhit was, dus ideaal is het zeker niet.
Maar erge jeuk is ook heel erg, daar worden ze ook helemaal kriegel van en staan dan dan ook te zweten van ellende en het constant trappen, bijten en schuren naar de mugjes..
Als je paard alleen wat jeuk aan de staart heeft, zou ik eerst alleen met derfen proberen, misschien valt het allemaal wel mee met de eczeem.
Dat zou toch het fijnste zijn!
Is het erger dan zal je paard toch het best af zijn met een deken.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:06

_CS_ schreef:
Is geen onzin.
Ok, heb de zin verkeerd geformuleerd.
Even opnieuw dan:
Een ZE geheel jeukloos naakt laten staan kan niet.
De 1ste zin ben ik het redelijk met je eens.
Maar je geeft zelf al aan dat hij zonder deken toch nog wel wat jeuk heeft.

Een ZE geheel jeukloos zonder deken laten staan, dat lukt je nooit.

En sorry dat ik het zeg, maar als jij je paard zonder deken laat staan omdat dat zoveel nadelen heeft, en het beest toch nog wel een klein beetje jeuk heeft, vind ik gewoon oneerlijk tegenover je paard.
Ook een klein beetje jeuk is niet fijn, verplaats je in je paard.

Wat heeft die deken nou voor zoveel nadelen dan dat je hem niet om doet?

Dat jeuk niet fijn is, hoef je mij niet te vertellen, zit zelf ook vol eczeem. Dat is ook nooit helemaal weg, maar dat betekent niet dat ik er altijd lást van heb.
Daarbij heeft mijn paard ooit eens flink voor pampus gelegen toen hij in de warmte met zijn eczeemdeken om stond, het was gewoon te warm.
Daar mocht een dierenarts aan te pas komen, hij kwam zelf niet meer in de benen.
Ook jeukt hij inmiddels alleen nog maar bij zijn koker en die kun je nu eenmaal niet inpakken met een deken.
Zo'n ding is echt niet zaligmakend.

Dus om nou meteen te zeggen dat ik me eens in mijn paard moet verplaatsen vind ik een beetje voorbarig. ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:23

Het zou anders best leuk zijn om eens als centaur rond te lopen! :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:25

MirandaFuego schreef:
Het zou anders best leuk zijn om eens als centaur rond te lopen! :D

_O-

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:33

Waarom heeft ie dan platgelegen vanwege de warmte, daar is ook een reden voor.
Als je zelf eczeem hebt zal je dondersgoed weten hoe gek je ervan kan worden.

Tuurlijk, elk paard schuurt weleens.
Maar structueel jeuk hebben is gewoonweg niet fijn.

En pas in je laatste bericht geef je aan dat het om zijn koker gaat (iets wat je dus heel moeilijk kan beschermen), dus dan kan ik je reactie enigszins begrijpen, maar als het om staart of manen ging dus echt niet.

Wat ik bedoelde te zeggen was dus dat sommige mensen dekens onzin vinden maar als het gewoonweg niet anders kan, vind ik het gewoon dierenmishandeling, daar ben ik fel op tegen.

Daarnaast blijf ik bij mijn standpunt dat een echte eczemer niet buiten deken kan.
Een zogenoemde eczemer die zonder deken kan staan, had gewoonweg hele andere problemen waardoor het eczeem de kop op stak.
Noem me gerust een zeurkous of een kreng, maar dat is gewoon de realiteit.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:35

was ik juist zo goed opweg met drainage! laat ik het potje vallen !!! dus nu maar gelijk nieuwe besteld en morgen binnen, maar echt balen zeg was nog niet eens een kwart uit :( majah