[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:02

Nog nooit van gehoord, een puffertje tegen eczeem?!

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:45

Naaltje schreef:
even doorgaand op het onderwerp dracht en eczeem he..
komt eczeem bij hengsten net zoveel voor als bij ruinen?
even geprobeerd relatief te zien.. bedoel als bij de merrie hormonen invloed hebben.. ?
of praat ik nu heel erg uit m'n nek?

Hey daar zeg je me wat.... ik heb een merrie....heb ik afgelopen maand wel 3 (!) keer hengstig gezien, d.a. zei ook al dat dit niet normaal was....

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:52

Hmm ik heb een ruin met zomereczeem.. Dus die heeft niet echt last van 'hormonen' als het goed is :+

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:39

in onderzoeken is vaak wel gekeken of er meer eczeem voorkwam bij de verschillende geslachten, maar je vindt altijd als uitkomst dat het gelijk verdeeld is, de enige groep die wat minder in aantal is zijn de hengsten, maar de meeste hengsten worden anders gehouden, veel vaker op stal, dan 24/7 in de weide en ze moeten wel in contact komen met de culicoidesmug voor ze reageren.

over het uitvallen van manen is weinig anders te vinden dan toch druk en schuren van de deken, zeker als het alleen om de onderste helft vanaf de schoft gerekend gaat, bij de meeste oorzaken moet er toch wat algemener haaruitval zijn. ook uit andere landen hoor en lees je het vaak, in engeland worden steeds meer dekens op die plek van een voering voorzien met een meer glijdende stof.

bij lycra en afzweetkappen was dit probleem vaak door verstikking van het haar al langer bekend, ik kan het bericht niet terugvinden, maar in een engels tijdschrift werd jaren geleden al gewaarschuwd voor broei en verstikking onder lycra dekens en toen werd het afgeraden je paard er mee in de zon te zetten, misschien dat de stoffen inmiddels wel verbeterd zijn, maar misschien toch iets om in de gaten te houden.

bij vrouwen die zwanger zijn hoor je vaak ook over veranderingen mbt allergische reactie's, ik ken er verschillende die als ze zwanger zijn geen last hebben van eczeem, kan bij paarden ook een rol spelen, maar een paard dekken dat erge zomereczeem heeft hangt wel af van hoe je over de erfelijke kansen denkt, voorlopig is het erfelijkheidsverhaal ook nog niet echt duidelijk en compleet, ik hoop toch dat daar snel wat meer duidelijk over wordt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:01

Sonja_vR schreef:
ik weet soieso wel dat aan het einde van de dracht het ook , indien al aanwezg, de symptomen weer kunnen verergeren
maar ja,
tis dus afwachten hoe het bij dit paard verloopt, maar er is kans dat het hormonaal is ...

denk ik inderdaad ook, nou ben benieuwd hoe dat verder gaat,ze had het ook wel al over een deken hoor.

Citaat:
Hey daar zeg je me wat.... ik heb een merrie....heb ik afgelopen maand wel 3 (!) keer hengstig gezien, d.a. zei ook al dat dit niet normaal was....

houd dat dan in de gaten,wie wete komt het dus daar vandaan?
misschien kun je met kruiden die hengstigheid wat beter reguleren? zoiets als moddy mare van de paardendrogist ofzo?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 09-06-09 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:29

thanks tug! :D
het was gewoon even zo'n losse-flodder-gedachte :j

@jaime_ ik heb ook een ruintje met eczeem :j
overigens, zonder deken zie ik hem niet zo gauw schuren.. doe ik de deken eraf vergrijpt hij zich meteen aan het hek.. maar vaak met de onderkant van zijn hals? >;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:52

doet ap ook zonder deken hoor,dan gaat hij toch even lekker staan rossen.
hij doet het juist met de bovenkant van zijn hals.

met deken zie ik niks, net alsof hij die heel wil houden :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:02

alsof ze dat weten he..
ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat die jeuk pas komt opzetten als ik die deken eraf gepeld heb..
naja :)
gisteren was de deken ontzettend scheef gezakt na het rollen.. :\ toevallig dat ik erop stond te kijken, hij hing bijna onder z'n buik :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:04

onder zijn buik?
wat raar joh,hoe kan dat dan?

heeft hier trouwens flink geregent, ik ga zo naar appie toe, de deken zal wel lekker nat zijn :+

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:08

hij rolde raar? ik weet het niet :=

hij hing echt gruwelijk scheef..

hier ook veel regen gehad :j ben benieuwd of hij binnen geslapen heeft :P zal wel niet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:11

bij ons kan dat niet,geen schuilstal aanwezig.
misschien dat mijn stalhoudtser ap gisteravond binnen gezet heeft,maar dat denk ik niet.
nou ja deken droogt gelukkig wel heel snel .

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:12

ja joh, als ze kunnen eten kunnen ze de kachel aanhouden en valt het meestal wel mee toch :)

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:34

Hier regent het nu ook en het is fris buiten.
Houden jullie met zulke dagen de deken gewoon om? Of alleen met zonnige dagen?

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:01

heyy
Tussen de regen buien door zijn ze juist extra kwetsbaar, dan komen er juist veel vliegen, alleen als het hard waait hebben ze minderlast. Dus als je een deken gebruikt raad ik aan om die op te houden! Meetsal zijn die eczeemdekens ook van een stof gemaakt die snel en makkelijk droogt.

Ff over mijn pony: gaat het erg goed mee. Ik gebruik vanaf dat het weer zo goed werd elke dag zedan en daarvoor vanaf maart om de 1 a 2 dagen en hij heeft een paar kleine plekken op zijn lichaam (bij de kont boven de straart en in de flanken vooral), maar staart en manen zijn nu helemaal okay gebleven en nu smeer ik de rest van zijn lichaam ook in, dan hoop ik dat hij helemaal geen last meer heeft.
Afbeelding
Nou ja maar ff afkloppen en hopen dat hij de zomer ook nog doorkomt..
Liefs.
Laatst bijgewerkt door Rangeela op 09-06-09 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:02

regen, zon of wat dan ook.
Die deken gaat niet af in de zomer zolang hij op het land staat.

vrolijke groetjes,

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:05

lautjuh85 schreef:
Hier regent het nu ook en het is fris buiten.
Houden jullie met zulke dagen de deken gewoon om? Of alleen met zonnige dagen?

Senna houdt haar deken gewoon op. Voor de nacht geven ze veel regen op en morgen ook, dus vannacht gaat ze op stal zodat ze wel warm kan blijven. Want als het continu regent dan denk ik dat ze zich met zo'n nat deken en 10 graden 's nachts zich niet goed warm kan houden.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:57

Nou ze zeggen de hele tijd regen. Ik zie hier geen drup vallen. Ik zit er juist heel erg op te wachten. Er groeit nog nauwelijks iets op mijn wei.

Ulvy houdt haar deken gewoon op met regen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:01

Ik hou hem gewoon op hij is altijd zo droog als het ff droog is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:12

even offtopic...Edda gaat terug naar de hengst := *\o/*
ik wil gewoon zo graag een veulen uit de combi van dit jaar.. ze paasen gewoon zo goed bij elkaar.
en Edda is zo'n goede moeder, dat ik haar een normale moederschap over minstens 1 veulen wil bieden ...

spannund...maar gaaf

Ontopic: deken gewoon oplaten...droogt op het paard erg snel over het algemeen en idd, na de regen omen die kleremuggen met legioenen tegelijk tevoorschijn

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:23

Ik heb daar geen last van gehad vandaag.. ik dacht juist dat het slecht was om een niet-regendichte deken in de regen om te laten, lijkt mij ook niet echt comfortabel voor het paard :+

HippoTV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:33

Hippo tv heeft deze week een reportage gemaakt over zomereczeem. Bekijk ze [url=http://www.hippotv.tv/default.asp?MovieId=1303
]hier[/url]

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:36

Mij lijkt een deken zoiezo niet confortabel voor een paard.....daarom krijgt die van mij er ook geen meer op :D.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:37

@ Rangeela: deken zit zeker wel comfortabel, niet vast, licht van gewicht, ik zie niet in waarom dat niet lekker zou zitten.. en ik heb liever dat dat iets minder lekker zit dan dat ie sterft van de jeuk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:40

zolang de deken goed passend is en ademend genoeg is kwa stof, is een deken 1000en malen comfortabeler dan jeuk...
,, geloof me, ik kan er iedere keer weer van balen als ik mijn paard in de burka zie lopen, maar het is en blijft beter dan jeuk

maar moet ook zeggen dat de deen de ik nu eb , heel erg comfy is, knelt of schuurt nergens
gewoon een tweede huidje/vachtje

eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ze inmiddels alweer een 15? dagen zonder staat en het tot nog toe goed gaat
maar vandaag of morgen krijgt ze hem toch weer op :j

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:41

Het langste dat mijn pony nu zonder heeft gestaan is 7 volle dagen *\o/* waarvan drie heel zonnige dagen! De zevende dag had hij héél lichte jeuk als ik vreselijk 'hard' krabde, toen heb ik hem voor alle zekerheid weer om gedaan.