[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:54

Safiera schreef:
Als smeren werkt, werkt het. Als het nodig is, is het nodig. Vind het een beetje raar advies van de ruitersportzaak.

Onze pony smeer ik nu nog niks, de deken werkt nog genoeg. Later in het seizoen ga ik wel smeren want dan heeft ze zelfs met deken om nog jeuk. Dan was ik haar eens in de twee weken ongeveer en smeer uiercrème of hyppoallergene bodylotion. De smeerseltjes die er speciaal voor zijn werken niet bij ons of ze is er allergisch voor... Dit wordt wel de eerste zomer zonder gras, hoop dat dat bijdraagt aan minder jeuk. Omdat ponylief ook al te dik werd van alleen hooi krijgt ze nu hooi gemengd met stro. En verder de vitamine/mineralen brok van Lexa. Voor nu gaat het nog goed, dus fingers crossed.

Dankjewel, aan deze reactie heb ik wat :)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 00:29

ellepel schreef:
Idylle, eigenlijk moet je even in het centrale topic voor hoesten kijken.
Maar appie blijft buiten, dus geen stal stof meer.
Krijgt voordroog kuil te eten, hij kan echt niet tegen hooi.
Paard maand geleden at hij het een week en werd meteen weer ziek,kreeg er zelfs koliek van, heel sneu.
En ik geef hem een vitaminesupplement( kompleet plus van naf)
.
Maar hetbuiten leven werkt voor hem het beste.
En nu weer ontopic :D

Enne 22 graden koud?
De ideale temperatuur van een paard ligt tussen de 5 en de 15 graden.
22 is voor een paard dus al heel warm he.
En verkouden word je van een virus, niet van een keer nat worden,dan zouden ze na elke dag regen ziek zijn }>

Maar maakt niet uit, gewoon wassen als je daar zelf zin in hebt.
Ik moest bij appie wel,dus die is laatst gewassen en die moet nog een keer

Ik heb afgelopen zaterdag bij mijn ruin de manen gewassen en dinsdag bij mijn merrie, ook met koud water. Naderhand gewoon een zweetdeken op, gaat prima.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:29

Afbeelding

Nou ,meneer staat in het gras, ben heel benieuwd of ik daar morgen al wat van ga zien in de vorm van nog meer jeuk :j

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:08

Heeft iemand van jullie ervaring met shiatsu en/of aromatherapie?

Zag het langs komen dat het bij iemands paard erg heeft geholpen tegen de jeuk.

Moloto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 13:27

Ik heb wel eens gehoord dat de Dermoscent essential 6 spot on voor paard de huid barrière versterkt en daardoor de huid beter beschermt wordt tegen zomer eczeem. En ook dat het jeuk stillend werkt. Iemand daar ook al ervaring mee?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 13:50

Dermoscent vorig jaar geprobeerd.. Werkte bij mij niet.. :n Maar kan wel heel mooi werken, gebruiken het bij honden veel.
Dus mocht sample spelen bij mijn paard van de leverancier. Helaas dus niet met gewenste resultaat.. :n

Edit: de spray, atop 7, werkt dan wel weer goed. Maar die gebruik ik alleen op plekken die jeuken, en daar gebruik ik ook wel eens vetaderm voor, of gewoon derfen. Ligt aan de ernst van de plek en jeuk.

gisteren weer een injectie gegeven met de therapie. Zo benieuwd of dat gaat aanslaan!!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:15

Wat zouden jullie doen: morgen word het echt heel slecht weer en mijn paard staat 24/7 buiten met een klein schuilhutje.

Ze staat nu onder RSIH en kan echt niet zonder deken ivm jeuk, gewoon niet.
Ik wil morgen een ongevoerde regendeken opdoen maar kwa temperatuur is het vrij warm, als haar eczeemdeken zeiknat word dan word zij koud, ik vind het lastig.

Blij als mijn liner voor de eczeemdeken er is -O-

Rachel_x

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:23

Bij mijn eczemer nog steeds op zoek naar goed werkende smeerseltjes. Vandaag pony ingevet met kokos olie om de huid te verzorgen.. We stonden samen iig te gebieten van de geuren hihi:)

annelies86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:31

Lotus83 schreef:
Wat zouden jullie doen: morgen word het echt heel slecht weer en mijn paard staat 24/7 buiten met een klein schuilhutje.

Ze staat nu onder RSIH en kan echt niet zonder deken ivm jeuk, gewoon niet.
Ik wil morgen een ongevoerde regendeken opdoen maar kwa temperatuur is het vrij warm, als haar eczeemdeken zeiknat word dan word zij koud, ik vind het lastig.

Blij als mijn liner voor de eczeemdeken er is -O-

Liner voor onder de RSIH is te vergelijken met een regendeken over de RSIH vond ik. Tenminste ik heb een hele dunne regendeken.
Dus als je anders er een liner onder zou doen, zou ik er voor morgen een regendeken overdoen als je denk dat ze het echt echt koud krijgt. Als de eczeemdeken zeik nat is krijg je hem niet snel weer droog als je geen extra hebt om te wisselen. Je kunt altijd goed in de gaten houden of ze het niet te warm krijgt en dan alsnog afdoen.
Ik doe het niet snel. Alleen als het snachts echt blijft regenen en echt wat kouder is. Maar die van mij heeft het niet snel koud.
Blijft toch altijd lastig dat soort dingen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:38

Ik haal de eczeemdeken eraf en doe dan enkel de regendeken om. Dat heb ik vorige week zondag ook gedaan en voor eventjes gaat gaat dat goed alleen waren de temperaturen lager toen

Ps. Van de RSIH heb ik er maar 1. Ik heb wel nog zo'n pyama die over het hoofd moet maar dat vind ik vreselijke dekens.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 00:47

Hier mij EJ SIH vandaag gescheurd aangetroffen. Lijkt erop dat paardlief erin heeft vast gelegen Schaafplekken, en bilkoord clipje afgebroken. Hier ook nog op zoek naar iets tegen schilfers/jeuk, want de MTG lijkt onvoldoende. Liefst een spray vorm. Van de week iig maar weer even wassen met teatree shampoo.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 01:27

Ik zou eerst eens checken of het weer wel echt slecht wordt. Hier code geel bij een stralend zonnetje en welgeteld 10 druppels regen.
Met 20 graden en regen zou ik toch de eczeemdeken ophouden en eventueel voor de nacht een schone deken. Of alvast een liner opdoen, maar met deze temperaturen zweet die van mij zich dan stuk..
Dus die van mij staat met rsih in de regen morgen.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 01:28

Hier valt nu de jeuk mee na 2x wassen en zyn de manen er nog niet aan gegaan Gelukkige!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 07:24

De jeuk plekjes smeer ik sinds kort met vetramil honing zalf . Werkt super en is niet vies en vettig .
Gebruikte ook Derfen clear maar dat is nogal vettig met als gevolg als ze in t land gaat rollen alles aan de deken blijft plakken en paard ook helemaal goor wordt en je t haast niet afgeborsteld krijgt .
T laatste stuk manenkam zijn we al zo goed als kwijt !
Helaas ...
Had eerder wat mooie foto s moeten maken van haar .
Wilde zo graag eens foto s van mijn dame mooi in de knotten en ze kwam zo mooi de winter uit met een mooie bos manen .

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:28

Nou, ik had het exceem hoofd/ nekstuk van ej gehaald, veeeeeeeel te groot en kleiner was er niet. Toen 'op maat' genaaid, maar toen was de pasvorm weg. Vrijdag vliegenkap gehaald van Shire en die past, maar doordat ze zo schuurt op die plek, vond ik haar 2 x dgs met blote oortjes. Dus gister beide hoofdstukken mee naar huis en van de sluitingen van de ej 1 ervan op de hoofdkap genaaid en de andere maak ik vast aan de deken, in de hoop dat haar oortjes blijven zitten. Ik ben benieuwd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:45

Haha, je word ook al een dekennaaister :P
Ja je moet soms wat he wil je het passend krijgen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:44

iemand ervaring met het smeren van kokosolie op de eczeemplaatsen? Ik heb het gekocht tegen de teken, maar zou ook goed zijn voor behandeling van eczeem.

Nu denk ik wel dat ik de foute pot gekocht heb, want het moet (tegen tekenbehandeling) NIET ontgeurd zijn en ik ruik niets van kokos als ik de pot opendraai. Had al in de supermarkt een pot zien staan waar echt op stond dat het ontgeurd was, maar bij de pot die ik bij Xenos kocht, stond niets op, dus ik ging er van uit dat het dan gewoon naar kokos zou ruiken.

Maar goed, de olie zou dus goed zijn om eczeemplekken mee te behandelen (bij mens en dier). Iemand die het al gebruikt bij zijn eczemer?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:47

Jotoma schreef:
Ik zou eerst eens checken of het weer wel echt slecht wordt. Hier code geel bij een stralend zonnetje en welgeteld 10 druppels regen.
Met 20 graden en regen zou ik toch de eczeemdeken ophouden en eventueel voor de nacht een schone deken. Of alvast een liner opdoen, maar met deze temperaturen zweet die van mij zich dan stuk..
Dus die van mij staat met rsih in de regen morgen.

Nou het valt dus nog erg mee met het weer en kijk ik morgenochtend weer.

Ik heb de liner nog niet anders had ik die er onder gedaan.

Ik laat mijn paard in stromende regen en dan bedoel ik dus echt flinke regen niet alleen onder de RSIH, dan word ze koud op haar lijf en ze is de jongste ook niet meer

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:48

Isabonny schreef:
iemand ervaring met het smeren van kokosolie op de eczeemplaatsen? Ik heb het gekocht tegen de teken, maar zou ook goed zijn voor behandeling van eczeem.

Nu denk ik wel dat ik de foute pot gekocht heb, want het moet (tegen tekenbehandeling) NIET ontgeurd zijn en ik ruik niets van kokos als ik de pot opendraai. Had al in de supermarkt een pot zien staan waar echt op stond dat het ontgeurd was, maar bij de pot die ik bij Xenos kocht, stond niets op, dus ik ging er van uit dat het dan gewoon naar kokos zou ruiken.

Maar goed, de olie zou dus goed zijn om eczeemplekken mee te behandelen (bij mens en dier). Iemand die het al gebruikt bij zijn eczemer?

Nee maar kan altijd proberen :j ben benieuwd naar het resultaat

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:52

@issabonny: ik heb zelf eczeem en een hele gevoelige huid. Ik reageer al allergisch op de kokosolie die voor eczeem wordt geadviseerd. Dat is natuurlijk en zonder toegevoegde ellende. Dus als je de bewerkte neemt zal er ongetwijfeld parfum en alcohol inzitten. En dat zou ik niet op mn paard bij eczeemplekken willen smeren (parfum is de nr. 1 trigger voor allergie bij mensen en de meest gebruikte alcohol droogt uit). Geur van kokos is zoetig, moet dat dan helpen tegen teken??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:24

Ik heb het wel bij appie gebruikt op wat schilferige plekjes,maar omdat het een olie is zou ik het bij hem niet gebruiken op plekjes die in de zon komen.
Ik blijf bij zinkzalf, ben daar echt tevreden over :j

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:58

Isabonny schreef:

Tegen teken helpt dat echt niet hoor. Het is wel huidverzorgend. Tegen teken is tot nu toe het enige wat lijkt te helpen, naast goed borstelen na het rijden, butox pour on verdunnen 1:10 en dat sprayen op de benen en in masseren.

Kokosolie is wel huidverzorgend, ik heb er ook wat teatree olie doorgedaan. Dan is het ook wat insectenwerend. De dekens worden er wel vies vet van. En ook als je iets te veel in de manen smeert, krijg je van die vieze vette plekken wat klitterig wordt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 22:05

In amerika word wel zwavel gebruikt tegen teken.
Even zoeken op google met sulfur en ticks.
Krijg je veel info :j

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:37

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie me even kunnen helpen, want ik zit met een probleem met een van oudjes.
Het gaat over mijn ruin van 18j. Hij staat nu al sinds een 4-tal jaar bij mijn andere oudje (28j) op de wei. De plaats waar hij staat en zijn eten (brok, 0.5kg Quattro van Mij.ten (voor oude paarden), 5kg grasmix van Hartog, buiten krijgen ze 5kg per paard droog hooi, binnen krijgen ze 5-8kg hippo fourage kuilgras) zijn in jaren niet veranderd. Dit is een constante, hooi komt ook altijd van hetzelfde land.
Enkel ben ik vorige week donderdag begonnen met duivelsklauw te geven voor zijn artrose.

Sinds begin vorige week begon mijn ruin lichtjes te schuren zei de man waar ze staan, gewoon een paar keer per dag aan een boom of paal. Ik zocht er niks achter, alle paarden schuren wel eens, zeker met het warmere klamme weer van de afgelopen dagen.
Paarden staan overigens niet aan huis, dus ik kan ze niet de hele dag in het oog houden.

Helaas heeft hij van zaterdagnamiddag tot zaterdagavond zijn hele manenkam met voorpluk afgeschuurd en zijn schoft tot bloedens toe open. Ook had hij striemen op zijn hoofd, zijn rug en billen van het schuren aan takken. Zijn staart is nog heel.

Ik heb overlegd met de DA en zij staat een beetje voor een raadsel, ze vindt hem te oud om nu nog te beginnen met exceem, vooral om dat zijn huisvesting en dieet niet veranderd zijn de laatste jaren. Ze vond ook dat als het exceem zou zijn hij al vroeger op het seizoen zou zijn moeten beginnen schuren. Ze gaan hier ook rond 6u30 's morgens naar buiten en rond 20u 's avonds weer naar binnen. (weet niet of die exceemmugjes dan actief zijn). In zijn stal schuurt hij niet.
Het kon zijn dat hij een allergische reactie heeft gedaan op de duivelsklauw (al had de DA hier nog nooit van gehoord), maar we zijn nu dus gestopt met deze te geven. Als het dit was dan zou hij nu moeten stoppen met schuren.
Als het dit niet is, dan komt ze langs om verder onderzoek te doen. Dan ga ik sowieso een exceemdeken halen en exceemproduct tegen de jeuk.

Zaterdag heb ik de wonde dan verzorgd, uitgewassen, ingesmeerd met Cicaderm zelf en hem ingespoten opnieuw met vliegenspul. Gisteren heeft hij niet geschuurd de hele dag (wel veel regen gevallen hier). Vanmorgen de wonde opnieuw gezalfd.
Hij ging vanmorgen ook niet schuren toen hij buitenkwam (regende wel).

Zou het kunnen dat hij toch exceem heeft? Kan zich dat op deze leeftijd zo ineens nog laten zien? Hopelijk kan iemand hier me al een beetje op weg helpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:41

Ik zou een bloedonderzoek laten doen, ook even kijken op tekort van magnesium en selenium/vitamine E
Naast je ruwvoer,geef je "maar" een halve kilo krachtvoer, kan zomaar zijn dat er een tekort is ontstaan en met bloedondersoek kun je dat zien.
Die kan ook een eventueel ander probleem aan het licht brengen, misschien een worminfectie,lever problemen.