[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 07:53

He balen zeg!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:02

Ga de mijn dierenarts ook vragen of hij de regels zou willen omzeilen voor een testje, Nee heb ik ja kan ik altijd krijgen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:34

Ik ga Vlek en onze shet Naughty ook laten testen weer in oktober.
Ik had, nadat Vlek begin juni zo ziek was geweest, de pil weer teruggeschroefd naar een kwart (i.p.v. een halve). Ze ging al een tijdje weer goed, maar ik wilde niet ophogen zo vlak voor mijn vakantie. Ben net weer terug en sinds gisteren staat ze weer op een halve. Ze is nog steeds lekker vlot en eet goed, alleen haar vacht is weer roestbruin geworden ipv zwart. Misschien dat de ophoging hier ook weer bij helpt.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:38

RHier 2 nieuwe problemen... Mevrouw voelt zich hier duidelijk beter en slaagt er telkens in om haar prascend terug uit te spuwen... Waar ik het ook probeer in te verstoppen...
En 2 da vindt ze te mager worden, hoe pak ik dat best aan ? Durf bijna niet bijvoeren en waarmee zou ik haar terug wat op gewicht krijgen?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:48

Was even je eerdere berichten aan het doorlezen. Ik zag dat ze in de winter bietenpulp bijgevoert kreeg. Dat zou je nu ook gewoon kunnen geven. dat krijgt die van mij ook.

Ons A-pony'tje Vlek kan geen hooi meer wegkauwen en krijgt dit gevoerd:
Ochtend: 0,5 kilo High Fibre Nuts (D&H), 1,5 kilo Wiesenflakes (Agrobs), 50 gram Ultimate Balancer (D&H), daarna gaat ze op de wei. Ze is nooit bevangen geweest, dus ze loopt bij hele dagen buiten. Kort gras (lees ong. 10 cm) kan ze wel wegkauwen, langer valt weer uit haar mond of maakt ze proppen van.
Avond: zelfde als ochtend, maar daarnaast krijgt ze 0,5 kilo Speedibeet (Pavo), 0,5 kilo Wiesenflakes (Agrobs) en 0,5 kilo Alpen Grun Mash (Agrobs) en dat geweld met 5 liter lauw water.

Als de jouwe niet meer op gras mag, zou ik beginnen met bietenpulp en dan degene die geschikt zijn voor HB-ers (zoals Speedibeet of Kwikbeet)

Ik verstop het pilletje in een stukje brood en maak er een balletje van. Ik voer er gelijk wat losse stukjes brood achteraan, zodat ze blijft kauwen.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:49

Vervelend Thirteen! Ik kan je daar niet mee helpen, heb er geen ervaring mee. Mijn Cushing paard krijgt zijn pilletje al bijna een jaar in een stukje brood en pakt het nog steeds netjes aan, en zo af en toe in een stukje ontbijtkoek als ik vergeten ben brood te halen.

Ik heb wel een vraagje voor de ervaringsdeskundige hier, mijn paard (niet het cushing paard maar ik verwacht dat er hier wel veel ervaring is vandaar dat ik het hier vraag) moet twee weken lang twee keer per dag een zakje buut krijgen. Het is wel echt een moelijke eter (lijkt wat dat betreft op mijn cushing paard) heeft iemand een tip hoe ik het er in krijg? Suiker is bij hem geen probleem gelukkig dus wat dat betreft geen beperkingen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:51

inderdaad...bietenpulp,met wat zemelen.Daar komt ze van aan.Toen ik nog een pil gaf,gewoon met wat lucerne.Brokjes of gehakselde lucerne.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:54

mijn ene paard eet de bute zo op, bij de andere hol ik een stuk wortel uit en doe het dopje er weer op.
Laatst was het heel belangrijk dat ze echt alles op at en deed ik het wat water in een spuit en hop zo er in. Moet dit wel makkelijk gaan natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:55

ik gooide de buut gewoon door een beetje muesli dat ietwat vochtig was gemaakt, ging er erg gemakkelijk weer in.
En ik hoe het halve pilletje regelmatig in een stukje peen waar ik een kapje uithaal, pilletje erindoe en het kapje er weer op duw, werkt prima.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:57

Mijn dierenarts gaf aan dat ze het vaak heel vies vinden dus ik was al de meest rare fratsen aan het bedenken om het erin te krijgen maar als ik dat zo hoor valt dat dus wel mee? Bedankt voor de tips!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:18

koenlover schreef:
Ik heb wel een vraagje voor de ervaringsdeskundige hier, mijn paard (niet het cushing paard maar ik verwacht dat er hier wel veel ervaring is vandaar dat ik het hier vraag) moet twee weken lang twee keer per dag een zakje buut krijgen. Het is wel echt een moelijke eter (lijkt wat dat betreft op mijn cushing paard) heeft iemand een tip hoe ik het er in krijg? Suiker is bij hem geen probleem gelukkig dus wat dat betreft geen beperkingen.

Ik meng de buut met appelmoes uit een knijpzakje en dan door de brok. Of anders oplossen in een klein beetje slobber en dat door de brok.
Ik moet het echt goed mengen, wat als ze het een beetje ruikt, loopt ze weg en wil ze niet meer eten.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:08

Hier ook de buut gewoon over een handje brok, eet ze zo op (prascend is een ander verhaal ...)
Goed idee, ga haar terug wat bietenpulp en zemelen bijgeven, ze mag nu ook terug 1uurtje op gras ... (ga ik opbouwen en aankijken hoe ze erop reageert ...)

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:50

Thirteen schreef:
RHier 2 nieuwe problemen... Mevrouw voelt zich hier duidelijk beter en slaagt er telkens in om haar prascend terug uit te spuwen... Waar ik het ook probeer in te verstoppen...
En 2 da vindt ze te mager worden, hoe pak ik dat best aan ? Durf bijna niet bijvoeren en waarmee zou ik haar terug wat op gewicht krijgen?

Ikzelf voer nu het hele jaar door equifyt zupa (hoofdbestanddeel bietenpulp) met zemelen erbij. Gaat er goed in, en sinds jaren heeft ze ECHT goede mest (waar je als paardenmens toch blij van wordt).
Nu krijgt ze 1 kg droog (geweekt met 5/6 liter water) per dag. In de winter 1,5 kg en dan meestal mais of iets van seniorenmuesli erbij voor extra warmte/vet.
Ze is nu mooi op gewicht, Arabier met schofthoogte 1.48 en laatst gewogen op 380 kg. En dat wil ik zo houden, vandaar dat ik door blijf voeren. Een beetje stress en ze valt al af :(.
Ze staat overigens 24/7 buiten.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:51

Ik verstop de pil overigens in een stukje fruit (appel/peer/banaan).

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:22

Fiek vanavond laten lopen op het harde en is bedroevend, ik zie wel de verbetering dat zijn zolen nu geen druk krijgen, dus op steentjes valt hij niet meer etc..
Maar bij een klein stukje draven op een glad hard stuk is hij absoluut niet rad, laat zich helemaal naar binnen vallen en gaat erg moeilijk doen.. In mijn ogen echt nog pijn.
Helaas geen bericht gehad van de kliniek, morgen even achteraan weer..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:37

Oh balen zeg SR. Waarom bellen ze dan even niet. Morgen maar meteen bellen. Hebben ze geen telefonisch spreekuur?

Hier dus nu dinsdag of woensdag op halve pil. We gaan het meemaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:57

Hou je ons op de hoogte SR? Leef ontzettend met je mee. :(:)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:29

ohjajoh6 schreef:
Leef ontzettend met je mee. :(:)

Ik ook.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:44

Lief van jullie, als het goed is wordt ik vandaag gebeld door de dierenarts.. Heb ze net aan de lijn gehad.. Ben alleen tot vanavond laat werken dus weet niet of ik gelijk wat kan posten..

Ookal ziet hij ook niets aan het hoefbeentje, feit blijft dat Fiek slecht loopt.. Maar wat kan er dan nog meer aan de hand zijn nu... Nouja, eerst maar zijn verhaal afwachten..

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:53

Hopelijk weten ze wat het is dan SR!
uitslag van cushing test voor mijn pony: negatief, de da hadt het erover dat ze tussen de 0-10 goed zitten en Ol zat op 5.
Ze denken dat het door zijn leeftijd komt dat hij slecht uit zijn vacht komt ( is pas 15 dus opzich nog niet heel oud)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:02

Fingers crossed SR! En goed nieuws eliana, maar hebben ze dan wel een idee wat het paard wel mankeert? Ik neem aan dat je niet voor je lol een acth test laat doen, toch?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:57

Niet gebeld, spoedgeval tussendoor, morgen opnieuw bellen, zucht... Fiek had vandaag wel een betere dag bij de bijrijdster

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:04

Pfff om gek van te worden zeg...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:32

SR, balen zeg! Ik hoop zo dat ze snel bellen. Je bent nu al zolang bezig contact met hun te krijgen?

Eliana, komt er verder niks uit het onderzoek? Verder bloedbeeld? Ik vind 15 jaar nogal jong om niet goed door de vacht te komen hoor. Die 19 jarige van ons deed dat nog steeds als een dolle.
Wat ga je nu verder doen??

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:50

SR zenuwslopend zeg!

Buut voerde ik altijd in een spuit met appelmoes. Wel goed met elkaar mengen.

Wbt het voeren van het pilletje.. Die van mij eet 'm inmiddels ook niet meer uit mijn hand met een snoepje. Nu gooi ik het pilletje iets naar achteren op de tong en dat slikt hij weg met het paardensnoepje.

Iemand ervaring met een terugval (mager) na het opschroeven van medicijn van een halve naar een hele? Helaas is het gras ook op en hij is dus een lastige eter met kuil buiten. Heb nu maar zijn portie Pure Feed met 2kg omhoog gegooid en weer lijnzaad erbij. En 's avonds rond 9en naar binnen zodat hij genoeg vrije beweging krijgt, maar ook kuil blijft eten.