[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AtSeven

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:01

Die van mij heeft tot oktober in de opfok gestaan, nu staat die op een stal in Boskoop waar mijn andere paard ook staat. Ben nu een beetje begonnen met longeren.
Groetjes!

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:28

AtSeven schreef:
Die van mij heeft tot oktober in de opfok gestaan, nu staat die op een stal in Boskoop waar mijn andere paard ook staat. Ben nu een beetje begonnen met longeren.
Groetjes!

Noah mag nog tot volgend jaar augustus in de opfok blijven, kom oorspronkelijk niet uit gouda zelf woon dr nu een aantal jaar en moet eerst maar eens goed rondkijken waar ik meneer wil stallen straks, dr zijn veel stallen maar als jezelf uit gouda komt weetje wel waar je wel en niet moet zijn zeg maar en die voorkennis heb ik niet.
Daarom blijft noah nog even in de opfok, mag die nog even genieten van het niks doen en kan ik op mn gemak rond kijken waar ik hem hierna ga stallen

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:29

Kom ik ook weer is de hoek om. Ik lees dat het fijn gaat met al jullie gecastreerde paarden, met Fuego ook hoor, het gaat steeds en steeds beter, samen gaan we echt vooruit, lekkerding.

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:35

Mijn 9 jarige hengst wordt volgende week gecastreerd in Utrecht
waarschijnlijk via de lies

Iemand hier ervaring met het castreren van oudere hengsten?
Of iemand ervaring met castratie via de lies?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:09

zefier is dus echt nog half hengst, ik gooide een ander ruintje bij hem in die flink werd lastig gevallen door hem.

nitro staat nu tussen de merries, die zeiden hem nu al niks meer. ja leuk wel soortgenootjes maar niet van woow merriieees

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:34

Ik heb een hengstje van 7 maanden, die tezijnertijd gecrastreerd zal worden. Ik laat het nog wel een tijd hengst, ik denk tot zijn 2e.
Twee jaar geleden heb ik mijn minihengstje laten castreren, bij ons op de wei. Helaas is hij hierbij overleden, waardoor weten we niet, maar ik denk door de narcose. Dus ik vind het doodeng om mijn veulen te laten castreren. Ik ga hem wel in een kliniek laten castreren, waar weet ik nog niet. Maar ik ga me maar al vroeg orienteren, dan heb ik tijd zat om rustig na te denken.

wendy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:13

Sarah_ schreef:
Mijn 9 jarige hengst wordt volgende week gecastreerd in Utrecht
waarschijnlijk via de lies

Iemand hier ervaring met het castreren van oudere hengsten?
Of iemand ervaring met castratie via de lies?

mijn pony is op late leeftijd gecastereerd, en gedraagd zich bij merrie's nog steeds als een hengst, maar met rijden is hij nu veel rustiger en een echte knuffelkont.

als je hem wil laten castreren moet je na de operatie opletten dat er geen modder of ander vuil bijkomt.
maak je maar geen zorgen dierenartsen moeten dit kunnen anders zijn het geen dierenartsen, toch?

groetjes Knipoog

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:17

wendy01 schreef:
mijn pony is op late leeftijd gecastereerd, en gedraagd zich bij merrie's nog steeds als een hengst, maar met rijden is hij nu veel rustiger en een echte knuffelkont.

als je hem wil laten castreren moet je na de operatie opletten dat er geen modder of ander vuil bijkomt.
maak je maar geen zorgen dierenartsen moeten dit kunnen anders zijn het geen dierenartsen, toch?

groetjes Knipoog

Staat de jouwe nu wel bij andere paarden (ruinen)?
Dat is namelijk de voornaamste reden waarom ik het laat doen

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:05

die van mij staat met 3 week al bij de merries

wendy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:29

Sarah_ schreef:
wendy01 schreef:

groetjes Knipoog

Staat de jouwe nu wel bij andere paarden (ruinen)?
Dat is namelijk de voornaamste reden waarom ik het laat doen

hij staat bij een merrie, maar hij kruipt er niet meer op.
maar als ik hem uit de wei haal moet ik echt consequent zijn, dat hij niet gaat hinniken.
maar hoe vaker ik dit gedaan heb hoe rustiger hij nu is.
dus je kunt hem rustig laten castreren

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:33

Heeft iemand ervaring met groeispurt na castratie? Ik zit mijn paard echt groot te kijken, dit was o.a. ook de reden dat hij vorige maand is gecasteerd (2,5 jaar oud). Ik hoor veel mensen over een groeispurt na castratie en ben benieuwd of dat ook daadwerkelijk zo is en hoeveel cm enzo. Misschien kan iemand mij moed inpraten? Hij is nu 1.60, zijn vader is OO-Seven en zijn nakomelingen schijnen over het algemeen laatbloeiers te zijn. Daar houdt ik het dan ook maar even op.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:36

hoe groot wil je hem kijken dan??
Is het een vroeg of laat veulen??

Die van mij zit nu weer midden in een groeispurt en die is september gecastreerd!

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:04

Tja, ik ben zelf lang dus hoop toch op minimaal 168 met een beetje body. Hij is van april dus dat is normaal toch? Hoe groot is jouw paard?
Op stal hebben mijn stalgenootjes het idee dat hij momenteel erg aan het veranderen is maar zelf zie ik dat niet omdat ik hem natuurlijk iedere dag ziet. Lastig....

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:24

wendy01 schreef:
maar als ik hem uit de wei haal moet ik echt consequent zijn, dat hij niet gaat hinniken.

Heeft hij gedekt?

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 00:11

AtSeven schreef:
Tja, ik ben zelf lang dus hoop toch op minimaal 168 met een beetje body. Hij is van april dus dat is normaal toch? Hoe groot is jouw paard?
Op stal hebben mijn stalgenootjes het idee dat hij momenteel erg aan het veranderen is maar zelf zie ik dat niet omdat ik hem natuurlijk iedere dag ziet. Lastig....

Ik heb een paany hij is een kruizing van een kwpn x haflinger en hij is nu 1.57 en word uiteindelijk denk 1.62 ze groeien nu nog gestaag door tot hun zesde dus hij kan die 1.68 gewoon halen hoor

Dit is misschien een leuk topic [HK] veulentjes 2005 Hoe groot? het is ontstaan als hoe groeien veulens van 2005 maar we zitten in de HK dus nu praten we over alles omtrent onze veulens van 2005

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:56

Dank je wel voor de tip!
Morgen komt de hoefsmid en die meet hem gelijk weer even op, hij heeft zo'n super de luxe meetstok.

Groetjes

wendy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:08

Sarah_ schreef:
wendy01 schreef:

Heeft hij gedekt?

nee, alleen de eerste paar weken mocht hij niet bij een merrie komen omdat hij het laatste beetje zaad nog heeft en met plassen zal het wel eruit zijn gekomen of zoiets.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 00:15

brengt een castratie vaak risicos en complicaties met zich hij mee, en zijn de kosten voor de DA of niet? Moest de DA bv een fout gemaakt hebben.. Ik heb namelijk een shetlandpony op het oog om erbij te nemen, maar deze zou ik wel laten castreren, want ik wil echt geen hengstje. Waarom ik geen andere pony koop? Ik vind deze echt super leuk en voldoet aan al mijn eisen!

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:00

Mijn paard is net gecastreerd. Heel zielig Ach gut , maar we kunnen bij ons op stal geen hengsten hebben i.v.m de merries. Nu is het staand gebeurd en het is niet gehecht. Ik mocht hem gewoon in zijn stal doen met zaagsel en moet hem 3 dagen in zijn stal laten staan. Waarom is dit??? Ik mocht ook pas na 3 dagen stappen en afspuiten Verward . Maar ik zie dat jullie ze allemaal gewoon in de wei hebben gezet. Die van mij rolt nog al veel(op stal), dus ben bang dat hij straks allemaal zaagsel in de wond heeft zitten. Wat is nou idd het aller beste??? (hij bloed namelijk ook nog)

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:51

3 dagen op stal laten staan???? Ik denk dat je hem beter buiten kunt zetten. Die van mij ging eerst alleen maar s'ochtens tot 1 uur naar buiten maar de zwelling werd steeds erger. Toen heb ik hem hele dagen buiten laten staan en het hielp direct!!!
Mijn paard is ook staand gecastreerd en niet gehecht zodat alle troep naar buiten kon. Het is goed dat het nog bloedt hoor daarna zal er ook nog zooi uitkomen. Moet je je niet druk om maken.
Tja en afspuiten he, dat koelt en haalt de troep weg

Sterkte met je ruin Knipoog

Kitana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:46

Kan een hengst met 4 maanden al geruind worden? niet toch????
Iemand bied mij een ruin aan van 6 maanden die ze zelf 2 maanden geleden als ruin had gekocht... LEEK MIJ ONMOGELIJK!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:30

kan volgens mij wel maar ik zou dat niet zo snel geloven als mij ene ruin van 6 maand wordt aangeboden Bloos

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 02:52

Morgen wordt mijn ventje "geholpen" Nagelbijten / Gniffelen
ben benieuwd Nagelbijten / Gniffelen
probeer wel wat foto's te maken als ik er zelf bij kan zijn...

moet namelijk eerst zelf naar het ziekenhuis en ik zou het héél erg jammer vinden als ik er niet bij zou kunnen zijn

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:45

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:09

Ik begrijp werkelijk niet dat er echt nog mensen op deze wereld zijn die hun paard in de achtertuin of op stal laten casteren!
Weten zij wel dat je hier te maken hebt met een open wond???
Als je paard zo'n wond aan zijn been zou hebben was iedereen allang naar de DA gerend en als het dan om een castratie gaat is het heel normaal om een paard met TWEE van die wonden op stal of in de wei te zetten..... En dan vervolgens ook nog lekker afspuiten met gewoon water....
Ik ben echt van mening van een paard gewoon in een kliniek gecastreerd moet worden onder algehele narcose en over de lies. Wonden netjes sluiten en een paard dagen boxrust om vuiligheid te vermijden.