Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jcristina

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:22

fargo: mjn pony is ook gek op een stukje brood of appel maar niet als er een pilletje in verstopt zit... WEL als er homeopatische druppels op zitten! ik heb hem twee weken echinacea bijgegeven en toen knapte het op en ben ik er weer mee gestopt. Hij wordt over het algemeen niet minder qua gezondheid dus ik wil liever zo min mogelijk verschillende dingen bijgeven anders weet ik straks niet waar hij van opgeknapt is. Stel nou dat hij GEEN cushing heeft maar wel beter wordt van de echinacea, magnesium, MSM of provarium breeding dan geef ik hem voor de rest van zijn leven pergolide terwijl het helemaal niet nodig- of zelfs niet goed zou zijn, snap je? Ik begrijp wat je bedoelt hoor, ik wil ook het liefst dat hij zo snel mogelijk beter wordt en zou hem ook alles wel willen geven maar het is in mijn geval niet verstandig vind ik.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:45

Jcristina, waarom laat je jouw paard niet testen? Mijn paard is twee keer getest via ochtendurine op cortisol en creatinine. Dat is opgestuurd naar de faculteit in Utrecht. Beide keren was ze positief. De herhaling is belangrijk bij deze test en er moet een paar maanden tussen zitten. Zij regaeert duidelijk erg goed op de Pergolide, ze is gestopt met veel liggen, gestopt met wiebelen en ze is duidelijk alerter, toch zijn we nog helemaal niet zo lang bezig Anders als in deze draad werd aangeraden zijn we nogal stevig gestart met de medicatie (op advies van de dierenarts) we zijn gestart met twee pilletjes per dag s' morgens te geven. Nu zit ze op een pilletje. En je hebt volkomen gelijk door niet van alles te geven, stel dat je paard geen Cushing heeft, dan zal de Pergolide ook niet werken. Ik denk dat een juiste diagnose aan de basis moet staan van medicatie. Bij pre Cushing of suikerziekte met een andere oorzaak werkt de Pergolide niet. Een kort citaat 'This latter observation is im-
portant because horses with a peripheral Cushing’s
disease syndrome would not be expected to improve
with treatment with pergolide.
http://64.233.179.104/scholar?hl=en&lr= ... oogle.com/

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:40

EstherHegt : weet niet of de pergolide niet helpt bij paarden met pre-cushing!
Volgens Laarakker heeft Rava pre-cushing en ik heb veel medicijnenn van hem geprobeerd om er wat aan te doen helaas zonder resultaat, sinds ze de pergolide gebruikt gaat het beter met haar.
En wanneer is de pre-cushing fase afgelopen??? Zolang we niet in die hoofden kunnen kijken is het allemaal onzeker en een beetje raden. Verdrietig
Rava gaat op zich goed ahoewel ze door het wisselvallige weer wel een snotneus heeft ondanks de echineacea druppels.
En het verbaast me dat Rava al haar medicijnen nog steeds eet terwijl ze echt maar een klein beetje granen krijgt.
We zijn al een tijdje begonnen met wandelen en hoop dit weer uit te bouwen.

Wat me soms wel opvalt is dat ze in de ochtend echt weer kuilen boven haar ogen heeft en als ze 's avonds naar binnen gaat niet meer echt.
Heel vreemd misschien door het gras ik weet het niet.
Heb van pure ellende het land gehooid omdat ik zoveel gras heb, Rava staat met Jansen(shetlander) om de gebouwen daar staat ook gras maar is nu erg kort.
HEt blijft puzzelen met dit soort paarden.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:37

estherhegt: Ik heb hem wel laten testen op cushing, dmv van de urinetest. Hieruit kwamen geen hoge kreatinine/cortisol waarden. Ik heb hem al door verschillende veeartsen en een homeopaat en een 'andere' paardenarts laten onderzoeken en ze komen allemaal met een verschillende diagnose, daarom ben ik -in overleg met een van deze- begonnen met de pergolide omdat zijn symptomen wel overeenkomen met cushing. Het lastige is gewoon dat meerdere verschillende ziekten een vergelijkbaar ziektebeeld hebben, veroorzaakt door blijvend lage weerstand. De nuances maken het nog moeilijker omdat ieder paard natuurlijk weer anders is. Ik weet niet of je het beginverhaal van mij hebt gelezen in dit topic, maar de andere twee diagnoses waren: hartfalen (een uitgerekte boezem) en auto-immuunziekte (en hiervan dan de variant dat hij iedere keer tegen het orgaan wat op dat moment het minst goed werkt, antistoffen aanmaakt.) Van beide is nauwelijks informatie te vinden en nauwelijks iets aan te doen. Zolang ik hem heb heeft hij al allerlei kwaaltjes en is vorig jaar echt ziek (hoefbevangen) geworden, waarschijnlijk door een wormkuur, wat al aangeeft dat hij deze extra afvalstoffen niet af kon voeren. Dit zou dus best veroorzaakt kunnen worden door -of hartproblemen, -of auto-immuunziekte of cushing en misschien zijn er nog wel veel meer mogelijkheden. Ik heb echt een heel interessant studieobject in de wei staan, maar er staat geen veearts te trappelen om het uit te zoeken..

Wel heel fijn dat jouw paard nu eindelijk op begint te knappen (zo snel al!) en dat je weet wat het is. Hopen dat het nu steeds beter blijft gaan. Hoe was ze vorig jaar om deze tijd? Net zo slecht als afgelopen winter of echt beter? Daar ben ik namelijk ook erg benieuwd naar, hoeveel beter het met ze gaat in de zomer- in vergelijking met de winter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:43

fargo schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Levothyroxine
schijnt ook te helpen bij insuline resistentie en helpen bij het afvallen van zware paarden

http://www.lloydinc.com/vet_equine_metabolic.html
Thyro-L voor paarden: bekend als hulp tegen hoefbevangenheid
"insulin resistance and its relationship with obesity in laminitis-prone horses."

Het dierenmedicijn soloxine bevat levothyroxine (dit is voor honden??)
http://www.cpvh.com/Pharmacy/ph35.html

Welk merk gebruik jij Geerke en is daar ook op internet info over?

levothyroxin van vets4petz,voor honden(200 microgram/500 tabletten,mijn paard heeft 28 tabletjes per dag,de rest van z'n leven)
Je hebt wel een recept nodig van de da,maar als je paard echt zo slecht is wil hij vast wel overwegen dit te proberen...na z'on 8 a 10 dagen moet je verschil merken..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:52

een paard wat geen cortisol heeft in de urine kan toch geen cushing hebben?dat is toch het belangrijkste symptoom?
Deze man wil graag je paard hebben als studie object,hij betaald de scheepskosten ook nog,naar tennessee.
http://www.vet.utk.edu/cemr/projects/index.php
hij doet onderzoek naar het effect van levothyroxine als medicijn bij cushing en ems/insuline resistentie(ik weet al 3 jaar dat sommige paarden hiermee een weer acceptabel leven kunnen leiden...en ik blijf het roepen netzolang er paarden gered worden en het bekend word....nog een lange weg te gaan ben ik bang...)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:46

jcristina schreef:
Ik heb echt een heel interessant studieobject in de wei staan, maar er staat geen veearts te trappelen om het uit te zoeken..

Wel heel fijn dat jouw paard nu eindelijk op begint te knappen (zo snel al!) en dat je weet wat het is. Hopen dat het nu steeds beter blijft gaan. Hoe was ze vorig jaar om deze tijd? Net zo slecht als afgelopen winter of echt beter? Daar ben ik namelijk ook erg benieuwd naar, hoeveel beter het met ze gaat in de zomer- in vergelijking met de winter.

Tsjonge Jcristina, ik snap echt dat je niet meer weet wat wijsheid is. Ik ben zelf natuurlijk geen dierenarts, maar ik snap heel goed dat je van alles probeert en probeert uit te sluiten wat nu wat is en wat bij wat hoort. Ons paard is eigenlijk nu een jaar of twee ziek, we hebben gezien haar leeftijd geen moment aan Cushing gedacht. Ze is nu net 9 of moet 9 worden dit jaar. In de zomer was ze ook slecht. Eigenlijk was die eileptische aanval vorig najaar de reden om aan Cushing te gaan denken in combinatie met het overgewicht ( ze was bijna 200 kilo te zwaar!) ondanks dat ze amper wat at. Ook heel veel liggen en een extreem gevoelige vacht.
Opvallend is dat ze nu in zo'n korte tijd enorm is verbeterd, niet meer wiebelen, niet meer steeds liggen, beter eten en wakkerder. De gevoeligheid is nog afwachten ik wil haar eerst echt weer wat op de rails voor ik er weer op ga. Vorig jaar was dat echt niet meer te doen, ze zweette met stralen en pantte enorm. Heel geirriteerd zodra er een been tegen haar vacht aan kwam dan werd ze ronduit pissig.
Bij mijn weten is het wel zo dat er bij Cushing altijd dat cortisol is. Ik zal proberen mee te denken met je en ook eens navragen hier op de kliniek of ze iets kunnen bedenken wat het kan zijn. Wat zal jij je machteloos voelen zeg. Heel veel sterkte.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:25

jcristina, dat wantrouwen is idd heel erg herkenbaar! Ivanka is echt een appeleter, sowieso alles wat ze als beloning krijgt vindt ze prima, behalve als ze ook maar iets raars ruikt... Dan zie je haar denken: dikke doei, eet jij het maar op Doei, doei ! Slobber, daar dook ze nog net niet met haar volle gewicht in, maar als ik daar ook maar iets in stop van supplementen oid, dan hoeft ze het pertinent niet. Nu krijgt ze haar tabletje met een snoepje tegelijk, ben benieuwd hoe lang ze daar in blijft trappen Knipoog.
Apart dat je paard zo reageert op die druppels! Heb ik eigenlijk nog nooit gehoord (of gemerkt Nors opkijken ).

Ik ben wel weer ontzettend benieuwd als de Reiki-vrouw komt! Ivanka is een heel rustig en gemakkelijk dier, ze legt haar hand boven haar rug (ter hoogte van de flanken zegmaar) en ze begint me daar toch een partij te steigeren en hard van zich af te slaan Bloos! ! Ik wist níet wat ik meemaakte.
De gezelschapspony is altijd heel afstandelijk geweest, maar kwam tijdens de behandelingen echt gewoon naast me liggen. Denk dat er zo'n 20cm tussen ons in zat. Erg maf... Deed ook van alles met mij persoonlijk moet ik zeggen Knipoog .

Welke foto bedoel je overigens?
Heb wel een tijd magnesium bijgevoerd, maar ik zit zo in twijfel. Ik wil graag dat ze haar voer binnen krijgt, omdat ze al niet al te veel extra spek op haar lijf heeft en met supplementen eet ze gewoon echt niks. Misschien poeder oplossen in water en dan in de mond spuiten? Ik weet dat ik daar alleen maar weerstand en stress bij haar mee oproep... daar ken ik haar ondertussen ook al goed genoeg voor. Wanneer doe je goed? Clown
Ik rijd Ivanka nog 4 of 5x per week, heb op zaterdag les als ik niet hoef te werken (wat over het algemeen neerkomt op 2x per maand). Thuis rijd ik haar gewoon laag en rond los, doen we verder niet veel bijzonders. In de les wordt wat dressuur meegepakt en ik probeer eenmaal per week naar het bos te gaan.

Misschien ga ik nu een vraag stellen die al eerder is gesteld, in dat geval, sorry Bloos .
Ik krijg van verschillende mensen, verschillende informatie. Mijn DA zegt dat ik eiwitrijk brok moet geven, terwijl ik ergens op internet (geen idee meer waar) heb gelezen dat ik dat juist niet moet doen bij Cushing.
Moet je bij een te hoog cortisol gehalte extra eiwitten bij gaan voeren, omdat dat juist afgebroken wordt?

Goede vraag Rumay, wanneer de pre-cushing fase is afgelopen... Ik heb werkelijk geen idee. Fijn dat de pergolide iig lijkt te helpen bij Rava!

jcristine, je hebt idd een interessant studie-object in de wei staan... Alleen een beetje jammer dat geen DA er zin of tijd voor heeft om het uit te gaan zoeken. Hoop dat er snel duidelijkheid voor jou en je paard komt, zodat je ook met een gericht behandelplan kunt starten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:57

geerke schreef:
een paard wat geen cortisol heeft in de urine kan toch geen cushing hebben?dat is toch het belangrijkste symptoom?
Deze man wil graag je paard hebben als studie object,hij betaald de scheepskosten ook nog,naar tennessee.
http://www.vet.utk.edu/cemr/projects/index.php
hij doet onderzoek naar het effect van levothyroxine als medicijn bij cushing en ems/insuline resistentie(ik weet al 3 jaar dat sommige paarden hiermee een weer acceptabel leven kunnen leiden...en ik blijf het roepen netzolang er paarden gered worden en het bekend word....nog een lange weg te gaan ben ik bang...)

Jammer genoeg is dit dus niet waar Geerke; nog los van het feit dat urine snel kwaliteit verliest dus op het moment dat het vervoerd wordt naar de arts verlies je al informatie. Daarnaast zijn er behoorlijk wat cushing paarden die niet persé positief scoren op de bestaande testen voor cushing en daarnaast heb je nog paarden die pré cushing zijn die hebben wel (alle of meerdere) symptomen maar zijn niet in bloed of urine aantoonbaar als cushing paarden. Toch zijn al deze paarden; de cushing en de pré cushing paarden erg gebaat bij een behandeling voor hun problemen. Een test zegt niet alles jammergenoeg en tests zijn niet sluitend.

Over de kuiltjes die hol zijn smorgens en 's avonds niet dat is waarschijnlijk net als paarden wiens slijmbeursen bij de kaken vollopen als ze hele dag staan te grazen met het koppie naar beneden. Het is een goed teken dat ze in ieder geval 'smorgens al goed zichtbaar zijn weer.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:27

fargo schreef:
Jammer genoeg is dit dus niet waar Geerke; nog los van het feit dat urine snel kwaliteit verliest dus op het moment dat het vervoerd wordt naar de arts verlies je al informatie. Daarnaast zijn er behoorlijk wat cushing paarden die niet persé positief scoren op de bestaande testen voor cushing en daarnaast heb je nog paarden die pré cushing zijn die hebben wel (alle of meerdere) symptomen maar zijn niet in bloed of urine aantoonbaar als cushing paarden. Toch zijn al deze paarden; de cushing en de pré cushing paarden erg gebaat bij een behandeling voor hun problemen. Een test zegt niet alles jammergenoeg en tests zijn niet sluitend.

Over de kuiltjes die hol zijn smorgens en 's avonds niet dat is waarschijnlijk net als paarden wiens slijmbeursen bij de kaken vollopen als ze hele dag staan te grazen met het koppie naar beneden. Het is een goed teken dat ze in ieder geval 'smorgens al goed zichtbaar zijn weer.

Fargo, weet jij hoe ze de urine precies testen?
Ik weet bijna zeker dat je bij mensen met zo'n strip het creatinine gehalte kunt meten.. Dan zou je het gewoon zelf kunnen doen, net nadat je urine hebt opgevangen. Maar er zal vast wel een rede voor zijn dat dat bij paarden niet gaat.

Bij Evita zijn de bulten boven de ogen 's ochtends ook duidelijk minder dan 's avonds. Zij staat ook overdag op het land en 's nachts op stal.

Evita is opnieuw begonnen met verharen, nu komt er echt een mooi zomervachtje aan en de witte haren zijn zo goed als weg!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:43

fargo@ dat wist ik niet..ze hebben bij mijzelf een keer urine gecontroleerd bij het lab,toen bleek dat ik ook teveel cortisol aanmaakte,toen zagen ze het dus wel.....maar ik ben geen paard,dat scheelt misschien....

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:08

Goh, gisteravond had ik ook wat..... onze hond had waarschijnlijk in een onbewaakt ogenblik het pilletje pergolide opgegeten en ik ben snel met haar naar de dierenarts gegaan die haar heeft laten overgeven. Toen belde ze het vergiftigingscentrum om te vragen naar de gevolgen hiervan en vertelden ze haar dat pergolide (humaan geregistreerd maar dat wisten jullie al) vorig voorjaar van de markt is gehaald in verband met het veroorzaken van hartklepproblemen bij langdurig gebruik! Wist iemand dat???

En hoe kan het dan dat het nog te koop is? ireen? Vragen?

Ik vraag me nu ook af of -in mijn geval omdat bij mijn pony vorig jaar een hartprobleem is vastgesteld- het middel erger zou zijn dan de kwaal?

Met mijn hond is het nu -na een avond flink misselijk te zijn geweest- weer helemaal goed gelukkig. Vanmiddag nog even heen voor controle.

Het zou me trouwens niet verbazen ireen, als het kreatininegehalte in de urine bij een paard ook gewoon te meten is thuis- met een stripje. Ik vind het sowieso al vreemd dat bij honden de urine op drie achtereenvolgende ochtenden moet worden opgevangen en dat ze dat bij paarden niet nodig vinden, terwijl ze wel weten dat de test niet sluitend is. Als ik dat hier niet had gelezen was ik waarschijnlijk nooit begonnen met het uitproberen van het middel. Fargo: de test bij willie was toch ook negatief?

Tinne: ik bedoelde de rijfoto's van jullie: ik krijg tegenwoordig Tong uitsteken les van iemand in academische rijkunst Tong uitsteken (klinkt sjiek he?) maar doe gewoon nog steeds de oefeningen met hem in stap aan de hand, en het gaat allemaal heel rustig en het is heeel leerzaam. Ik heb een tijdje gehad dat het helemaal niet vooruit ging en dat hij maar heel erg moeite bleef houden met bv schouderbinnenwaarts terwijl het een tijdje daarvoor wel goed ging, en toen ben ik minder vaak gaan oefenen en toen werd het steeds beter. Hij had ws last van zijn spieren (wat ik nooit gedacht had want het is maar 15 minuutjes per keer, afwisselende oefeningen, ik dacht dat het heel licht was) dus misschien als je iets verandert in je 'trainingsschema' dat de stijfheid vermindert. (het zou best -of teveel gymnastiserende oefeningen -of te weinig kunnen zijn!)
Super trouwens, als je iemand gevonden hebt die zulke goede dingen bij je paarden teweegbrengt!

Estherhegt: ik zou het heel fijn vinden als je wilt vragen op de kliniek, misschien is het een goed idee als ik het hele verhaal dan even mail? Ook ben ik benieuwd naar wat ik vertelde over de uitgerekte hartkamer; kunnen ze op een echo dat wel goed zien? Want het moet immers in twee keer dus volgens mij kunnen ze de boezems en kamers niet naast elkaar zien om te vergelijken. De veearts die dat toen gedaan heeft vertelde wel uitgebreid over het sluiten van de kleppen (wat goed was) maar had niet de precieze waarden van de groottes v/d kamers en boezems.

Geerke: goed hoor, dat je er zoveel mensen op attent maakt! Inderdaad vast een lange weg te gaan, net als antoine de bodt...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:04

jcristina schreef:
Goh, gisteravond had ik ook wat..... onze hond had waarschijnlijk in een onbewaakt ogenblik het pilletje pergolide opgegeten en ik ben snel met haar naar de dierenarts gegaan die haar heeft laten overgeven. Toen belde ze het vergiftigingscentrum om te vragen naar de gevolgen hiervan en vertelden ze haar dat pergolide (humaan geregistreerd maar dat wisten jullie al) vorig voorjaar van de markt is gehaald in verband met het veroorzaken van hartklepproblemen bij langdurig gebruik! Wist iemand dat???

Ik weet wel dat het veel mensen met parkinson dit medicijn niet meer gebruiken, maar een ander medicijn. Volgensmij inderdaad vanwege de effecten op langere termijn.. Maar daarbij zou ik niet vergeten dat mensen in verhouding een veel hogere dosis krijgen! Als het van de markt is gehaald, dan is het toch vreemd dat het nog steeds (met recept van de dierenarts) bij de apotheek verkrijgbaar is?

Misschien weet Mexxuna dit?

Mijn moeder is verpleegkundige en volgensmij had zij het erover dat je met zo'n strip gewoon het kreatininegehalte kunt meten. Ik kan best aan zo'n stripje komen, maar ik heb geen idee wat "normale" waardes zijn voor paarden.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:10

Volgens mij is het niet enkel de kreatinine de cortisol moet ook gemeten, hoe ze dat exact doen, of er gekweekt wordt bevroren of gemixed, geen idee. Op de kliniek hier waar ze van alles kunnen onderzoeken hebben ze het naar Utrecht gstuurd, het zal dus niet echt simpel zijn.
@Jcristina, stuur maar hoor je verhaal ik heb over een week of vier weer contact met de internist.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:15

Nee, dan zal het vast niet zo makkelijk te meten zijn.
De veeartsen (2 klinieken) die ik heb benaderd over Evita wilden geen urine testen vanwege de onbetrouwbaarheid van de test.. maar volgensmij hadden zij het over een meting die in het eigen lab gedaan zou kunnen worden.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:23

Ireen_ schreef:
Nee, dan zal het vast niet zo makkelijk te meten zijn.
De veeartsen (2 klinieken) die ik heb benaderd over Evita wilden geen urine testen vanwege de onbetrouwbaarheid van de test.. maar volgensmij hadden zij het over een meting die in het eigen lab gedaan zou kunnen worden.

Dat zou heel goed kunnen, bij ons duurde het ook steeds lang voor de uitslagen er waren, de eerste keer iets van 14 dagen, de tweede keer 3 weken, maar toen zaten er ook feestdagen tussen. Volgens mij moet het ook op een nogal aparte manier opgestuurd. ( misschien wel gekoeld, ik weet het niet) Ik meen dat er in Utrecht wel een onderzoek gaande is naar Cushing. Bij mijn weten is de test die wij hebben laten doen door de herhaling iets van 100%.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:37

Het middel is met name in VS voor mensen van de markt, daar is dus een heel grote protest en lobby actie op gevolgd door mensen met cushing paarden. Mensen nemen 1 tot 2 pilletjes (soms zelfs 2,5 of meer!) per dag terwijl een gemiddeld mens bijv 70 kg is en een paard tussen de 500 en 700 kg. De effecten op mensen zijn zwaarder omdat die eigenlijk relatief gezien een veel hogere dosis binnenkrijgen. Als je googled en zeker in het Engels zul je hier wel meer over tegen komen. Voor paarden zal dit risico voro deze bijwerking dus minder spelen omdat zij eigenlijk relatief gezien met een veel lagere dosis toe kunnen en toch effect hebben!

Voor zover ik het me herinner is bij willy met name zijn bloed getest op o.a. suiker waarden en op cushing (maar op welke waarden toen gekeken is weet ik niet eens meer precies). Maar er is bloed afgenomen, er is niets geinjecteerd om te kijken wat dit met hem zou doen. Die tests zijn namelijk link als je paard kans heeft op hoefbevangenheid en als ie al instabiel is.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:08

Paarden krijgen wel een veel lagere dosering pergolide, maar dat is toch omdat ze er gevoeliger op reageren dan mensen? Dan zouden ze dus ook wel dezelfde klachten kunnen krijgen als mensen die er meer van nemen.... Misschien leeft het gemiddelde paard waarbij cushing is vastgesteld, na aanvang van medicatie ook wel minder lang als iemand met parkinson, en als de levenskwaliteit bij een paard hierdoor zo enorm toeneemt is het waarschijnlijk beter om dit risico op de koop toe te nemen. Fargo: jij had dus nog niets gehoord over paarden die last kregen van bijwerkingen? (in amerika)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:44

Jcrisitina: In dit topic rond pagina 5 of zo heb ik een aantal posten met veel linkjes opgenomen, een of twee daarvan gingen met name over de bijwerkingen van pergolide. Waren amerikaanse sites, heb nu even geen tijd om het zelf op te zoeken, maar er moeten al 1 of 2 linkjes tussenstaan naar de juiste pagina's.

Paarden zijn gevoeliger voor pergolide dat klopt, maar ze krijgen uiteindelijk wel minder van de werkbare stof binnen dan mensen dus ik denk dat ze daardoor minder bijwerkingen hebben qua hartproblemen etc. Maar goed, kijk die artikelen nog even na..

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:56

fargo schreef:
Paarden zijn gevoeliger voor pergolide dat klopt.

Dat is blijkbaar een hardnekkig verhaal waar nog steeds geen bewijs of aanwijzing voor is.

Was inderdaad hier al eens eerder te sprake gekomen:

[MD] Cushing

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:32

Daar is wel aanwijzing voor want paarden hebben genoeg aan 1 pilletje en ze zijn 10 keer zo zwaar als een mens. Dus ze kunnen met een 1/10e toe van wat een mens nodig heeft. Sterker nog de meeste mensen krijgen 2 of meer pilletjes. Het werkt dus effectiever bij paarden dan bij mensen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:36

Tuurlijk is het nog niet bekend wat bijverschijnselen zijn bij paarden ik denk dat het nog te kort gebruikt wordt om echt te weten of het bijwerkingen heeft en wie laat op z'n paard sectie verrichten na de dood?
Als we nu een paard met Cushing in laten slapen denken we altijd als gevolg van de Cushing en niet aan de bijwerkingen van de medicijnen.
Ik zie wel dat Rava sinds kort pigment verlies heeft op haar lippen maar of dat door de pergolide komt?????
We weten 1 ding zeker als ze het niet krijgen gaan de meeste zeker eerder dood.
Ja en van 2 slecht moet je dan de minst slechte kiezen denk ik dan, zodra leven lijden wordt houdt het voor mij op(oke voor mijn paard dan)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:17

Luna staat weer hoefbevangen...
Toen ik op vakantie was had ik een soort van verklaring gemaakt dat als ze pijn had dat ze ingeslapen mocht worden.

Toen ik weg was ging het best de goede kant op zeiden mijn stalgenoten, die haar overigens super verzorgt hebben.

Nu eenmaal terug, voel ik weer de ader, de warme voeten, en het ergste nog.. er zit geen leven meer in Luna.
Ik herken haar echt niet meer, ze verblikt of verbloost niet meer, een hinnekje als ik binnen kom kan er nog nét vanaf..

Dinsdag komt de dierenarts weer, en ga ik het hebben over euthenasie. Ik wil niet dat mijn Luuntje een plantje wordt, ze is héél erg depri.. en beweegt totaal niet in de paddock. Heel de dag staat ze stil, en ze verliest heel veel staart en maanharen...

Het klinkt hard, maar luna mag geen pijnlijden... het is al zo zwaar voor haar geweest...

weten jullie toevallig of je een paard ook kan laten slachten zonder dat ze hem voor consumptie gebruiken? Dus alleen schieten? ( ik wil haar absoluut niet inleveren bij de verzekering!! )
Ik ben door ervaringen bang geworden voor inslapen, en mijn vorige paard is geslacht, en dat ging zo vredig en snel...
maar aan Luna zit nu echt geen vlees, ze is mager, en heeft een enorme opgeblazen buik..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:23

wat erg voor je!!ik heb mijn pony's z'on 10 jaar terug laten inslapen en dat ging heel humaan....ik ben niet zo voor slachten..kun je haar wel vervoeren dan?
(waarom probeer je geen schildklierhormoon,misschien werkt het wel...)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:33

geerke schreef:
wat erg voor je!!ik heb mijn pony's z'on 10 jaar terug laten inslapen en dat ging heel humaan....ik ben niet zo voor slachten..kun je haar wel vervoeren dan?
(waarom probeer je geen schildklierhormoon,misschien werkt het wel...)

Omdat ze al zo aan het doorzakken is in haar voet, dat een schildklierhormoon daar niets aan kan veranderen... de schade nu is al te groot..... Huilen
Ze staat nog steeds op Metacam, pijnstillers.

Mijn paard die ik 2 jr geleden heb moeten laten slachten ging onwijs vredig heen...
ze heeft voor de slagerij nog staan grazen, geen stress.... en ze liep naar binnen, ze kreeg een aai over haar bol, en daar lag ze... Verdrietig

Luna is alleen niet fijn op de trailer, erg gestresst, dus als er een mogelijkheid is om haar thuis te laten schieten/in slapen doe ik dat wel liever... Ze kan zoiezo niet gebruikt worden voor consumptie denk ik.. aangezien de hoge dosis medicatie in haar lichaam.