Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:41

Er staat vandaag een stuk over ind e paardenkrant afgegeven door Utrecht

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:54

kan je dat inscannen misschien?

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:07

Ik heb nog niet alles gelezen, maar het betreft hier en onbekende ziekte, lijkend op Grasssicknes.

Over grassicknes is iets meer bekend maar ook veel onverklaarbaar. Uit mijn hoofd is deze ziekte het eerst 'ontdekt' in Engeland en gaven er maar een naam aan.

Wij hadden ook drie pony's die met (maag?) problemen. Met 2 naar utrecht gegaan. Dat is nu wel vijf jaar terug. Ook deze ziekte was onverklaarbaar, en van binnenuit werden vitale organen aangevreten. Een pony liep uit wanhoop achter je aan, terwijl hij dat anders nooit zou doen.

Bij twee Pony's kwam het acuut en is het "nooit meer weggaan"
Uit autopsie is ook geen oorzaak gevonden.

De andere Pony kreeg dezelfde verschijnselen in een ander stadium, maar minder acuut en heeft het wonder wel overleefd.

Nog wel jaren een zwak achterstelsel gehad. De laatste jaren gaat het daar nu ook weer goed mee, boven verwachting.

Maar wel een schrik, we hadden toendertijd 25 pony's in de wei staan. Gelukkig is het hierbij gebleven.

Er staat wel een Eikenboom in de buurt, maar die staat er nog steeds. Er is een welsh-Arabier die zag ik laatst een eikeltje opeten.

Zijn er ergens onderzoeken bekend dat dit giftig is, en kan iemand mij vertellen waar ik dit kan lezen?

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:11

eikels en met name groene eikels en de bladeren zijn giftig mits ze het veel eten 4 kilo per dag als ik t goed heb.ze krijgen dan looizuurvergiftiging.mijn paardjes eten ook elke dag wat eikels(bruine)maar die hebben en nog nooit last van gekregen.en ik heb ze al 9 jaar op deze plek met de eikeboom staan.maargoed t ene paard is gevoeliger als t andere paard.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:12

Marigold schreef:
kan je dat inscannen misschien?

Ik heb zelf geen abbo op de paardenkrant maar belden net met een kennis om te vragen of die er al vanaf wist en dei zei dat ze het vanochtend in de paardenkrant had gelezen, maar daar ston in dat er gevallen in Limburg waren met een uitleg van wat het is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:17

dan zal er denk ik niet veel nieuws meer instaan dan we al weten.
op de site kan ik er nog niks over vinden, zal er tzt wel op komen te staan denk ik, dit artikel.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:27

Ik heb contacten met de hoefslag en paard & sport dus als jullie dadelijk daadwerkelijk een artikel of zo hebben kan ik er wellicht voor zorgen dat het geplaatst wordt.

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:21

Veulen84 schreef:
shan schreef:
Nieuw inventariesatielijstje:

Gegevens paard

leeftijd:
geslacht:
datum ziek worden en overlijden:
medicijngebruik:
(ook wormenkuren ed)
wel of niet bijgevoerd:
waarmee bijgevoerd:
welk drinkwater hebben de paarden
bijv. slootwater/drinkbak/badkuip.
(denk daarbij aan giftige algen)
wel of niet 24/7 op de wei.:

Omgevingsfactoren.

omgeving bijv heide, bos, polder:
exacte lokatie:
grondsoort bijv. zandgrond/ kleigrond:
welke andere begroeiing in om de weide:.
(heesters/bomen/enz.)
aanwezigheid van Eiken ja/nee:
bladafval in de wei ja/nee:
eikels in de wei ja/nee:
aanwezigheid van zwammen/paddestoelen
zoja welke(indien bekend)

Weidebeheer.

natuurweide ja/nee:
bemeste weide ja/nee:
welke bemesting en hoe aangebracht:
gebruikte bestrijdingsmiddelen en wanneer:
sproeiwater gebruikt (in de zomer) ja/nee:
welk sproeiwater.

Aangevuld zou ik graag zien:
- Gewicht: Treft dit bv paarden tot een maximum gewicht omdat de hoeveelheid 'stof' dan minder is en dus minder schadelijk voor grotere en zwaardere paarden.
- Hoeveel uur in het land en dan ook van hoelaat tot hoelaat.
- Wat voor weer was het de dag/nacht dat ze ziek werden? Mist/vrieskouw/winderig/regenachtig/draag/zonnig enz

Nog een toevoeging wellicht.

-wordt er bijgevoerd en zo ja wat
wordt er kuilgras gevoerd of iets anders en waar komt dit vandaan.
bij ons stonden de paarden reeds aan het kuilgras, toen er 2 ziek werden Hiervan zijn monsters naar utrecht gegaan(je weet maar nooit). Ps dit was 5 jr terug.

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:25

oeps. lees niet goed geloof ik...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:47

GreyHorses schreef:
Ik heb contacten met de hoefslag en paard & sport dus als jullie dadelijk daadwerkelijk een artikel of zo hebben kan ik er wellicht voor zorgen dat het geplaatst wordt.

Dat zou geweldig zijn, GreyHorses.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:20

toestemming voor plaatsen van de enquete, mits het bij de ingevulde enquetes blijft, en er geen posts tussendoor komen!
dat is ook precies de bedoeling!
mod maakt er na plaatsing een sticky van.
contact met mod regel ik dus.
discuseren over ingevulde enquetes kan hier!
we moeten nu dus even goed nadenken met zn allen, of er nog vragen missen in de enquete, om hem compleet te maken!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:31

Wat super dat er actie ondernomen gaat worden! Als jullie nog ergens hulp bij nodig hebben, dan bied ik me bij deze aan Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:03

wat goed marigold!
misschien dat hierdoor nét wat extra dingetjes aan het licht komen, wat eerder over het hoofd gezien werd( althans.... ik hóóp het!)
merken wormenkuren en data van ontwormen en misschien zelfs merk voer wat gegeven wordt vind ik ook wel een optie om erbij te zetten..... het hóeft tenslotte niet uit de natuur te komen...

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:06

Ho ho, ik vind het te riskant om merknamen aan te dragen. Voor je het weet loopt er iets uit de hand en hebben we een boze fabrikant aan onze broek hangen. We kennen bokt en er hoeven er maar twee te zijn die zeggen da's toevallig, dat merk geef ik ook en je hebt paniekzaaiers die het alleen maar erger maken...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:09

Kris25 schreef:
Ho ho, ik vind het te riskant om merknamen aan te dragen. Voor je het weet loopt er iets uit de hand en hebben we een boze fabrikant aan onze broek hangen. We kennen bokt en er hoeven er maar twee te zijn die zeggen da's toevallig, dat merk geef ik ook en je hebt paniekzaaiers die het alleen maar erger maken...

daarom noemde ik het ook als optie.....
het heeft idd 2 kanten.....maar dat geldt dan ook voor de plaats waaruit de kuil/hooi etc komt en de wormenkuren, maar vind dat op zich wel een punt om ook rekening mee te houden, aangezien hier óók aanknopingspunten in kunnen zitten...
maar ik begrijp je reactie

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:11

Tuurlijk kunnen er aanknopingspunten in zitten, maar ik heb geen zin in een boze boer of fabrikant op mijn dak....

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:19

Ik ben het met je eens kris

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:21

roossie22 schreef:
Kris25 schreef:

daarom noemde ik het ook als optie.....
het heeft idd 2 kanten.....maar dat geldt dan ook voor de plaats waaruit de kuil/hooi etc komt en de wormenkuren, maar vind dat op zich wel een punt om ook rekening mee te houden, aangezien hier óók aanknopingspunten in kunnen zitten...
maar ik begrijp je reactie

Je hoeft geen merknamen te noemen maar de werkzame stof kan wel. dit kunnen we zo in de vragenlijst opnemen.
Niemand geeft ook de schuld aan een wormenkuur of kuilgras. we proberen alleen overeenkomsten te vinden.
Wormenkuren kunnen er trouwens wel buiten gelaten worden ook hoor, want als het daardoor kwam waren er al veel meer paarden dood. (dit geldt ook voor merknamen van voer, deze mogen niet vermeld.
We zullen het zo taktisch mogelijk aan pakken en de mensen erop attenderen dat er in wat voor opzicht dan ook, geen namen genoemd mogen worden omdat die direkt weer verwijderd worden. Dit geldt dus ook voor namen van landeigenaren ed. Bedankt voor de waarschuwing Kris25.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:22

merken wormkuren of voer lijkt mij niet echt iets waar de ziekte vandaan kan komen..
eigenlijk.
de regio waar hooi ect weg komt zou erbij kunnen, maar ja, onthoud wel dat het per weiland verschillend kan zijn, en dat hele regio's paardenhouders van 1 boer of afnemer hooi en kuil inkopen he.
en het kwam juist ook voor bij dieren die verder niet werden bijgevoerd.

misschien als aanvulling, kunnen we ook vragen of mensen met geitjes, kalveren ect, met deze verschijnselen, ook de enquete willen invullen, want het lijkt mij dat die dieren (grazers) er net zo vatbaar voor zouden moeten zijn.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:24

Fijn dat jullie zo lekker mee werken! Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:31

Ben de hele dag weggeweest en lees het topic een beetje bij. Heel goed dat er nu een centraal punt komt!!! Ik heb de vragenlijst doorgelezen en kan geen nieuwe vragen meer bedenken. Ik hoop zo dat er iets meer bekend wordt over deze vreselijke ziekte!! Hoorde vanmiddag dat er wellicht een Shetje in Loosdrecht overleden zou zijn aan deze ziekte (hij is ingeslapen), maar ik hoor waarschijnlijk nog via sms of het echt het geval is geweest. Ik hou jullie op de hoogte, zodra ik het hoor.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:32

shan schreef:

Je hoeft geen merknamen te noemen maar de werkzame stof kan wel. dit kunnen we zo in de vragenlijst opnemen..

dat is idd ook een goeie!
zoals ik al zei.... ik snap absoluut de reactie van kris hoor!
het is voor iedereen prettig als uit dit soort dingen wat overeenkomsten zouden komen, welke dan goed onder de loep genomen kunnen worden.
ben ook zeer benieuwd!

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:14

ik hoor net dat een dierenarts gister zei dat er in de ring utrecht maar liefs 7 gevallen bij zijn!! is jullie daar iets van bekent?? (degene mischien die in die regio wonen?)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:16

hoe moet het dan eigenlijk met het lijstje van alle gevallen?
je kan niet te pas en te onpas een openingsbericht veranderen denk ik?
maar het zou wel het mooist zijn als alle gevallen overzichtelijk en up to date vermeld zouden worden bovenin het enquete topic!

ongelovelijk, weer nieuwe gevallen erbij??

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:18

7 gevallen erbij??!!!
bah... ik heb er gelukkig nog niets over gehoord, laten we hopen dat het ook niet zo blijkt te zijn, maar brrr...... het blijft dus schijnbaar aan de gang