Wind schreef:Trisca, zou dat niet te verklaren zijn aan de hand van dat verhaal van de verzuring en slechte stoffen in het Nederlandse gras? De samenstelling daarvan is waarschijnlijk heel anders in IJsland. Zou ook de reden kunnen zijn dat paarden het aan de kust beter doen, het grondwater/bodem is daar zilter waardoor het gras ook anders is. Basischer lijkt mij. Zomaar een idee hoor.
Ik ben Trisca wel niet maar wil ook graag antwoorden.
In IJsland krijgen de paarden veel meer minerale stoffen binnen.
Veel Lavabodem, veel silicium/ kiezelguur oa. Basisch.
Maar ook veel andere goede stoffen.
Vorig jaar werd mij door een adviseur van landbouwprodukten al aangeraden om puur zeezout op de weide te gooien als bemesting om de mineralen aan te vullen. Wordt in de landbouw/ koeiensector ook al meer gedaan.
Van een kennis die bodem bemonsteraar is voor boeren, natuurverenigingen enz. hoorde ik dat de gewone kalk op weilanden strooien zo slecht is. Dat weten ze al zo'n 10 jaar in de koeiensector.
Je geeft nl. inenen een flinke dosis kalk. Het levend organisme in de bovenste laag kan dat niet eens aan en sterft af. Gevolg verzuring van de bovenste 10 cm weidegrond.
Werkt dus averechts.
Ze hebben ontdekt dat zeeschelpenkalk prima gaat. Het lijkt op hele fijne kippengrit.
Dit geeft gedurende een aantal maanden geleidelijk aan kalk af aan de bodem. De belangrijke bodemorganismen kunnen dat prima aan. Bodem wordt basischer ipv. zuurder.
Ik kan het bevestigen want ik heb stukken minder mos in de weide dan jaren terug. Mos groeit graag op zure bodem !!!!