Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:11

omega 3 is ook goed voor paarden, werd mij ook geadviseerd om me in te verdiepen tegen zomereczeem. Super stukje Henny.

Dat wordt dus een zonnebankje op stal en wortels voeren

Nee, grapje. Maar de kans is groot dat LT ook via deze wegen aan zijn idee is gekomen.

Goed werk hoor!

Over de verschillende huidskleuren heb ik wel een artikel. Zowel verschil in huidskleur als in gesclacht kwamen geen significante verschillen uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:12

Super Henny, zeer interessant.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:23

mijn pony heeft vorig jaar juist dagelijks een scheut levertraan
( vloeibaar, fles van de trekpleister) gehad, gecombineerd met omega 3-6 olie......

en juist dit jaar had hij het erger dan ooit..
ook stond hij juist meer in de zon dan voorgaande jaren...

dus wat dat betreft deel ik t niet helemaal...

maar goed, er zijn zat andere dingen die inderdaad volkomen kloppen, vooral het calcium verhaal en de verzuring van ons gras..
die kloppen wel helemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:27

Hoe zit het met het UV licht? Ik vind die zon hoog zomer zo branden. Kunnen paarden ook zonnebrand op lopen? Wel de roze en witte delen, maar de bruine en zwarte delen? Zelfs heel donkere negers daarvan weet ik dat ze niet graag in de zon zitten en dat ook zij kunnen verbranden. Dacht juist dat deze mensen minder huidklachten hebben dan de mensen met heel weinig pigment.

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 16:50

Mijn broertje heeft een ernstige vorm van psoriasis. Hij heeft verschillende behandelingen gehad, allemaal zonder veel effect, maar dat was vaak omdat hij de strenge dieten en het stoppen met roken bijvoorbeeld niet lang vol hield. Afgelopen jaar heeft hij iets nieuws mogen proberen waarbij hij enkele seconden per dag onder een zonnehemel moest met een supersterke lichtintensiteit. Zo sterk dat hij geen extra zonlicht mocht dit jaar en dus de hele zomer met lange broeken en shirtjes met lange mouwen moest lopen. Maar het hielp als een gek! Een overdosis zonlicht is dus volgens deze methode ook niet goed, maar dat was onder andere vanwege het hoge risico op huidkanker, wat ook meer voorkomt bij mensen die bijvoorbeeld op de waddeneilanden werken (vorig jaar bewezen in onderzoek).

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:58

Op de Wadden heeft me meer zonuren per jaar, dat klopt.

Paardenhuid past zich volgens mij niet aan aan de zon zoals een mensenhuid dat doet door bruin te worden? Wat daar de ins & outs exact van zijn, weet ik niet precies.

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:02

Fronton schreef:
Op de Wadden heeft me meer zonuren per jaar, dat klopt.

Paardenhuid past zich volgens mij niet aan aan de zon zoals een mensenhuid dat doet door bruin te worden? Wat daar de ins & outs exact van zijn, weet ik niet precies.

Heb jij wel eens een schimmel gezien waarvan de rug bruin werd in de zomer?

Raar is dan wel dat bij veel paarden de deken helpt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:18

maar verbranden kunnen ze wel. Dus die bescherming tegen zonnebrand is relatief. Mijn zwarte lieverd heeft overigens een zwarte huid, maar ik ken ook zwarte paarden die een lichte huid hebben.

Eigenlijk ook wel vreemd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:19

hmmm.....

okee vitamine D is dus goed voor paarden, die maken ze aan uit zon...
maar kunnen ze ook binnenkrijgen uit voeding...

ijslandse paarden eten in ijsland ook haring...( echt waar)

weet je waarom?
haring bevat veel vitamine.....D!

----- ik kom nog wat leuks tegen over vitamine D---
we hadden het immers over paarden en glucose?

lees dit es:
Vitamine D gebrek vermindert de bio-synthese en afscheiding van de insuline (21). Glucose intolerantie werd onomkeerbaar geassociëerd met de concentratie van vitamine D in het bloed. Dus, vitamine D kan beschermen tegen beide diabetesvormen, Type I en Type II ..

toevallig he?
leuke informatie van deze site:
http://www.westonaprice.org/basicnutrit ... le_nl.html

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:32

paarden die vis eten!?? Heb je daar een foto van? Lijkt me geweldig om te zien!

Het sluit allemaal wel mooi op elkaar aan, maar het lijkt mij sterk dat IJslanders die vis zelf vangen... Voeren ze ze daar vis?

Ook is het raar dat de IJslanders die in IJsland geboren zijn met een veel hogere frequentie zomereczeem ontwikkelen dan IJslanders die in Europa zijn geboren...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:36

ellepel schreef:
mijn pony heeft vorig jaar juist dagelijks een scheut levertraan
( vloeibaar, fles van de trekpleister) gehad, gecombineerd met omega 3-6 olie......

en juist dit jaar had hij het erger dan ooit..
ook stond hij juist meer in de zon dan voorgaande jaren...

dus wat dat betreft deel ik t niet helemaal...

maar goed, er zijn zat andere dingen die inderdaad volkomen kloppen, vooral het calcium verhaal en de verzuring van ons gras..
die kloppen wel helemaal

Hoi,

Ten eerste moet je pony redelijk schoon zijn van afvalstoffen. Zo niet dan giga ontgiften.
Je hebt me eens verteld waar hij in de jonge jaren heeft gestaan. Reken er maar op dat dat de eerste aanzet al is geweest. Verder de antibioticakuur, wat het zuur - base evenwicht van de riedel kan gooien.
Een gebrek aan Vit. A en D hoeft zich niet gelijk te openbaren. Kan wel tot 6 jaar overheen gaan eer je te maken krijgt met huidklachten omdat er nog reserve aanwezig is.
Opmerkelijk: tot 35 jaar terug waren er in Nederland nauwelijks eczeemklachten onder de mensen. Men gebruikte toen nog Levertraanolie. Vanaf die tijd is het zo'n beetje afgeschaft.
Zo'n 25 tot 30 jaar terug kwam er een eczeemexplosie op gang. Dat is statistisch bewezen.
De tussenliggende tijd van zo'n 6 a 7 jaar is de 'reserve' tijd geweest.
Men had nog redelijk reserve. Daarna was het op.
Tegelijkertijd onstond toen het televisietijdperk. Mensen kwamen meer binnen te zitten en minder buiten.

Als de calcium niet voldoende aanwezig is kan je levertraan voeren tot je een ons weegt De vit. D wordt dan nl. NIET opgenomen.
Ik heb vanochtend bij de Kruidvat de levertraancapsules vergeleken met die wij gisteravond kregen van de Bonusan en die qua inhoud eigenlijk pas wat doen bij mensen.
De capsules en aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van de caps. van de Kruidvat waren maar 1/5 van het Bonusan produkt. !!!!!
Omega 6 krijgen wij en onze dieren doorgaans voldoende binnen.
Omega 3 is het probleem qua tekorten.
De balans tussen Omega 3 en 6 is al jaren zoek. Wij hebben allemaal veel te veel Omega 6 en te weinig Omega 3. Gevolg oa. diabetes1, reumaklachten, allergieen enz.

Trouwens nog iets opvallends: Volgens dhr. Pruimboom geeft een tekort in vit. D, insulineresistentie !!!!!
Bij mensen is het aantal procenten dat een insulineresistentie heeft heel hoog.
Tot 95 %
Alleen weten de meeste mensen het (nog) niet.

Mensen met eczeem dienen zoveel mogelijk suiker, koolhydraten zoals brood en pasta's en melkprodukten te vermijden.

Ik vrees dat met heel veel middelen die goed zijn voor eczeemklantjes we teveel onderdoseren. Dat is wel zo veilig voor de verkoper uiteraard. Maar je vult er net een holle kies mee.
Het is jammer dat er nog maar zo weinig bekend is wat een paard werkelijk nodig heeft aan bijv. mineralen, spoorelementen en vitamines.

Op een paar engelse sites las ik laatst een onderzoek naar vit. A in hooi.
Goed gewonnen bevat het hooi voldoende vit. A. Tussen de 4 en 6 maanden verdwijnt de vit A nagenoeg.
Dan zit je net in of na de winter.
De verharing zit er nog aan te komen wat bij de robuuste rassen veel meer min. /spoorel. en vit. kost. Pas in april begint er grasgroei.
Doordat ze vaak niet te veel weidegang krijgen komen ze nog niet aan voldoende vit A. Vul je dat aan met krachtvoer, een normale in Nederland en dus voorzien van synthetische vit. A (toxisch voor de lever)
Waar moet je paard dan met zo'n belangrijke vitamine voor de lever en huid weghalen ???

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 17:38

Trisca, zou dat niet te verklaren zijn aan de hand van dat verhaal van de verzuring en slechte stoffen in het Nederlandse gras? De samenstelling daarvan is waarschijnlijk heel anders in IJsland. Zou ook de reden kunnen zijn dat paarden het aan de kust beter doen, het grondwater/bodem is daar zilter waardoor het gras ook anders is. Basischer lijkt mij. Zomaar een idee hoor.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:45

Goh wat een hoop interessante info ineens!! Ik zat net te denken, stel de oplossing voor SeMe wordt in dit topic gevonden. Zou erg grappig zijn

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:47

Wind schreef:
Mijn broertje heeft een ernstige vorm van psoriasis. Hij heeft verschillende behandelingen gehad, allemaal zonder veel effect, maar dat was vaak omdat hij de strenge dieten en het stoppen met roken bijvoorbeeld niet lang vol hield. Afgelopen jaar heeft hij iets nieuws mogen proberen waarbij hij enkele seconden per dag onder een zonnehemel moest met een supersterke lichtintensiteit. Zo sterk dat hij geen extra zonlicht mocht dit jaar en dus de hele zomer met lange broeken en shirtjes met lange mouwen moest lopen. Maar het hielp als een gek! Een overdosis zonlicht is dus volgens deze methode ook niet goed, maar dat was onder andere vanwege het hoge risico op huidkanker, wat ook meer voorkomt bij mensen die bijvoorbeeld op de waddeneilanden werken (vorig jaar bewezen in onderzoek).

Volgens Pruimboom werkt zonlicht super tegen psoriasis.
Waar je wel op moet letten is verbranding.
Stel je loopt 40 minuten in de zon en dreigt rood te worden/of te verbranden.
Dan neem je helft van die tijd de volgende keer, dus 20 minuten. De rest blijf je in de schaduw en krijg je toch nog steeds Vit. D binnen.
Naarmate je bruiner gaat worden door intensief zonnen zul je minder snel rood worden en langer in de zon kunnen.
Zo kan je zelf bepalen wat veilig is om te zonnen.
Vooral de vit. D is in hoge dosis belangrijk bij Psoriasispatienten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:51

trisca schreef:

Het sluit allemaal wel mooi op elkaar aan, maar het lijkt mij sterk dat IJslanders die vis zelf vangen... Voeren ze ze daar vis?

Ook is het raar dat de IJslanders die in IJsland geboren zijn met een veel hogere frequentie zomereczeem ontwikkelen dan IJslanders die in Europa zijn geboren...

Ik heb wel 's gehoord dat de IJslanders in de winterdag veel visafval eten wat de vissers aan de kant kieperen.

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:55

Dus als ik het goed begrijp:

Vitamine A+ D en Calcium kan goed werken bij een exceem paard?

Henny wat vind jij hiervan?

Kompleet Plus

Extra volledig supplement met omega-vetzuren en gist voor een gezonde spijsvertering en een glanzende vacht

Vitamine A (136ie per 1000g)
Belangrijk voor de huid, het hoorn, de vruchtbaarheid en de weerstand. Een extra aanvulling van vitamine A biedt een hogere weerstand tegen infecties en stimuleert een gezonde huid en slijmvliezen. Vitamine A fungeert als anti-oxidant.

Vitamine D (45ie per 1000g)
Noodzakelijk voor de opname van kalk en fosfor. Een tekort leidt o.a. tot botafwijkingen. Vitamine D wordt ´s zomers onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt (vitamine D3).

Calcium (50g per 1000g)
Noodzakelijk voor de botten, gebit, stofwisseling, de uid en hoorn en zenuw- en spierfuncties.

Extra informatie over calcium m.b.t. paarden:
Een tekort aan kalk kan bij jonge paarden leiden tot afwijkingen aan gewrichten, zwakke botten en een verminderde groei. Bij oudere paarden leidt een tekort aan kalk tot broze botten. Een voorwaarde voor de opname van kalk is de aanwezigheid van de juiste hoeveelheid fosfor en vitamine D in het voer. Bij een rantsoen bestaande uit granen, zemelen en/of oliehoudende zaden moet altijd extra kalk worden toegevoegd, ongeacht de leeftijd van het paard. Een dergelijk rantsoen bevat namelijk naar verhouding meer fosfor dan kalk, hetgeen leidt tot een verminderde opname van kalk en uiteindelijk tot kalkgebrek. De onderlinge verhouding tussen kalk en fosfor is belangrijk voor een goede ontwikkeling van de botten en het gebit. De optimale kalk-fosfor verhouding ligt tussen 1,5 en 2,0.

Dit is een compleet supplement verkrijgbaar bij de paardendrogist. Zou dit wat zijn om te geven? Er zit nog veeel meer in maar dat wordt een erg lang verhaal als ik dat kopieer.

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:38

Wind schreef:
Trisca, zou dat niet te verklaren zijn aan de hand van dat verhaal van de verzuring en slechte stoffen in het Nederlandse gras? De samenstelling daarvan is waarschijnlijk heel anders in IJsland. Zou ook de reden kunnen zijn dat paarden het aan de kust beter doen, het grondwater/bodem is daar zilter waardoor het gras ook anders is. Basischer lijkt mij. Zomaar een idee hoor.

Ik ben Trisca wel niet maar wil ook graag antwoorden.
In IJsland krijgen de paarden veel meer minerale stoffen binnen.
Veel Lavabodem, veel silicium/ kiezelguur oa. Basisch.
Maar ook veel andere goede stoffen.
Vorig jaar werd mij door een adviseur van landbouwprodukten al aangeraden om puur zeezout op de weide te gooien als bemesting om de mineralen aan te vullen. Wordt in de landbouw/ koeiensector ook al meer gedaan.
Van een kennis die bodem bemonsteraar is voor boeren, natuurverenigingen enz. hoorde ik dat de gewone kalk op weilanden strooien zo slecht is. Dat weten ze al zo'n 10 jaar in de koeiensector.
Je geeft nl. inenen een flinke dosis kalk. Het levend organisme in de bovenste laag kan dat niet eens aan en sterft af. Gevolg verzuring van de bovenste 10 cm weidegrond.
Werkt dus averechts.
Ze hebben ontdekt dat zeeschelpenkalk prima gaat. Het lijkt op hele fijne kippengrit.
Dit geeft gedurende een aantal maanden geleidelijk aan kalk af aan de bodem. De belangrijke bodemorganismen kunnen dat prima aan. Bodem wordt basischer ipv. zuurder.

Ik kan het bevestigen want ik heb stukken minder mos in de weide dan jaren terug. Mos groeit graag op zure bodem !!!!

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:44

Topaas schreef:
Dus als ik het goed begrijp:

Vitamine A+ D en Calcium kan goed werken bij een exceem paard?

Henny wat vind jij hiervan?

Kompleet Plus

Extra volledig supplement met omega-vetzuren en gist voor een gezonde spijsvertering en een glanzende vacht

Vitamine A (136ie per 1000g)
Belangrijk voor de huid, het hoorn, de vruchtbaarheid en de weerstand. Een extra aanvulling van vitamine A biedt een hogere weerstand tegen infecties en stimuleert een gezonde huid en slijmvliezen. Vitamine A fungeert als anti-oxidant.

Vitamine D (45ie per 1000g)
Noodzakelijk voor de opname van kalk en fosfor. Een tekort leidt o.a. tot botafwijkingen. Vitamine D wordt ´s zomers onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt (vitamine D3).

Calcium (50g per 1000g)
Noodzakelijk voor de botten, gebit, stofwisseling, de uid en hoorn en zenuw- en spierfuncties.

Dit is een compleet supplement verkrijgbaar bij de paardendrogist. Zou dit wat zijn om te geven? Er zit nog veeel meer in maar dat wordt een erg lang verhaal als ik dat kopieer.

Hangt ervan af. Informeer eerst maar 's of het een natuurlijk Vit. A en D betreft.
Zoniet, blijkt het een synthetische vorm dan ben je de lever hardstikke aan het vergiftigen. Gevolg: nog meer jeukeritis
Het moeilijke vind ik verder wat de benodigde hoeveelheden bij paarden zijn.
Ik wil zien dat ik een dezer dagen Levertraan voor de paarden krijg.
Daarna testen we met de biotensor uit hoeveel ze hebben kunnen.

Ik hoop dat ik zo ook voor anderen mogelijk een indicatie kan geven.

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:05

henny_w schreef:
Wind schreef:

Ik ben Trisca wel niet maar wil ook graag antwoorden.
In IJsland krijgen de paarden veel meer minerale stoffen binnen.
Veel Lavabodem, veel silicium/ kiezelguur oa. Basisch.
Maar ook veel andere goede stoffen.
Vorig jaar werd mij door een adviseur van landbouwprodukten al aangeraden om puur zeezout op de weide te gooien als bemesting om de mineralen aan te vullen. Wordt in de landbouw/ koeiensector ook al meer gedaan.
Van een kennis die bodem bemonsteraar is voor boeren, natuurverenigingen enz. hoorde ik dat de gewone kalk op weilanden strooien zo slecht is. Dat weten ze al zo'n 10 jaar in de koeiensector.
Je geeft nl. inenen een flinke dosis kalk. Het levend organisme in de bovenste laag kan dat niet eens aan en sterft af. Gevolg verzuring van de bovenste 10 cm weidegrond.
Werkt dus averechts.
Ze hebben ontdekt dat zeeschelpenkalk prima gaat. Het lijkt op hele fijne kippengrit.
Dit geeft gedurende een aantal maanden geleidelijk aan kalk af aan de bodem. De belangrijke bodemorganismen kunnen dat prima aan. Bodem wordt basischer ipv. zuurder.

Ik kan het bevestigen want ik heb stukken minder mos in de weide dan jaren terug. Mos groeit graag op zure bodem !!!!

Maar dan is het nog raar dat IJslanders die in IJsland geboren zijn, een grotere kans hebben om hier zomereczeem te ontwikkelen dan IJslanders die hier geboren zijn..of mis ik iets?

Het kan wel dat de IJslanders die hier geboren zijn beter tegen de 'slechtte'stoffen kunnen in het Hollandse gras, of is dat een raar idee? Het immuunsysteem is tot een bepaalde periode toleranter voor nieuwe antigenen, na die 'opvoeding' accepteren ze die stoffen minder snel.

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 20:08

Ja ik denk dat daar wel eens iets in zou kunnen zitten. De paarden hier krijgen het natuurlijk al vanaf dat ze hun eerste grassprietje eten binnen en hoeven niet ineens om te schakelen. Maar daarmee verklaar je dan ook weer niet dat import IJslanders na jaren in Nederland alsnog eczeem kunnen ontwikkelen. Lastig hoor.

pluisbeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:23

het spulletje van LT in het Sublivoer schijnt van een bedrijf in belgie te komen. bedrijf heet Kruidenglorie(los of aan elkaar weet ik niet). Deze info komt van iemand van Subli(naam bij mij bekent(

sassefras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:23

hai,

mijn allereerste ijs, prachtig zo,n paard van een plaatje, hengst met vreselijk veel haar en geboren in nederland, kreeg exceem in de tijd dat ik op terschelling verbleef (met paard) door hem werd ik exceemschizofreen, als hij rollen kon op het beton dan deed hij dat ook, en niet even nee uren, gek werd hij ervan.

een boettdeken hielp een week, en dan was die ook aan flarden. ik heb hem verkocht vorig jaar en een nieuwe gekocht zonder exceem.

tenminste dat dacht ik, tot het voorjaar, en weer is het raak. dux heeft het lang zo erg niet als de vorige maar toch.

ik woon midden in de polder, niet een supervette wei, super hooi enz, pech dus denk ik

enne vis eten paarden op ijsland die niks te vreten krijgen, het zoute likken ze eraf, ik heb het ze nooit smakelijk zien eten

sas

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:49

pluisbeer schreef:
het spulletje van LT in het Sublivoer schijnt van een bedrijf in belgie te komen. bedrijf heet Kruidenglorie(los of aan elkaar weet ik niet). Deze info komt van iemand van Subli(naam bij mij bekent(

Niet in het Belgische telefoonboek te vinden helaas, ook de bedrijvenngids niet. Weet je uit welke plaats ze komen??

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:04

henny_w schreef:
trisca schreef:

Ik heb wel 's gehoord dat de IJslanders in de winterdag veel visafval eten wat de vissers aan de kant kieperen.

De fjorden aten vroeger ook vis toen ze in het weild leefden bij de zee, om zo aan hun vitamines te komen... Mmmm misschien elke dag een haarinkie voor Raya

Maarre Henny wat een top lezing was dat zeg!!! Heel fijn dat je het voor ons hier heb neer gezet!

pluisbeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:10

Misschien heeft Subli deze leverancier ook niet gecheckt en bestaat deze gewoon niet. Ik heb nog even gegoogled op kruidenpreparaten/groothandel/belgie en kwam wel www.skepp.be tegen. Ik zla daar eens in gaan bladeren.

Volgens dezelfde persoon van Subli zitten er allen toegestane nummers in de toevoeging. eignelijk zijn het ook 2 verschillende zaken: het voer en de kuren