[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:55

heb ook een paardje met mok.eerst 2 nu nog maar 1.eerst was het weg.ze hadden het toen het 30 graden was en super droog.
van de week had hij het weer terug.ineens!!
helemaal rood en korsten.had er vaseline opgedaan.leek even beter te gaan.maar vanaochtend stond hij met super dikke benen op stal en ook helemaal rood enzo..

iemand tips wat ik er aan kan doen?
hij krijgt nu drainage en wil hem zo gaan wassen met dettol en dan vaseline erop.
hij staat gewoon in de wei.als ik hem alleen op stal zet wordt hij superdruk.

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:14

Ik heb nu 2 dagen levertraan gebruikt op de wondjes van de mok, en het lijkt te werken. Iemand wel eens levertraan gebruikt.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:07

nee nog nooit gebruikt.wil morgen even iets halen ervoor,bij mijn merrie heb ik geraniumzalf gebruikt en dat hielp ook goed.eerst schoonmaken met dettol en daarna droogmaken en die zalf erop.was binnen een week weg.
je kon er in combinatie ook mierikswortelpoeder bij doen over het voer.maar dat is misschien ergens hier al gezegt?

ik was net nog even geweest en de benen waren niet meer dik.komt misschien omdat ze vanmorgen naar buiten zijn gegaan.door het bewegen?

AsKaBaNMaNoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:11

is het mogenlijk dat een paard littekens overhoudt aan mok?Mijn pony heeft namenlijk ook mok gehad en we hebben inmiddels al van alles geprobeerd,maar de huid blijft onregelmatig

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:14

littekens weet ik eigenlijk niet.heb wel gezien op de kliniek toen een paardje had chronise mok oid en die bleef het iedere keer krijgen en ging ook bijna niet weg.bleef altijd wel iets.die deden daarna ook zijn benen inpakken en insmeren met iets.om het droog en soepel te houden.die had het van te droog en te nat en van de zon.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:16

AsKaBaNMaNoN schreef:
is het mogenlijk dat een paard littekens overhoudt aan mok?Mijn pony heeft namenlijk ook mok gehad en we hebben inmiddels al van alles geprobeerd,maar de huid blijft onregelmatig

In het vorige mok topic heb ik veel gereageerd. Mijn paard heeft een aantal jaar last van ernstige mok gehad. Het is nu net een beetje rustiger geworden. Ze heeft een paar keer bloedvergiftiging gehad, ging er bijna aan onderdoor en is toen opgenomen in een kliniek.

Ze had een ontzettend dikke voet, het is nu nog iets dikker dan het andere been. Er zit nog een beetje vocht. Ook is de huid waar de mok zat dik en eeltig. Een beetje als een roze olifantshuid. Haren groeien er niet echt op. Dus ja, littekens kan een paard overhouden aan mok. Maar als dat alles is, ik ben heel blij dat mijn paard nog leeft..

gootje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:46

Starlight heeft bijna altijd mok aan zijn linkerachterbeen, ik deed/doe er altijd mokzalf op maar dat werkte niet, als er een wond zit doe ik er wondspray op, ik heb dus ook geen idee wat ik nog meer kan doen, hij schijnt er niet echt last van te hebben maar toch...

Levertraanzalf doen wij altijd op de wondjes op de huid, daarmee voorkom je dat er witte haren terug komen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:41

Arabian_Girl schreef:
heb ook een paardje met mok.eerst 2 nu nog maar 1.eerst was het weg.ze hadden het toen het 30 graden was en super droog.
helemaal rood en korsten.had er vaseline opgedaan.leek even beter te gaan.maar vanaochtend stond hij met super dikke benen op stal en ook helemaal rood enzo..

hij krijgt nu drainage en wil hem zo gaan wassen met dettol en dan vaseline erop.

Met welke verhouding met water was jij met Dettol? Is dat spul niet veel te chemisch Nagelbijten / Gniffelen ?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:51

Mijn pony heeft voor het eerst mok. Inmiddels is het zo dat het enkel nog korstjes zijn. Is het verstandig het nu nog te wassen met betadine of tea tree shampoo, of kan ik het beter gewoon bij de mokzalf houden?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:17

Ik zou geen betadine doen, omdat dat ook erg uitdroogd en de korsten dan misschien wel barsten en wie weet ben je dan wel weer terug bij af........ Ik zou, als de benen voor de rest rustig zijn, het bij de mokzalf houden.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:24

Goed, bedankt! Lachen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:00

Miirthe schreef:
Arabian_Girl schreef:

Met welke verhouding met water was jij met Dettol? Is dat spul niet veel te chemisch Nagelbijten / Gniffelen ?

uhmm een 1 liter water en dan een dopje van de dettol fles erin.
volgens mij is dat niet chemisch toch? bij mensen enzo doe je dat toch ook met wonden?
dat ontsmet toch gewoon?

Dosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:12

Sudocreme voor baby's (kan je halen bij de drogist), verder zei onze dierenarts dat het absoluut niet nat gemaakt mag worden...... Uiteindelijk heeft bij ons ze combi sudocreme en vaseline geholpen. Bacteriele mok kan met een enting door de dierenarts behandelt worden........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:03

Goh. Clown

24 pagina's lang.. Dat waren en van de eerste tips.
Goed bedoeld.. maar toch

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:04

AC derm kan je ook gebruiken tegen natte mok en verder gewoon mokzalf en helosan gebruiken.

Dosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:22

Miirthe schreef:
Goh. Clown

24 pagina's lang.. Dat waren en van de eerste tips.
Goed bedoeld.. maar toch

Ja sorry, zag vandaag pas dit topic.......... beter laat dan nooit toch????? Haha!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:28

Ben afgelopen zaterdag naar de dierenarts geweest voor Kato, want vrijdag heb ik helaas weer vliegenmaden aangetroffen tussen Kato's huidplooien. Heb een flesje ordinaire Frontline voor Hond en Kat meegekregen, in een pompflacon van 100 ml. Heb zaterdag behandeld met Sebacil, dit werkt ook tegen Myasis en zondag de sokken ingespoten met Frontline. Vanaf morgen kan ik weer verder met de tea tree. Bonita heb ik ook gelijk meegenomen met de Sebacil, maar niet met Frontline, omdat zij geen last heeft van vliegen. Tea Tree werkt hier ook afstotend tegen de gewone zwarte vliegen, maar blijkbaar niet afdoende tegen de groene vleesvlieg, anders had Kato ook geen maden gehad.

AsKaBaNMaNoN: Ja, dat is zeer goed mogelijk ja, ik kamp nu niet het meest met de mok (vind ik het minste probleem) maar met de enorme wildvlees-groei op de benen van mijn beide paarden. Wordt ook wel olifantshuid genoemd. Doordat de huid zo in plooien ligt, gaat het tussen de plooien steeds ontsteken en dat trekt bij 1 paard vliegen aan, die er eitjes in leggen. Mijn andere paard heeft er minder last van, die heeft als het ware alleen bulten op haar onderbenen.

Arabian_Girl en Miirthe: Dettol ontsmet het best in water in een verhouding van 1 op 10, maar dit kan je het beste maken in een sprayfles. Dit kan je alleen niet te vaak gebruiken, omdat door veelvuldig gebruik ook weer ontstekingen kunnen ontstaan omdat het de huid uitdroogt. Het best kan je het gebruiken bij het ontsmetten van verdoofde wonden, want het prikt ook nogal. Dettol is inderdaad een chemisch product.

Yellowfish: hoe lang heeft je pony nu mok en hoe vaak heb je het gewassen en wat waren de tussenpozen? Als je pony nu al vaak gewassen is en er treedt geen verbetering op, zou ik even alleen de mokzalf proberen, met toegevoegde tea tree druppels (verkrijgbaar bij De Tuinen en dat soort winkels)

Dosi: Dat zou ik doen als je paard voor het eerst mok heeft in een lichte vorm, maar de mensen in dit topic hebben vaak ernstigere of langdurige problemen en hebben dit allemaal al geprobeerd. Bacteriële mok kan juist niet door een enting worden behandeld, de enting is tegen een schurft-infectie (Ivermectine-injectie, eigenlijk voor schapen), waarna vaak een bacteriële infectie volgt. Bacteriële mok wordt behandeld met antibiotica van binnenuit en ontsmetten van buitenaf. Het beste kan je het inderdaad droog houden, maar voor vele behandelingsmethoden is het juist noodzakelijk om te wassen met medicijnen opgelost in water of ontsmettingsmiddelen.

gootje2: Acederm kan ik voor Kato helaas niet gebruiken, net als alle andere producten waar jodium in zit, ze is helaas allergisch. Voor Bonita heeft het wel bij sommige milde plekken gewerkt, maar niet bij de hardnekkige plekken.

moi89: Levertraan heb ik nooit gebruikt. Misschien een stomme vraag, maar wordt het tegenwoordig eigenlijk nog van walvissen gemaakt? Bloos Want gan gebruik ik het liever ook niet.

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:45

Ja dat word nog steeds van walvissen gemaakt. Als het werkt dan gebruik ik het gewoon.Maar ja, moet je ook zelf weten natuurlijk.

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:47

Misschien een beetje domme vraag hoor, maar kan het ook kwaad als je mokzalf op de huid smeert?
Ik bedoel moet je het alleen op de korsten smeren of de hele kootholte.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:01

Ik smeer het zeer ruim om de korst heen, een lekkere dikke vette klodder erop.. Maar ik heb geen kootholteproblemen bij ze, bij mij zit het op de kogel en hoger bij beide paarden.

Dosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:46

Wij hebben ook lang met de pony aangemodderd en hij wilde niet eens meer lopen. Maar denk ook dat het per paard verschillend is hoe het erop reageerd........

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:56

de dettol heb ik nu 2 x gebruikt en dan de geranium zalf erop en is het al een stuk minder na een paar x met dettol schoonmaken.
doe dat ook alleen de eerste paar dagen als het echt erg is.daarna is het vaak niet meer nodig.

de eerste keer doet hij altijd beetje moeilijk.been wegtrekke.omdat t prikt waarschijnlijk maar de keren erna staat hij stil.maar doe niet iedere keer iig.maar een paar keer ligt eraan hoe erg het is.

de vorige keer ook en daarna met sudocreme en vaseline opgelost maar nu was het erger,

hij krijgt er nu ook drainage en alsepticum bij (als je het zo schrijf dan)

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:15

@ Teuntje111: Mijn pony heeft net een dag of 5 mok, het is niet eerder gewassen omdat ik het pas ontdekt heb toen de korsten erop zaten. Mijn nichtje heeft namelijk een aantal dagen voor haar gezorgd en die heeft het niet herkend (die spreek ik er ook nog wel over.)

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:20

De mok was bijna over bij mij..
Maar ik kwam gisteren toe op stal en er zaten allemaal droge vellen op.. En een stukje 'nieuwe'korst.. Weet iemand hier raad mee? Ik ga maar weer verder met de mokzalf..

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:06

bij die van mij was het gisteren ochtend ook niet veel meer.dus gisterenavond niet meer met dettol gedaan alleen de zalf.maar vanochtend was het weer erger.dus blijf toch maar eerst met dettol doen.dan droogmaken en dan de zalf erop doen.
lijkt het beste te werken.