[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissBonny

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:44

Mijn pony staat ook bijna 24/7 op de wei, alleen s'nachts niet! Ze zuigt nog wel gewoon steeds lucht, vooral na 't eten. Verder doet ze het wel een stuk minder, als ze maar bezig is!

San_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:57

Anya schreef:
Nou daar zou ik niet moeilijk over doen dan. Je kunt de hele stal onder smeren. Maar ik heb ook een luchtzuiger die het alleen op de voerbak doet. Dat is niet goed voor haar tanden, dus ze heeft nu een rubber emmer als voerbak (agradi) in zo'n emmer houder. En die heb ik lager opgehangen dan normaal. Zo traint ze haar bovenhalsspieren en kweet ze geen enorme onderhals.

Zuigt ze niet op de rubber emmer dan? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Een optie is toch ook om gewoon op de grond te voeren?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 21:09

Ja ze zuigt op de rubber emmer nu. Goed voor haar tanden. Anders zoeken ze toch wel een plek uiteindelijk. Of gaan het in de lucht doen. Dat regel ik het liever zo dat het geen kwaad kan qua gebit.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 07:34

Die van mij zuigt ook op de metalen voerbak. Helaas is alles anders wat ik in zijn stal hang niet sloop-proof en gaat meestal maar een weekje mee Knipoog
Daarnaast heb ik ook een metalen drinkbak, dus daar gaat hij het dan vrolijk op doen en om nu echt alles uit zijn stal te slopen, dat vind ik ook weer wat... Die van mij trouwens ook een enorme hals en als mensen vragen hoe hij dat krijgt zeg ik doodleuk door hard te trainen Knipoog

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:06

Utopia heeft helaas een onderhals ontwikkeld. Ik weet ook niet hoe ik dit verder kan voorkomen, want ze luchtzuigt op de rand van de box bij het deel waar ze haar hoofd naar buiten kan steken. De dierenarts kwam eens langs en verbaasde zich over de gigantische spieren die ze daar had, dat had hij nog nooit zo gezien! Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 10:32

Alleen oplosbaar door een lagere luchtzuigplek te creeren. Maken ze bovenhalsspieren en werkt het in je voordeel Haha!

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:05

Oke, maar hoe creëer ik zoiets? Ze zoog eerst altijd op de hard plastic drinkbak (voerbak met van die haken), deze zou ik kunnen verlagen. Maar nu er een aantal spijlen uit de boxdeur gehaald zijn, hangt ze daar op en is de drinkbak out of the picture.. Lastig, lastig lastig.. Tong uitsteken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 11:23

cribox op de ongewenste plek smeren. Of van die kippenspray tegen veren pikken.

Ik heb onderstaande emmer in een houder, lager opgehangen en de emmer goed vastgebonden met strotouwtjes aan de houder. Dat is een perfecte luchtzuigplek. Maakt de tanden niet kapot.
Afbeelding

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:36

Wat te doen bij paarden die letterlijk in het luchtledig luchtzuigen?
Stoffel doet het altijd na dat hij brok of een appeltje o.d gehad heeft.
Gelukkig niet na hooi of gras.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 11:39

Daar is niet veel aan te doen. Daarom pak ik ze liever hun luigtzuigplek niet af. Dan ontwikkelen ze het in de lucht.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:43

Maar dat is toch eigenlijk de 'beste manier' voor het paard om te luchtzuigen? Hij beschadigd hiermee zijn tanden in ieder geval niet? Of zitten daar weer andere nadelen aan?

Ik hou persoonlijk niet zo van cribox. Heb dit vroeger geprobeerd, maar het is plakkerig en ik zat er zelf steeds tegenaan, en op een gegeven moment ging ze er gewoon op luchtzuigen. Die emmer is wel een goed idee. En voor die rand ben ik nog op zoek naar een strook rubber, om er overheen te plakken, zodat de tanden niet zo slijten..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 11:54

Rubber kun je halen bij een trailerhandelaar.
Ik heb het liever niet, kans bestaat dat ze het dan in de wei ook gaan doen. Maar eigenlijk weet ik niet waarom het erg zou zijn. Meer eigen gevoel.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:57

Ja daar heb je wel gelijk in. Dan kunnen ze het op elk moment van de dag en op elke plaats doen.
Bedankt voor de tip, zal even rondkijken!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:47

Als ze het in het luchtledige kunnen gaan doen, dan kunnen ze het ook als je lekker metze aan het werken bent. Ik heb ooit eens een paard op concours gezien die zoog op zijn bit, geen prettig gezicht midden in een proef...

Liisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:59

mijn pony deed het ook altijd,, ookal toen we hem kochten,, hij had ook bijna geen voortanden meer,, wij hebben ook soort van die tralies en daar gaat ie dan tussen lucht zuigen,, en daar hebben we gewoon houtplaten tegenaan getimmerd,, het was meteen over.. *Ik betrap hem er niet meer op* met houtplaten lijkt het net een gevangenis,, maar hij heeft nog een raampje enzo. dus zo erg is het niet,, nou heb ik binnenkort die houtplaat weggehaald.. en hij begon niet weer..*zat wel 3 jaar tussen..

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:08

Ja maar daarmee heb je dan toch niet de oorzaak van het probleem aangepakt? Of het probleem moet al eerder verholpen zijn (in de zin van dat zijn maag in orde zou zijn) en dat het luchtzuigen alleen als gewoonte overgebleven is.
Anders zou je verwachten dat ie uiteindelijk toch weer begint als ie de kans weer heeft..

zicobont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:47

Hallo,

heb er helemaal geen verstand van maar hoe komt het dat ze luchtzuigen en is het vaak een bepaald soort paard dat het heeft??
Groetjes

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:57

Sh*t. Ze hebben bij ons nu de paarden op een kaal stuk gezet langs de bak. Paarden vervelen zich dood en Tieme heeft nu de bakrand gevonden. Verdrietig
Gevolg is dat hij de hele tijd door staat te zuigen en weer zo stoned als een garnaal is. stalhoudster kwam al informeren of de luchtzuigband niet om moest. Doei, doei
Daar maar weer eens oplossing voor zien te vinden. Scheve mond

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:01

He gats, das wel balen Tieme. Kan hij niet weer gewoon op stukje gras? Of kun je geen stroomdraadje langs de bakrand spannen? Die van mij pakte 1 keer een paal vast in de paddock, dat doet ie noooooit meer Lachen

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:46

Bij ons is het probleem dat de paarden niet meer naar buiten mogen (op het land) omdat het te nat is. Ik zet Utopia elke dag een aantal uren (evt met vriendje) in de bak. Als afleiding gooi ik een paar plakken hooi in het midden van de bak zodat ze zich een tijd vermaken. Ik heb ook voor een stroomdraadje rondom de bak gezorgd, dus op een paar plaatsen na kan ze daar niet meer op hangen. Misschien een idee..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:04

Ja, denk dat ik dat maar eens aan ga kaarten. Hoewel ze daar niet blij mee zullen zijn. Maar ja, ze kunnen dan dus kiezen of delen. of op den duur een compleet aangevreten bakrand of een stroomdraadje bovenop.
Aan de ene kant denk ik niet dat ze er een probleem van maken. Mocht tenslotte ook alle stroomdraden in de wei bovenop de palen doen. maar aan de andere kant voel ik me op een gegeven moment ook weer zo'n zeikerd. maar paard gaat natuurlijk voor.
ze kunnen bij ons niet meer op het land. gaat dan 1 grote blubberbende worden. van de week stonden ze ook buiten in de stromende regen wat om zich heen te kijken. Tieme stond aan 1 stuk door te zuigen. heb hem op een gegeven moment maar naar binnen gedonderd met een berg hooi waar hij de eerstkomende uren mee vooruit kon. Wil hem het liefste zoveel mogelijk naar buiten hebben maar als hij toch maar op 1 plek letterlijk blijft hangen dan maar naar binnen en nog iets nuttigs doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 20:56

Stroomdraadje langs de rand doet wonderen Haha!
Alle info over luchtzuigen staat op pagina 1 van dit topic zicobont.

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:17

hallo,

Helaas is mijn jonkie ook een luchtzuiger.... maar heel onregelmatig.

Door het lezen van jullie topic ben ik nu begonnen met maagcompositum.
En daar gaat mijn vraag ook even over.

Hebben jullie bijwerkingen gemerkt? Die van mij heeft nu al even last van het verliezen van enorm veel mestvocht. Zijn mestballen zijn gewoon goed, alleen loopt het vocht er echt verschriikkelijk uit. Waardoor zijn hele achterhand zo'n beetje onder de vieze smurrie zit.
Ik vroeg me af of dit een bijwerking van de maagcompositum zou kunnen zijn????

Ander vraagje, voor de maagklachtluchtzuigers.... Knipoog : Hebben jullie het idee dat je paard erger reageert op bepaalde voedingsmiddelen? Bijvoorbeeld appels, brood, lucerne, kuilgras?

Alvast bedankt en groetjes,
Doei!

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:35

Ik weet niet of dit bijwerkingen zijn..Maar mijn paard is nog niet aan de maagcompositum (zit wel op een levering te wachten Knipoog ) en die heeft ook erg last van mestvocht.
Echter heeft Utopia dit (en elk jaar weer) sinds ze op stal staat. Ik denk zelf dat het te maken heeft met de hoeveelheid beweging die ze krijgt (8 uren op de wei of de hele dag op stal is een heel verschil). Bij een mens werkt de spijsvertering ook beter bij regelmatige beweging, dus ik verwacht dat dit bij paarden ook zeker invloed heeft.

Ik weet het niet zeker, maar dat is de enige grote verandering van de laatste tijd, en sinds die tijd heeft ze er last van. De andere paarden hebben geen last van mestvocht, dus misschien heeft het wel te maken met het feit dat ze óók luchtzuiger is. De maag en de darmen staan wel met elkaar in verbinding..

Hebben nog meer luchtzuigende paarden hier last van mestvocht?

Wat betreft de voedingsmiddelen: Utopia luchtzuigt bij brok, appels ook maar bij brood weet ik het eigenlijk niet. Bij hooi en kuil doet ze het ook wel, maar ook een stuk minder sinds ik haar verplaatst heb naar een box op een hoek (vanwege voedernijd). Ik heb ook een beetje het idee dat het een gewoonte geworden is, want als ik de boxdeur open doe kan ze niet meer op die rand luchtzuigen, en dan zoekt ze bijvoorbeeld de waterbak ook niet op..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:55

Tieme die heeft juist last van veel mestvocht als hij geen maagcompositum krijgt. Ook krijgt hij het heel erg als ze hem kuil zouden geven.
de dierenarts heeft me toen uitgelegd dat dat mestvocht komt door een slechte maag/darm werking. bij paarden met maagproblemen is vaak de vertering en opname van voeding niet optimaal. dat is vaak een reden dat er bij sommige paarden veel mestvocht meekomt of ook dat ze bijv. sneller last hebben van (gas)koliek en zo. en dit komt dan niet OMDAT ze een luchtzuiger zijn maar door de onderliggende maagproblemen.
Tieme gaat erger zuigen op brok en als hij kuil krijgt.