Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:05

Ik vrees dat het dan toch spuiten moet worden. Wij hebben ons land deze week ook helemaal laten platspuiten. Het is wellicht wat rigoreus, en helaas mogen de paarden daarom 4 weken het land niet op, maar we willen gewoon geen risico lopen.

CKdamour

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:20

Ik vond ook wat in de wei.. godzijdank geen kruiskruid maar wat is het dan? Elke bloem heeft 4 gele blaadjes

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:59

Bij ons is 2 weken gelden gespoten tegen dit rot spul. Onze paarden dus 2 weken verkast. Kom ik vandaag kijken en wat zie ik. alle rozetten nog in volle gloren. hoe komen we in godsnaam van dit spul af. We zijn al jaren aan het steken en het is echt vechten tegen de bierkaai. Nu werd het eindelijk gespoten en kunnen we dus weer vrolijk verder steken. pffffff

en er staat echt heeel veel

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:02

CKdamour schreef:
Ik vond ook wat in de wei.. godzijdank geen kruiskruid maar wat is het dan? Elke bloem heeft 4 gele blaadjes

Vast geen klavertje 4.
Misschien een foto maken, en gewoon de vragen stellen op het kruiskruidforum, daar zijn biologen die we om raad kunnen vragen.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:57

het lijkt op boterbloem maar die heeft 5 blaadjes zie ik

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:40

Ik heb vandaag de ragfork van paardnatuurlijk.nl in gebruik genomen, en ik moet zeggen: ideaal om kleine rozetten uit de grond te krijgen!

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:58

Een paar meiden van het Kruiskruidforum bespuiten de plantjes in hun wei met schoonmaakazijn om te kijken of ze dood gaan en tot nu toe lijkt het te werken...

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:49

kijk misschien werkt dat.. schoonmaak azijn. laat het me weten en ik ga alle plantjes bespuiten

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:03

Tyrza schreef:
Ik heb vandaag de ragfork van paardnatuurlijk.nl in gebruik genomen, en ik moet zeggen: ideaal om kleine rozetten uit de grond te krijgen!

Leuk om eens wat te lezen over ervaringen met de ragfork!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:09

beantsje schreef:
Tyrza schreef:

Leuk om eens wat te lezen over ervaringen met de ragfork!

Ja, aan te bevelen! Alleen de levering liet wat te wensen over. Bovendien had ik er 2 besteld en betaald en kreeg er maar 1. Maar daar bellen we morgen even voor.

sassefras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:39

ik heb een stukje gespoten met mcpp, maar daar blijven ze gewoon van staan. ook een stukje met round up, en je gelooft het niet na twee weken zijn ze bruin hihiihi, ja m,n gras ook maar dat kan me niet schelen. landbouwzout doet het hier ook niet

sas (gaat morgen schoonmaakazijn halen)

deedee19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:38

Die tip van schoonmaakazijn ga ik zeker proberen. Ren morgen meteen even naar de kruitvat toe.

Ik ben al weken aan het steken met de ragfork en er komt gewoon echt geen einde aan.

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:47

Kan iemand me bevestigen dat dit Jacobskruiskruid is?
Onze hele weide staat er vol van en als dit het is, ga ik dus steken!

Afbeelding

Djoena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 00:14

@tricky1 ik denk inderdaad dat dat JKK is. je kan het vergelijken met de foto's op de vorige pagina

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:17

nee, want de stengel aanzet is niet rood. Dat begreep ik van de foto's op het forum.

Kaat_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:34

Jawel, wel JKK.
Stengel is pas rood bij oudere planten, heb ik bij ons gezien.

deedee19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:19

Zeker weten JKK

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:24

Ja is JKK. Bij ons op JKK forum staan ook erg veel JKK foto s maar ook van de andere kruiskruiden. Allemaal zijn ze giftig.

Tricky1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:35

Hartelijk bedankt! Ik had er een hele discussie over gehad, omdat er paardenbloem tussenstaat, maar dat heeft heel ander blad. Dat wordt dus wegsteken. is het waar dat je daarbij handschoenen aan moet omdat het sap giftig is voor de huid?

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:37

Sommige mensen zijn allergisch voor kruiskruid en krijgen blaren. Dat komt door een ander stofje dan de beruchte gifstof.

Djoena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:56

ik zou handschoenen gebruiken als het giftig is is het nooit een goed idee om het met de blote hand te pakken

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:44

Wi kan mij vertellen of dit ook JKK is (sorry voor de slechte foto). Ik heb het aan de beheerder van de manege laten zien en hij zegt dat dit geen JKK is en ik heb zo mijn twijfels. Deze plantjes staan in de weide.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=IU4GN4UM

Whiffet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:05

Even een tip voor de mensen die van plan zijn om het JKK uit de grond te steken: dit heeft alleen zin als er absoluut niks van de wortel achterblijft. Dat valt niet mee.... om er zeker van te zijn dat het weg is kun je de planten beter sproeien of als de nood aan de man is een lekkere verse paardendrol erop (JKK kan absoluut niet tegen stikstof) of kunstmest. Zelf ben ik een voorstander van spuiten..... dan weet je 100% zeker dat het JKK weg is en blijft en de plant verdwijnt ook helemaal, het JKK verschrompelt...er blijven dus geen blaadjes achter. Als het JKK al bloeit, haal dan de bloem eraf (met handschoenen) en sproei de rest van de plant...

Whiffet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:06

Quartertje schreef:
Wi kan mij vertellen of dit ook JKK is (sorry voor de slechte foto). Ik heb het aan de beheerder van de manege laten zien en hij zegt dat dit geen JKK is en ik heb zo mijn twijfels. Deze plantjes staan in de weide.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=IU4GN4UM

Lijkt er wel verdacht veel op, maar de foto is idd slecht

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:14

Whiffet schreef:
Even een tip voor de mensen die van plan zijn om het JKK uit de grond te steken: dit heeft alleen zin als er absoluut niks van de wortel achterblijft. Dat valt niet mee.... om er zeker van te zijn dat het weg is kun je de planten beter sproeien of als de nood aan de man is een lekkere verse paardendrol erop (JKK kan absoluut niet tegen stikstof) of kunstmest. Zelf ben ik een voorstander van spuiten..... dan weet je 100% zeker dat het JKK weg is en blijft en de plant verdwijnt ook helemaal, het JKK verschrompelt...er blijven dus geen blaadjes achter. Als het JKK al bloeit, haal dan de bloem eraf (met handschoenen) en sproei de rest van de plant...

Is het dus niet zo dat het gespoten spul verdroogd en dan dezelfde werking als hooi heeft? Dus dat het dan alsnog slecht is? Dat is een vraag waar ik momenteel mee zit nl.