[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 07:26

Wil je dan persé dat je paard de naam 'shaker' krijgt ofzo? Dat komt zo op mij over.... Er zijn blijkbaar verschillende oorzaken waarom een paard met zijn hoofd kan schudden.......vliegjes, tandprobleem, oorprobleem, allergieen...heel veel dingen dus waardoor een paard een 'shaker' kan worden genoemd!
Als je zeker weet dat je paard alleen zijn hoofd schudt door 'vliegjes' dan zou ik me geen zorgen maken!

Ik wil juist niet dat het een shaker is, daarom stel ik die vraag hier.
Want ik legde in mijn eerste post uit wat ze doet en toen reageerde iemand van "wat je beschrijft zijn wel heel erg de symptonen van een headshaker".
Dus ik schrok me een beetje rot en legde daarom nog meer uit dat ze het alleen doet met vliegjes in de buurt.
En nu vertel jij mij dat ik met dan geen zorgen hoef te maken.
Heel erg bedankt.
Iedereen succes verder met jullie paarden.
Groetjes

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:22

miranda21 schreef:
Ik wil juist niet dat het een shaker is, daarom stel ik die vraag hier.
Want ik legde in mijn eerste post uit wat ze doet en toen reageerde iemand van "wat je beschrijft zijn wel heel erg de symptonen van een headshaker".
Dus ik schrok me een beetje rot en legde daarom nog meer uit dat ze het alleen doet met vliegjes in de buurt.
En nu vertel jij mij dat ik met dan geen zorgen hoef te maken.
Heel erg bedankt.
Iedereen succes verder met jullie paarden.
Groetjes

Hoi Miranda,
Ik denk dat er heel veel paarden de symptomen hebben van een headshaker maar het niet zijn?! Ik vraag me nu toch wel af wanneer een paard een 'echte shaker' is. Misschien moet ik dat zelf nog eens beter gaan uitzoeken.
Ik vind een paard een 'shaker' als hij schudt voor vliegjes, of als hij last heeft van een allergie of juist als hij een oorprobleem heeft of toch nog iets anders.
Ik heb eigenlijk geen flauw idee of er in de medische wereld een uitleg is waarin staat wanneer precies je paard een 'shaker' is. Voor mij is een 'shaker' een paard die schudt me z'n hoofd en maakt het niet uit door wat hij dat doet!
Gr., Marit

singasong

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:27

Bar schreef:
De homeopaat is net geweest voor Passie. Ik heb druppels en ampullen gekregen. HIj heeft last van een bacterie die de slijmvliezen irriteert vandaar dat hij extreem gevoelig reageert op prikkels in de neus, ogen, bijholtes etc. Oook is zijn immuunsysteem ontregelt daarom krijgt hij ook iets voor de bijnieren om het immuunsysteem weer te regeleren.
Wanneer er resultaat te merken is is niet helemaal te zeggen. Sommige paarden laten vrij snel verbetering zien anderen pas als de kuur helemaal afgerond is. Dat duurt ong. 8 weken.
Ik ben heeeeeel benieuwd hoe het verloopt.

Hoi,
Toen ik jouw berichtje las dacht ik meteen 'dat is mooi ze heeft een homeopaat ingeschakeld'. Ik ben ook niet voor reguliere medicijnen als het op een 'vriendelijkere' manier opgelost kan worden. Maar je hebt het over een 'bacterie'?! Daar heb je toch altijd een antibiotica voor nodig?
Gr., Marit

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:30

Hoi Narco,
Dan is bijna elk paard een "shaker" want waar mijn paard staat schudde van de week nog 2 andere paarden met hun hoofd door vliegjes.
Ze heeft nix aan haar oren dat weet ik heel zeker en ook geen allergie. Ze is alleen wel heel gevoelig op der hoofd, toen ik haar kocht kon ik amper aan haar hoofd komen en geen halster omkrijgen, dat gaat nu allemaal heel goed mag der hoofd poetsen en alles met der doen, maar als er een paard zwaait met zijn staart in de buurt van haar hoofd gooit ze ook iets met haar hoofd.
Ik denk dat ze voordat ik haar kocht best wel geslagen is.
Ze is nagekeken door een DA het hoofd de tanden/kiezen en ze had nix en vijlen doen we elk jaar.
Dus ik ga er niet vanuit dat ik een "shaker" heb.
Groetjes Miranda.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:31

beantsje schreef:
Het oorprobleem is (bijna?) over, het schudden (nog?) niet. Ik heb toch wel goede hoop dat het allemaal vanzelf over gaat.
Ze was best onder de indruk gisteren, ik geef haar nog een paar dagen rust en dan gaan we het gewoon maar weer eens proberen.

In utrecht zeiden ze trouwens dat ook bij uitgebreid onderzoek het erg vaak voorkomt dat er gewoon niks uitkomt. Maar dan nog wil ik het wel proberen.
Stel, dat het shaken blijvend is, kan je een paard daarvoor laten afkeuren? Ik heb de mijne destijds laten keuren voor de sport, en daar is ze dan niet meer geschikt voor, lijkt me. (niet dat ze weggaat hoor, mss een veulentje?)

Over de paragnost. I.v.m. mijn geloof kan en wil ik daar geen gebruik van maken. "Gewone" alternatieve methoden, dus geen paranormale, vind ik wel een optie. Maar bedankt voor je aanbod.

Ik heb geen flauw idee hoe dat zit met de verzekering!

En over de paragnost; ik respecteer het hoor dat je daar geen gebruik van wilt maken!

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:33

miranda21 schreef:
Hoi Narco,
Dan is bijna elk paard een "shaker" want waar mijn paard staat schudde van de week nog 2 andere paarden met hun hoofd door vliegjes.
Ze heeft nix aan haar oren dat weet ik heel zeker en ook geen allergie. Ze is alleen wel heel gevoelig op der hoofd, toen ik haar kocht kon ik amper aan haar hoofd komen en geen halster omkrijgen, dat gaat nu allemaal heel goed mag der hoofd poetsen en alles met der doen, maar als er een paard zwaait met zijn staart in de buurt van haar hoofd gooit ze ook iets met haar hoofd.
Ik denk dat ze voordat ik haar kocht best wel geslagen is.
Ze is nagekeken door een DA het hoofd de tanden/kiezen en ze had nix en vijlen doen we elk jaar.
Dus ik ga er niet vanuit dat ik een "shaker" heb.
Groetjes Miranda.

Nee, zou ik ook zeker niet doen hoor! Ik zou ook met m'n hoofd schudden als ik er vliegen op heb zitten

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:37

OKE dan, bedankt voor het geruststellen van mij want ik maakte me wel een beetje zorgen toen ze het deed.
We gaan lekker verder trainen voor onze 2de wedstrijd volgende week.
Groetjes

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:38

Gisteravond weer fijn gereden. In een half uur maar 4 kleine knikjes., waarvan er dus 2 tijdens het uitstappen. Nu was het dus al avond, de zon scheen niet en het weer wilde niet echt meewerken. Ik reed lekker op touwhalster. Dus waar het nu aan ligt, geen flauw idee.

Vreemd genoeg heeft ze als ze er last van heeft, haar oren juist naar voren (tijdens het rijden) terwijl ze normaal halverwege laat hangen. Toch is haar uitdrukking op stal niet vrolijk als ze er last van heeft. (dan wil ze eigenlijk helemaal niets doen) Is voor mij wel een goede indicatie over wat ze die dag aankan.

@Miranda21: Je paard doet het ook in een binnenbak? Als ze dat niet doet sluit je zadel en hoofdstel al uit als oorzaak. Probeer dan eerst te kijken of het aan de vliegen ligt, dus spuit antivliegen spul op je paard en kijk dan of ze het nog steeds doet. Probeer er achter te komen of ze het echt om de vliegen doet.

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:22

Hoi Menollyke,
In de binnenbak doet ze het niet.
Ik heb nog geen antivliegenspray op haar gespoten zal ik eerst eens proberen, maar als we in de bak lopen en erzitten zwermen vliegjes dan doet ze het want die komen tijden het rijden tegen haar hoofd net zoals tegen je auto.
Groetjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:59

ik heb weer een filmpje!

weer heel goed te zien wat een headshaker nou eigenlijk doet.
t viel trouwens best mee vond ik, en sorry dat ik af en toe wat te druk ben met de camera

kan helaas alleen via yousendit omdat ze anders niet willen. even downloaden( gewoon op openen klikken en je kunt em zien)

http://beta.yousendit.com/transfer.php? ... 1B75255032

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:12

Narco schreef:
Hoi,
Toen ik jouw berichtje las dacht ik meteen 'dat is mooi ze heeft een homeopaat ingeschakeld'. Ik ben ook niet voor reguliere medicijnen als het op een 'vriendelijkere' manier opgelost kan worden. Maar je hebt het over een 'bacterie'?! Daar heb je toch altijd een antibiotica voor nodig?
Gr., Marit

Wat ik heb begrepen heeft hij in het verleden last gehad van een bacterie, die de klachten in het begin veroorzaakt heeft. De bacterie zou nu nog "sluimeren" in zijn lichaam? Misschien werkt de eerste kuur als een homeopatisch antibioticum?
Ik weet het ook niet precies.
De DA nam het schudden niet echt serieus vandaar dat ik er op dit moment nog niet voor kies om hem door een DA ondersteboven te laten keren.
Ik probeer het eerst zo. HIj vertoont verder geen ziekteverschijnselen of zoiets.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:37

ellepel schreef:
t viel trouwens best mee vond ik, en sorry dat ik af en toe wat te druk ben met de camera

Ik herken de bewegingen. Olivia doet het dus nog niet erg. Ze loopt nu vaak met haar hoofd (in/op) de grond. Ik laat haar de helft van de tijd zo lopen, andere helft probeer ik haar op te pakken. Als ze met haar hoofd in de lucht loopt, dan schudt ze wat meer. Vandaar dat ik haar liever laag laat lopen, is voor haar een stuk fijner.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:13

ellepel schreef:
ik heb weer een filmpje!

kan helaas alleen via yousendit omdat ze anders niet willen. even downloaden( gewoon op openen klikken en je kunt em zien)

Heb ik 19,5 Mb gedownload maar kan het niet afspelen want dan moet ik quicktime installeren. Kan het niet op een makkelijkere manier?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:14

Vandaag weer sinds heel lang voor het eerst weer echt op Onassa gereden.
Heb de sper van het hoofdstel gehaald, kralen kettinktje er wel weer aan en het ging eigenlijk heel erg goed voor haar doen.
Ik denk dat ik zo min mogelijk dingen aan haar hoofd moet hangen, laat dus alles achterwege wat niet echt noodzakelijk is.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:14

Narco schreef:
ellepel schreef:
ik heb weer een filmpje!

Ohhhh, dan zal ik dat zo ook wel krijgen!

Heb ik 19,5 Mb gedownload maar kan het niet afspelen want dan moet ik quicktime installeren. Kan het niet op een makkelijkere manier?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:13

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:16

Ik heb het gezien en het ziet er bekend uit!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:42

ik heb nog een kleinere via een andere site geprobeerd, alleen is de kwaliteit daarvan dus weer slechter, maar je ziet wel redelijk goed dat hij toch een paar keer knikt.

http://dieren.filmpjes.nl/bekijken.php? ... 36&t=appie

ik moet toch es leren om niet zelf mee te schudden met de camera hahah kijkt ene beetje moeilijk zo vind ik

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:54

Lijkt mij echt een headshaker als ik het filmpje zo bekijk.

@ Narco; een bacterie in het lichaam kan ook geirriteerde slijmvliezen veroorzaken waardoor je paard overgevoelig raakt voor bv. pollen.
Hiervoor kun je het beste een homeopatisch therapeut erbij halen zoals Jeanette Kompier ( www.horsebodybalance.com)
Mij npaard heeft hetzelfde en deze bacterie is niet verdwenen na diverse antibioticakuren.
Nu staat hij onder behandeling van Jeanette en hij knapt enorm op. Ben erg benieuwd hoe hij is als hij klaar is met zijn kuur.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:58

Hoe lang ben jij nu bezig met de kuur Vera? Wij zijn deze week begonnen en ben heeeeel benieuwd naar het resultaat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:35

ellepel schreef:
ik heb nog een kleinere via een andere site geprobeerd, alleen is de kwaliteit daarvan dus weer slechter, maar je ziet wel redelijk goed dat hij toch een paar keer knikt.

http://dieren.filmpjes.nl/bekijken.php? ... 36&t=appie

ik moet toch es leren om niet zelf mee te schudden met de camera hahah kijkt ene beetje moeilijk zo vind ik

Heb het filmpje bekeken!
Ja Niek kan precies hetzelfde doen als hij erg last heeft! Net weer naar het bos geweest maar hij had vandaag nergens last van
Ik moet nu wel weer gaan oppassen dat z'n neus niet verbrand, heb gelukkig die klep nog van vorig jaar dus die kan ik weer gebruiken. Is echt ideaal!

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:36

vera schreef:
Lijkt mij echt een headshaker als ik het filmpje zo bekijk.

@ Narco; een bacterie in het lichaam kan ook geirriteerde slijmvliezen veroorzaken waardoor je paard overgevoelig raakt voor bv. pollen.
Hiervoor kun je het beste een homeopatisch therapeut erbij halen zoals Jeanette Kompier ( www.horsebodybalance.com)
Mij npaard heeft hetzelfde en deze bacterie is niet verdwenen na diverse antibioticakuren.
Nu staat hij onder behandeling van Jeanette en hij knapt enorm op. Ben erg benieuwd hoe hij is als hij klaar is met zijn kuur.

Okee, is me duidelijk! Succes met de kuur!

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:41

Jaca heeft het heel erg gehad. De vorge eigenares heeft haar in een kliniek laten onderzoeken (rontgenologisch), maar er is niks gevonden.

Bij haar was het zo erg dat ze tegelijkertijd met haar been sloeg. Een soort tick leek het.

Door de jaren heen is het veel minder geworden. Nu is het voorjaar en heeft ze het weer. Niet alleen met rijden maar ook op stal e.d.
Ik vermoed dat ze allergish is voor pollen.

Ik heb bij de paardendrogist gezien dat ze netjes daarvoor hebben. Iemand die zo'n netje toevallig heeft liggen en wil verkopen???

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:18

Ik had vandaag toch weer eens zin om der eens echt te rijden. Dus opgezadeld, teugels iets langer dan normaal en rijden maar. Ze was echt goed te rijden op zit. ze kwam netjes terug, ging echt goed ruim lopen van achter. Ik heb wel weer een lesje nodig, maar durf het nog niet aan met haar. Ze kwam lekker naar beneden kauwde op sommige momenten weer echt lekker op het bit. Ging goed. En ze schudde nauwelijks, bij het instappen een beetje en bij het uitstappen 1 keer. Maar voor de rest niet. ik hoop dat het zo blijft.

De afgelopen week schudde ze namelijk wel als de zon scheen, en nu was de bak ook nog zwaar en stoffig. Ik was dus helemaal blij toen ik afstapte.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:46

Ik heb het filmpje bekeken maar het is toch anders dan bij Aileen.
Die van ellepel maakt meer een beweging omhoog. Aileen maakt een korte, kleine maar heftige knik naar beneden.
(eerlijk gezegd stemt het me toch hoopvol dat het anders is).

We hebben vandaag gewandeld en het was dramatisch! thuis toch nog eens in de oren gekeken. Ik denk dat ik de oren in de komende tijd wel een beetje schoon blijf houden. Ik heb dus babydoekjes met babyolie gekocht en de oren schoongemaakt. Rechts zag er goed uit, links zat er toch nog wel prut in. Maar daar zit ook die gistinfectie, dus dat klopt.

Omdat het toch een jaar geleden was, heb ik vandaag ook nog maar de tandarts gehad. Weten we iig zeker dat dat goed is! Ook toen de tandarts er was, op stal, toch regelmatig schuren met het hoofd tegen mij aan.