'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gertt

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:09

[quote="henny_w"][quote="Riant"]
Jongens !!

.
De achterhoeven staan wel erg laag op de verzenen. Vooral bij de rechterachterhoef is goed de gebroken voetas te zien.
Als er iets meer verzenen aanzit komt de voetas al rechter.

Ik weet niet hoe jij het in je hoofd haalt om een voetas te beoordelen bij een pony die in het zand staat. Boven staat ie op 3 benen.
Mocht je toch aan de hand van deze foto conclusies willen trekken dan is de voetas van de rechtervoet te steil tov de koot en kan je natuurlijk nooit door de verzenen in te korten een wekere stand creeren.
Klinkt allemaal heel interessant wat jullie schrijven maar laat de mensen die er echt verstand van hebben zich maar met de hoeven van het paard bezig houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:23

Gertt, welkom hier, maar moet het op deze toon?

Citaat:
Klinkt allemaal heel interessant wat jullie schrijven maar laat de mensen die er echt verstand van hebben zich maar met de hoeven van het paard bezig houden.

Tsja, dat is een deel van de discussie. Wanneer heb je er verstand van? En mag je dat verstand niet krijgen als je geen Officiele Opleiding volgt? Het is toch juist heel interessant om de mening van anderen te horen, leren kan altijd.
Dat je niet gelijk zelf met hakbijl en kettingzaag aan de gang moet is al uitentreure besproken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:41

Goh Gertt, wat een vriendelijkheid Haha!. Misschien kun je even iemand noemen die er verstand van heeft Lachen ?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 22:34

Gert, Welkom en dank voor je nuttige bijdrage aan dit Topic...en vooral dan in dit stadium van de 'discussie' ... Whoosh!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 23:15

Gertt schreef:

Ik weet niet hoe jij het in je hoofd haalt om een voetas te beoordelen bij een pony die in het zand staat. Boven staat ie op 3 benen.
Mocht je toch aan de hand van deze foto conclusies willen trekken dan is de voetas van de rechtervoet te steil tov de koot en kan je natuurlijk nooit door de verzenen in te korten een wekere stand creeren.

Ik kan je wel even uitleggen hoe ik het in mijn hoofd haal om deze voetas te beoordelen.
Het lijkt me nou niet bepaald 'drijfzand' of modder waar deze pony opstaat. Dus die hoef zal echt niet dramatisch in de grond gezakt zijn.
Maar hoe haal jij het in je hoofd om te suggereren dat ik ergens benoemd heb dat de verzenen ingekort dienen te worden zodat er een wekere stand gecreerd wordt.
Ik heb juist het tegenovergestelde benoemd, ik zie bij deze pony achter liever wat meer verzenen.

Dus voor je hier nou met modder begint te gooien.
Lees eerst eens goed wat een ander schrijft.

Henny

Gertt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 23:27

henny_w schreef:
Gertt schreef:

Ik kan je wel even uitleggen hoe ik het in mijn hoofd haal om deze voetas te beoordelen.
Het lijkt me nou niet bepaald 'drijfzand' of modder waar deze pony opstaat. Dus die hoef zal echt niet dramatisch in de grond gezakt zijn.
Maar hoe haal jij het in je hoofd om te suggereren dat ik ergens benoemd heb dat de verzenen ingekort dienen te worden zodat er een wekere stand gecreerd wordt.
Ik heb juist het tegenovergestelde benoemd, ik zie bij deze pony achter liever wat meer verzenen.

Dus voor je hier nou met modder begint te gooien.
Lees eerst eens goed wat een ander schrijft.

Henny

Ik heb inderdaad twee dingen door elkaar gehaald.
Jij beweerd dat je door meer verzenen een betere voetas verkrijgt.
De voetas is echter te steil dus hoe wil jij een rechte voetas krijgen door hem nog steiler te maken?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:23

Gertt schreef:

Ik heb inderdaad twee dingen door elkaar gehaald.
Jij beweerd dat je door meer verzenen een betere voetas verkrijgt.
De voetas is echter te steil dus hoe wil jij een rechte voetas krijgen door hem nog steiler te maken?
[/quote]

Gert,

Persoonlijk zie ik liever iets langere verzenen. Zeker bij een paard/pony wat bereden wordt.
Als bij deze pony de verzenen iets langer zijn zal de voetas 'minder' gebroken zijn. Maar niet verholpen !!!
Oplossen door alleen maar de verzenen te verhogen kan niet.
Want om dan een correcte voetas te krijgen zal deze pony op enorme 'hakken' komen te staan.
Dat op deze foto de voetas wat kan vertekenen doordat het paard op drie benen staat kan. Maar dat 'op drie benen staan' verandert niets aan de hoef zelf. En die staat te steil
In mijn eerste reactie heb ik ook benoemt dat er meer met deze hoef moet gebeuren en dat ik dan eerst de onderkant/zool zou willen zien.

Ik wil nog wel even uitleggen waarom ik zo'n voorstander van een correcte voetas ben. Aangezien er ook natuurlijke bekappers zijn die de voetas totaal niet belangrijk vinden.
Begrijpelijk, want met een dode paardenvoet is die moeilijk of niet te bepalen.
Zoals ik al eerder benoemd heb kijk ik niet alleen naar de hoeven die perse zus of zo bekapt dienen te worden. Ik kijk ook naar het
gehele paard erboven. Hoe staat ie in stilstand en hoe gaat ie in de gangen.
Mijn laatste hoefsmid (traditioneel) die mij het bekappen geleerd heeft was een groot voorstander van een rechte voetas.
Hij zat trouwens ruim 45 jaar in dit vak, dus ik neem aan dat deze man wel de nodige ervaring bezat.
Toen ik op de natuurlijke methode overging en dat met hem overlegde stond hij daar heel open voor.
Dus er zijn ook traditionele hoefsmeden met een 'ruimere' blik Knipoog
Maar ook toen benoemde hij dat ik wel de voetas in de gaten moest houden.
Onlangs ben ik bij iemand geweest die vanwege zijn beroep een aantal doorgezaagde paarden benen in zijn vriezer heeft liggen.
Prachtig zijn de verschillende beentjes in de onderbenen van een paard te zien.
We hebben het toen over div. afwijkingen gehad. Duidelijk was te zien wat een foute voetas kan veroorzaken.
Hoe rechter de voetas, hoe mooier die onderlinge beentjes op en in elkaar sluiten.
Het is alleen wel zo dat er paarden zijn met een uitgesproken steile voetas, alswel paarden met een weke voetas. Soms zelfs sterk rasgebonden.
Idem zijn er paarden met steile schouders en paarden met heel schuine schouders.
Dat hoort bij het paard en daar gaan we toch ook niet aan prutsen.

Maar aangezien wij er hier geen verstand van hebben volgens jou, mag ik aannemen dat jij er 'wel echt verstand' wel hebt. Dus geef jij je mening dan maar.
Want dat was toch uiteindelijk de vraag van Riant ???

Henny

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:51

Afgelopen weekend op onbeslagen, traditioneel bekapte ijslanders gereden en tuurlijk kijk ik even naar de hoeven (beetje afwijking geworden haha).

Wat mij gelijk op viel was, naast een wat lange draagrand, dat ze bijna allemaal een vierkante hoef hadden bij de toon ... met een fikse soort van opzet. Soort van overdreven mustangroll zeg maar in dat gedeelte van de hoef maar dan niet rond, maar recht afgesleten (wat naar binnenlopend).

Zou dit kunnen komen door de "rare" gangen van deze paardjes (we gingen nogal veel in tolt en telgang)? Ik denk van wel want mijn eerste ijsco had het veel minder dan de tweede en de eerste kon minder goed tolten dan de tweede (want gisteren heb ik alle 5 de gangen gehad Haha! ).

Heb er geen foto's van gemaakt kwam ik vanochtend achter (gniffel).

Groeten
Ingrid

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:29

henny_w schreef:

Ik wil nog wel even uitleggen waarom ik zo'n voorstander van een correcte voetas ben. Aangezien er ook natuurlijke bekappers zijn die de voetas totaal niet belangrijk vinden.
Begrijpelijk, want met een dode paardenvoet is die moeilijk of niet te bepalen.

Het ligt er dus aan of je naar de "inwendige" voetas kijkt, of naar de uitwendige. Het is inderdaad bij natuurlijk bekappen niet het belangrijkst om de (uitwendige) voetas gelijk goed te krijgen, maar het uiteindelijke resultaat is altijd een goede voetas.
en ik moet het wel een klein beetje met gert eens zijn (ook al brengt hij het niet zo aardig Haha! ), dat ik me afvraag hoe je de voetas bepaald van een foto uit een verkeerde hoek genomen, van een paard dat op drie benen staat.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:39

Een gebroken voetas, kan je denk ik bijna nooit met zekerheid bepalen vanaf een foto...niet één hoef kan imo met zekerheid beoordeeld worden adhv een foto (en zeker niet van een foto met alleen de voet erop) Het kan echter wel een indicatie geven...
Bij minimale afwijkingen is dat dan lastiger, dan bij grote afwijkingen. Je kan dus ook niet vaststellen dat de voetas NIET gebroken is.
De foto's waar het hier omgaat, zouden een indicatie voor een gebroken voetas kunnen geven...maar zoals Henny terecht aangeeft, om met zekerheid te kunnen zeggen hoe en wat en vooral wat te doen, zijn veel meer gegevens van dit paardje nodig...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:46

sanne83 schreef:
[Het ligt er dus aan of je naar de "inwendige" voetas kijkt, of naar de uitwendige. Het is inderdaad bij natuurlijk bekappen niet het belangrijkst om de (uitwendige) voetas gelijk goed te krijgen, maar het uiteindelijke resultaat is altijd een goede voetas.
[/quote]

Sanne, hier snap ik dus echt helemaal niets van. Wil je het me uitleggen?

Ik weet niet beter dan dat het paard één normale voetas kan hebben. Zodra je daarvan afwijkt, staan de botten in het onderbeen niet meer in de optimale stand tov elkaar en krijg je slijtage in de gewrichten. Sommige stukken in de gewrichten komen bij een gebroken voetas te wijd van elkaar af te staan, anderen te dicht op elkaar en daardoor kan het gewricht zich niet meer optimaal openen en sluiten, en gaat het wringen op bepaalde plaatsen.

Wat is een "inwendige voetas"? En hoe voorkom je gewrichtsschade wanneer je "uitwendige" voetas gebroken is? Want aan de stand van de botten kun je inwendig niks veranderen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:31

sanne83 schreef:

Het ligt er dus aan of je naar de "inwendige" voetas kijkt, of naar de uitwendige. Het is inderdaad bij natuurlijk bekappen niet het belangrijkst om de (uitwendige) voetas gelijk goed te krijgen, maar het uiteindelijke resultaat is altijd een goede voetas.
en ik moet het wel een klein beetje met gert eens zijn (ook al brengt hij het niet zo aardig Haha! ), dat ik me afvraag hoe je de voetas bepaald van een foto uit een verkeerde hoek genomen, van een paard dat op drie benen staat.

Hoi Sanne,

Ik wist niet dat er een inwendige en uitwendige voetas bestond.
Maar ben altijd bereid om bij te leren.
Zou je het verschil willen uitleggen ???

Wat de voetas betreft van de foto's van Riant.
Ik heb het aldoor over de achterhoeven gehad.
En puur benoemd wat ik op de foto zag.
Voor hetzelfde geld zullen andere foto's van deze pony er veel gunstiger uitzien of misschien ook juist niet.
Het blijven foto's en die kunnen altijd een vertekenend beeld geven.

Groetjes, Henny

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:19

ik zat net even te dubben of ik ook maar 's zou gaan vragen wat een in- en uitwendige voetas is. Lijkt me wel handig als er twee voetassen bestaan, kun je de buitenste nog eens openritsen om de binnenste bij te stellen!

Maar.. misschien bedoelde je wel wat anders, dus ook ik ben benieuwd naar je uitleg Sanne Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:43

De voetas bekijk je van de buitenkant, maar dat hoeft niet altijd te zeggen dat de botten van binnen ook goed staan. Dat bedoelde ik meer met de "inwendige" voetas. Daar besteden (naar mijn idee) n-bekappers meer aandacht aan. Als de hoefwand bijv erg los zit (zoals bij mijn paard met hoefbevangenheid) dan kan je aan de buitenkant totaal niet zien hoe het van binnen zit. Mijn paard heeft dus een hele tijd met een gebroken voetas rondgelopen (er stonden bijna smeden in de rij om het met een ijzer te herstellen Haha! Haha! ) maar dat groeit er dus uit, zodra de verbinding herstelt is.
ik maakte me dus in eerste instantie niet druk om de voetas, maar die is nu uiteindelijk dus wel goed.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:48

Pff, eindelijk weer bijgelezen Knipoog

Wat Sanne83 denkik bedoeld met 'inwendige' of 'uitwendige' voetas, is dat je van buitenaf niet zomaar kan bepalen HOE het hoefbeen in de hoef zit.

Dan kun je wel de voetas gaan bepalen nav de hoek van die hoef, maar als je bijv een verbrede witte lijn hebt, zit het hoefbeen niet paralel aan de hoefwand.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:28

callippo schreef:
Pff, eindelijk weer bijgelezen Knipoog

Wat Sanne83 denkik bedoeld met 'inwendige' of 'uitwendige' voetas, is dat je van buitenaf niet zomaar kan bepalen HOE het hoefbeen in de hoef zit.

Dan kun je wel de voetas gaan bepalen nav de hoek van die hoef, maar als je bijv een verbrede witte lijn hebt, zit het hoefbeen niet paralel aan de hoefwand.

Hoi Calippo,

Het hoefbeen is toch niet perse bepalend voor de gebroken voetas ?
Normaal gesproken bij een rechte voetas en een gezonde hoef sluit het allemaal recht op elkaar aan, dus ook het hoefbeen.

Je kunt ook andersom beginnen.
Vanuit het middelpunt van de kogel trek je een denkbeeldige lijn door het midden van het kootbeen en daarna het kroonbeen.
Als het goed is behoort dan de hoef daar recht op aan aan te sluiten.
De zichtbare bovenzijde van de hoefwand loopt dan parallel aan die denkbeeldige lijn.
Mocht de hoef dan toch niet correct recht aan sluiten dan kan ook de hoef zelf verkeerd bekapt zijn, zonder dat nou gelijk het hoefbeen gekanteld zit ???
Of maak ik nou een denkfout???

Groetjes, Henny

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:55

Ik sluit me bij Henny aan. Door een hoef verkeerd te bekappen/beslaan kan de voetas volkomen gebroken raken, zonder dat het hoefbeen vooraf verkeerd zat.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:29

Veel verstand heb ik niet van NB, maar toch wel genoeg om te kunnen vertellen dat het voor mijn paard wel werkt.
We hadden een smit die mijn paard niet meer wou beslaan omdat zn hoeven niet hard genoeg groeide en als hij wel beslagen was trapte hij ze er na 3 of 4 weken af en kon er niks meer op, waardoor hij niet meer kon lopen.
De volgende smit heeft het na een paar pogingen (t ging duidelijk de goede kant op) opgegeven omdat hij zn ijzers er weer had afgetrapt.
Hij vertelde ons over natuurlijk bekappen, puur omdat er geen ijzers meer onder konden. Hij heeft Apollo natuurlijk bekapt, en toen bleek dat hij steeds gevoelig bleef lopen hebben bij bij de heer Smit hoefschoenen laten aanmeten (op zijn advies).
Na ongeveer 1,5 jaar was de gevoeligheid in zijn zool zo goed als weg! en hebben we ongeveer een jaar zonder schoennen gereden.
Tot het moment dat we dachten dat hij een hoefzweer had. De DA heeft toen een laag van zijn zoel weggesneden en toen was hij gevoeliig (ja duhh!)
De DA vond dat we er speciaal beslag (!) onder moesten doen om de gevoeligheid weg te halen.
Met de ervaring die wij hebbengehad met ijzers, zijn we onze oude smit gaan bellen (die inmiddels ons paard al niet meer deed, omdat we het zelf bijhouden). Hij zei dat we het absoluut niet moesten doen en dat we beter konden kijken naar een andere oplossing.
Nu zijn we weer aan het rijden met hoefschoenen..

Ik ben heel erg blij met het advies dat ik van hem heb gekregen, mijn paard is duidelijk minder kreupel.

ik kan niet zeggen dat het de beste manier is, maar ik heb bij mijn paard, en bij het paard van mn vriendin alleen een grote vooruitgang gezien.

Groetjes Marie-José

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:29

promptertje schreef:
Ik sluit me bij Henny aan. Door een hoef verkeerd te bekappen/beslaan kan de voetas volkomen gebroken raken, zonder dat het hoefbeen vooraf verkeerd zat.

natuurlijk kan dat, maar je moet dus wel eerst naar de witte lijn kijken.
je kan dus vanaf de buitenkant niet gelijk zeggen dat iets een gebroken voetas is. Kijk bijv naar het bekapvoorbeeld van baladeika op hoefnatuurlijk. Zo ziet het er bij mijn paard ook ongeveer uit.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:32

Voor kogel en kootbeen kun je dat volgens mij wel gelijk zeggen Sanne, als die niet op elkaar aansluiten, dan krijg je daar gewrichtsproblemen. Maar ik zal eens naar baladeika gaan kijken, want ik heb geen idee hoe dat er uit ziet Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:20

Ik heb de foto's van het betreffende paard inmiddels gezien, maar ik zie alleen maar foto's van de hoeven, zonder dat het hele been te zien is, dus ik heb nog geen idee hoe de hoef zich verhoudt tot de rest van de gewrichten Sanne. Ik kan er niet zo heel veel mee.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:33

Ik zal een poging doen om uit te leggen wat er met een inwendige voetas bedoeld wordt, uitleggen is niet mn sterkste kant...

Stel je heb een paard die hoefbevangen geweest is: erg slechte witte lijn, erg schuine hoefstand met lange ondergeschoven versenen waardoor de uitwendige voetas naar achteren gebroken is. Doordat de hoefwand los zit líjkt (uitwendig) het alsof dit paard enorme platvoeten heeft en een naar achter gebroken voetas maar dit is dus niet het geval. De losse hoefwand bepaald niet de juiste voetas maar het hoefbeen (inwendig). Als het hoefbeen parallel staat met de grond is de inwendige voetas recht.

Als je de uitwendige voetas weer recht wil hebben wordt er doorgaans meer van de toon afgehaald zodat ie steiler wordt en dus de uitwendige voetas recht. Maar daarmee komt het hoefbeen niet parallel aan de grond maar kanteld juist iets naar voren en is de inwendige voetas naar voren gebroken. En dan staan de botten niet meer goed op mekaar.

Snappen jullie het nog? Ben niet zo goed in uitleggen. Zal wel even plaatjes zoeken om het duidelijker te maken.

De hoef bepaald dus niet of de voetas recht is maar het hoefbeen.
NB- ers kijken en handelen naar de inwendige voetas.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:38

Schaapjuh, hoe bepaal je zonder röntgenfoto's te maken dat dat hoefbeen inderdaad gekanteld is? Zijn er vergelijkingen bekend van die witte lijn met foto's van het hoefbeen? Is geen kritiek hoor, pure interesse Lachen!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:42

Oh ja, vergat ik ook nog te vragen: wat bedoel je met "het hoefbeen moet parallel met de grond staan"? Want op alle foto's die ik van hoefbeenderen heb gezien, staat er nooit eentje parallel met de grond, maar dat bot rust altijd schuin op het kussen boven de straal.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:00

Sinds wanneer kunnen wij inwendig kijken, zonder röntgen-, scan-, echo-apparatuur of dergelijke te gebruiken. Normaal gesproken, ga je af op wat je ziet. Door het kunnen interpreteren van bepaalde uiterlijke verschijnselen kun je vermoeden dat er binnenin iets niet goed zit.