Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Klinkt allemaal heel interessant wat jullie schrijven maar laat de mensen die er echt verstand van hebben zich maar met de hoeven van het paard bezig houden.
Gertt schreef:
Ik weet niet hoe jij het in je hoofd haalt om een voetas te beoordelen bij een pony die in het zand staat. Boven staat ie op 3 benen.
Mocht je toch aan de hand van deze foto conclusies willen trekken dan is de voetas van de rechtervoet te steil tov de koot en kan je natuurlijk nooit door de verzenen in te korten een wekere stand creeren.
Klinkt allemaal heel interessant wat jullie schrijven maar laat de mensen die er echt verstand van hebben zich maar met de hoeven van het paard bezig houden.
henny_w schreef:Gertt schreef:
Ik weet niet hoe jij het in je hoofd haalt om een voetas te beoordelen bij een pony die in het zand staat. Boven staat ie op 3 benen.
Mocht je toch aan de hand van deze foto conclusies willen trekken dan is de voetas van de rechtervoet te steil tov de koot en kan je natuurlijk nooit door de verzenen in te korten een wekere stand creeren.
Klinkt allemaal heel interessant wat jullie schrijven maar laat de mensen die er echt verstand van hebben zich maar met de hoeven van het paard bezig houden.
Ik kan je wel even uitleggen hoe ik het in mijn hoofd haal om deze voetas te beoordelen.
Het lijkt me nou niet bepaald 'drijfzand' of modder waar deze pony opstaat. Dus die hoef zal echt niet dramatisch in de grond gezakt zijn.
Maar hoe haal jij het in je hoofd om te suggereren dat ik ergens benoemd heb dat de verzenen ingekort dienen te worden zodat er een wekere stand gecreerd wordt.
Ik heb juist het tegenovergestelde benoemd, ik zie bij deze pony achter liever wat meer verzenen.
Dus voor je hier nou met modder begint te gooien.
Lees eerst eens goed wat een ander schrijft.
Henny
Gertt schreef:
henny_w schreef:
Ik wil nog wel even uitleggen waarom ik zo'n voorstander van een correcte voetas ben. Aangezien er ook natuurlijke bekappers zijn die de voetas totaal niet belangrijk vinden.
Begrijpelijk, want met een dode paardenvoet is die moeilijk of niet te bepalen.
sanne83 schreef:[Het ligt er dus aan of je naar de "inwendige" voetas kijkt, of naar de uitwendige. Het is inderdaad bij natuurlijk bekappen niet het belangrijkst om de (uitwendige) voetas gelijk goed te krijgen, maar het uiteindelijke resultaat is altijd een goede voetas.
[/quote]
sanne83 schreef:
Het ligt er dus aan of je naar de "inwendige" voetas kijkt, of naar de uitwendige. Het is inderdaad bij natuurlijk bekappen niet het belangrijkst om de (uitwendige) voetas gelijk goed te krijgen, maar het uiteindelijke resultaat is altijd een goede voetas.
en ik moet het wel een klein beetje met gert eens zijn (ook al brengt hij het niet zo aardig), dat ik me afvraag hoe je de voetas bepaald van een foto uit een verkeerde hoek genomen, van een paard dat op drie benen staat.
callippo schreef:Pff, eindelijk weer bijgelezen
Wat Sanne83 denkik bedoeld met 'inwendige' of 'uitwendige' voetas, is dat je van buitenaf niet zomaar kan bepalen HOE het hoefbeen in de hoef zit.
Dan kun je wel de voetas gaan bepalen nav de hoek van die hoef, maar als je bijv een verbrede witte lijn hebt, zit het hoefbeen niet paralel aan de hoefwand.
promptertje schreef:Ik sluit me bij Henny aan. Door een hoef verkeerd te bekappen/beslaan kan de voetas volkomen gebroken raken, zonder dat het hoefbeen vooraf verkeerd zat.