Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:40

Die van mij, 19 jaar, staat sinds 12 september in het paardenrusthuis. Hij had nog wel onder zadel gekund, maar omstandigheden (wat niets met hem te maken had) maakte dat ik heb besloten hem op rust te zetten.
Hij moest erg wennen, en zijn plek vinden. Maar hij staat er goed en heeft ook al een vriendinnetje <3 .
Hele kundige mensen, fijne plek. Tot nu toe ben ik elke week nog even wezen kijken, maar het doet hem niet veel :D

Benfan

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:51

Afbeelding
Super fijn dat we er toch bij mogen. Chanel is nog erg jong in't hart! Altijd in voor een rit door de bossen, en dat het liefst met haar vriendin Noeki aan de hand mee

Afbeelding
Maar die hoort hier niet thuis, die is nog maar 3 jaar oud en NET onder het zadel.

Afbeelding
En we hebben inderdaad hele mooie paden! Kan niet wachten tot de volgende volledig bemiste dag. Dat is altijd zo gruwelijk mooi!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:26

Wow! Het ziet er prachtig uit bij jullie!

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:51

Vandaag even lekker rond gesjokt op Show met de barebackpad. 2 weken geleden en flink nare val gemaakt van mijn andere paard dus echt rijden zat er helaas nog niet in anders had ik wel even met hem naar het bos gegaan. Maar ook hier kan ik heel gelukkig van worden <3

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:52

Lekker rondje, was er goed weer voor. Hopelijk ben je snel weer toe aan het 'echte' werk :)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:58

Sorry dat ik hier binnen val, maar mag ik hier om advies vragen ivm mijn oudje?

Ik heb een 25jarige warmbloed ruin die nu 2 keer koliek heeft gehad op korte tijd. Telkens is het een milt-nierband koliek.
Volgens de DA ligt de oorzaak in zijn leeftijd, omdat suikers niet meer zo goed verteerd worden en er daardoor gassen ontstaan.

Zijn voer is allemaal "senior" voeding en laag in suiker. Korrels en slobber met een goeie scheut olie er bij, Verder krijgt hij hooi.
Tandarts is 2 weken geleden geweest en ik krijg steeds complimenten dat zijn gebit zo goed is voor zijn leeftijd.
Dit is zijn de korrels en slobber:
https://www.aveve.be/nl/p020052236-avev ... -mix-20-kg
https://www.aveve.be/nl/p020052258-avev ... -334-20-kg

Zijn er supplementen of andere dingen die ik nog kan geven of doen?
Hij staat verder de hele dag op de weide en s'avonds op stal. Momenteel hebben ze nog wat gras, in de winter zal het paddock met hooi worden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:20

Misschien phytonics glucobalance? Is voor paarden die last hebben v suikers in t gras bijv.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:18

Zit er deze tijd nog veel suiker in het gras?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:40

Zolang er fotosynthese kan plaatsvinden (dus zon is) zal er fructaan aanwezig zijn. De omstandigheden en dus hoeveelheid kan wel sterk verschillen.

In principe wordt een overgevoeligheid niet opgebouwd met de jaren, maar door verminderde weerstand (vaak gerelateerd aan leeftijd) kan het met leeftijd wel een probleem worden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:40

Weet ik niet maar omdat je aangaf dat t met suikers te maken heeft is dit wellicht een optie.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:57

Hij is voor de zomer wel hoefbevangen geweest inderdaad, dus dat zal wel een verband hebben met de kolieken ook :)* Dom dat ik daar nog niet eerder aan gedacht had.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:23

Nap van 30 durft de stal niet goed in om hooi te eten, de reden is een bitchy merrie die denkt dat alle 3 de ruifen van haar zijn. Vanmorgen was het weer mis en heb ik haar een mep gegeven en een brul. Hoopt dat dat helpt. Heeft iemand nog een tip? Bij de slobber en brok eten ze wel apart, maar het hooi kan alleen binnen in een grote inloopstal. Het 3de paard durft wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:27

@britta: heb je een globale tekening met de afmeting/openingen van de stal, want ik zou een simpele oplossing kunnen hebben :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:33

Ze kunnen niet apart, mijn ruin heeft verlatingsangst en als de andere 2 uit zicht zijn is het paniek. Ze staan 24/7 in de wei.
Afbeelding De stal word wel een meter groter omdat het geitenhokje erbij komt. Nu hebben ze de ruif en links en rechts aan de voorkant een ruif. Het oude hooi wat je links en rechtsachter ziet is al weg.
Afbeelding
De ingang.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:40

Ik heb een tekeningetje erbij gedaan omdat het wel belangrijk is dat de ingang geschikt moet zijn.
De schuilstal is als het ware doormidden gedeeld door een hooinet wat in het midden staat. Ze kunnen er dus aan 2 kanten van eten en ook altijd 'weg' als het nodig is.
Het hooinet moet wel 'hoog' zitten zodat het boze paard er niet overheen het andere paard kan weg jagen.

Afbeelding

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:47

Ze staat altijd als eerste in de stal en houd de ruinen dan uit de stal, alleen dreigen.Als het hooi in de ruifen gaat duft de andere ruin wel naar binnen , maar mijn ruin niet goed.Hij is altijd onderdanig geweest. Ze gaat ook van ruif tot ruif, net een stoelendans. Nu lang twijfen gaat hij wel naar binnen, maar kan niet rustig eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:51

Met mijn tekening zal het wel een stoelendans blijven :) , maar kan de ruin wel altijd eten omdat hij altijd weg kan én er een plekje is (aan de andere kant van het net) waar hij 'vrij' van de merrie staat.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:06

Hij staat altijd voor de ingang al te twijfelen, misschien haar toch op het moment dat ik het zie, haar op haar donder geven of een paar nieuwe ballen voor mijn ruin kopen :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:19

Farjen schreef:
Zit er deze tijd nog veel suiker in het gras?

Naar mijn persoonlijke mening ja

Layka is 5 jaar terug extreem hoefbevangen geweest.
Nu mag ze met graasmasker wel weer het land op. Vorige jaar september hebben we “paardengras” ingezaaid.
Sindsdien kan ze langer op het land dan ze kon.
Het andere gras was te rijk/gefrustreerd.
Nu liep ze de afgelopen tijd behoorlijk langzaam van het land af…. En toen besloten dat ze niet meer het land opgaan.
Sindsdien loopt ze weer vlotter.

Oftewel toch weer teveel suikers in het gras

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:21

Afgelopen tijd zijn er natuurlijk ook al behoorlijk koude nachten geweest, hier zelfs met vorst aan de grond!
Dus hier komen ze ook niet meer op het gras tot volgens jaar maart/april als de nachten en de regen het toelaten.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:04

Of hier echt vorst aan de grond is geweest weet ik niet. Wel is de temperatuur nachts rond de 5 graden.
En dan gaan de suikers omhoog.
Hier waren ze gister middag wel even 2 uurtjes op het land.

Maar ze kwamen dus toen Layka moeilijker van het land kwam van ca 3 tot 21/22 uur op het gras.
Waarschijnlijk met even 2 uurtjes af en toe zal er niks gebeuren en kunnen ze hun benen wel strekken(hun paddock is ook zooooooo klein _O- bot _O- )

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:13

Britta, met maar een in/uitgang en een stal van dit formaat zal het moeilijk worden hem zich veilig te laten voelen. Op de donder geven helpt alleen als je er zelf 24 uur bij blijft en het is gewoon belangrijk dat een paard ook ontspannen kan eten.
Naar mijn mening moet je echt gaan kijken naar andere opties, of toch ook buiten een hooibak op het verharde gedeelte (zo ver mogelijk van de ingang) of een ruif in het midden zoals dubbelfun beschrijft, maar dan wel met aan beide kanten een in/uitgang, zodat hij de veiligheid voelt altijd weg te kunnen zonder de merrie te moeten passeren.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:32

Er is nog een andere ingang, maar ik wil die 2 weilanden apart houden.Wel zou ik een draad kunnen spannen naast deur 2 en het hek naar de andere wei open zetten.Dat zou nu kunnen omdat het geitje er niet meer is.Even kijken hoe dat gaat met zijn verlatingsangst. Binnenkort word de indeling van de stal toch veranderd omdat het geitenhok erbij komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 55 min geleden

Kan je niet gewoon buiten voeren en de stal echt voor het schuilen laten?
Je hebt bestrating zie ik,dus dat zou kunnen toch?
Was op de vorige plek bij mij ook, er was een schuilstal,stond altijd maar één of twee baasjes in en de rest had pech.
Of je doet er nog een stal bij?
Bij schuilstal.com kun je ze vrij goedkoop huren :j

Farjen wat balen, ik zou zeker kijken dat je paard ook voldoende beweegt op een dag.
Als ik ga googlen op milt-nier koliek kom ik ook tegen dat ze voldoende moeten bewegen?
Lastig,sneu ook, is ook altijd zo eng om mee te maken.
Hopelijk blijft het nu goed gaan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 45 min geleden

De merrie is het pensionpaard en ik kan mijn ruin niet buiten laten eten en haar binnen.Dat zou een beetje krom zijn. Ik wil niet gelijk haar eigenaar er mee lastig vallen. Ik zal het nog even aanzien tot de stal nieuw ingedeeld gaat worden en eens flink op haar mopperen als ik het zie.