Ongewenste DA rekening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:44

Tiggs schreef:
Sizzle schreef:
Hoe is de rekening dan opgebouwd?
Ik kan me namelijk amper voorstellen dat het prikje de grootste kostenpost is.
Het zullen veel meet het voorrijden, onderzoek en tijd zijn wat de rekening zo hoog maakt?

Dit dus. Die penicilline zal misschien een tientje gekost hebben? Als het al gegeven is, dat schrijft ts nl (bewust?) niet, maar wordt door sommigen wel aangenomen.

Ts heeft naar mijn idee de DA het volgende voorstel gedaan.
Kosten penicilline zijn onterecht wordt niet betaald is geen opdracht voor gegeven.
Kosten voorrijden zijn niet door TS in opdracht gegeven, kosten voor beller.

bigone schreef:
Zolang ts niet uit de doeken doet wat de rekening precies is maar alleen zegt dat ze A niet deze da wilde B geen antibiotica en C waarom ze niet gebeld is maar wel even later de da aan de lijn had D nergens uitleg geeft over de stalhouder en waarom de beller nu ex stalgenoot is, of al was dus wat doet die op stal, tja , dan kunnen we veel vinden maar de info is te summier . Ik zou ook gewoon betalen maar ergens vermoed ik dat hier veel meer speelt .

Het gaat hier naar ik vermoed om een (ex)stalgenoot iets in te peperen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:50

Er speelt ook veel meer vermoed ik anders doet de ts niet zo veel moeite om er onder uit te komen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:12

Een paard dat vast zit met een been had kunnen eindigen in een tot het bot afgestroopt of gebroken been. Er kon van te voren niet voorzien worden dat het in een schaafwond zou eindigen. Ik neem aan dat als het verkeerd was gelopen, de eigenaar de stalgenood eeuwig dankbaar was geweest dat die een DA gebeld had...

Nu is het met een sisser afgeloopt en is men zuur over een rekening waar ze anders niet eens bij stilgestaan had.
Dit heeft veel meer te maken met een gevoel van dat het ´t allemaal niet waard was en teleurstelling over de hoogte van de rekening, maar dat zijn emoties waar een DA niets mee te maken heeft.
Echter had ze de DA gewoon voorgelegd, dan was er best iets te regelen. Als je meteen de kont tegen de krib gooit, is dat veel lastiger. Uiteindelijk zal het wel tot een overeenkomst komen, maar de waarschijnlijk verminderde rekening is wel voor de eigenaar, lijkt mij, die is eindverantwoordelijk voor het paard.

Als je paard betrokken is bij een verkeersongeval of gewond in een wei ligt of vast in een put, en een omstander belt om hulp, gaat de rekening ook gewoon naar de eigenaar. Ook als het dier geen schrammetje blijkt te hebben.
Een van de redenen waarom dieren gechipped moeten worden is juist omdat de eigenaren aansprakelijk zijn.

Overigens is in verhaal van TS nog een optie : De staleigenaar aansprakelijk stellen voor de ondeugdelijke stal waarin het kon gebeuren, en die presenteren met de DA rekening.
Het heeft dan denk ik meer te maken met een morele dan wettelijke verplichting, maar het was het proberen waard geweest.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:38

Tiggs schreef:
Sizzle schreef:
Hoe is de rekening dan opgebouwd?
Ik kan me namelijk amper voorstellen dat het prikje de grootste kostenpost is.
Het zullen veel meet het voorrijden, onderzoek en tijd zijn wat de rekening zo hoog maakt?

Dit dus. Die penicilline zal misschien een tientje gekost hebben? Als het al gegeven is, dat schrijft ts nl (bewust?) niet, maar wordt door sommigen wel aangenomen.

Ga daar niet te makkelijk van uit. Wij hebben een super da die wat verder zit, voor spoed een kliniek dichtbij. Ik was 50 euro kwijt voor spoedbezoek voor injectie zetten waarbij ze alleen een schone naald gebruikt heeft want de spuit en medicijnen had ik zelf. Stalgenoot was 100 euro kwijt voor spoedbezoek en een injectie buscopan en even luisteren naar de buik. Dezelfde da dus.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:28

Lusitana schreef:
Een van de redenen waarom dieren gechipped moeten worden is juist omdat de eigenaren aansprakelijk zijn.

Maar de chip leidt niet naar de eigenaar, aangezien er geen verplichte eigenaarsregistratie is. Een chip is in eerste instantie om een dier te kunnen identificeren en koppelen aan het bijbehorende paspoort met medicijn gegevens, ivm mogelijke risico's voor humane consumptie.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:02

Lusitana schreef:
Een paard dat vast zit met een been had kunnen eindigen in een tot het bot afgestroopt of gebroken been. Er kon van te voren niet voorzien worden dat het in een schaafwond zou eindigen. Ik neem aan dat als het verkeerd was gelopen, de eigenaar de stalgenood eeuwig dankbaar was geweest dat die een DA gebeld had...

Nu is het met een sisser afgeloopt en is men zuur over een rekening waar ze anders niet eens bij stilgestaan had.
Dit heeft veel meer te maken met een gevoel van dat het ´t allemaal niet waard was en teleurstelling over de hoogte van de rekening, maar dat zijn emoties waar een DA niets mee te maken heeft.
Echter had ze de DA gewoon voorgelegd, dan was er best iets te regelen. Als je meteen de kont tegen de krib gooit, is dat veel lastiger. Uiteindelijk zal het wel tot een overeenkomst komen, maar de waarschijnlijk verminderde rekening is wel voor de eigenaar, lijkt mij, die is eindverantwoordelijk voor het paard.

Als je paard betrokken is bij een verkeersongeval of gewond in een wei ligt of vast in een put, en een omstander belt om hulp, gaat de rekening ook gewoon naar de eigenaar. Ook als het dier geen schrammetje blijkt te hebben.

Overigens is in verhaal van TS nog een optie : De staleigenaar aansprakelijk stellen voor de ondeugdelijke stal waarin het kon gebeuren, en die presenteren met de DA rekening.
Het heeft dan denk ik meer te maken met een morele dan wettelijke verplichting, maar het was het proberen waard geweest.

maar stel je hebt een wei aan een doorgaande weg, en je hebt bijv. een kreupel paard in de wei lopen of een paard dat veel slaapt waardoor mensen denken dat hij dood is, en iedere voorbijganger belt een dierenarts, dan kan je van de eigenaar toch niet verwachten dat ie elke keer voor de onzin betaald als er weer iemand heeft gebeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:04

okdoei schreef:
Lusitana schreef:

maar stel je hebt een wei aan een doorgaande weg, en je hebt bijv. een kreupel paard in de wei lopen of een paard dat veel slaapt waardoor mensen denken dat hij dood is, en iedere voorbijganger belt een dierenarts, dan kan je van de eigenaar toch niet verwachten dat ie elke keer voor de onzin betaald als er weer iemand heeft gebeld?

Daarom ook een briefje bij de wei hangen met; is er iets met de dieren, bel 06... :j

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:13

Citaat:
Daarom ook een briefje bij de wei hangen met; is er iets met de dieren, bel 06... :j

dat zeg je wel, maar ik ken een wat oudere man, die zijn paarden dus in een wei in een dorp had staan, ook met zijn (huis)telefoonnummer erbij, de beste man werd platgebeld, zowel overdag als snachts met grap telefoontjes door de plaatselijke jeugd. dus dat lijkt me ook niet echt heel prettig.

Anoniem

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:16

Ikzelf zou dat probleem oplossen door misschien een prepaidkaartje in een wegwerptelefoon te doen en deze altijd mee te nemen, maar ik snap dat je dan wel een probleempje heb :=
Was er iets mis met de paarden of belden ze gewoon voor de leuk? Anders kan je misschien nog een bericht achter laten dat je weet dat een paard bijvoorbeeld kreupel loopt

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:21

emptyy schreef:
Ikzelf zou dat probleem oplossen door misschien een prepaidkaartje in een wegwerptelefoon te doen en deze altijd mee te nemen, maar ik snap dat je dan wel een probleempje heb :=
Was er iets mis met de paarden of belden ze gewoon voor de leuk? Anders kan je misschien nog een bericht achter laten dat je weet dat een paard bijvoorbeeld kreupel loopt

nee was niks aan de hand, maar wat is er nou leuker dan telefonisch belletje lellen.
Meneer was erg gek met zijn beesten, maar de situatie was voor hem niet meer te doen, werd snachts continu wakkergebeld en wilde altijd opnemen want straks was er wel echt wat met de paarden, soms ging hij er snachts nog heen om met een zaklamp te kijken of alles wel goed was.

uiteindelijk heeft meneer zijn paarden in pension moeten zetten omdat hij het niet meer aan kon. en zijn huistelefoonnummer opgezegd, omdat de jeugd bleef bellen snachts, ook toen de paarden weg waren _-:(

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:44

Beetje onzinnige vergelijkingen. Het gaat hier om een stalgenoot die een paard vindt wat vast zit met z'n been. Niet om een volstrekt onbekende die nog nooit een paard van dichtbij heeft gezien.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:55

Punt in de vergelijking is; Wat is de grens? Een bekende of onbekende? Een stalgenoot of een voorbijganger?
Laat dit geval nu even los (toch te weinig inhoudelijke info) en bepaal dan waar de grens ligt voor wie mag bellen naar een DA voor jouw paard...
Voor mij ligt die grens bij de stalhouder, ik kan niet verantwoordelijk zijn voor elke “idioot” die vind dat er een DA bij mijn paard moet komen. Of het nou gaat om een bekende, stalgenoot, of niet. Er moet ergens een grens zijn tot hoever je verantwoordelijk bent voor de gemaakte kosten voor een (onnodig) DA bezoek.

Het kan best zijn dat anderen vinden dat iedereen een DA voor hun paard mag bellen bij twijfel en ze zonder probleem elke keer de DA rekening zullen betalen, of het nou nodig is of niet, maar ik hoor daar iig niet bij!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:03

Daphara schreef:
Het kan best zijn dat anderen vinden dat iedereen een DA voor hun paard mag bellen bij twijfel en ze zonder probleem elke keer de DA rekening zullen betalen, of het nou nodig is of niet, maar ik hoor daar iig niet bij!

Je doet nu net of stalgenoten 3x in de week de dierenarts zouden laten komen voor jouw paard. Het gaat om een urgente situatie, jij bent niet bereikbaar en de stalhouder ook niet. Dat het achteraf mee blijkt te vallen, is geluk toch?!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:05

Daphara schreef:

Want dit is overduidelijk een situatie die iedere paardeneigenaar wekelijks wel meemaakt? :\
Ik snap vergelijkingen, maar ze moeten wel een beetje realistisch blijven.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:15

Denk dat ik er niet meer woorden aan vuil zou maken, dan even bij de veearts informeren of het niet heel erg veel geld is voor de behandeling van een schaafwondje. Maar ik schrik niet (meer) van het bedrag, laatst voor een hechting op de schouder na een klap op de wei 250 euro betaald. Was op zaterdag, maar vond het een hele smak geld. Maar paard netjes geholpen en er niets aan over gehouden, dus toch tevreden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:26

Tessebes schreef:
Daphara schreef:

Je doet nu net of stalgenoten 3x in de week de dierenarts zouden laten komen voor jouw paard. Het gaat om een urgente situatie, jij bent niet bereikbaar en de stalhouder ook niet. Dat het achteraf mee blijkt te vallen, is geluk toch?!

Mijn stalgenoten niet, wij hebben duidelijke afspraken gemaakt op stal, een soort van hirachische lijn naar wie je escaleert als er iets is. Daarnaast is er altijd iemand aanwezig op de stalling en in het uitzonderlijke geval dat er niemand is, is er een aangewezen verantwoordelijke (vaak de andere pensionklant/instructeur of anders ik) en wordt dat gedeeeld in de groepsapp, zodat iedereen op de hoogte is.
Het is nog nooit voorgekomen dat er niemand is om naar te escaleren.

Overigens is het nergens in dit topic bevestigd of ontkend dat stalgenoot heeft geprobeerd te escaleren naar stalhoudster en/of TS, voordat hij een DA belde, dat is een aanname van velen, maar nergens bevestigd door TS.

Gini schreef:
Daphara schreef:

Want dit is overduidelijk een situatie die iedere paardeneigenaar wekelijks wel meemaakt? :
Ik snap vergelijkingen, maar ze moeten wel een beetje realistisch blijven.

Realistisch is dat ik dit al meegemaakt heb met de buurvrouw van een vorige stalhoudster. Mijn jaarling lag met het warme weer graag languit in de wei te snurken, de buurvrouw belde om de haverklap naar de stalhoudster dat “het veulen” wat mankeerde en heeft zelfs de DA gebeld (waarschijnlijk) toen de stalhoudster niet bereikbaar was. DA is niet gekomen, omdat buurvrouw niet de eigenaar was of gevolmacht was om hem in te schakelen en zelf niet was wezen kijken bij/in de wei.
Die buurvrouw had overigens een visitekaartje van mij en was al meerdere keren verteld dat ze mij mocht bellen als de stalhoudster onbereikbaar was, heeft ze nooit gedaan.

Er was nooit wat aan de hand en mijn jaarling stond ook gewoon op als er iemand aan kwam, het was gewoon een beetje aandacht trekken van de buurvrouw. Ik ben de DA nog steeds dankbaar dat die niet op is komen dagen, want dan was het hek van de dam geweest en ik durf te wedden dat buurvrouw dan bijna dagelijks de DA gebeld zou hebben.

Dus nee, ik kan niet waarderen als er onnodig een DA wordt gebeld. Ik ben blij dat er nog DA’s zijn die doorvragen en niet “zomaar” op komen dagen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:30

Daphara schreef:
Overigens is het nergens in dit topic bevestigd of ontkend dat stalgenoot heeft geprobeerd te escaleren naar stalhoudster en/of TS, voordat hij een DA belde, dat is een aanname van velen, maar nergens bevestigd door TS.

TS is alleen geintreseerd in haar recht,
In de tijd dat de (ex)stalgenoot op stal is geweest tgv een vast liggend paard, heeft het alle tijd gehad om te bellen. Ik schat dat deze behulpzame man/vrouw toch gauw een uur kwijt is geweest aan achteraf een schaafwondje. het is een groot wonder dat TS haar telefoon 5 seconden voor de prik opneemt en geen enkele oproep heeft gemist.

Ja die 5 seconden is een aanname, maar TS heeft bewust info achter gehouden/
delen weggelaten en de DA en haar (ex)stalgenoot belachelijk gemaakt.
TS heeft heeft haar spullen gepakt en is weggegaan, niet de stalgenoot.

Het enige betrouwbare wat TS meld is dat de rekening ongewenst is.
Een brief met een klacht over de DA behandeling is niet gelijk aan het nemen van juridische stappen.

De kans is groot dat de DA de peniciline/AB van de rekening schrapt en een nieuwe factuur als antwoord op de brief indient. TS is eigenaar van het paard, hij heeft het paard voor spoed behandeld. Als TS het niet eens is kan zij haar ex stalgenoot aansprakelijk stellen. Dat zal de DA niet zelf doen.

overigens zou TS mogelijkerwijze zelfs haar paard verzekerd hebben voor DA kosten.

De les uit dit hele verhaal is dat niet iedereen zomaar een DA voor iemand anders mag bellen, maar nood breekt wet.

Ik las ook dit verhaal [VN] Manegehouder redt paarden uit brandende stal
Citaat:
De geredde dieren - allemaal pensionpaarden - worden overgebracht naar een paardenkliniek in Bodegraven. Uit voorzorg, zegt Van der Post. ,,Ze hebben rook ingeademd en paardenlongen zijn heel gevoelig. De dieren worden 24 uur geobserveerd. Indien nodig kan een veearts meteen ingrijpen.’’
Ik hoop niet dat er nog meer van dit soort topics gestart worden, en verwacht ook niet dat deze stalhouder de rekeningen gaat betalen.
Wens deze man wel het allerbeste toe, toffe peer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:29

De ene persoon is nuchterder dan de andere, dat is wel heel duidelijk. De een denkt bij een paard wat vast ligt eerst maar eens kijken of hij zelfstandig los kan komen en daarna overeind, zo nee dan moeten we mee helpen en kijken of deze dan zelfstandig kan staan voordat er direct naar een telefoon wordt gegrepen. De ander raakt in paniek en begint direct te bellen naar een dierenarts.
Ik denk toch in welk geval ook dat eerst geprobeerd moet worden om een eigenaar te pakken te krijgen om daar mee te overleggen, is deze niet te pakken te krijgen dan inderdaad een staleigenaar. Maar niet eerst een dierenarts en pas de eigenaar bellen als de dierenarts ter plekke is.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:30

Ts had ook even naar de stal kunnen lopen, las ergens dat ze uitkijkt op de stal van haar huis.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:33

Birdie60 schreef:
Ts had ook even naar de stal kunnen lopen, las ergens dat ze uitkijkt op de stal van haar huis.

Andersom had de stalgenoot dus ook naar TS kunnen lopen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:56

Onali schreef:
Birdie60 schreef:

Andersom had de stalgenoot dus ook naar TS kunnen lopen.

Precies!

***Sarcasme modus aan***

Ervanuitgaande dat TS op vrijdagavond gewoon thuis is, want als je een paard hebt, kun je het niet maken om verder dan 5 minuten reistijd er vandaan te zijn. Je MOET wel meteen alla de minuut op kunnen komen dagen als je ontdekt dat er een DA bij je paard aanwezig is.

***sarcasme modus uit***

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:26

Misschien moeten we vooral eens afwachten of de ts ons nog op de hoogte wil houden.

Wildste speculaties komen hier voorbij.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:37

BMHP waar lees jij dat ts haar spullen heeft gepakt en is vertrokken en niet de ex stalgenoot?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:38

BHMP ben jij de stalgenoot? Je bent zo vijandig naar ts en blijkbaar weet je meer dan wij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 05:06

Thioro schreef:
Misschien moeten we vooral eens afwachten of de ts ons nog op de hoogte wil houden.

Wildste speculaties komen hier voorbij.

Nee joh! Is heerlijk (mee)lezen! Ik heb de popcorn bijna op! :+