Röntgen van rug laten maken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 16:59

Arts heeft genoteerd 2-3x per dag 10-15min aan de hand stappen.

Door de harde wind was hij erg gespannen, wou zelf meteen gaan draven naast me en van een windstoot kreeg hij een schrikreactie waarbij hij zich bijna losgetrokken had van mij. Maar al bij al toch 10 min rondgestapt.
Moest normaal gisteren al beginnen maar door fulltime job is dat erg lastig. En hij bleek gisteren nog mentaal moeilijk te hebben gehad, hele dag veel liggen (wat die anders amper doet) en schrikachtig als iemand voorbij de stal kwam.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 18:46

oji schreef:
BigBen schreef:
Ik begrijp dat het voor jou moeilijk is, maar voor je reageert moet je eerst eens proberen na te denken.

Pardon??? Het moge duidelijk zijn, jij begrijpt en weet helemaal niets van mij, ja hoor ik denk na voor ik reageer.

Ik vind het idd heel raar om de uitslag en de adviezen van een gerenomeerde kliniek maar te bagatelliseren op basis waarvan??? Jouw interpretatie van wat TS hier neerschrijft wat de kliniek tegen haar gezegd heeft. TS zit met een paard dat iets mankeert, gaat daarmee naar een goed bekend staande kliniek en jij vind datgene wat ze vinden en adviseren kennelijk maar onzin. Mag jij vinden maar wat wil je ermee bereiken? Dat TS maar doormoddert met een paard dat overduidelijk niet lekker in zijn vel zit, overduidelijk niet lekker kan bewegen. Een jong paard hoort een losse bal elastiek te zijn en niet een stramme strakke als een bejaarde bewegende ponie. Alleen maar verstandig dat een onervaren iemand als TS hiermee hulp zoekt en naar een kliniek gaat. Laat TS nou gewoon naar haar DA luisteren en die adviezen opvolgen. Misschien/hopelijk komt het dan nog goed. Met jouw opmerking dat het allemaal niets voorstelt komt TS zeker niet vooruit. Voegt niets toe!

Ach man, doe toch niet zo kinderachtig.
Ik mijn mening, jij de jouwe.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:02

BigBen schreef:
Mijn insteek is precies wat ik zeg, namelijk dat een zeer lichte bemerking voor de volledigheid werd opgenomen in het verslag. Met andere woorden, de kans is groot dat de klinische betekenis minimaal of nul is. Onder voorbehoud dat inderdaad die termen gebruikt zijn, 'een zeer lichte beginnende artrose'.

Misschien moet je er dan de volgende keer bij zeggen dat het om jouw persoonlijke ervaring gaat en voor de duidelijkheid zeker niet in het geval van TS hoeft op te gaan.

Je poneert je mening nogal stellig terwijl je hebt kunnen lezen dat het klinisch onderzoek uberhaupt bij het paard al niet uit te voeren was. Dus kun je helemaal niet zeggen dat de klinische betekenis minimaal of nul is.

Mogelijk heb je ook de moeite niet genomen om het beeldmateriaal of de filmpjes te zien. Had je kunnen zien dat het paard niet rad is en behoorlijke spieratrofie op de rug heeft. Dat zou ik dan nog maar eens doen (en je excuses maken voor je grote mond)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 20:29

Morgen ga ik eens naar de kliniek bellen.
Heb eigenlijk nog zoveel vragen die onbeantwoord blijven want google levert niks op.

Zoals oa hoelang kan de demodelage/remodelage(?) Er al zitten, kan ik dan spreken over maanden of jaren? Of is dat over weken? (Denk aan de keren dat hij gevallen is na de castratie) maar zolang ik hem al heb loopt hij al met strakke bovenlijn. Dus ga ik eerder uit van maanden/jaren maar zou het dan niet al verder gevorderd moeten zijn tot écht duidelijk artrose?

Pff lastig. Ook omdat mijn vriend de vraag gesteld heeft vanmorgen wat ik nog met Limo kan doen. Heb eerlijk gezegd dat ik moet afwachten hoe Limo op de ontstekingsremmers reageert. Want zelf weet ik het verder ook niet.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:55

Heel goed dat je nog even navraag gaat doen TS. Hou eventueel een lijstje bij met vragen die je hebt.

Vragen die ik zou hebben zijn bijvoorbeeld:
Zal hij geschikt zijn voor werk onder het zadel.
- zo ja: is alles nog mogelijk (hoog niveau dressuur, springen etc) of moet je heel gericht en enigzins beperkt aan het werk gaan.
- zo nee: zouden overige activiteiten zoals mennen nog kunnen (al zou ik dat met het huidige gedrag niet aandurven, maar met blik op de toekomst)

Is de verwachting dat wat er nu gezien is erger wordt of is dit iets wat stabiel kan blijven? Is de verwachting dat hij sneller 'op' zal zijn?

Zijn er dingen in het management waar je rekening mee kan houden?

Waarschijnlijk willen/kunnen ze niet super concreet zijn over de toekomst, maar dan kan je een beetje peilen wat je kan verwachten.
Je kan gewoon vragen bedenken die jij belangrijk vindt, die hierboven zouden bij mij opkomen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 21:01

Zijn wel zo een beetje vragen die ik zelf ook in mijn hoofd had zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:51

Zouden deze problemen zijn reacties kunnen veroorzaken, misschien ook een goede?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:54

Schrijf echt je vragen op en neem het mee, anders vergeet je er geheid een of 2 te stellen als je de kans krijgt eindelijk antwoorden te krijgen ;)
Desnoods een notitieblokje mee om ook de antwoorden meteen neer te pennen, je hebt veel aan je hoofd :(:)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 22:08

bobje26 schreef:
Zouden deze problemen zijn reacties kunnen veroorzaken, misschien ook een goede?

Dat is wat we nu momenteel aan het onderzoeken zijn dmv de ontstekingsremmers (werken pijnstillend).
Ik kon ook voor scintigrafie liezen. Maar deze methode toont alleen zones met verhoogde botactiviteit en/of botontsteking. En brengt ons geen duidelijk antwoord of het gedrag te wijten is aan pijn of puur het jong zijn/karakter van het paard.

Azmay ja idd ga ik zeker doen :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 23:48

*\o/*
Heb de foto's ontvangen
Ik zal ze morgen posten voor de geïnteresseerden. Zelf zie Ik namelijk niks vreemds :')

De betreffende mail:
In bijlage vindt u de radiografieën terug die genomen zijn van Limoncello van rug en voorbenen. Zoals telefonisch besproken is er remodellage zichtbaar ter hoogte van de facetgewrichten tussen de 16e en 17e en thoracaalwervel en tussen de 17e en 18e thoracaalwervel.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 00:21

Enkele van de foto's
Zien jullie de aangetaste facetgewrichten?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:50

Dat zit veel dieper dan bij die van ons ( die foto's geplaatst hebben). Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar weinig zinnigs over kan zeggen, want ik weet niet hoe facetgewrichten er normaal uitzien op röntgen. Ik kan jouw osteo wel volgen in wat die zegt, ik zou daar voor nu niet de hoofdoorzaak van het felle gedrag van Limo aan kunnen koppelen.

Ik zie in elk geval totaal geen tekenen van KS, dat lijkt me al positief.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 07:36

Had de reactie van de Osteopaat even verwijderd.

Heb zelf even grondig gekeken.

En ik dénk dat het misschien dit is? Je ziet dat het daar ietsje anders gevormd is dan de voorliggende wervels.
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 07:48

Als iemand een specifieke plaats van de voorbenen wil zien wil ik dat gerust ook plaatsen. Zijn heldere foto's :)

Er zijn in totaal 42 foto's gemaakt. 8 ervan zijn van de rug.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 08:36

42 foto's, oké dan is de prijs echt heel netjes geweest! Zoveel foto's maken ze niet eens voor uitgebreide keuring naar de usa. :+

Je zit inderdaad goed, maar zit op telefoon, dus niet heel goed en betrouwbaar te zien. In ieder geval geen KS en verder (naast die facet gewrichten) eigenlijk heel nette foto's van de rug!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 08:39

Benen echt van alle kanten :') vandaar dat het er zoveel zijn.

Is gemiddeld 17€/foto :)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 19-01-18 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 08:40

Vragen:
1. in hoeverre denken zij dat wat ze op de foto's zien werkelijk de oorzaak is van de problemen die jij met je paard merkt.
2. zouden ze, indien dit foto's voor een aankoopkering zouden zijn en het paard op zicht correct loopt, op basis van deze foto's afraden om het paard te kopen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 08:50

Ja inderdaad, valt dan best mee! Heb je foto's van kogel lateraal/mediaal en oblique?

Veranderingen of afwijkingen in de facet gewrichten geeft bij mensen vaak veel pijn en ook vaak zenuwpijn, vlak daarbij komen ook de zenuwen uit het wervel kanaal. Of dat bij paarden ook zo is, durf ik zo niet te zeggen. Kan de dierenarts waarschijnlijk wel zeggen. Al weten ze echt nog heel weinig van de rug, helaas.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 08:54

Kogel is forefetlock vermoed ik?
Die heb ik zeker. Ben op het werk nu, zal ze vanmiddag om 13u uploaden dan heb ik gedaan met werken.

Heb de foto's ook naar mijn eigen dierenarts gestuurd ook die waar ik zelf pijlen op gezet heb.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 08:56

Ja inderdaad!

Alleen maar goed dat je dat doet!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 08:59

Linksvoor al even
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:36

Kvind het wel moeilijk. Vriendin van me heeft beginnende artrose gekregen als diagnose in haar pols. Die ziet er ook met af. En mensen met rugpijn is ook geen fijntje. Ik zie ook wel dat die wervels idd niet zo netjes zijn, maar ik kan je niks nuttig vertellen erover. Maar ik vraag me wel af, wat moet er gebeuren na de ontstekingsremmers? Ik dacht dat zoiets altijd maar tijdelijk werkte voor artrose?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:52

Quir schreef:
Ja inderdaad, valt dan best mee! Heb je foto's van kogel lateraal/mediaal en oblique?

Veranderingen of afwijkingen in de facet gewrichten geeft bij mensen vaak veel pijn en ook vaak zenuwpijn, vlak daarbij komen ook de zenuwen uit het wervel kanaal. Of dat bij paarden ook zo is, durf ik zo niet te zeggen. Kan de dierenarts waarschijnlijk wel zeggen. Al weten ze echt nog heel weinig van de rug, helaas.

Ik weet van mijn hond dat dit wel het geval is. Na haar ongeluk heeft zij nu ook een afwijking aan de wervels (zowel afwijking in facet als ontbreken tussenwervelschijf) en zij is nu erg gevoelig op de rug. Arts vertelde dat er dunne kanaaltjes door de wervels lopen voor de zenuwen die naar de rug spieren gaan. Hond is nu ook mager op de rug door verminderde spieren. Ik neem aan dat een paardenrug niet veel anders is dan een honden rug.
Laatst bijgewerkt door aikon op 19-01-18 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:54

Art_Ificious schreef:
Heb zelf even grondig gekeken.

En ik dénk dat het misschien dit is? Je ziet dat het daar ietsje anders gevormd is dan de voorliggende wervels.
[ [url=m/QkY30m.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3vc923.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is het inderdaad. Het facetgewricht is het onderste deel van de wervel. Het spinaaluitsteeksel het bovenste deel. Dit is dus inderdaad geen KS want daar raken de spinaaluitsteeksels door botvervorming elkaar.
Je ziet inderdaad dat de afronding van het gewricht anders is (remodellage). Er zit een "puistje" op om het zo maar even te zeggen. Ook is het onderste deel wat vertroebeld wat kan duiden op reactie.

Als je het over gunstig of ongustig moet hebben lijkt mij (maar ik ben geen DA hoor) dit een minder gunstige artrose dan bijvoorbeeld beginnend KS. Je kunt je voorstellen dat facetgewrichten elkaar (bij het over de rug trainen) elkaar juist gaan raken) itt tot de spinaaluitsteeksels die op die manier een beetje van elkaar af gaan.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:10

Ik had nog even niet opgeslagen dat het om de facetten ging en niet de doornuitsteeksels. Bij een afwijking in de facetten gaat mijn hoofd gelijk naar een mogelijkheid tot zenuwpijn, misschien even navragen want dat is niet prettig.
Mensen met pijnproblemen door afwijkingen in het facetgewricht trekken hun (onder)rug trouwens vaak strak en hebben vaak uitstraling van pijn naar hun benen. Als dat bij paarden ook zo is dan zou dit dus wel kunnen verklaren waarom Limo beweegt zoals hij doet.