prut uit 1 neusgat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: prut uit 1 neusgat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:11

Super dat de kies er eindelijk uit is! zal een hele opluchting zijn voor jou en de artsen daar.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:49

Fijn dat het dan vanochtend toch gelukt is met die kies. Blijft hij nu nog daar of kon hij vandaag weer naar huis? Duim dat hij nu snel en goed herstelt en dat hij zich beter voelt dan voor het trekken van de kies.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:54

Hij blijft in ieder geval nog een paar dagen. Ook voor de benen. Hij krijgt ook nog heel wat medicatie. Hopelijk snel weer lekker naar huis!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 22:07

Niet leuk, maar op zich wel fijn dat hij daar nog een tijdje blijft, daar kunnen ze hem gelijk helpen als er iets mis is. Thuis ga je je dan toch afvragen of het echt wel goed gaat of dat iets abnormaal is als iets nu anders is dan anders bij je paard. Hij heeft toch een behoorlijke ingreep gehad, dus hij zal er ook heus wel even last van hebben. Ook met betrekking tot zijn benen, daar kunnen ze er de hele dag af en aan naar kijken, thuis is dat ( als je bijvoorbeeld werkt) toch wat lastiger. Je kan straks thuis nog weer lang genoeg van hem genieten hoor, even doorbijten nu :(:) !

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 00:56

Ja dat is zo... Heel raar maar ik ga nu ineens twijfelen of ik er goed aan gedaan heb. De kies was niet super verrot ofzo en als je dan ziet hoe groot de kies is en wat voor gat hij dus nu in zijn kaak heeft.. wat doe ik hem allemaal aan...?!
Ik doe het uiteraard om hem beter te maken en heb volgens mij alles gedaan wat ik kan. Maar ik voel me schuldig. Het was naar om hem zo te zien. En ook nu, vanavond, hij was moe en had de helft van zijn eten laten staan. Slobber met veel water gemaakt wat hij gelukkig wel op at uiteindelijk. Ik heb zo met hem te doen.
Wat als dit hem niet beter maakt. Meerdere artsen en laboranten van de faculteit uit Utrecht wisten zeker dat het deze kies was. Een minimale afwijking maar toch genoeg om hem al een half jaar te plagen.. maar wat als het dit niet is. Had ik niet nog meer AB moeten proberen of toch langer moeten wachten..? We hebben zoveel pech gehad en ik ben ineens super bang dat ik hem iets verkeerds heb aangedaan waarmee ik hem niet verder help.
Het is gewoon zo'n geweldig paard!! Echt perfect wat mij betreft. Maar hij heeft zoveel pech! Ik wil gewoon dat hij kan genieten en gelukkig kan zijn zonder telkens dit soort dingen te moeten ondergaan..

Waarschijnlijk is het gewoon de vermoeidheid van de afgelopen dagen en dringt het nu allemaal een beetje door. En 's nachts ga je dan nadenken over zulke dingen..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 02:21

Niet twijfelen :(:) , je hebt goed gehandeld in zijn belang, hij kan nu best wat spierpijn hebben vh gesleur. Als je langer gewacht had alleen maar kans op meer problemen. Zowel voor de sinussen en ook een slechte kies is veel mieilijker te trekken, breken af met de kans dat er een klein stukje over het hoofd wordt gezien wat dan problemen blijft geven.
Super blij voor jullie dat het gelukt is, op naar herstel!!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 07:49

Amfe, heb je een foto van de kies? En dan met name de bovenkant en de wortel punten, dan kun je er over oordelen of die niet goed was. Als dit echt de juiste is, en het probleem was echt die kies dan doe je er goed aan. Met ab los je nooit een kies probleem op zeker niet als er al sinusitis bij het paard is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:35

Amfe, het blijft natuurlijk lastig, zeker als je ziet hoe je paard nu lijdt. Maar bedenk dat jij het met de beste intenties hebt laten doen, dus jij zit hoe dan ook niet fout hoor! Zelfs als blijkt dat dit het niet is, moeilijk voor je natuurlijk, maar echt, je moet jezelf niets verwijten hoor.

Ik heb geen idee of jullie facebook hebben en hoe jullie Engels is, maar ik heb deze pagina geliked en vind daar veel informatie op staan. Niet dat hier kiezen worden gevuld hoor, maar je kan bijvoorbeeld wel goed zien hoe rotte kiezen eruit kunnen zien. https://www.facebook.com/TheEquineDentalClinic/ is de link naar de pagina. Let wel even op hoor, want de foto's zijn lang niet altijd heel smakelijk om te zien op zijn zachtst gezegd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:09

Amfe, grote kans dat je paard lange tijd met kiespijn of hoofdpijn heeft rondgelopen, dat laten ze vaak zo slecht merken.. Dat krijg je er straks vast een enorm vrolijk paard voor terug :)
Zit er ook een plug in het gat?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:34

Goh, dat is een hele toer geweest om die kies eruit te krijgen.Bij mijn paard is het ook staand gedaan en heeft het 5 uur geduurd voordat die kies eruit was, in 3 stukken. Hij is 3x bijgespoten toen. Ik ben er al die tijd ook bij geweest en vond het erg slopend. de getrokken kies stonk verschrikkelijk kan ik me nog herinneren.
Hebben ze nu nog gelijk gespoeld door het gat of is er gelijk een plug in gegaan?

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 11:04

Pff dat is ook een flinke poos. Het is niet op 1 hand te tellen hoeveel spuiten mijn paard de afgelopen dagen gehad heeft.
De kies heb ik en de puntjes lijken wat zwart/week. Verder zie je er niet extreem veel aan. Maar het was ook een minimale afwijking volgens Utrecht.
Er komt nu wel donker geel water uit zn neus. Totaal anders dan ervoor dus dat bevestigt denk ik wel dat het de goede plek is.
Ik hoop inderdaad dat hij straks minder pijn heeft, al merkte ik het inderdaad niet echt aan hem. Ik hoop dat hij zich snel beter voelt!
Ze hebben gespoeld gisteren en daarna een plug erin. Ik geloof vandaag of morgen nog een keer spoelen. Ga zo weer bij hem kijken

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:56

AmFe schreef:
Pff dat is ook een flinke poos. Het is niet op 1 hand te tellen hoeveel spuiten mijn paard de afgelopen dagen gehad heeft.
De kies heb ik en de puntjes lijken wat zwart/week. Verder zie je er niet extreem veel aan. Maar het was ook een minimale afwijking volgens Utrecht.
Er komt nu wel donker geel water uit zn neus. Totaal anders dan ervoor dus dat bevestigt denk ik wel dat het de goede plek is.
Ik hoop inderdaad dat hij straks minder pijn heeft, al merkte ik het inderdaad niet echt aan hem. Ik hoop dat hij zich snel beter voelt!
Ze hebben gespoeld gisteren en daarna een plug erin. Ik geloof vandaag of morgen nog een keer spoelen. Ga zo weer bij hem kijken

Maar zat er nog veel vlees aan de kies? Hier aan kun je namelijk zien hoe vast het nog zat. Ik was eigelijk benieuwd na of de tand open pulpas heeft. Als dit is dan heb je zeker de juiste keuze gemaakt, daar hoef je dan niet over te twijfelen.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:04

nicky_rilana schreef:
AmFe schreef:

Maar zat er nog veel vlees aan de kies? Hier aan kun je namelijk zien hoe vast het nog zat. Ik was eigelijk benieuwd na of de tand open pulpas heeft. Als dit is dan heb je zeker de juiste keuze gemaakt, daar hoef je dan niet over te twijfelen.

Ik weet niet wat normaal is maar volgens mij zat er niet super veel aan. Maar volgens de artsen zat hij nog wel goed vast.

Kun je uitleggen wat open pulpas zijn? Dan kan ik dat even nakijken.
Bedoel je daarmee of die puntjes van de wortel open zijn?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:12

Bij mijn paard zat de kies ook nog muurvast maar was dus wel flink ontstoken/aan het rotten. Maar hij zat daardoor dus niet losser.
Goed dat ze spoelen! Hadden ze dat destijds bij de mijne ook maar gedaan, had veel ellende gescheeld.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:21

Vala schreef:
Bij mijn paard zat de kies ook nog muurvast maar was dus wel flink ontstoken/aan het rotten. Maar hij zat daardoor dus niet losser.
Goed dat ze spoelen! Hadden ze dat destijds bij de mijne ook maar gedaan, had veel ellende gescheeld.

Weet jij hoe lang het in principe ongeveer duurt voor de neus uitvloeiing stopt na het verwijderen van de kies?

Zag jij duidelijk iets aan de kies toen die eruit was?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:07

Als er geen vlees aan zit is dit een teken dat de tand op dat deel al los zat in de tandkas. Hij kan dan nog wel vast zitten tussen de andere kiezen maar niet in de tandkas.

Op het kauwvlak van de kies zie je allemaal zwarte streepjes als er in een van die streepjes een klein gaatje zit heb je een open pulpa. In die pulpa holten zit het bloedvat en deze zenuw van de tand.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:25

nicky_rilana schreef:
Als er geen vlees aan zit is dit een teken dat de tand op dat deel al los zat in de tandkas. Hij kan dan nog wel vast zitten tussen de andere kiezen maar niet in de tandkas.

Op het kauwvlak van de kies zie je allemaal zwarte streepjes als er in een van die streepjes een klein gaatje zit heb je een open pulpa. In die pulpa holten zit het bloedvat en deze zenuw van de tand.

Volgens mij zat er maar aan 1 kant duidelijk vlees zeg maar (wat klinkt t onsmakelijk Haha).

Er zit geen gaatje in die streepjes. Is dat een heel slecht teken?
Pfff ik ga nu helemaal twijfelen of het wel de goede kies is geweest. Terwijl er meerdere mensen van Utrecht de ct beelden hebben bekeken en zij het echt zeker wisten. Dan moet ik daar toch gewoon op kunnen vertrouwen?!

Er is na de tijd geen foto meer gemaakt omdat de kies zo mooi gaaf was. Is dat heel onverstandig of zal ik daar nog even om vragen?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:06

Je moet er op vertrouwen dat ze de juiste kies getrokken hebben en proberen jezelf niet te gek te maken.
De kies is er bij mijn paard in stukken uit gekomen en zag wat zwartig en stonk verschrikkelijk. Omdat hij 8 maanden later nog neusuitvloeiing had is er toen een drain geboord in de holte en alsnog gespoeld. Daarna is de neusuitvloeiing een tijdje weg geweest. Echter daarna had hij toch weer vrij vaak aan die kant een snotneus. Ik denkt dat die kant ook erg gevoelig is geworden of zelfs beschadigd is door al dat geprut in die holte. Zo lang het niet geel wordt of gaat stinken maak ik me maar geen zorgen erover.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 12:05

Amfe: maak jezelf niet al te gek!! Kijk eerst komende tijd wat er gebeurt!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:22

Dank jullie wel! Ik ga proberen af te wachten en er niet meer teveel over te lezen, want daar maak ik mezelf alleen maar gek mee
Mijn paard heeft al veel pech gehad en zowel bij hem als bij mijzelf hebben artsen de laatste jaren veel fouten gemaakt, waardoor ik niet meer zo goed van vertrouwen ben. Maar ga echt proberen het los te laten en lekker te genieten van en met hem.
Hopelijk mag hij over een paar dagen naar huis!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:43

AmFe, heel herkenbaar hoor, dat fouten maken ook. Maar voor nu heb je echt gedaan wat je kon, dus nu inderdaad proberen rustig af te wachten en hopen dat het straks echt klaar is.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:52

Vandaag is hij van de pijnstilling gegaan dus wilde niet echt brok enzo eten. Slobber met veel water ging er wel in.
En hij liep ook niet echt lekker/stijf. Gaat nu natuurlijk alle pijntjes in zijn lichaam voelen. Ik hoop dat het alleen spierpijn is..

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:39

Vandaag nog weer foto's gemaakt. Het geneest goed! De prop was er al uit gegaan. Daarom was het natuurlijk wat gevoeliger allemaal.

Weet iemand hoe lang het gemiddeld nog vloeit na de extractie?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:40

Bij die van mij nog een week of vier/vijf gok ik. Heeft nog een dikke week bij de kliniek gestaan, daarna thuis een tijdje antibiotica, en pas na de homeopatische pilletjes stopte de loopneus echt. Zal gewoon wat tijd nodig hebben.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:44

Geduld hè Haha.... de arts had het graag al weg gezien en omdat aan de kies niets te zien was word ik toch soms onzeker, al probeer ik er niet meer constant aan te denken. Het wordt hoe dan ook een paar weken afwachten totdat het gat helemaal dicht is denk ik
Hij staat nu ook nog op de kliniek en krijgt nog AB gespoten (ook voor zijn benen). Weet niet precies hoe lang nog.