[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:34

Picasso: mijn ene dierenarts adviseerde mij 1 pil per dag zonder opbouwen. Door de topics hier wist ik dat je moest opbouwen en heb ik een andere da van dezelfde kliniek maar een stuk jonger dan de eerste arts gevraagd wat zij adviseerde en dat was per 2 weken met 1/4 opbouwen. En dat heb ik gedaan en geen last gehad van bijwerkingen.
Ik zou anders jou pony terug zetten naar 1/4 voor 2 weken en dan naar 1/2 gaan. Dan kan het lichaam er beter aan wennen. Het is eigenlijk een medicijn voor mensen met Parkinson, en die moeten het ook opbouwen en zelfs als je wilt stoppen moet je het afbouwen. Het is echt wel een heftig medicijn.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:38

Ook mijn paard werd in eerste instantie op een hele pil gezet. Daar ben ik zelf van terug gekomen. Hij was helemaal de weg kwijt. Ben rustig op gaan bouwen en heb hem vervolgens zonder problemen een jaar op 3/4 pil gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:41

cynthiar schreef:
Picasso: mijn ene dierenarts adviseerde mij 1 pil per dag zonder opbouwen. Door de topics hier wist ik dat je moest opbouwen en heb ik een andere da van dezelfde kliniek maar een stuk jonger dan de eerste arts gevraagd wat zij adviseerde en dat was per 2 weken met 1/4 opbouwen. En dat heb ik gedaan en geen last gehad van bijwerkingen.
Ik zou anders jou pony terug zetten naar 1/4 voor 2 weken en dan naar 1/2 gaan. Dan kan het lichaam er beter aan wennen. Het is eigenlijk een medicijn voor mensen met Parkinson, en die moeten het ook opbouwen en zelfs als je wilt stoppen moet je het afbouwen. Het is echt wel een heftig medicijn.

Dank je. Ik ga maandag met haar overleggen. Heb kortgeleden met haar gebeld en toen zei ze dat de bijwerkingen die mijn pony nu heeft, niet abnormaal zijn, maar dat ik hem in de gaten moet houden. Hij eet verder prima, valt ook niet af, maar is dus sloom. Dat was hij overigens ook al toen het weer omsloeg van heel koud naar warmer. Ik heb tevens iemand gesproken (irl) die een kwart tablet gaf en waarbij de bijwerkingen ook lusteloosheid waren en waarbij paard tevens geen eetlust meer had. Dit gaat om een groter paard dan mijn pony. Ik ben constant aan het twijfelen wat goed is en naar wie ik moet luisteren.... Maar mijn voorkeur gaat hierbij toch uit naar mijn dierenarts die internist is en mijn oom die dezelfde titel heeft.... Niet om jullie af te vallen, maar omdat zij de pony kennen en vanaf vorig jaar aan het onderzoeken zijn. Neem jullie argumenten mee in mijn vragen naar haar toe.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:37

@ Picasso, moet je zelf weten maar die fout heb ik ook ooit gemaakt door naar de dierenarts te luisteren. Die zei zelfs dat hij ook de wei weer op mocht. Ben sowieso overgestapt op dierenarts, maar ik heb geluisterd naar de mensen hier..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:56

Volgens mij probeert ojajoh alleen maar te helpen. Mijn ervaring is dat da bijsluiter volgt en helemaal geen weet heeft van nare gevolgen als je de opbouw overslaat. Ik was dan ook erg blij met alle ervaringsdeskundigen en heb hun adviezen opgevolgd. Daardoor geen zombie pony gehad of een die niet wilde eten.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 01:00

Picasso: Die van mij was ook loom in het begin.. geef het eventjes. Hij is nu vrolijker als voorheen. Ik ben wel op een kwartje begonnen, en zelfs dat was al flink wat volgens DA. Wel vrij snel verhoogd en na 2 weken zat ik op een hele pil.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 01:04

Batlow schreef:
Sterkte tiwi, altijd naar zoiets...

Ik heb hier even een foto van mijn 24- bijna 25-jarige cushinger. Hoe vinden jullie hem er uit zien? Ik vind hem vreemd in verhoudingen. Hij heeft een deken op, dus ik zie hem niet zo vaak zonder. Voor de rest doet hij het heel goed eigenlijk...

[ Afbeelding ]

Edit: ik las dat iemand om de andere dag een andere dosering geeft? Wist niet dat dat mogelijk was? Is dat niet verwarrend voor het lichaam, of werkt het heel goed?

Ik vind hem er goed uit zien hoor. Ik mocht willen dat mijn pony er nog zo ''stevig'' uit zag. Bij die van mij zie je dan wel geen ribben, juist een hangbuik, maar zijn nek is echt een kippen nekkie geworden, meeste dekens vallen van de schouders af. Flink uit verhouding dus :+

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 01:51

Ja ribben heb je bij hem altijd wel gezien, dat krijg je niet meer weg! Hij is nog redelijk stevig idd, zijn buik omvang zit dan ook onder..

Had die van jou veel nek spier? Heeft mijn pony nooit echt gehad, dus echt spieren verliezen kon niet daar :Y)

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 02:58

Hier hetzelfde verhaal hoor Picasso, ben ook net 2 weken bezig en de dierenarts die raadde aan gelijk volle dosis (en ook in ochtend) te geven. Door dit topic heb ik dat niet gedaan, en ben er achteraf blij om omdat hij nu nog wel wat kleine bijwerkingen heeft maar tot toe niets ernstigs. Met ophoging van de dosis is hij even 1 a 2 dagen van het padje af en daarna gaat t weer beter.

In de bijsluiter staat trouwens dat je met bijwerkingen (dosis intolerantie) ook een paar dagen moet stoppen, en daarna rustig op moet bouwen.

Ik geloof dat veel dierenartsen een training bij BI hebben gehad en dat advies opvolgen. Ik heb gewoon mn gevoel gevolgd en ik geloofde dat geleidelijk opbouwen logischer was maar ik snap goed dat je doet wat de dierenartsen zeggen. Het is lastig allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:08

Dank jullie! Zoals al gezegd: ik neem jullie ervaringen/adviezen mee in het overleg met mijn dierenarts. :)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:28

De grasbrok was niet echt een succes. De agrobs wiesenflakes ging er gemakkelijker in. Pff ik weet het even niet meer. Ze krijgt volgens mij eten genoeg. Hooi is onbeperkt. Ze is sinds december van drie vierde pil naar een hele pil gegaan. Ze stond toen echt Super goed. Mooi vol en de boven lijn was ook voller. Nu staat Ze terug meer ongevallen en opgetrokken flanken. Ze wordt om de drie maand ontwormt voor 500 kilo. Dus acht januari is ZE de laatste keer ontwormt. Misschien te weinig ontwormt? Vorig jaar in april hebben we een wormbesmetting gehad. Daarna is de cushing geconstateert en is ze gelijdelijk bij gekomen om er uiteindelijk zo uit te zien

Afbeelding

Ik weet het niet meer.

Hoe vinden,jullie ZE eruit zien?
Ik vind ze er dof uitzien. Hoewel ze actief is voor haar doen en goed eet.
[/[img]
Afbeelding

[/[img]
Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:47

Wat mij vooral opvalt is dat de hele bovenlijn onbespierd is, ze raakt dus vooral ook spieren kwijt. Ik zou dus vooral kijken dat je er meer eiwit in krijgt om die spieren te onderhouden en terug op te bouwen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:59

Ze kreeg s morgens een schep zuppa, drie vierde spot mix zero met 10% eiwitten in. Een halve schep luzerne korrel. S middags er schep bietenpulp met wat luzerne korrel. S avonds terug een schep zuppa met drie vierde sport mix zero en een halve schep luzerne korrel. Daar deed ze het prima op tot een goede maand geleden en onbeperkt hooi.
Nu moet ik van de da de mengel weglaten en vervangen door een schep grasmix. En olie bijgeven en ze krijgt nu ook een vitaminen korrel bij.
Ik vermoed dat ze met een schep en een half luzerne korrel wel wat eiwitten binnenkrijgt vermits hier 17% eiwitten inzitten. Ik weet het niet meer. Nu moet ik wel zeggen nu ze in de winter op de grote paddock staan bewegen ze minder. Maar zou het kunnen dat ik altijd voor te weinig ontwormde? Om de drie maand voor 500 kg en we wisselen af van merk.of kan het komen omdat we van drie vierde pil naar een volledige pil zijn gegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:20

Hoeveel weegt het paardje dan Ilora? Ongeveer gemiddeld? Want overdoseren (ik geef zelf standaard 1,5 x hun gewicht), is wel zo verstandig eigenlijk.
Ik kan je geen advies geven wat voer betreft, ik krijg het te veel kilos er namelijk niet af bij die van mij.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:49

ohjajoh6 schreef:
Hoeveel weegt het paardje dan Ilora? Ongeveer gemiddeld? Want overdoseren (ik geef zelf standaard 1,5 x hun gewicht), is wel zo verstandig eigenlijk.
Ik kan je geen advies geven wat voer betreft, ik krijg het te veel kilos er namelijk niet af bij die van mij.

Ik heb eigenlijk geen idee van,haar gewicht. ZE is 1,62 meter. Had geschat van 500 kg. Zou het kwaad kunnen dat ik ZE vandaag ontworm voor 600 kg met de combi spuit. Dus de zware ontworming. Want het is geleden van 8 januari. Ik zou anders ook niet weten waar ZE vanaf valt. Hooi onbeperkt en voeding hetzelfde gebleven. Hebben,in april zware worm besmetting gehad. En daarna op de drie maand ontwormt voor 500 kg. Pff nu voel ik mij wel slecht dat ik misschien voor te weinig heb ontwormt. Ik hen de equest pramox en de gewone eqeust liggen

Mag ik niet wat kilotjes komen halen bij u? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:00

llora schreef:
ohjajoh6 schreef:

Ik heb eigenlijk geen idee van,haar gewicht. ZE is 1,62 meter. Had geschat van 500 kg. Zou het kwaad kunnen dat ik ZE vandaag ontworm voor 600 kg met de combi spuit. Dus de zware ontworming. Want het is geleden van 8 januari. Ik zou anders ook niet weten waar ZE vanaf valt. Hooi onbeperkt en voeding hetzelfde gebleven. Hebben,in april zware worm besmetting gehad. En daarna op de drie maand ontwormt voor 500 kg. Pff nu voel ik mij wel slecht dat ik misschien voor te weinig heb ontwormt. Ik hen de equest pramox en de gewone eqeust liggen

Mag ik niet wat kilotjes komen halen bij u? :D

Als je met de combi spuit de pramox bedoelt, is het wel handig om te weten of ze die vaker heeft gehad en niet heftig op heeft gereageerd. Ik dacht dat je praziquantel/ivectermine wel makkelijker vlot achter elkaar kunt geven. Paarden met cushing/ir kunnen heftig reageren op moxidectine namelijk...
Bij twijfel, want ik durf daar ook nooit zomaar blind advies in te geven, stuur dan even een pb naar Geerke hier op Bokt. Dat is namelijk onze onvervalste wormenkoningin hier op Bokt, weet hier echt ontzettend veel van en die heeft ook al ervaring met cushing, haar paard is helaas vorig jaar overleden.

En ja hoor graag zelfs! Pik je er bij mijzelf dan ook gelijk een paar mee? :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:03

Ik kan het verkeerd hebben, maar volgens mij is het in deze tijd van het jaar bij een vermoeden van een wormbesmetting verstandiger om Equest (moxidectine) te geven.
https://www.paardenarts.nl/wormen-bij-paarden/#bloedworm

Ilora, vraag anders aan je dierenarts of je nu al weer kan ontwormen en met wat. Is het gebit onlangs ook nog gecontroleerd?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:30

Gebit is nagekeken in december. Alles was prima.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:34

Zit te twijfelen of ik misschien niet beter kan gaan kijken naar ander voer, want hij blijft de equine sensitive van d&h weigeren. Terwijl de andijvie en selderij met heel veel smaak erin gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:45

Schiet mij maar lek: die Forester van mij had vandaag nergens last van: was de gangmaker van het feestje in de paddock! De 3 jarige had het zwaar met hem.... :+

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:53

Ilora, mijn paard ziet er hetzelfde uit ong. Als die van jou qua bespiering, of het gebrek aan. Die van mij staat al een tijdje op seniot priores met sinds enkele weken pavo 18 plus aangezien hij het anders niet meer eet. Heb sinds kort balancer voor hem en dan ook extra magnesium en biergist erdoor. Ik wil kijken of ik bij mijn paard ook de bespiering weer wat terug kan krijgen. Hebben jullie tips wat ik er eventueel bij kan geven qua voeding met eiwitten? Ik moet zeggen dat het me opvalt dat hij de afgelopen dagen soepeler loopt en ook weer een happy uitstraling heeft!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:20

[/quote]

Mag ik niet wat kilotjes komen halen bij u? :D[/quote]

Als je met de combi spuit de pramox bedoelt, is het wel handig om te weten of ze die vaker heeft gehad en niet heftig op heeft gereageerd. Ik dacht dat je praziquantel/ivectermine wel makkelijker vlot achter elkaar kunt geven. Paarden met cushing/ir kunnen heftig reageren op moxidectine namelijk...
Bij twijfel, want ik durf daar ook nooit zomaar blind advies in te geven, stuur dan even een pb naar Geerke hier op Bokt. Dat is namelijk onze onvervalste wormenkoningin hier op Bokt, weet hier echt ontzettend veel van en die heeft ook al ervaring met cushing, haar paard is helaas vorig jaar overleden.

En ja hoor graag zelfs! Pik je er bij mijzelf dan ook gelijk een paar mee? :D[/quote]

Vorig jaar in april hebben we de combi max gebruikt. Dag erna had ze koliek symptomen. Maar de da zei dat dat kwam door massaal afkomen van de wormen. Toen drie maand later ontwormt met gewone ontworming voor 500 kg. En in oktober terug met een,combi spuit. En in januari een gewone spuit. Heb geerke ook een berichtje gestuurd.
Maar kan een paard nog wormen krijgen ondanks om de drie maand ontwormen? Of als je toch iets te laag doseert?

En,ik kom met plezier wat kilotjes halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:28

Bij onder of op gewicht doseren, help je zelfs resistentie in de hand.
maar ik stuur je wel even een pb.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:31

llora: Hooi onbeperkt is iig een hele goede. Misschien knapt ze van de zomer weer op, gaat ze dan op gras? Mocht je over willen stappen van voer;ik heb er eentje van over de 30, en die doet het al een aantal jaar erg goed op de senioren slobber van Masters, de andere 2 oudjes op stal krijgen die ook wanneer ze invallen. Ik begon toen hij ernstig vermagerd was op heel wat kilo's over de dag verdeeld, dit jaar krijgt hij maar 1 kilo en valt niet in! Wel gebrek aan bespiering ook, maar dat vind ik niet zo gek met de leeftijd.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:33

Gaan jullie cushingers gewoon op het gras? Mijne heb ik ivm bevangenheid op de paddock sinds meer dan n jaar. Maar nu ik weet dat het door de cushing komt vraag ik me af hoe gevaarlijk gras is?

Hij doet het trouwens ontzettend goed op de medicatie *afkloppen*. Hij staat nu op 3/8 pil en rent weer, speelt weer volop. Terwijl hij voorheen het liefst alleen in hoekje stond. Van zijn bevangenheid is ook weinig meer te merken :-)