[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:27

Dieetmix is prima voer, hoog in vitamine en mineralen, laag in suikers en zetmeel. Maar verwacht niet dat de eczeem er door verdwijnt.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:48

Ik blijft hier ook even meelezen. Lijkt me erg handig om te zien wat jullie allemaal doen met jullie eczemers. Mijn vierjarige Andalusische merrie is afgelopen jaar voor het eerst gaan schuren. Ze heeft hiervoor nooit last van schuren gehad. Maar de dierenarts zei al dat dit vaker bij Andalusiers voorkwam en ook na een aantal jaar wel. Dus helaas. Mijn merrie had een mooie bos lange manen maar deze heb ik afgelopen zomer allemaal afgeknipt tot het recht overeind stond. Ze had zo lopen schuren dat ze drie miezerige vlechtjes overhield. Nu zijn we weer opnieuw aan het sparen en heeft ze al een sportmodel dus hopelijk kunnen we dit jaar de jeuk tegen gaan. Vind het vooral ook verschrikkelijk om te zien dat je gewoon bijna niets tegen die verschrikkelijke jeuk kunt doen als het er eenmaal is :(

Merrie reageerde afgelopen jaar goed op Derfen dus dat blijf ik zeker gebruiken. Ook heb ik spul van de da gekregen wat ook vrij goed hielp voor de plekken op haar hoofd (maar mag maar 14 dagen achter elkaar aan gebruikt worden, maar gaf veel verlichting).
Ik heb haar nu op Marstall Exzema staan met de Marstall Exzema plus poeder. Hopelijk doet ze het daar wat goed op. Mocht dit voor haar totaal niet werken dan wil ik haar volgend jaar eens op de Hippo-Ex-Cema zetten. Iemand die ik ken heeft daar wel een hele positieve ervaring mee. Haar paard schuurde zichzelf helemaal open en kan nu in de zomer zonder deken buiten staan en schuurt bijna niet meer. Maar vind dat wel behoorlijk duur dus wil eerst de Excema van Marstall uitproberen.
Ik ga nog een Shires deken voor haar bestellen. Hoorde dat die qua pasvorm wel goed voor de wat barokke paarden was dus valt te proberen. Hopelijk komen wij dan de zomer ook wat door zonder al te veel jeuk.. We zullen het zien..

Doen jullie trouwens ook al een deken op als jullie paarden voor zonsondergang op stal staan en de vliegen overdag meevallen? Mijn merrie staat tot mei namelijk nog op 's nachts op stal. Vorig jaar begon het jeuken pas echt op de zomerweide. Ze komt aan het einde van de middag op stal te staan dus ver voor de knutten komen. Wat doen jullie in zo'n geval? Als ik namelijk de tijd zonder deken wat uit kan stellen dan doe ik dat natuurlijk. Ben benieuwd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:58

mijn Spaanse dame heeft ook eczeem. Het is een sober ras en in Nederland hebben ze het al veel te snel te goed qua voer en gras. Na 13 jaar ervaring met zomereczeem kan ik je maar 1 advies geven, deken op, je niet laten verleiden tot eens even af doen of alleen buiten met deken. Ik hou die van mij gewoon 24/7 onder haar deken, ook op stal. Ik zie hier ook echt knutten in de stal, ondanks dat de stal op een groot en verhard erf is. Ze zijn er niet alleen aan het eind van de middag helaas. Bovendien, als ze een keer net 5 minuten te laat binnen staat heb je al een probleem. Preventief werken is het allerbelangrijkste.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:57

Hier nu ook de subli pony brok. Pony ziet er prima uit! Zit bomvol vitamines en mineralen en weinig suiker. Granenvrij ook geprobeerd, maar mijn pony werd daar alleen maar minder van.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:34

Vanmorgen zag ik voor het eerst een schuurplekje (mini pleeborstel geen wondjes)aan de staart van Cherise, het is nog februari en ze gaan pas om een uur of 9 half 10 naar buiten en voor 4 uur weer naar binnen...
Ik het er maar wat derven op gedaan en probeer de deken nog een paar weken uit te stellen.

Weet iemand waar ik lossen buikflappen, zoals de Boett kan bestellen? Ik wil deze graag aan de RSIH bevestigen. Een complete Boett deken wil ik niet omdat ik het over het hoofd systeem niet zie zitten voor mijn kolos van bijna 1.70
Paard is zo breed, borstomvang 2.11 meter, dat de RSIH niet sluit onder haar buik.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:52

Bedankt voor je advies Kinke, dan zet ik haar binnenkort ook gewoon onder de dekens. Wil het natuurlijk liever voorkomen dan genezen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:31

tiwi, herinner mij er volgende week even aan, denk dat ik nog wel een buikflap heb liggen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:42

ik heb ook nog twee losse buikflappen..een pagony maat 175 en een grijze equitheme maat 185.
ik doe er niks mee dus tegen verzendkosten mag je wel een hebben

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:57

Hier de eczeem deken laatst na een paar dagen van overdag rond de 9 graden ook weer afgedaan aangezien het toen weer begin te vriezen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:04

Buikflappen heb ik in de grootste maat nodig, paard is 1.65 en heeft een borstomvang van 2.11 m.
Zelfs voor een Groninger is ze flink aan de maat.

Wel aardig hoor jullie aanbod.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:29

Als je goed gemeten hebt schat ik haar op ruim 500 KG...dat is voor een Groninger niet te zwaar.
Overgewicht heeft een negatief effect op eczeem....wil je weten hoe zwaar je paard is?
Met de tabel in de link kun je dat eenvoudig berekenen....volg wel goed de meetinstructies.

http://www.paardenontworming.nl/index.php?p_Id=84

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:50

Papagroom, ik weet niet hoe jij rekent maar een gemiddelde Groninger merrie weegt tussen 650 en 700 kg met een borstomvang van 190 tot 200. Stokmaat 1.60 tot 1.65
De oma van mijn merrie is gewogen op een paardenweegschaal 725 kg en die is iets kleiner dan mijn merrie zowel in hoogt als omvang.

Paard is gemeten door de inspecteur van vereniging Het Groninger Paard met stamboekopname.
Dit is breedte /diepte en geen overgewicht .

Edit, met de gegevens die ik gegeven heb kan jouw formule niet uitgevoerd worden, je hebt immers de lichaamslengte niet.

In de tabel zie je bij een borstomvang van 201 een gewicht van 700 kg. Wat dan weer klopt met de weging van oma-paard.
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 01-03-15 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:54

Ha ha.....voorspelling van mijn mobiel nam het weer eens over....moest 600 zijn.....

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:58

Als wij voor 600 kg zouden ontwormen dan doseren we flink onder...

Maar waar het om gaat is dat ik aan buikflappen in een kleine maat niets heb voor haar, haar dekenmaat van de RSIH is 215 :7

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:01

horse_dordt schreef:
Subli hoor ik ook goede berichten over die dieetmix iemand nog meer ervaring ermee

Ik voer mijn merrie ook Subli dieetmix sinds kort, prima voer met weinig zetmeel en suiker!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:02

bedankt voor de reacties over derfen blank. ik ga de creme maar eens proberen en anders is de gewone zo weer besteld
kast opgeruimd en kwam nog een eczeemdeken van premiere tegen maat 165(mist alleen de klip bij hals)
en een QPH maat 165 daar zit een gaatje in aan de bovenkant die te maken is

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:43

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:51

ik zou het niet weten ik geef mijn ponys het hele jaar door lijnzaadbrokjes van horsefood maar merk met mijn eczeempony echt geen verschil wat jeuk betreft. :n of je moet zo'n giga schep geven

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:16

hallo lieve mensen,

Ik vroeg me af of jullie pony's al verschijnselen van zomer eczeem vertonen in Maart.
Vorig jaar begonnen de eerste tekenen al in februari 2014, ... En het werd minder in december 2014..
Dus een ellendig lange tijd symptomen gezien.

Ik ben sinds een maand met nieuw voer begonnen en het valt me op dat ze nog steeds geen rode ogen heeft (daar begint het meestal mee bij haar)

wat hebben we gedaan:
nederlands kunstmest hooi veranderd naar duits kruiden hooi.
Musli van Bio ron
Veendrenkstof
zeewier
2 uurtjes weidegang per dag op een met paardenmest bemeste wei.
en Keltisch zee zout van bio ron in een van de bakken met water.

ik heb een splinter nieuw deken gekocht die ook helpt bij jeuk aan buik en uier.
maar deze is nog steeds niet nodig omdat ze geen enkel teken van zomer eczeem laat zien.
ik geloof niet dat het weg is, maar ik merk wel dat ze zich lekkerder voeld.

Ik was benieuwd of dat er al veel paarden zijn die al wel tekenen van zomereczeem laat zien, en zelfs al met deken staan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:48

is nog wat te vroeg denk ik..dan moet het snachts boven de 5 graden zijn want anders vliegt de cullicoides mug nog niet.
andere vliegen kunnen natuurlijk ook allergie geven, maar ik heb geen idee wanneer die weer aanwezig zijn.

wat betreft die rode ogen..dat is ook wel iets wat bij insulineresistentie hoort.
heeft je pony dat ook?

ik denk zelf dat met een week of 2 de deken er weer op gaat.ik zit meestal rond 15 maart.
tenzij het nog koud blijft!
Laatst bijgewerkt door ellepel op 02-03-15 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:50

MarloesNatje schreef:
Weer even een vraag, na wat zoeken ben ik op dit uitgekomen:
http://www.kramer.nl/Original-Landmuehl ... &ci=257050
Zal dit iets zijn om te proberen, of zijn er mensen met ervaring hiermee? Aangezien ik de laatste tijd veel lees over lijnzaad.

gewoon proberen!
ik ga een zak lijnzaad bij de welkoop halen . zag ze daar voor 9 euro staan..dacht ook 5 kilo.
en geef de paarden sowieso een kuur tegen zand in de darmen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:48

Ik breek even weer in hoor, sorry dat ik nooit zo actief bijdraag! Maar ik heb weer eens een vraag.. :o

Ik wil nu toch echt voor komend zomer graag een uier/navel/achterbeen bescherming, en ik ben er nog niet uit hoe of wat! Ik heb nog veel stof van kapotte EJ/Divoza/RSHI/Boett dekens, dus ik zou wel graag iets zelf willen maken/knutselen, maar ik heb geen idee hoe!

Hoe kan ik het beste een patroon maken, en hoe kan ik het het beste vastmaken (met vastmaken bedoel ik hoe ik hem het beste dicht kan doen als Misty het aan heeft, zodat de kans het kleinst is dat er beestjes tussendoor kruipen). Het liefst wil ik iets wat helemaal dicht is, aan de buikflap vast ofzo?

Snappen jullie het nog? :')

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:37

Havens verkoopt lijnzaad 25kg voor 30 euro. Lijnzaad verwijderd ook zand uit de darmen Ellepel...wist je dat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:00

Icrack schreef:
Havens verkoopt lijnzaad 25kg voor 30 euro. Lijnzaad verwijderd ook zand uit de darmen Ellepel...wist je dat?

uuh ja,want dat staat ook in mijn post een stukje hier boven? :D
of had je dat zo niet gelezen :P

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:37

Mag ik een tip geven. Psyllium werkt beter als lijnzaad.