Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:41

Ik had een vraag en zie dat er in dit topic over cydectin pour on wordt gepraat. Ik heb mijn pont gisteren daarmee behandeld vanwege jeuk en schilfers op zijn buik borst en hoofd (dus ik had een vermoeden van schurftmijt) maar na een dag merk ik nog geen verschil in jeuk. De dierenarts zei dat ik na een aantal dagen wel verschil moet merken.
Hoe is jullie ervaring hiermee? Na hoeveel dagen moet ik zien dat hij minder jeuk heeft?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:51

Ik merkte vooral dat ze geen wormen meer hadden toen ik even later een wormeitelling liet doen :+ de jeuk bleef hier ook wel een beetje, al werd het wel minder.
Hoe heb je het gebruikt? Op de rug, of direct op de benen?

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:55

Ik heb het op de rug gedaan, op zijn benen heeft hij totaal geen last, geen jeuk geen schilfers niks.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:01

Dat is wel vreemd. Schurftmijt begint bijna altijd bij de benen en meestal blijft het sowieso alleen bij de benen.
Kan het geen jeuk zijn van de wintervacht? Of een schimmel of allergie? Heeft je paard sinds kort misschien ander voer? Bij die van mij merk ik bijvoorbeeld dat hij heel erg gaat schuren aan zijn manenkam en borst zodra hij voordroog krijgt ipv hooi, of suikerrijk krachtvoer.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:06

Het is bij zijn hoofd en borst begonnen, en later ook een plek op zijn buik en flanken. En echt grote korsten met schilfers en op zijn flanken allemaal kleine wondjes (kan van het harde bijten zijn door de jeuk). Ik las op internet over verschillende soorten mijt. Maar zie nu zo veel dingen dat ik het ook niet meer zeker weet.

Ik las dat bij een schimmel geen jeuk komt.

Hij krijgt geen ander voer, niks veranderd de laatste tijd. En het is echt van de een op de andere dag gekomen.

Vind het onwijs zielig, hij heeft betonnen muren in zijn stal en daar gaat zijn huid echt snel van kapot, dus als hij even schuurt is gelijk de vacht weggeschuurd of heeft hij een wond... Vreselijk..

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:07

Hij heeft wel een dikke wintervacht trouwens

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:11

Dat is wel sneu idd -O-
Vreemd ook dat het zo ineens is begonnen.
Ik neem aan dat luizen ook zijn uitgesloten?
Ik heb nog wel een tip tegen open schuren van de huid; schroef een (of meerdere) bezemkoppen tegen de muur :) gewoon die van de action. Ze hebben dan heel snel door dat ze zich daar lekker kunnen schuren. Dat verlicht de jeuk, maar veroorzaakt geen wondjes.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:14

Ohh dat is een goede inderdaad!
Ja nou dat spul wat ik nu heb gebruikt moet ook werken tegen luis. Maar wil dit geen week aankijken, want heb het op basis van een vermoeden gehaald. Maar anders moet er gewoon een dierenarts komen en onderzoek doen. Is echt sneu inderdaad..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:44

Over cydectin, hier kost dat ruim 250 euro per liter. Aan 100 ml per behandeling en twee paarden gaat dat wel vlug ...
Nu gebruik ik sarnacuran, maar dat is niet zo handig aan te brengen.
Is er een alternatief voor cydectin dat betaalbaar is? Liefst iets dat puur mag aangebracht worden,dus noet verdund hoeft te worden in water

mvdberg88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:17

Huhhhhhh.......... Waar is hier? Zit het in een Gouden fles??
500 ml kost rond de € 75,00 en een liter is onder de € 110,00.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:19

Hier ook, 1 liter voor ongeveer 100 euro :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:58

mvdberg88 schreef:
Huhhhhhh.......... Waar is hier? Zit het in een Gouden fles??
500 ml kost rond de € 75,00 en een liter is onder de € 110,00.

Haha, België. ..
Hier ook enkel op dierenartsvoorschrift...

mvdberg88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 07:35

Dat dierenarts voorschrift geldt ook in Nederland.
Ik zou nog eens informeren. Je kan op sommige sites een verklaring downloaden die getekend moet worden door een dierenarts. Met die getekende verklaring kan je bij die websites bestellen. Wie weet is dat en oplossing?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:24

Dat zou idd fijn zijn.ik kijk er even voor

Antjegip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:37

Hallo iedereen,

Mijn naam is Antje Brak en ben een 6de jaars studente van het KTA-Horteco te Vilvoorde.
Ik heb als onderwerp van mijn geïntegreerde proef voor de ziekte CPL gekozen. Nu zit ik met het probleem dat het internet maar een schaarse bron is en ik dus niet veel informatie kan vinden, vooral niet over het ontstaan en voorkomen, ziekteverloop, preventie,.. Mijn vraag is of u mij misschien kan helpen door mij wat meer informatie door te sturen moest u die hebben. Alle informatie er over is meer dan welkom.
Alvast bedankt.

MVG

Antje Brak

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:09

Misschien is het handiger als je hier neerzet wat je exact wilt weten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:42

Alle informatie, denk niet dat dat in een post gaat passen :+ ik zou er een boek over kunnen schrijven, zo veel info is er. Ik zou het topic even helemaal doorlezen. Daar staan ook veel interessante links in. En op facebook is er een CPL groep, ook veel interessante info waaronder ook een link naar trekpaard Guus die door de biomentor werd behandeld (maar helaas laatst is overleden door koliek volgens mij, net nu het beter begon te gaan)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 08:05

Als je nog een paard zoekt dat het flink heeft om foto's te maken voor je studie ben je altijd welkom.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:30

Antjegip schreef:
Hallo iedereen,

Mijn naam is Antje Brak en ben een 6de jaars studente van het KTA-Horteco te Vilvoorde.
Ik heb als onderwerp van mijn geïntegreerde proef voor de ziekte CPL gekozen. Nu zit ik met het probleem dat het internet maar een schaarse bron is en ik dus niet veel informatie kan vinden, vooral niet over het ontstaan en voorkomen, ziekteverloop, preventie,.. Mijn vraag is of u mij misschien kan helpen door mij wat meer informatie door te sturen moest u die hebben. Alle informatie er over is meer dan welkom.
Alvast bedankt.

MVG

Antje Brak

ik denk dat je meer info uit amerikaanse sites kunt halen
http://www.vetmed.ucdavis.edu/elephantitis/about.html

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:17

Excuus, ik had er per ongeluk een slotje op gezet, was een foutje. Hij is weer open natuurlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:21

Ik wil het topic weer even omhoog schoppen :Y)

Nu het lekker weer begint te worden en de paarden hier langzaamaan weer over gaan van droog hooi naar jong gras zie ik ook elke keer de CPL weer de kop op steken.
De benen zijn hier nu nog mooi schoon, op een enkel open plekje na. Ik heb al een paar keer behandelt met sebacil met warm weer (dan worden de mijten actiever) en rond deze tijd begin ik altijd weer mokthee te geven.

Maar ik vind die mokthee wel érg duur, dus ik zit er nu over te denken om eens zelf een kruidenmix voor thee samen te stellen, speciaal voor CPL.
Ik heb een groot boek over kruidengeneeskracht gekocht, een hoop ervaringen opgezocht, uitgezocht welke kruiden elkaar versterken, en nu ben ik een lijstje aan het maken met welke kruiden het beste in zo'n thee passen.
Kruiden die vochtafdrijvend zijn, die de lymfeklieren ondersteunen, bloedzuiverend zijn, het immuunsysteem versterken, huidherstel bevorderen en de huid kalmeren, en de lever ondersteunen.
Nu kom ik er achter dat veel kruiden enorm duur zijn omdat ze alleen in grotere hoeveelheden te koop zijn..
Nu vroeg ik mij dus af of er mensen zijn die een portie van deze thee willen overnemen van me, omdat het voor mij alleen gewoon veel te veel is als ik alles heb gemengd :Y)

Zijn er hier nog mensen die goede ervaringen hebben met een bepaald kruid/plant?
Ik heb zelf ooit kleefkruid gevoerd, gedroogd, en dat hielp overduidelijk, dus dat wil ik sowieso gebruiken.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:48

Ik heb absoluut interesse dan!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:42

als de prijs haalbaar is hier ook interesse

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:39

Nou, dat is goed om te horen!
Als ik alleen voor mezelf zou moeten inkopen dan werd het gewoon te duur, die kleine zakjes kruiden van de natuurwinkel, maar voor meerdere mensen kan ik gewoon grotere hoeveelheden inkopen wat hopelijk scheelt qua prijs :)
De zakjes mokthee kosten al snel 20 euro voor 50 gram, en er zijn er nog duurdere. Ik hoop ze voor de helft van de prijs te kunnen samenstellen, liefst nog goedkoper natuurlijk :Y)

Ik ben nog steeds druk bezig met het uitzoeken van de kruiden en lijstjes maken.. Zodra ik meer weet dan meld ik het sowieso in het topic :)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 16:12

Een tip uit een stille meeleeshoek voor kruiden e.d. wil het nog wel eens aantrekkelijk zijn op Makana.de te kijken. Super spul en vaak goedkoper dan andere webshops.