[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 08:58

Ik heb een vraagje..

Aangezien ik gestopt ben met de magnesium door wat ikhier las wat is er dan wel goed om te geven om de dikke nek en vetophoping boven haar staart tegen te gaan? Ik wil ook speedibeet gaan voeren. Maar kan nergens duidelijk vinden of er zemelen bij moet of welke vitaminen. Iemand ideeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 09:44

wat las je dan? Ik geef het juist wel en voor mij nog altijd met bevredigend resultaat, is voor mij zo ongeveer het laatste wat ik er juist tussenuit zou halen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 09:47

Ik heb die van de welkoop
Moet zeggen sinds ik haar eraf heb gehaald loopt ze wat slechter
Heeft waarschijnlijk andere oorzaak omdat ze kaal onkruidstuk erbij heeft om haar aan het lopen te houden. Ze denkt dat als ze er later terug komt er een oase van gras kan staan

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:09

Mijn paard is een niet al te grote KWPN-er. Dus zo rond de 500/600 kilo. Waarde was 107. Mijn paard wordt juist niet vriendelijker, maar steeds chagrijniger. Ook naar de pony's toe. Moet wel zeggen dat ze het ook niet leuk vindt om niet meer op het weiland te mogen staan, omdat dat veel te nat is (veengrond). Paddock heeft ze nooit wat gevonden. Dus het kan ook gewoon de periode zijn.[/quote]

Mijn idee , hou het nog 2 weken vol.
Dan zou je kunnen beslissen om de acth weer opnieuw te laten prikken , of toch minder te geven.
Ik zou de acth laten bepalen , die 107 is in de seasenal rise [hoe schrijf je dat...] geprikt , grote kans dat die ene tablet teveel zou kunnen zijn.
Maar das mijn idee , misschien dat anderen er heel anders over denken.

Mijn paard werd echt onuitstaanbaar , naar de andere paarden toe , maar ook naar ons toe.
Was gewoon link , maar na 12 weken kreeg hij zijn goede dagen weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:12

Oh zo... Tja dan moet je niet bij mij zijn; ik geloof namelijk niet in niet onderbouwde stemmingmakerij; roepen dat een fabrikant andere verbindingen gebruikt dan het vermeld, is volgens mij beschuldigen van oplichting en als je dan niet eens de "analyse" toont...

Ik geef het zo wie zo al jaren aan mijn grote, omdat die dus aantoonbare magnesium tekorten had en mijn ervaring is dus wel dat het mee helpt in het genezingsproces bij hb, sb , dus ik blijf het gewoon geven, laatste jaar dus ook aan pukkie...
Maar ik ben het wel met focussed eens dat het niet bewezen is, denk dat het hetzelfde is als met monnikspeper; ook nooit bewezen werking, maar de 1 zweert erbij en de ander niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:18

Maar dat er dus zoveel ijzer in zou zitten laat jouniet stoppen? Ik ben gewoon onzeker over wat wel of wat niet en wil graag goed doen voor mijn paard net als iedereen. Maar eerst werd hetaangeraden en nu zou het zelfs gwvaarlijk zijn.... ja wat moet je dan??!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:20

Bel, je hebt een pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:41

Ik kan toch niemand geloven, zonder dat het bewijs geleverd word? Als dit echt waar is, dan zet je toch de analyse / test uitslagen ook op internet? Juist om de rest te waarschuwen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:51

weten jullie de reden van dat chago gedrag wat sommige paarden hebben ? Zou dat door te hoge cortisol waardes kunnen komen ? Of hebben jullie paarden dit pas sinds de prascend ?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:01

Een vriendin van mij haar shetje heeft cushing, hij staat op prascend en daarmee zijn zijn waarden gezakt. Ik zei dat ze ook magnesium en/of monnikspeper kon geven.

Misschien een richtlijn hierin in het starttopic zou niet slecht zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:09

dookia schreef:
Een vriendin van mij haar shetje heeft cushing, hij staat op prascend en daarmee zijn zijn waarden gezakt. Ik zei dat ze ook magnesium en/of monnikspeper kon geven.

Misschien een richtlijn hierin in het starttopic zou niet slecht zijn

Die zie ik heel graag tegemoet Dookia, word het erbij gezet...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:19

Maris schreef:
weten jullie de reden van dat chago gedrag wat sommige paarden hebben ? Zou dat door te hoge cortisol waardes kunnen komen ? Of hebben jullie paarden dit pas sinds de prascend ?

Mijn paard is nog niet aan de prascend en duidelijk chago, had hij bij de insuline resistentie ook, nu bij de cushing weer, herken zijn gedrag soms bijna niet..

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:09

Hallo mensen,
Ik merk dat mijn pony zich de laatste tijd zich niet meer zo lekker voelt.
Nou wil ik haar komende week laten testen op cushing door de dierenarts, nou zou ik graag van jullie horen waar ik haar nog meer op zou moeten laten testen ook andere mogelijke ziektes graag????

Even wat informatie om een beeld voor jullie te schetsen
De pony is 22 jaar oud.
Merrie
D-pony
loopt 1x in de week een dressuurles en af en toe in het weekend nog wat.
Gaat dagelijks nog op de wei, krijgen wel al hooi bij gevoerd.
Op stal s'avonds ook hooi(niet onbeperkt en erg droog hooi, geen kuil) + elke avond een schepje basis muesli van Subli. Heel af en toe krijgt ze wat appels of droog brood.
Ze is momenteel net iets te dik, maar de reden daarvoor denk ik de weten en zal verderop in het verhaal ook worden uitgelegt.

De symptomen die ik momenteel zie:
Veel drinken, plassen nog niet ,gebruiken niet meer vlas dan normaal (staat op vlas omdat ze echt de hele stal leeg eet als er stro in ligt)
Heel dunne poep in de wei en op stal zichtbaar
Laatste tijd veel zweten, hebben haar daarvoor al geschoren.
Erg Down gevoelsmatig voor ons.
Vorige zomer kwam ze heel erg slecht uit haar vacht, maar met een vitamine kuurtje was dat er zo ook weer uit.

De veranderingen die ze laatst heeft doorgemaakt:
We zijn van stal verhuist dus krijgt geen kuil meer maar gewoon hooi, ook geen wortels meer.
De reden dat ik verhuist ben te weinig naar buiten en veel te veel voer. De stalhouder voerde meer dan wij toegezegd hadden.
Haar beste vriendin is verkocht en staat nou ergens anders en nu we haar hebben verhuist staat ze met anderen.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:51

Misschien ook laten testen op IR ( insuline resistentie) ? Daar kan ook het vele drinken vandaan komen en omdat je schrijft dat ze wat te dik is....

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:21

Zijn hier nog mensen wiens paard enkel zweet als hij op stal staat.. ik denk als hij op stal zou zweten door cushing zou dat buiten toch ook moeten zijn niet?

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:48

Idifix schreef:
Zijn hier nog mensen wiens paard enkel zweet als hij op stal staat.. ik denk als hij op stal zou zweten door cushing zou dat buiten toch ook moeten zijn niet?

Ja, voorheen had mijn paard het nooit.
En sinds de medicatie wel. Ik heb al met de DA gebeld. Ik moet gewoon door blijven gaan.
Ook komt zijn vacht nu opeens opzetten....zo erg was het nooit.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:58

Die van mij had dat ook, hij plakte ook heel erg van het zweet. Daarom is hij geschoren en dat is echt een stuk fijner voor hem. Hoofd en benen niet, ziet er wel apart uit aangezien hij zo'n dikke vacht heeft, maar benen is niet echt nodig... Jaar ervoor deed ik alleen borst scheren, nu heb ik hem dit jaar maar door heel het apparaat gehaald :)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:44

Idifix schreef:

Zelfde hier, haal hem elke ochtend drijfnat uit zijn stal.
Fiek is IR en heeft cushing..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:45

Hij is overigens al geschoren op zijn borst en krijgt nog geen medicatie..

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:17

Maar als jullie paarden buiten zijn zweten ze niet ?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:33

De mijne had dat ook precies zo idefix! Langzaam verdween het wel.
Het is de cushing, kacheltje is in de war, helaas hoort dit bij de aandoening.
Maar jij geeft geloof ik nog geen medicatie toch?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:16

Idifix schreef:
Maar als jullie paarden buiten zijn zweten ze niet ?

Nu met dit weer niet, maar komt het richting de 10 graden dan weer wel..
Na 2 minuten werken met hem is hij ook al gauw drijfnat..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:37

Mijn paard had precies hetzelfde voordat ik met medicatie ben begonnen, na de medicatie verdween dit langzamerhand en hij zweet nu totaal niet meer.

Het is echt de cushing die dit doet

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:57

Douraque schreef:
Mijn paard had precies hetzelfde voordat ik met medicatie ben begonnen, na de medicatie verdween dit langzamerhand en hij zweet nu totaal niet meer.

Het is echt de cushing die dit doet

Ja, precies hetzelfde hier dus Douraque.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:30

Nee, ik geef nog steeds geen medicatie .. andere dierenarts vond het niet nodig om bloed te trekken omdat bij de eerste dierenarts test negatief was. Het is niet dat hij doornat was enkel weer aan de flanken en zijn hoofd en borst. Vind dat gewoon vreemd want ik zou denken als je ziek bent en je lijf is in de war je buiten ook staan zou zweten of is dat een foute redenering van mij ?