Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:31

Femo ik zit in hetzelfde schuitje als jij. Juist nadat mijn nu vierjarige stil had gestaan, begonnen de problemen en werd ik eraf gerodeod. Ik wil ermee zeggen dat daar mogelijk veel winst te halen is: trainen trainen trainen. Ik heb zelf besloten dat vanaf de grond te doen. Evt kun je aanvullen met meso therapie maar daar was mijn da niet zo voor. Ga haar dus sterker maken, lange lijnen, balkjes, maar wel alles in de juiste houding. Loopt zij los ook zo hoog bovenin?
zoals je zelf al zei, goede osteo erbij, hoeven goed houden en lekker stretchen. Let ook op je voer ivm suikers en vul als je erin gelooft evt aan met kruiden en een beetje olie.
Alles komt ineens een stuk nauwkeuriger!
overigens heb ik foto's laten maken bij aankoop vorig jaar. Niks te zien!

femo

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:48

danoesje, dat meen je niet! is het zo snel gegaan met die kissing spines dan ineens?
en wat zijn je plannen met je paard? verwacht je nog wedstrijden?

ik denk inderdaad hetzelfde als jij, trainen trainen trainen. maar ik wil er gewoon zeker van zijn dat ik onder het zadel er ook goed aan doe.. maar dat zal dan een heel traject worden.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:58

Yes. Achteraf was er al wel wat gaande in de rug maar daar wist ik als leek te weinig van en is er gewoon mee goedgekeurd zonder opmerking.
Met de kerst gaat ie weer onder t zadel, niet bij mij trouwens, en dan maar zien of ik dit aankan met veel begeleiding en les en vooral ook altijd veel aanvullend grondwerk blijven doen.ik hoop het zo, hij is zo vreselijk lief en erg gaaf!hij is trouwens wel stabiel gebleven, vorige week opnieuw foto gemaakt.
Wat is jouw plan?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:21

Ik heb overigens erg veel baat gehad bij een dierenarts die me heeft geholpen. Samen met haar, een trainster en aan de hand van een thermo hebben we hem weer beter gekregen door training en osteopathie. Ik wil nog niet op de feiten vooruit lopen, maar hij is tot nu toe wel sterk verbeterd. Mocht je meer info willen, klik dan op de link onderaan mijn berichten.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:01

Mijn plan is de komede 6 weken met begeiding van mijn osteo te werken.. Maar ik heb het gevoel dat dat niet alles is wat ik kan doen. Werkt het overigens om een kruik op de rug te leggen met poetsen? Misschien werkt het ontspannend? Ik vind het nog moeilijk om te beseffen. Die van mij is ook zo'n loeigaaf beest waarmee ik kwa talent ontzettend mazzel mee heb. Maarja, nu dus niet meer. Los van het feit dat ik haar qua karakter ook fantastisch vind. En het nu al veel tranen heeft gekost om haar te krijgen zoals ze nu is, kan ik het ook niet zomaar loslaten dat we samen waarschijnlijk niet hoog in de dressuur zal komen.. Bah..:( of denken jullie dat zo'n paard dat dus nog wel kan? Ik ga thuis kijken naar je onderschrift! Zit nu in de auto! Vind het overigens ontzettend fijn om met lotgenoten te praten!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:11

Of wedstrijden rijden kan, is echt afwachten. Training onbelast is denk wat nu het belangrijkste is.
Ook mijn merrie is keihard achteruit gegaan toen ze door peesblessure op rust stond..
Verder is het warm houden met een deken naar mijn mening altijd wel goed.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:18

Kan geen kwaad om goed warm te houden. Eagle is toch echt stijver met de kou. Geef jezelf even de tijd om erover te denken maar train haar wel zo goed mogelijk. Het is nu eenmaal een flinke strijd. Maar volgens mijn da zou hij bij wijze van nog grand prix kunnen lopen, mits het juiste management.

Hurray

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:10

Ik heb een pony van 17 jaar, waarbij 2 jaar geleden Kissing Spines is geconstateerd.
DA heeft toen 12 spuiten in haar rug gezet en geadviseerd twee weken te longeren, daarna mocht ik langzaam aan weer gaan rijden.
Is een hele tijd goed gegaan, af en toe had ze er wel wat meer last van, maar over het algemeen ging het in die twee jaar redelijk goed. Maar sinds een week heeft ze weer enorm last van haar rug. Heb haar nu even op rust staan, weet niet of ik hier goed aan doe of niet.. Misschien toch maar weer beginnen met longeren? :?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:19

Ik zou ze zeker in beweging houden en dan onbelast
Dus inderdaad longeren(op een goede manier), dubbele lange lijnen, lange teugelen, werken aan de hand ed.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:43

Hurray, ben het met ijssnuiver eens. Als ze spieren en soepelheid kwijt raken gaat het er bepaald niet beter op worden. Het wordt kouder en de paarden mogelijk stijver? Ga inderdaad aan de hand trainen, misschien heeft ie zijn rug meer weggedrukt? Mij is aangeraden om altijd een paar keer in de werk onbelast te trainen icm stretchoefeningen. Evt een goede osteo of fysio laten komen? Misschien heeft ie last van zijn si-gewricht?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:56

Stretch oefeningen doe ik inderdaad ook. Ik probeer dat aansluitend op iedere training te doen(aangezien de spieren dan warm zijn en dat toch beter is) en anders sowieso 4x per week.
Het is gaaf om te merken dat bijvoorbeeld met de oefening "inbuigen voor een snoepje", ze eerst net tot de singelplek kon en al tot de flanken.
Mijn gezonde ruin daarintegen komt voorbij zijn billen ;) , dus er is nog enige uitdaging hihi.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:11

T zijn net kinderen, voor een lekker snoepje doen ze toch een beetje meer hun best:)
Phoe gister na een aantal maanden weer eens gereden maar ik vind het zoooo eng. vreemd paard overigens die ik nooit heb zien lopen. Elk drafpasje was een uitdaging, terwijl ik voor mijn lancering ongeveer overal opstapte, incl compleet groen.. Bah!

Hurray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:51

Pff. Het gaat momenteel echt slecht met haar rug, ben nu oefeningen met haar aan het doen, met het inbuigen komt ze tot net voorbij de plek waar de singel zit.
Morgen ga ik weer beginnen met longeren, hopen dat het hiermee weer wat beter wordt..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:59

Wat bij mijn paard goed lijkt te werken om in de rug iets losser te worden is de schoftlift. Je kriebelt/prikt dan thv de schoft onder de buik tot ze de rug bollen, laat ze weer zakken in de rug en herhaalt dat. Ik longeer eigenlijk altijd met longeerhulp of dubbele lijnen, soms train ik ernaast aan de teugel om te stretchen. Het blijft zoeken..

Hurray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:31

Ik wil echt van alles proberen, als het maar werkt.
Dus zal de tips zeker gaan gebruiken! Alles om haar rug weer wat beter te krijgen, want op het moment is het gewoon hopeloos. Bedankt voor de tips in ieder geval, ik ga ermee aan de slag. (:

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:32

Hurray, balen he dat KS? Alles is ineens anders. Je doet niks meer voor de lol, maar alles in het belang van je paard. Best lastig vind ik zelf. Had je er al een osteo bij gehad?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:56

ik merkte bij mijn merrie ook dat ze duidelijk verbeterde van onbelast werk, het laatste half jaar was ik ook begonnen met het werken aan de hand en ik kon gewoon heel duidelijk verbetering in de rugbespiering zien...

oefeningen als rug op laten bollen en bekken te laten kantelen deed ik ook altijd na het werk, evenals buigen met een wortel alle kanten op

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:53

Hurray schreef:
Ik wil echt van alles proberen, als het maar werkt.
Dus zal de tips zeker gaan gebruiken! Alles om haar rug weer wat beter te krijgen, want op het moment is het gewoon hopeloos. Bedankt voor de tips in ieder geval, ik ga ermee aan de slag. (:

Op wat voor manier longeer jij je paard?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:07

ook bij het longeren proberen laag en op lengte te krijgen en niet weg laten drukken...

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:33

Hoi allemaal,
Ik heb een beetje rondgekeken op internet maar kan niet echt een antwoord op mijn vraag vinden.
Sinds een tijdje wil mijn paard niet fijn buigen naar rechts, lange zijdes is niet zown probleem maar van hand veranderen van links naar rechts gaat bagger.
Ik wil graag erachter komen waar mn paard last van heeft. De DA komt als het goed is deze week nog.
Als ik naar de rechterhand ga, dan gaat ze staken, bokken steigeren en de lucht in springen.
Als ik 10min door rij dan is ze hartstikke fijn en los maargoed je weet nooit wat je kapot maakt

Echter doet ze dit niet met longeren. Ze is juist enorm fijn op rechts. Super los en ook bij verzameling/volte openen en sluiten alles doet ze fijn.
Onder het zadel dus niet..
Voor zover onze ogen kunnen zien op stal, ligt haar zadel perfect.
Deze heeft ze dan ook al erg lang en nog nooit problemen mee gehad.

Mijn vraag is dus als je paard last heeft van ks kan hij dan zo zijn als mijn paard? Met rijden super staken en met longeren ontzettend los?

Alvast bedankt voor het lezen

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:39

Loveulla94, dat zou zeker kunnen. Niet alle paarden reageren hetzelfde en bij mijn paard was er klinisch weinig te zien aan hem, behalve dat hij erg links was en dus niet goed wilde buigen op rechts. Onbelast kunnen ze vaak beter bewegen doordat de rug niet doorzakt en er geen druk op komt. Staken/steigeren is wel een van de mogelijke kenmerken.
Als ze zekerheid wilt kun je het beste foto's laten maken van de rug. ik heb ze de laatste keren bij Edigit laten maken. Die kosten vielen mij in verhouding heel erg mee: e175, maar dan heb je wel duidelijkheid...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:39

@Nouvel: Dat doe ik inderdaad ook met longeren. Maar was gewoon even nieuwsgierig hoe Hurray dat doet en wat voor advies ze daarin heeft gekregen van de DA.
Ik heb destijds namelijk een heel beroerd advies gehad van mijn DA, namelijk heel strak en rond bijzetten, nou geloof me daar worden ze niet beter van..

@Loveulla: Wat als eerst in mij opkomt is of het zadel of de ruiter. Ik zou beginnen met een goede zadelpasser bellen en niet blind staren op wat stalgenootjes op het oog zien. Daarnaast jou houding even goed laten analyseren, met een slecht zittend ruiter of een ruiter die onbewust wat tegenzit of spanning vasthoud, kun je ook veel staak gedrag oproepen bij de paarden.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:45

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik luister niet naar stal genootjes, daarvan heb ik ook maar één haha. Maar een staleigenaar met 50 jaar ervaring. Eerst eens kijken wat hij te zeggen had. En mijn eigen kennis.
Zadelmaker moet sowieso ook komen.
Al zeg ik het zelf maar mijn houding is prima,
Heb les van een gp amazone die je houding zeer in de gaten houdt omdat dat 1 van de belangrijkste dingen is uiteraard. Maar ik krijg nooit geen commentaar alleen maar complimentjes hier en daar

Ik zal nog eens even goed informeren naar een goede zadelmaker

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:05

Ik kan je een centered riding les wel echt aanraden. Niet omdat ik zeg dat je houding slecht is, maar die kunnen toch hele kleine ingeslopen dingetjes eruit halen, welke wellicht je paard in de weg zitten.

Mijn ervaring met mijn merrie is dat als ik een beetje spanning vasthoud in mijn rug, zij dat ook doet en per direct kreupel gaat lopen.. En dat kan ook heel simpel zijn doordat ik die nacht verkeerd gelegen heb oid.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:19

Ach, zelfs Anky heeft nog zitlessen heb ik me laten vertellen :P Ik ga vrijdag lessen bij een dame hier in de buurt om de zenuwen wat onder controle te krijgen, ook zitlessen. Heb daar eerder een paar lessen gedaan, dus dat wordt zitten, ogen dicht en voelen. Lastiggg om me zo over te geven!