Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:49

Alfi2010 schreef:
Kan een sarcoid ook vanzelf weer verdwijnen?

Ja, hier in Engeland zijn er veel meer sarcoids dan in Nederland. Meeste vallen er gewoon af na verloop van tijd. (Vaak een aantal jaar) ook blijven ze er ook gewoon aanzitten om te ontwikkelen. Wanneer de sarcoid uitgegroeid is wordt er vaak een castratiering omheen gedaan waarna de sarcoid er gewoon afvalt. Ook worden ze regelmatig afgesneden, maar pas als ze uitontwikkeld zijn. (90% van de paarden waar het wordt uitgesneden moet binnen blijven voor minstens 2 weken omdat de hechtingen er anders uit worden getrokken en je nog verder van huis bent. Niet echt een 'big deal' hier.

Alizeetje

Re: Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:59

Mijn paard gaat morgen naar mijn dierenarts. Heeft 2 hele kleine bolletjes aan de singel. nog niet eens een erwt groot. Maar voor de veiligheid gaan ze wel weggesneden worden. Dan blijft mn paard daar een paar dagen staan.
Ik hoop dat ik dit geval wegsnijden een 'ok' keuze is, omdat ik daar veel tegenstrijdige dingen over lees, en dat het eigenlijk geen sarcoïde is. DA wou geen biopsie maken aangezien dat kan 'activeren', moest het wel het geval zijn.
Geen leuke tijden :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:26

Ben aan het kijken waar ik het kan bestellen. Prijzen lopen nogal uiteen voor hetzelfde potje..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:39

Bij mij werkt de virex. Van 4 is 1 weg, 1 bijna weg, 1 de helft kleiner en 1 groeide maar is nu al een tijdje constant.
Ik hoop dat alles weg gaat.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:44

Alizeetje schreef:
Mijn paard gaat morgen naar mijn dierenarts. Heeft 2 hele kleine bolletjes aan de singel. nog niet eens een erwt groot. Maar voor de veiligheid gaan ze wel weggesneden worden. Dan blijft mn paard daar een paar dagen staan.
Ik hoop dat ik dit geval wegsnijden een 'ok' keuze is, omdat ik daar veel tegenstrijdige dingen over lees, en dat het eigenlijk geen sarcoïde is. DA wou geen biopsie maken aangezien dat kan 'activeren', moest het wel het geval zijn.

Dat was bij mijn paard ook, maar ze spoten de plekken meteen in met bcg. Ik zou de plekken daar niet weg laten snijden maar in laten spuiten met bcg, de singel is echt een rotplek!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:49

Alizeetje schreef:

Heel eerlijk...ik zou daar niet laten snijden. Mijn PRE had er ook ééntje aan de singel, net in zijn oksel...8 maand Virex gesmeerd en het is weg en nooit meer teruggekomen. Ook niet hoeven stoppen met rijden. DA hier wou ook direct uitsnijden...Blij dat ik dat niet gedaan heb ;)
Die Virex is ook goed tegen andere '' hobbels en bobbels '' moest het bij jouw paard toch geen sarcoïde zijn. Het proberen waard, toch ? Niet geschoten, is altijd mis :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:38

Wie had er hier virex besteld? En wilde doorverkopen?

zjeeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:47

Interessant topic! Mijn paard heeft ook een sarcoid op zn borst. Een paar maanden geleden is die groter geworden, waarna die daarna er voor een groot gedeelte is afgevallen. Het is wel in beweging dus. Maar zo te lezen is er niet één behandeling die 100% garantie geeft dat het niet meer terugkomt, voor nu laat ik het dus maar zitten!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 16:24

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:32

Ik val hier ook even binnen.
Ons merrie heeft/had een grote sacoide op haar borst, momenteel zijn we ongeveer een jaar aan het smeren met Virex creme, ik ben nl geen fan van knottenbeltzalf of andere ingrijpende acties (wegsnijden is geen optie omwille van de plaats en geen garantie op succes). Hieronder een overzichtfoto van hoe de sarco geevolueerd is op een jaar tijd.

Afbeelding

De kale streep rechts op de laatste foto is afkomstig van haar deken.
Momenteel ziet de sarco er al weer anders uit: er groeit nu haar op de grijze plekken (waar vorig jaar deze periode enkel sarco-korst te zien was). Dus ik ben wel blij.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:19

Heel mooi foto-overzichtje ! Je ziet heel goed hoe de sarcoïde samentrekt en uiteindelijk verdwijnt !
Hier ook super resultaat gehad met de Virex !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:44

Ik ben nu een dag of 4 aan het smeren met virex. Zo trof ik hem gister aan. Is dat wel goed??
Afbeelding

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:07

Nee dat ziet eruit of hij aan het groeien is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:11

Nee hij is niet groter. Dat is bloed.
foto is ook niet helder. Zal zo nog een poging doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:15

https://www.liv.ac.uk/sarcoids/treatmen ... nbooklets/
Lees toch gewoon eens de hele site van Knottenbelt over sarcoids door.
Het risico is dat al die zalfjes niets doen en erger nog dat de sarcoid groter wordt, of verandert in een meer agressieve vorm. Sarcoids zijn geen 'huidproblemen", het zijn kankers. En daar smeer je ook geen zalfje op zonder overleg met een echte arts.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:16

Een dag of 4 ? Ja, dan ziet dat er '' normaal '' uit...zo zag het er hier ook een tijdje uit toen ik begon met de Virex. Lijkt of er wat '' leven '' komt in de bobbel in den beginne... ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:17

Fauvetje's paard heeft voornamelijk de verucose vorm. Dan kun je je nog wel een keer veroorloven om een jaar te proberen het met een zalfje weg te krijgen. Maar bij jouw paard komt echt een stukje fybroplastisch tevoorschijn. En die groeien echt een stukje sneller en agressiever.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:18

Anya schreef:
https://www.liv.ac.uk/sarcoids/treatmen ... nbooklets/
Lees toch gewoon eens de hele site van Knottenbelt over sarcoids door.
Het risico is dat al die zalfjes niets doen en erger nog dat de sarcoid groter wordt, of verandert in een meer agressieve vorm. Sarcoids zijn geen 'huidproblemen", het zijn kankers. En daar smeer je ook geen zalfje op zonder overleg met een echte arts.

Er zijn ook al heel veel goede ervaringen met de Virex zalf.
Enne...sarcoïden zijn geen kankers in de zin van melanomen met mogelijke uitzaaiingen... ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:39

Pandora sarcoids zijn kankers, ze zaaien uit. Langzaam, maar ze zaaien wel uit. Zoals sommige huidkankers erg langzaam uitzaaien (bijvoorbeeld basale cel-carcinomen) of heel snel (bijvoorbeeld melanomen bij mensen). Ik kopieer even de 10 regels van de site van Knottenbelt. Ik zal ze zelfs even vertalen voor de mensen die problemen heben met het engels.

The 11 Rules of the Sarcoid
1. Sarcoid is ‘cancer’, it is NOT a ‘wart’

Een sarcoid is kanker, geen wrat.

2. The majority of horses are susceptible to the disease. There is no defined age, sex or
colour predilection but some breeds appear to have greater / lesser susceptibility.

het grootste deel van de paarden zijn bevattelijk voor de ziekte, er is geen specifieke leeftijd, sexe of kleur die meer risico oplevert. Maar sommige rassen paarden lijken een groter risico op het krijgen van sarcoid te lopen.

3. A horse that has even one lesion (whether this resolves, stays static or deteriorates) is
ipso facto liable to the disease – this genetic susceptibility remains with the horse for life.
Therefore new lesions and recurrences at sites of previously treated lesions MUST be expected
but it is not inevitable that horses will develop more. Some do and some don’t!

Een paard met een sarcoid (of deze nu lijkt te genezen, hetzelfde blijft of erger wordt) is loopt risico op het krijgen van (meer/nieuwe sarcoids. Het wil niet zeggen dat ze het ook terug krijgen, maar het risico is groter.

4. The more lesions a horse has, the more it will get. The converse is also true, and that
means that, provided appropriate treatment is available, sarcoid lesions should not be left
untreated. Every effort should be taken to reduce the tumour burden both in numbers and in
volume.

Hoe meer plekken een paard heeft, hoe meer hij er wil krijgen. Andersom geldt dat als goede behandeling voorhanden is, dat sarcoids altijd behandeld moeten worden (om zowel het aantal als de grootte terug te brengen).

5. They multiply over the summer and grow over the winter. This is of course an
oversimplification since all tumours start as a single cell and because flies seem to be an
important mechanisms for the transmission of the tumour from site to site on the horse, this
occurs during summer. As tumours only become visible when they have multiplied sufficiently to
be visible, this is usually (but not always) sometime in the late winter / spring. This means that fly
control is critical.

Sarcoids vermeningvuldigen in de zomer en groeien in de winter (simpel gezegd, want alle tumors starten als 1 enkele cell en vliegen spelen een belangrijke rol bij de verspreiding van sarcoids van de ene plek naar de andere plek. En dat gebeurt alleen in de zomer. Als de tumors zichtbaar worden hebben de cellen zich zo vermeningvuldigt dat ze zichtbaar zijn geworden (meestal in de late winter/lente). Dat betekent dat VLIEGENCONTROLE cruciaal is.

6. Sarcoids almost always become larger, more difficult to manage and more dangerous in
clinical behaviour with increasing duration. Nevertheless some lesions remain static for
variable periods ranging from weeks to decades. Sudden and marked exacerbation can occur
spontaneously over days – weeks without any obvious explanation or interference.

Sarcoids worden bijna altijd groter, en moeilijker te behandelen en gevaarlijker in hun gedrag naarmate ze ouder worden. Los daarvan zijn er sarcoids die soms statisch blijven (voor enkele weken, tot soms tientallen jaren). Maar plotselinge verergering kan spontaan binnen enkele dagen of weken plaatsvinden, zonder verklaring.

7. Interference results in exacerbation. Biopsy or even palliative treatments count as
interference. Ill advised attempts at treatment also count as interference and so should be avoided
at all costs.

Eraan zitten/verstoring leidt tot verergering. Biopsie of pijnstillen e.d. tellen als verstoring en moeten tegen iedere prijs worden vermeden.

8. Treatment is ALWAYS difficult and expensive. No single treatment method is universally
effective. Failure of any selected method results in a significant reduction in the prognosis for the
case (40% reduction for each failure is suggested!). The best treatment MUST be used at the
outset. Economies of treatment are seldom economical in the end.
Behandeling is altijd moeilijk en duur. Er is niet één enkele behandelmethode die altijd werkt. Als een geselecteerde methode faalt, dan leidt dit tot een slechtere prognose (40% slechtere prognose voor iedere gefaalde behandeling). Vanaf het begin moet de beste behandeling worden gekozen. Goedkope behandelingen blijken in de praktijk zelden goedkoop te zijn (omdat nieuwe behandeling nodig is).

9. There are 6 recognised forms of the disease. These simply reflect a spectrum of clinical
appearance and pathological behaviour.

Er zijn zes aparte vormen van sarcoids. Onderscheid o.b.v. hoe ze eruit zien en hoe ze zich gedragen.

10. Wounds on a sarcoid affected horse require special attention. This applies to wounds
away from sarcoid sites since sarcoid transformation of a wound site is major factor in incipient
wound healing failure.

Wonen op een paard met sarcoid moeten speciale behandeling krijgen, risico van onvoldoende wondheling.

11. Sarcoids can justifiably be left alone in some circumstances. It is far better to do nothing
than to do something that is inappropriate.

Je kunt sommige sarcoids laten zitten. Het is altijd beter niets te doen, dan iets te doen dat niet past/geschikt is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:40

https://www.liv.ac.uk/media/livacuk/sar ... Owners.pdf

Ik snap al die pogingen om het op een fijne manier op te lossen. Maar al die verschillende zalfjes... Als je zelf een huidkankerdiagnose krijgt ga je er toch ook geen tandpasta op smeren (die behandeling is hier de afgelopen jaren ook al langsgekomen).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:04

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:08

Ik ben nu bijna 2 maanden aan het smeren met aciclovircreme, paard heeft 2 plekjes, zijn beide aan het veranderen: de ene plek zit net boven zijn oog (bovenooglid): plek wordt kleiner, huid ter plaatse wordt lichter/kaler, maar plek is bijna weg. De andere plek zit aan de zijkant boven zijn neusgat, deze plek lijkt minder dik te worden. Ik ga voorlopig dus maar even door met smeren.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 21:23

Mooi gezegd Anya.

Ik ben blij dat ik de Knottenbelt behandeling heb gedaan. Relatief snel, goede genezing en écht geen hoge kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:54

Hier een foto van vandaag
lijkt beter dan gister. Misschien dat ze hem gister kapot had geschuurt aangezien hij op haar hals zit
Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:38

Bij de virexbehandeling hoor je vaker dat het eerst erger wordt dan minder.
Bij mij zijn er vd 4 een verdwenen, twee formaat knikker naar dubbeltje en 1 is groter geworden. Dus 3 zijn er kleiner of verdwenen.
Behandelen ga ik doen als het na 8 maanden virex niet weg is.