Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:52

wauw, wat ziet hij er goed uit!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:28

Zo zeg, dat muisje is een mooie muis geworden zeg en wat een prachtige omgeving staat hij..

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:04

Zo zeg. Muis is echt supermooi geworden. Hoe gaat het nu met het lopen??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:31

mooi paard geworden!En hij is nog nieteens uitgegroeit!
Ach,een prachtig weide-ornament is het zeker!En de rest komt wel...of niet.Een paard is toch ook gewoon een paard als je er niet op kunt rijden?
Ik verzorg die van mij al 15 jaar zonder er op te zitten.Krijg ik niets van en zij ook niet :+

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 21:24

Ja, mooi plekje he :D Hij stond eerst op een pension stal maar ik had besloten om hem in te laten slapen, ik zag het echt niet meer zitten. Ben met hem naar Utrecht geweest voor een EMG en daar concludeerde ze EDM, dat is niet zo een fijne diagnose met een hele slechte prognose. Omdat ik rustig afscheid wilde nemen heb ik gevraagd of hij voor een weekje op de stal mocht staan waar ik in het weekeind werk; dan kon ik hem nog een week vol stoppen met eten en wat wandelingetjes maken en dan zou het daarna klaar zijn. Het is daar prachtig, midden in het bos.
Ik ben alleen zo een pussy dat ik op het laatste moment de dierenarts heb afgebeld, ik stond er toch niet helemaal achter. De staleigenaar vond zijn aanwezigheid geen enkel probleem dus ik heb hem lekker daar laten staan. Heerlijk!

Stap: https://www.youtube.com/watch?v=TZ_hiJZkygQ
Draf: https://www.youtube.com/watch?v=b5k5uh6zBXo

Precies Geerke, en als hij wel gezond was dan had ik er nu ook nog niet op gekund want hij is pas 2... Dus wat maakt het eigenlijk uit?!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:53

dit is al zoveel beter dan vorig jaar!Hij maakt achter wat korte passen,maar misschien kun je dit er inderdaad uit trainen door balkjes te laten draven.Je ziet wel dat hij er iets moeite mee heeft ;)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:00

Ik vind hem ook beter. :j En wat ziet hij er super uit!!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 22:04

Ja, hij heeft er absoluut moeite mee. Enorm. Maar ik ben al blij dat hij zijn nek er niet over breekt, hij komt er in elk geval over heen. Ik denk ook niet dat ik hem beter ga krijgen dat dit, maar dit is voor mij acceptabel. Een ander mag van mij iets anders vinden maar het is mijn paard en ik vind dit niet zielig. Hij is de hele dag druk in weer met zijn pony vriendjes pesten; rennen, stijgeren, bokken. Hij redt zich wel :) Als hij inderdaad EDM heeft en zijn ataxie wordt erger dan is er natuurlijk wel nog maar één oplossing..

@Lorette; Als hij ooit half zo goed wordt als Frum ben ik dolgelukkig *\o/*

Dit filmpje is trouwens wat beter: https://www.youtube.com/watch?v=DkNOf0W ... e=youtu.be

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:20

Je dacht toch niet ECHT erover om Muis te laten inslapen! Hoop ik toch!

Heb de filmpjes bekeken, en meid wat is hij vooruit gegaan! Je ziet natuurlijk wel dat er wat aan de hand is, want zodra het wat moeilijker wordt probeert hij in zijn oude wijdlopige gedrag terug te vallen, en dat hij niet doorkomt met de achterbenen is natuurlijk ook duidelijk.

Maar hij heeft overigens een redelijk goed ontwikkeld lijf voor z'n leeftijd, bovendien zijn er paarden die niks mankeren en slechter over zo'n rij balkjes komen.

Jullie zijn al zo'n end gekomen, de meeste winst nu zal mettertijd te behalen zijn door spieropbouw van Muis, en dat kost tijd.

Muis zal wel nooit een dressuurpaard worden, wellicht wel ooit recreatief te berijden zijn.
Maar de woneren zijn de wereld nog niet uit, ik vind het tot nog toe al een wonderbaarlijke verbetering.
Goed bezig, en schrijf Muis aub nog niet af, hij is nog zo jong, er kan nog zo veel gewonnen worden qua spierkracht en balans.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:24

Ziet er toch echt veel beter uit. Zijn stap is zelfs ruimer dan van veel paarden die ik ken, het lijkt alleen niet zo door zijn manier van bewegen.

Je bent al heel ver gekomen met hem, complimenten! Hoe is hij als je hem zonder longe 'longeert'?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:54

Knap dat je hem nog steeds hebt TS.
Geef hem nog maar eens 2 jaar en als hij 4 is ga je pas echt kunnen zeggen van het komt goed of het is genoeg geweest. Ik zou natuurlijk wel perfect begrijpen dat je geen 2 jaar meer wilt geld investeren in hem, maar je hebt al zo veel voor hem gedaan en ik merk echt wel verbetering. PPffff wat ben jij een doorzetter. Het was wel makkelijker geweest voor jou moest het en merrie of ruin geweest zijn, want kan me voorstellen dat het niet gemakkelijk is om hem in afwachting ergens neer te zetten.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 17:44

Bedankt voor jullie berichten :)
terpentijn schreef:
Je dacht toch niet ECHT erover om Muis te laten inslapen! Hoop ik toch!

Heb de filmpjes bekeken, en meid wat is hij vooruit gegaan! Je ziet natuurlijk wel dat er wat aan de hand is, want zodra het wat moeilijker wordt probeert hij in zijn oude wijdlopige gedrag terug te vallen, en dat hij niet doorkomt met de achterbenen is natuurlijk ook duidelijk.

Om eerlijk te zijn wel, ik had de rendac en de dierenarts al gebeld. Ik had met mezelf afgesproken dat ik hem zou houden mits hij geen neurologische schade zou hebben, dan is het gekkenwerk om zo'n dier te willen houden. Toch? Om daar achter te komen ben ik naar Utrecht geweest voor een EMG; hij had wel degelijk neurologische schade en kreeg de diagnose "equine degenerative myeloencephalopathy". Ze vonden hem héél atactisch en héél erg slecht. Ik had oude filmpjes laten zien en ze vonden hem in de tijd alleen maar verslechterd, dat zou passen bij een progressieve ziekte als EDM. Mijn omgeving vond het ook niet meer dan logisch, natúúrlijk laat je hem dan inslapen. Daar ga je toch geen geld en tijd meer in stoppen?
Ik had voor mezelf ook 100 redenen waarom afscheid nemen echt het beste zou zijn: geld, tijd, zorgen, energie.... Ik kon toch net zo goed gaan investeren in een paard waar ik tenminste wat mee zou kunnen. Maar het zwaarst wegende argument was ik tot op de dag zelf even vergeten; ik ben gek op dat dier én hij lijkt er zelf geen last van te hebben.
De rendac en de dierenarts dus maar afgebeld. Als ik dat wat eerder had bedacht had me dat een hoop drama gescheeld :Y)

Hevonen schreef:
Ziet er toch echt veel beter uit. Zijn stap is zelfs ruimer dan van veel paarden die ik ken, het lijkt alleen niet zo door zijn manier van bewegen.

Je bent al heel ver gekomen met hem, complimenten! Hoe is hij als je hem zonder longe 'longeert'?

Ja, van de zijkant lijkt hij heel ruim te stappen! Pas vanaf de achterkant zie je echt wat er mis is. Ik heb geen filmpje van vrij longeren maar wel hoe hij in de paddock loopt, zitten een paar stukjes draf tussen: https://www.youtube.com/watch?v=XxjcqQ- ... e=youtu.be
Ik vind hem zelf te schraal nu maar ik krijg hem maar niet dikker...Onbeperkt hooi, speedi-beet, seniores priores, luzerne; ik gooi er echt van alles in maar je blijft zijn ribben zien.

betadine schreef:
Knap dat je hem nog steeds hebt TS.
Geef hem nog maar eens 2 jaar en als hij 4 is ga je pas echt kunnen zeggen van het komt goed of het is genoeg geweest. Ik zou natuurlijk wel perfect begrijpen dat je geen 2 jaar meer wilt geld investeren in hem, maar je hebt al zo veel voor hem gedaan en ik merk echt wel verbetering. PPffff wat ben jij een doorzetter. Het was wel makkelijker geweest voor jou moest het en merrie of ruin geweest zijn, want kan me voorstellen dat het niet gemakkelijk is om hem in afwachting ergens neer te zetten.

Hij is zijn klokkenspel alweer een jaartje kwijt! Hij is vorig jaar gecastreerd omdat hij inderdaad als hengst bijna nergens welkom was... En ik er niet meer overweg kon :Y)
Ik durf hem niet in afwachting ergens weg te zetten, bang dat hij zonder beweging gaat verslechteren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:20

Hij is niet schraal hoor!vergeet niet dat hij twee is...hij zal nog groeien.Voor hem is het denk ik beter om op goed gewicht te zijn,richting schraal.Voor ieder paard eigelijk :+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:43

Ik denk ook dat dit makkelijker is voor hem. Ik vind hem niet te mager. Voor Frum is het ook beter als hij niet teveel vetjes heeft, maar helaas is dat een beetje mislukt.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 18:51

Nja...je ziet zijn ribben en dat heb ik liever niet zo voor de winter. Hij heeft ook echt helemaal geen vacht nog en staat wel 24/7 buiten. Heb liever dat hij zelf wat vetjes heeft om hem warm te houden. :brr:

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:44

Hij is knap geworden (was hij eigenlijk altijd al *D )

Wat een nare diagnose heb je voor hem gekregen zeg, maar dat balkjes lopen gaat hem helemaal niet slecht af voor zo'n jonge slungel.
Heb je je nog in speciaal voer voor hem verdiept? Het schijnt dat paarden met EDM positief kunnen reageren op bepaalde voedingsmiddelen. David Frape geeft in zijn boek 'Equine Nutrition and Feeding, third Edition' op p100 een speciaal dieet voor paarden met EDM. Belangrijk daarbij schijnen vooral een hoge doses vitamine E, vitamine B2 en caroteen te zijn.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 21:28

Bedankt Irmaz voor het meedenken! Had dat stuk inderdaad ook gelezen; hij krijgt een hoge dosis vit E, luzerne en wortels (naast ad lib hooi). In Utrecht heb ik het niet echt over een dieet gehad aangezien; ze vonden hem zo slecht dat euthanasie het enige zinnige advies was wat ze konden geven.
Stomme is dat ik in alle literatuur die ik kan vinden over EDM lees dat paarden eigenlijk alleen maar slechter worden in de tijd, ik vind dat hier niet het geval...
Hier een filmpje met zijn ontwikkeling vanaf het openen van dit topic, beelden vanaf 1:47 zijn van afgelopen zaterdag. Niet fantastisch maar als je dan kijkt hoe hij op 0.38 was ben ik toch erg tevreden :)
https://www.youtube.com/watch?v=1_olnv- ... e=youtu.be

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:50

Veel verbetering! Ook zijn spronggewrichten zijn niet meer zo dik.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 21:56

Ja, veel minder dik! Kan nu ein-de-lijk met hem door het bos lopen zonder dat elke willekeurige voorbijganger het nodig vindt om me te vertellen dat mijn paard kreupel/raar loopt. Joh, je meent het >;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:31

Ondanks de kennelijke EDM prognose, vind ook ik het zeer verbeteren t.o.v.. hoe het was.

Hij zal ook langzamerhand wat sterker in zijn overige lijf en spieren worden natuurlijk. Denk wel dat dat heel belangrijk is, dat-ie aan de gang gehouden wordt, juist om deze reden. daar kan hij eea een beetje mee compenseren, al is het tijdelijk.

Ik zie geen paard, althans nu niet, dat op de inslaap-nominatie zou behoren te staan wegens te veel pijn of ongelukkig zijn. Ook weigert hij geen bewegingsinspanningen, dus ik voor mij hou nog wel wat hoop dat hij de echte volwassenheid aan de (ver)beterende hand kan bereiken.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 23:08

Voor iedereen die erom pb'de: mijn kleine vriend doet het nog steeds goed :) Of nouja, hij verslechterd niet.

Een tijdje geleden had hij even een moeilijke dag en dacht ik echt dat het over was .... ;(

Wat dit voor gekkigheid was weet ik niet zo goed maar het is gelukkig weer voorbij. Ik kon het ook niet zo goed aan :Y)

Gelukkig was hij hierna snel weer "normaal". Hij is nog steeds blij, en zolang hij blij is mag hij blijven! Filmpje hieronder is op een gemiddelde dag, soms loopt hij iets beter dan dit.
https://www.youtube.com/watch?v=G1AB_TZ ... e=youtu.be

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:48

Dank voor de update! Geweldig wat jij doet en hoe het gaat! Chapeau!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:15

Lijkt op een patella op het filmpje.
Ik blijf je topic volgen. Hoop nog steeds dat alles bijtrekt.
Wat doe je nu zoal met hem ?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 13:32

Welke van de twee filmpjes bedoel je betadine?

Ik longeer hem (veel tempowisselingen, balkjes draven, etc), fiets met hem, wandel veel.. verder staat hij 24/7 buiten te eten en zijn vriendjes te pesten. Hij is buiten de hele dag bezig met de andere paarden uitdagen, steigeren, rond rennen...Ik ga er daarom van uit dat hij zich wel oke voelt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:16

dit lijkt inderdaad op een knie die vastschiet en weer loslaat.Heb een pony gekend die dat ook in ene had,is gewoon weer weggegaan.Terwijl wij dachten dat het einde verhaal was.