Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
IMJ schreef:Ik snap het wel, dat je los in de wei ook eng vindt.
Je zou natuurlijk wel een paddock oid met haar kunnen verkennen (misschien is er nog een voor haar bekend weiland)? Samen de omheining langs lopen, laten voelen (geen schrikdraad of sloot uiteraard) ruiken, beetje tegenaan tikken.
Eerst dichtbij haar aan een kort touw, dan wat verder weg aan de longe, lijn een beetje lang laten, kijken wat ze doet? Hopelijk uiteindelijk los?
russel schreef:Doet dat er toe? Hij heeft niet gelongeert daags na trekken en zo bijzonder is het niet dat bij jonkies de wolfskiezen getrokken worden, dat men dus al is het uit voorzorg en respect even wacht met bit in en er druk op zetten
Bomba schreef:Ik weet hoe het werkt, dat hoef je me niet te vertellen. Ik weet dat ik niks kan bewijzen. Maar ik weet ook dat dit niet zomaar een ongeluk is geweest. Een braver paard vind je niet. Een dag na de tandarts waarbij kiesjes getrokken zijn gaan longeren met dubbele longe, en dan zo'n ongeluk plus dat beide bakstukken gebroken waren. Dat is niet zomaar iets. Ik weet zelf dat zij iets goed fout hebben gedaan, en ik weet dat ik er niks mee kan en dat ik niks kan bewijzen. Maar ga het alsjeblieft niet goed praten voor die stal.
broadway schreef:Juist omdat het nu ongewis is of ze blind blijft kun je haar wel langzaam laten wennen buiten ...een vaste plek met stroomdraadje omheind, samen a.h.w eerst onderzoekend laten scharrelen aan de lijn en kijken wat zij gaat doen.
Ook blinde paarden kunnen buiten, zodra 1 zintuig wegvalt, vangt ze het instinctief op met de andere zintuigen!
De voelsprieten van de neus niet afknippen of laten groeien als ze geknipt zijn !
Het zal je verbazen hoe snel het went, want ze is tenslotte daar opgegroeid toch !?
Als je haar benaderd altijd wat zeggen of klikken of zacht met je handen klappen.
Ze geeft wel aan wanneer ze naar binnen wil op den duur hoor ,dus wel blijven controleren of het goed blijft gaan en hoelang het kan per keer, langzaam opbouwen.
Als ze vol vertrouwen is naar jouw zul je haar ook gewoon kunnen rijden, mits je een stabiele hand en been hebt, dus duidelijke taal door kunt geven !
Dan is met 1 oog blind juist nadeliger !
Neem de tijd om te observeren en haar te leren om te gaan met haar handicap, dus wel beschermen wat stoten en botsen betreft, géén obstakels in de wei of paddock waar ze mag lopen...waterton op een vaste plek, hooi of kuil erbij en een stroomdraadje om de grenzen duidelijk aan te geven .
Iedere keer eerst duidelijk bij de grens beginnen tot ze zelf laat zien dat ze weet waar de grens is...kunnen ze ruiken/voelen !
Haha doet mijn paard ook altijd om te controleren of de stroom erop staat...nee, hij is niet blind hoor maar wel een boefje !