'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Re: 'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:52

Hier ook een stille meelezer en hoper dat het goed gaat komen met je merrie.

Wat ik me nog wel afvraag: heb je ook aan je DA gevraagd hoe dat zit dat de ogen rood worden als je dr beweging geeft?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:58

russel schreef:
Doet dat er toe? Hij heeft niet gelongeert daags na trekken en zo bijzonder is het niet dat bij jonkies de wolfskiezen getrokken worden, dat men dus al is het uit voorzorg en respect even wacht met bit in en er druk op zetten

Stelde je deze vraag aan mij Russel?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:03

het is een uitslag die in ieder gaval niet heel negatief is, afwachten dus maar.

daarnaast is het dus maar weer een signaal voor paardeneigenaren die hun paard tegoedertrouw ergens heen brengen voor wat dan ook, om te vragen naar contracten, verzekeringen en al wat nodig kan zijn als er ongelukken gebeuren...ik vermoed dat dat op heel veel stallen niet goed geregeld is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:07

Ik zit te denken, op het land zetten is volgens mij ook niet wat, omdat het paard niet goed kan grazen. Ik meen gelezen te hebben dat het paard slingert zodra het hoofd naar de grond gaat.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:07

Dit is nog enigszins positief TS!
Fijn dat ze nog even bij je kan zijn en hopelijk toch verder vooruit gaat..!

Eerder postte ik onderstaande (maar even mezelf gequote :) ).
Net als Braodway zou ik daar nu toch voorzichtig aan mee beginnen.
Alleen schrikdraad zou ik niet doen, liever een stevige omheining om mee te beginnen.
IMJ schreef:
Ik snap het wel, dat je los in de wei ook eng vindt.

Je zou natuurlijk wel een paddock oid met haar kunnen verkennen (misschien is er nog een voor haar bekend weiland)? Samen de omheining langs lopen, laten voelen (geen schrikdraad of sloot uiteraard) ruiken, beetje tegenaan tikken.
Eerst dichtbij haar aan een kort touw, dan wat verder weg aan de longe, lijn een beetje lang laten, kijken wat ze doet? Hopelijk uiteindelijk los?

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:13

russel schreef:
Doet dat er toe? Hij heeft niet gelongeert daags na trekken en zo bijzonder is het niet dat bij jonkies de wolfskiezen getrokken worden, dat men dus al is het uit voorzorg en respect even wacht met bit in en er druk op zetten

Een tandarts die geen DA is mag niet verdoven. In dat geval zouden de wolfskiezen dus zonder verdoving getrokken kunnen zijn, de tandarts heeft illegaal zelf verdoofd OF er is een dierenarts nodig geweest om te verdoven. Kan misschien helpen bij de juridische prodedure?

Ben blij dat er toch enigszins goed nieuw is! Hopelijk komt er langzaam toch wat verbetering in.. we blijven duimen!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 10:20

De tandarts die er bij is geweest is een echte paardentandarts.

Verder ga ik haar absoluut niet naar buiten doen, zelfs niet in een kleine, goed omheinde paddock. Ik vind dat risico veel te groot. Als ze schrikt van bijvoorbeeld een overvliegende helikopter en ze schrikt, dat kan ze daadwerkelijk in 'blinde' paniek raken en wie weet wat er dan gebeurd. De DA gaf ook al aan dat haar stal voor haar de veiligste en fijnste plaats is.

Dat de ogen rood werden ligt waarschijnlijk aan de doorbloeding op dat moment.

De DA gaf ook aan dat ze op een MRI wel vast zouden kunnen stellen dat de zenuw beschadigd is, maar dat weten we nu ook al, plus dat je op een MRI niet zou kunnen zien of het zich herstelt of niet, dus het enigste wat we kunnen doen is gewoon afwachten.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:38

Bomba schreef:
Ik weet hoe het werkt, dat hoef je me niet te vertellen. Ik weet dat ik niks kan bewijzen. Maar ik weet ook dat dit niet zomaar een ongeluk is geweest. Een braver paard vind je niet. Een dag na de tandarts waarbij kiesjes getrokken zijn gaan longeren met dubbele longe, en dan zo'n ongeluk plus dat beide bakstukken gebroken waren. Dat is niet zomaar iets. Ik weet zelf dat zij iets goed fout hebben gedaan, en ik weet dat ik er niks mee kan en dat ik niks kan bewijzen. Maar ga het alsjeblieft niet goed praten voor die stal.

Maar is dat niet genoeg bewijs dan?
Als je zwart op wit hebt dat de tandarts de dag ervoor kiesjes getrokken heeft lijkt me dat bewijs genoeg, zelfs een kleuter kan verzinnen dat dat pijn doet.[/quote]

Gek genoeg is dat dus niet zo. We hebben zelfs een verklaring van de desbetreffende tandarts dat ze toch minimaal drie dagen hadden moeten wachten. Dat hebben we met een kennis die tevens advocate is overlegd, maar zij gaf aan dat we alsnog niet sterk genoeg staan. De trainingsstal voerde als argument aan dat ze spontaan omhoog kwam. Maar ik kan dus niet bewijzen dat het door teveel druk is gekomen, wat je wel moet kunnen. Uiteindelijk zouden we aan het kortste eind trekken omdat we er niet bij zijn geweest of wat.

Wat betreft de eerste twee weken niet mogen komen, daar heb ik toen nooit zo over nagedacht. We hoorden het pas toen we haar brachten. En tsja, het was een professionele stal waar we van kennissen gewoon heel veel positieve reacties over hoorden.[/quote]

Uhm correct me if I'm wrong, maarre spontaan omhoog komen? zonder druk? jaja hoe verklaren zij dan dat het hoofdstel stuk getrokken is dan? Hoofdstellen breken heus niet bij een beetje druk hoor. Lijkt mij dat die gebroken bakstukken bewijzen dat er helemaal geen sprake is van spontaan omhoog komen, maar bewijst alleen maar dat er grote druk op dr gezet is. Of is je advokaat het daar niet mee eens?

anyway: heel veel sterkte met je paard en hoop voor jullie beiden dat straks in oktober blijkt dat er verbetering is te zien op de foto's
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 27-06-12 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:42

Ik denk dat dat ook lastig is CYNN.. op het moment dat je paard 'spontaan' omhoog komt (of dat nu wel of niet is gebeurd) kan er natuurlijk door het naar achteren klappen wèl degelijk druk op de bakstukken zijn ontstaan.. Dat hoeft niet te zijn gebeurd tijdens het longeren (en dat lijkt me ook sterk, geloof nooit dat ze zo hard zijn gaan trekken dat de bakstukken zouden breken en dat het paard daarna pas achterober geklapt is. Lijkt me als gevolg van de val te zijn gebeurd).
Dus begrijp wel dat een jurist aangeeft dat je gewoon niet zo sterk staat..
Er valt zo weinig te bewijzen.. behalve dat er te snel na de tandheelkundige ingreep gewerkt is.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:47

ja das idd waar......bah wel heel erg slecht hoor van die stal: ongelukken kunnen gebeuren..en dit had zelfs geheel buiten hun schuld kunnen gebeuren, maar neem je verantwoordelijkheid en erken dat er iets fout is gegaan en kom eigenaar tegemoet in da kosten.
De houding die zij nu aannemen.........daar zijn gewoon geen woorden voor

TS mag ik misschien via pb naam en locatie van deze stal? Mocht ik ooit eens een paard gaan laten beleren weet ik in elk geval waar NIET heen te gaan. Of anders toch mensen kunnen waarschuwen in mijn omgeving die nog een trainingsstal zoeken

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:52

Denk dat dat het enige is dat we kunnen doen inderdaad

Een juridische strijd is lastig en er is te weinig overtuigend bewijs denk ik. Je bent zo 1000den euro's kwijt aan advocaat en proceskosten en dan de vraag of je er nog iets mee op schiet

al zou ik het zo'n stal wel gunnen dat ze ter verantwoording worden geroepen

helaas wordt het paard er niet gezonder op

Zou een MRI niet een nog duidelijker beeld geven TS? Kan je vanaf daar bijvoorbeeld niet bepalen of er uberhaupt kans op herstel is? Al lijkt me een MRI bij een paard doen erg lastig? Hoeveel zou zoiets kosten?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:22

broadway schreef:
Juist omdat het nu ongewis is of ze blind blijft kun je haar wel langzaam laten wennen buiten ...een vaste plek met stroomdraadje omheind, samen a.h.w eerst onderzoekend laten scharrelen aan de lijn en kijken wat zij gaat doen.
Ook blinde paarden kunnen buiten, zodra 1 zintuig wegvalt, vangt ze het instinctief op met de andere zintuigen!
De voelsprieten van de neus niet afknippen of laten groeien als ze geknipt zijn !
Het zal je verbazen hoe snel het went, want ze is tenslotte daar opgegroeid toch !?
Als je haar benaderd altijd wat zeggen of klikken of zacht met je handen klappen.
Ze geeft wel aan wanneer ze naar binnen wil op den duur hoor ,dus wel blijven controleren of het goed blijft gaan en hoelang het kan per keer, langzaam opbouwen.

Als ze vol vertrouwen is naar jouw zul je haar ook gewoon kunnen rijden, mits je een stabiele hand en been hebt, dus duidelijke taal door kunt geven !
Dan is met 1 oog blind juist nadeliger !

Neem de tijd om te observeren en haar te leren om te gaan met haar handicap, dus wel beschermen wat stoten en botsen betreft, géén obstakels in de wei of paddock waar ze mag lopen...waterton op een vaste plek, hooi of kuil erbij en een stroomdraadje om de grenzen duidelijk aan te geven .
Iedere keer eerst duidelijk bij de grens beginnen tot ze zelf laat zien dat ze weet waar de grens is...kunnen ze ruiken/voelen !
Haha doet mijn paard ook altijd om te controleren of de stroom erop staat...nee, hij is niet blind hoor maar wel een boefje !

Rijden gaat natuurlijk niet aangezien de merrie in draf is gevallen aan de longe en wat zwalkig is. Dan is dat niet verantwoord, voor zowel paard als ruiter.
Stroomdraad is ook niet verantwoord lijkt me. Enige wat fijn zou zijn is om haar ergens in een loopstal te hebben of een merriebox, zodat ze een iets grotere stal heeft. Is dat ergens een optie TS?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 11:30

Ze stond standaard al in een merriestal, dus aan ruimte geen gebrek voor haar.. :D

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:50

Toch een positief bericht, ik hoop voor jullie beide dat ze weer hersteld!
Nu maar afwachten en toch van elkaar proberen te genieten, ik hoop dat je ons van haar herstel op de hoogte wil houden..

We blijven voor jullie duimen!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:09

Gelukkig niet geheel negatief de uitslag,ik blijf ook aan jullie denken :j

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:59

Hoe gaat het ondertussen met je merrie, zit er een beetje vooruitgang in of is het nog altijd het zelfde?
Heb je al een reactie gehad op je brief naar de trainingsstal, of hulden die zich nog steeds in stilzwijgen?

Nogmaals sterkte met je dappere paardje!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:32

Hoe gaat het nu met jullie ?

Is er een beetje vooruitgang te zien ?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 00:33

sterregoud schreef:
Hoe gaat het nu met jullie ?

Is er een beetje vooruitgang te zien ?

Ik ben ook benieuwd hoe het nu is

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 00:37

jee wat vreselijk naar allemaal ik lees al langer mee. En bedankt voor het mollen van mn paard als je naar zo'n stal gaat, wat een schande en dan ook nog zo behandeld worden.

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 00:59

Hi, ik heb even meegelezen, klopt het dat je zegt, je mocht 2 weken niet bij je eigen merrie komen toen je haar bracht voor het zadelmak maken?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 09:02

toen ik mijn paard wegbracht (andere stal) wilden ze ook liever niet dat ik de eerste 2dagen langs zou komen, puur omdat er anders zoveel mensen rondlopen, waar voor hen weer heel veel tijd in gaat zitten en ze niet aan de paarden kunnen besteden. Ben wel gewoon de eerste week langsgeweest.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:13

JLD schreef:
Hi, ik heb even meegelezen, klopt het dat je zegt, je mocht 2 weken niet bij je eigen merrie komen toen je haar bracht voor het zadelmak maken?

Hier is ook al uitgebreid over gesproken en niet meer relevant.

Ik ben ook benieuwd of er vooruitgang is of alles nog het zelfde. :(:)

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:09

mijn excuus, dit heb ik nergens terug gelezen of het staat al heel ver terug??

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:29

Tip: Als je besluit te reageren lees even het hele topic. Het onderwerp over het langskomen is al heel veel besproken.

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:57

Kom ff binnenvallen;
ik heb geen verstand van trainen en trainingsstallen enzo, maar ik heb wel een blind verzorgpaardje.
Het is wel een shet (waar dus niet mee gereden wordt ofzo), maar ze is al jaren blind.
Ooit schijnt ze een keer ziek geweest te zijn en daar heeft ze die blindheid aan over gehouden. Of ze 100% blind is kunnen we niet zeggen, ze heeft igg geen pupilreflex enzo
Toch is ze heel happy in de kudde en krijgt ze zelfs regelmatig een veulentje. Dit gaat allemaal heel goed.
Het enige nadeel is dat je haar niet zomaar op een andere wei kunt zetten, omdat ze dan overal tegenop loopt. Door de wei crossen doet ze ook niet meer, maar ze vermaakt zicht best

Ik snap dat dit voor de TS helemaal niets verandert, maar ik wilde alleen ff aangeven dat, mocht het paard onverhoopt blind blijven, dit niet het einde betekent. Hoe dan ook TS, ik wens jou heel veel succes!