Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 11:20

Zo wij zitten in onze 12e week! Volgende week woe inderdaad op controle. Ben zo benieuwd. Vrijdag was ik aan het wandelen met whizz aan een lang lijntje, hij liep op gras, ik op beton, neemt ie me ineens een jump (bok) en slaat uit! Juist precies wat ie nog niet mag doen. Maar hij zal inmiddels toch wel iets kunnen hebben denk ik?? En zaterdag liep ie een stukje achter me, ging een beetje zitten en van daar uit RECHT over eind. Kreeg me een ruk in mijn schouder ... Ik denk dat het tijd is dat ie af en toe een mini drafje mag pakken ofzo.. :+ :+
Heb hem ook weer een paar keer getemperatuurd en hij was keurig 37,4 en 37,6 dus hij blijft heel mooi constant daarin.

Hier is het wel een beetje eng stil, ik hoop dat het betekent: Geen bericht is goed bericht?!
Laatst bijgewerkt door fargo op 27-02-12 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:24

Hahaha herkenbaar!!
Mijne scheen dat ook al vaker in de stal te doen, buurman zag het elke keer als hij naar onze mestplaats ging :P (Wij delen de mestplaats) dus wat dat betreft doen ze het ook wel als je er niet bij bent!!

Hier ook goed bericht, Indy is zó vrolijk en geen gerommel meer in de buik. Blijven wel voorzichtig en je weet het natuurlijk nooit, maar is wel fijn hoe het gaat nu.
Ben iig wel overtuigd dat Indy nooit maar dan ook nooit meer op het gras gaat. Heeft nu een speciale paddock op de stenen en zit gewoon super in haar vel. Ze mist haar gras ook niet, heb ook super hooi wat zo groen is en naar gras ruikt, prima vervanging!

Verder is haar behoefte naar suikers ook afgenomen, ze krijgt ook geen snoepjes of brok meer.
Vandaag mocht ze even likken aan een horselyx bakje maar ze vond het wel lekker maar niet meer zo bijzonder.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 11:31

Heeee dat is goed nieuws en ben je jarig??? Van Harte Gefeliciteerd *\o/* *\o/* !!

Wat fijn dat Indy niet meer rommelt! Dus Indy kan helemaal de wei niet meer op? Ik hoop dat dat voor Whizz wel weer gewoon gaat kunnen want ze gaan hier vanaf voorjaar hele dagen het land op (wel in fases uiteraard). En ik hoop dat hij gewoon mee zal kunnen.
Ik geef trouwens ook erg weinig snoepjes want daar gaat ie zo van luchtzuigen, dus heel af en toe 1 of 2 en dan moet het weer klaar zijn.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:38

Ja ik ben jarig :D Dank je wel!

Nee heb in overleg met DA toendertijd besloten, ze gaat nooit meer de wei op.
Klinkt heel sneu, maar het werkt gewoon niet en we hebben alles al geprobeerd van langzaam opbouwen, tot eerst hooi eten, tot dit en tot dat maar het is het proberen gewoon niet meer waard. D'r gaat gewoon iets niet goed in die darmen.

Als ik zie hoe fit ze nu is en hoe vrolijk ze is, goed in haar vel, niet meer opgeblazen (ze was altijd 'dik' maar dat was ze eigenlijk helemaal niet) nee ik vind het prima zo en ik denk Indy ook.
Af en toe pikt ze wel wat grasjes mee langs de bakrand of hier langs de rand bij de stal, maar dan houdt het er ook mee op.
Ze krijgt 5x daags een bak vol Sanequi, tussendoor wortels, flink veel hooi (ze eet nu al weer grotere hoeveelheden) verder wandelen, trainen en lekker met de andere paarden staan, ik vind het wel prima :)

Ik denk dat Indy al die jaren wel vaker last heeft gehad van d'r buik, soms kon ze in het trainen ook heel erg omslaan. Ineens geen zin meer om te werken, altijd slecht ademen, adem vasthouden, met rijden was het buikgebied voor mij ook altijd 1 groot grijs gebied qua gevoel, ze hield gewoon alle spieren ook vast.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 14:15

Bojangles, wel goed dat je er nu achter bent want Indy heeft natuurlijk veel meer aan een vrolijk en pijnvrij leven en als ze eerder regelmatig een gespannen buik had, dan is dat zeker niet fijn. Ik ben altijd wel blij als ik weer een puzzelstukje gevonden heb, waardoor je ze weer beter bij kunt houden als het ware.. Net als de ijzers van mijn whizzeman, daar moet ik toch dicht op blijven zitten en toch niet een weekje wachten hoe weinig hij ook doet..

Hoe is het met de paddock nu dan?
Ik ben best benieuwd wat ze volgende week gaan zeggen en hoe snel of langzaam ik moet/mag gaan oppakken.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:46

Afbeelding

Niet heel groot, maar ruim genoeg voor Indy om te bewegen. Ze kunnen eventueel 1 of 2 stallen in.
Verder hangt er een speeltje, er staan watertonnen bij de stal rechts (vul ik ook de stalemmers mee) en een grote bak met water links uit beeld.
Langs de randjes gras links liggen stroken rubberen mat, die dusdanig zwaar zijn dat ze ze niet aan de kant kan duwen.
En een grote hooibak dus en nu staat er ook een bak met likstenen (gewone witte en een vliegenblok) en in de stallen hangen himalaya stenen.

Dit is de tijdelijke paddock totdat er verbouwd gaat worden, dan komt er een grote paddock op de stenen voor 4 paarden.
Die we nu hebben is goed voor 2 paarden. Er naast is een grote zandpaddock die doorloopt naar de weides e.d.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 15:07

Ik zie in jouw profiel een foto met J.F. Pignon, heb je gezien dat zijn jongste broer is overleden??

Ziet er super netjes uit zo! Ruim zat toch? Kunnen ze lekker rond banjeren en eten en ook terug in stal. Netjes hoor!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:10

Ja ik weet het, ik wist het eigenlijk direct al aangezien ik Mathieu ook op FB had....
Echt heel sneu, hij was nog maar 29 jaar.

Ja hij is heerlijk ruim en tussendoor komt ze nog wel in de bak e.d. dus ze kan wel lekker rennen enzo.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:52

Hoi, ik ben er weer hoor !!!!! Ik had een paar erg drukke dagen achter de rug, dus weinig achter de pc gezeten.

Cil loopt alweer wat los in de paddock. Wel als hij gewerkt heeft en zich dus rustig houdt.
Zijn been doet het goed, dus gelukkig geen ernstige peesblessure. Maar ik hou hem wel nog even rustig.
Maar..... ook met boxrust doen zijn darmen het goed. Hij heeft goede mest, mest regelmatig. En.. met rijden geen windjes. Zouden we het nu dan een beetje onder controle beginnen te krijgen.

Hond heeft nu ook "boxrust". Die heeft in de sneeuw te wild gespeelt. We dachten dat ze weer de oude was, maar sinds eergisteren is ze weer mank. Dus die houden we 6 weken even aan de lijn.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:58

Bojangles, gefeliciteerd !!!!

Ik ben ook een beetje huiverig voor het gras. Vorig jaar heeft Cil een flinke gaskoliek gehad toen hij een uurtje op vrij nat gras heeft gestaan. Ik heb voor dit jaar ook maar een klein stukje grasland afgezet. Op is op en hij gaat er dan max 2 uurtjes per dag op als beloning na het werk. En dan nog pas ik heel goed op de weersomstandigheden. Ik heb nu een fructaanindex op mijn mobiel staan. En inderdaad, het is niet zielig dat ze geen grassprietje meer zien. Buikpijn en een opgeblazen gevoel is veel zieliger.

Wij gaan hier volgend jaar ook verbouwen. Er komt een nieuwe paardenstal en ik wil ook kijken voor nog wat extra loopruimte. Maar vind je het niet eng op die stenen ivm uitglijden als ze gek gaan doen. Die van mij gaat nogal wel eens racen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:02

Aaah Damian, daar ben je dan, ik maakte me al een beetje zorgen :j Wat fijn dat Cil het goed doet. En dat het mesten goed blijft gaan ondanks minder beweging!! Top! Whizz heb ik ook wat minder lang laten lopen per keer en hij mest ook prima, daar ben ik ook heel blij mee. Zijn voorbeen wordt ook per dag weer mooier, verwacht dat het binnenkort weer helemaal slank is.

Ach en de hond ook nog op boxrust :(:) wat sneu. Ja met de kou kan er van alles mis gaan, qua kneuzingen en verrekkingen.

Wat verschrikkelijk sneu inderdaad van M. Pignon, dat verwacht je toch niet? Heb even wat filmpjes zitten bekijken van de 3 broers. Gaaf hoor. Wie is er eigenlijk de beste Bojangles?

Ik kijk er naar uit dat Whizz weer een keertje los mag - in onze loopstal of in een paddock. Ben zo benieuwd hoe hij zich gaat gedragen!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:55

Zo te horen gaat het voorspoedig met jullie dieren!!!!
@Bojangles Gefeliciteerd!!!!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:19

fargo schreef:
Ik kijk er naar uit dat Whizz weer een keertje los mag - in onze loopstal of in een paddock. Ben zo benieuwd hoe hij zich gaat gedragen!

Die gaat zich misdragen.... :o Cil heeft toen echt 10 minuten lopen bokken, steigeren en rennen.
Vandaag beide kanten een galopje gedaan want ook werd beloond met een bokparij (hij bokt heel beschaaft als ik erop zit). Na het werk mocht hij even de paddock in maar dat had meneer binnen 15 minuten al verpest. Hij was nog steeds heel erg blij dus begon van die gilletjes te maken, te bokken en sprintjes te trekken. Dat is een voorbode op een explosie. Dus hup, naar binnen ermee.

De hond heeft zijn achterpoot met spelen verrekt. Hij had 3 maanden niet met haar vriend gespeelt dus ze waren voor "3 maanden" wild. Vandaag liep ze al stukken beter, maar ze blijft aan de lijn voor 6 weken. Dat is vaak de ellende met die dieren. Je denkt dat ze goed lopen, maar het plekje blijft dan nog even zwak.

En oh, wat kan ik tegenwoordig blij zijn met een goede hoop poep :o

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:21

_Luziream schreef:
Zo te horen gaat het voorspoedig met jullie dieren!!!!
@Bojangles Gefeliciteerd!!!!

Het gaat hier inderdaad lekker. Het erge is alleen dat ik niet van die angst af kom. Ik weet niet hoe jullie dat hebben, maar ik schiet af en toe in de stress als hij een rondje loopt in zijn stal of aan de grond loopt te snuffelen. Dan denk ik dat hij wil gaan liggen omdat hij kramp heeft. Misschien moet het weer even slijten.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:34

Fijn dat het bij jullie ook goed gaat!

Ik heb alleen JF en Frédéric in het echt gezien, vind Frédéric ook erg goed zo respectvol naar de paarden toe.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:03

Oh Bojangles, jij doet natuurlijk ook aan vrijheidsdressuur. Ik kon even de link niet leggen.
Maar ik ben overigens zwaar jaloers op jouw mini. Wat een ontzettend leuk ding!!!

Ik heb ooit nog eens een boek over grondwerk met paarden van Inge Teblick gekocht. Ik weet niet waar het aan lag, maar het boek kon me niet pakken. Wel herkende ik veel van wat ik al deed. Die van mij zou gevaarlijk worden als ik hem respectloos zou behandelen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:16

Kan het even niet laten om onze mini Bennie (Bento) voor te stellen. Ik heb af en toe de neiging om in het pennytijdperk te blijven hangen want ik ben echt dol op alle soorten mini's.

Bennie wordt een beetje voor alles "misbruikt"

Als Babysitter annex pappa voor baby Ciloy.

Afbeelding

Als sleedepony voor het vrouwtje

Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 14:26

Had helemaal niet gezien dat jullie nog een boel gereageerd hadden :D :o
Ja ik denk dat Whizz aardig uit zijn panty zal gaan als het zover is.
Heee Damian, jullie hebben dezelfde bakvulling als wij op stal in één van onze longeer en rijbakken hebben.
En wat een schattige shet heb je! Die laatste foto is ook leuk!! Over die angst, ja dat herken ik toch wel al wordt ik wel weer iets relaxter nu we een strak regime hanteren en hij zich lekker lijkt te voelen. Laatst ging hij een beetje met zijn hoofd schudden vlak voor we weg gingen, zo boven zijn berg hooi ... toen kreeg ik ook even kriebels. M zei: niet kijken! Haha, gelukkig begon hij daarna hartig van zijn hooi te eten, maar ik schrok wel. Whizz slaapt tegenwoordig ook regelmatig, zie de vlas aan zijn hals zitten, dus hij ligt ook regelmatig. Betekent toch dat ie relaxed is.
Whizz had vanmorgen weer een hele voerbak vol gemest > speciaal om te laten zien hoe groot zijn porties mest tegenwoordig zijn denk ik :j 8-)

Latruda: hoe gaat het met het wandelen?

Bojangles, hoeveel ben jij nu aan het rijden?

Zou het heel raar zijn om vanavond of morgen het zadel eens op whizz te leggen om te kijken of het nog een beetje past (ivm het afvallen/gewichtsverlies?)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:39

Fargo, herkbaar!!! Cil slaap tegenwoordig iedere ochtend na zijn voerbeurt om half 10 LIGGEND. Voorheen lag hij overdag nooit. Als hij overdag ging liggen dan was het fouteboel.
Ik denk inderdaad dat dit komt omdat hij zich lekker voelt, geen last heeft van zijn maag en dus heerlijk languit gaat liggen uitbuiken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:41

Super spul die tuft. Bij ons was de bak ook bij de vorst gewoon bruikbaar.
Van de zomer gaan we hier een grote bak aanleggen, maar daar doen we denk ik ook van die tuft in.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:42

Bojangles, hoe bevallen de stalmatten eigenlijk? Vroeg me af of je er dan nog iets aan boxvulling op doet. En waar blijft de urine?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:29

Ik heb geen stalmatten, maar repen stalmat langs 1 kant van de stenen paddock :P Daar groeit wat gras en om te voorkomen dat ze gaan plukken in het zand daar, heb ik daar matten overheen gelegd ;)
Had voorheen wel matten in de stal en dat werkt prima, mits je een goede afvoer hebt voor de urine.
Zonder afvoer zou ik niet aan matten beginnen, dan wordt het echt een rotzooi onder je matten en de urine komt uiteindelijk weer boven de matten uit (heb bij vorig huis een keer afvoer verstopt gehad := )
Wij hadden er altijd vlas over.

Nu hebben we gewoon paarden op beton en dan helft van de stal vol met dikke laag houtvezel (grof of fijn).

Ja ik doe idd aan vrijheidsdressuur :D Ja leuk is hij hè, heb hem nog niet zo lang!!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:00

@ Damian die angst moet slijten, en je gaat echt goed herkennen wanneer er echt alarm is en niet hoor......
Vrijheids dressuur is leuk, ben ook een beetje ermee aan het knutselen op mijn manier. Had idd ook een boek ban Teblick. Maar vond ik soms wat te uitgebreid waardoor ik niet meer wist waar het nu eigenlijk om ging.......

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 15:26

_Luziream schreef:
@ Damian die angst moet slijten, en je gaat echt goed herkennen wanneer er echt alarm is en niet hoor......
Vrijheids dressuur is leuk, ben ook een beetje ermee aan het knutselen op mijn manier. Had idd ook een boek ban Teblick. Maar vond ik soms wat te uitgebreid waardoor ik niet meer wist waar het nu eigenlijk om ging.......

Dat is helemaal waar van dat slijten. Al verbaas ik me per dag meer over hoe goed de mest er uitziet van Whizz en met name de hoeveelheden. Dan denk ik, hij komt gewoon al meer op orde.. DAT geeft dan wel weer een stukje rust.

Ik ben niet echt van de vrijheidsdressuur (in de zin van dat ik het zelf doe ;-) maar vind het wel gaaf om te zien vaak.
Ik gaf in verleden altijd MSM aan Whizz ook ivm pees, maar kwam laatst ergens tegen dat zwavel niet zo goed voor maagzuur zou zijn. Weet iemand daar iets meer over? Bojangles misschien? Heb het nu toch maar besteld en ook traumeeldruppels want wil hem graag toch wat extra ondersteunen. Vind dat ie nog niet iets rapper mag lopen eigenlijk.. Vroeger ook wel blij met de druppels van VSM maar die zijn door Puur overgenomen en nu vindt ie ze niet meer lekker (zou zelfde recept zijn -NOT!!).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:36

Ik ben zelf niet zo van inwendig middeltjes geven bij peesblessures. Ik smeer er zelf een paar keer per dag Coolgel op. Is SRL gelei van VSM niks voor je. Ik gebruik dat altijd zelf als ik wat heb verrekt.

ik weet ook bijna wel zeker dat het gaat slijten. Ik heb net als Fargo ook het idee dat het al meer op orde komt. Hij komt nu al 3 weken niet buiten, behoudens zijn 30 minuten rijden en hij poept gewoon geweldig. Ook met rijden geen windjes en die bolle buik is weg. Hij heeft zelfs appeltjes op zijn kont zitten. Hij is alleen wel een beetje "fris". Zijn gasbuik zit hem niet meer in de weg, dus ik heb gisteren en eergisteren maar net een boksessie weten uit te zitten. Hij mag sinds eergisteren weer een stukje galoperen. Nou, dat vond hij een feest. Vanmiddag heeft hij even een half uurtje buiten in de paddock gelopen. Ik vond hem na het rijden rustig genoeg. Eergisteren had ik hem na het rijden ook even buiten gezet. Even lekker om te rollen. Maar hij begon van die gilletjes te geven en sprintjes te trekken en dat risico wil ik nog even niet nemen.