Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Limonade

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:17

Ja ik baal echt flink! Maar alles lijkt tegen te zitten met de aanschaf van Capote.
Ik kan niet wachten tot hij eindelijk hier staat. Tot nu toe heeft hij klauwen vol geld gekost zonder dat hij ook maar in de buurt staat :D
Maar goed, na de castratie zal hij ongetwijfeld even wat rustiger worden, wat herstellen en dan richting mijn stal! ( kan geen hengst stallen ;) )

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:58

Mag toch hopen dat ze dat verekenen zo extra onnodige dag??

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:39

Ik zou die extra tijd dat ie daar moet blijven dus ECHT NIET betalen hoor. Konden me de rug op en de buik weer af !

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:42

Die van mij ook :D Nu hadden we de afspraak dat hij donderdag geholpen zou worden, en zaterdagochtend opgehaald, dat gebeurt nu nog steeds. Dus eigenlijk staat hij niet een dag extra, maar goed, ik ga zeker even in conclaaf!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:32

Nou, bij ons is gister de knoop doorgehakt om wat anders te hakken.. :+ Onze 3-jarige is onder de man supermak, maar ernaast helaas voor mij toch een tikke te veel om handelen als hengst. Hij is niet vuil-gevaarlijk, maar verliest - bij mij - teveel zijn aandacht waardoor ik bang ben dat ik hem op een gegeven moment niet zal kunnen houden.

De mede-eigenaar heeft zijn grote broer ook nog als hengst en zou hem waarschijnlijk wel hengst kunnen houden, maar aangezien we toch beiden met ons paar willen kunnen wandelen/tutten, hebben we besloten dat hij als ruin door het leven zal gaan.

We gaan nu eerst even door met zadelmak maken en dan wordt hij wss volgende maand of de maand daarna gecastreerd en mag hij op het land bijkomen. Geeft ons ook even de kans om onderzoek te doen naar de verschillende mogelijkheden.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:49

Hij is geholpen! Geen complicaties gelukkig.
Morgen mag hij weer daar weg ( en dan zsm hier naartoe :D )

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:51

mylittlejoy schreef:
Nou, bij ons is gister de knoop doorgehakt om wat anders te hakken.. :+ Onze 3-jarige is onder de man supermak, maar ernaast helaas voor mij toch een tikke te veel om handelen als hengst. Hij is niet vuil-gevaarlijk, maar verliest - bij mij - teveel zijn aandacht waardoor ik bang ben dat ik hem op een gegeven moment niet zal kunnen houden.

De mede-eigenaar heeft zijn grote broer ook nog als hengst en zou hem waarschijnlijk wel hengst kunnen houden, maar aangezien we toch beiden met ons paar willen kunnen wandelen/tutten, hebben we besloten dat hij als ruin door het leven zal gaan.

We gaan nu eerst even door met zadelmak maken en dan wordt hij wss volgende maand of de maand daarna gecastreerd en mag hij op het land bijkomen. Geeft ons ook even de kans om onderzoek te doen naar de verschillende mogelijkheden.

Wel een vervelende periode om te laten catreren , volgende maand of de maand erop zit je volop met vliegen en ander ongedierte. Niet echt ideale omstandigheden.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:52

Limonade schreef:
Hij is geholpen! Geen complicaties gelukkig.
Morgen mag hij weer daar weg ( en dan zsm hier naartoe :D )

Nou, gelukkig dan maar.
Heb je geen mogelijkheid om hem direct bij jou te stallen? Zodat hij in zijn eigen omgeving kan herstellen en niet nóg eens moet verhuizen?

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:53

Nee, het is even afwachten hoe hij nu is qua gedrag. Als hij rustig is, kan hij gewoon naar mij toe.
Als hij nog een stuk opvoeding nodig heeft, blijft hij nog even bij Chawwa staan ( waar hij een heel goed plekje heeft ;) )

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:59

Ik denk er voorlopig nog niet aan om mijn hengst te laten castreren, hij is nog altijd hartstikke braaf.
Volgend jaar rond deze tijd gaat hij naar Wendy van Osch voor training en eens kijken hoe hij dan nog qua karakter is.
Nu moet hij eerst weer eens herstellen van zijn Einschuss. Heeft vanaf afgelopen Maandag wéér een dikke knie, maar geen koorts en hij heeft nog goede eetlust gelukkig. Straks komt de dierenarts weer ff kijken en wellicht word het deze keer behandeld met Cortison. Verdorrie al de 2e keer in anderhalve maand tijd maar langgggg niet zo erg als de 1e keer.

Ah oke Limonade.
In ieder geval héél veel beterschap en dat je maar lekker snel van je ex hengstje mag gaan genieten !

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:28

Kwa periode ligt het eraan wat voor Casteratie het is.
Ik heb wel een op de manege bij een rinker hengst iets gruwlijks goors gezien.
Midden in de zomer een hengst met binnengeslagen mok staand castreren....Had al gezegt dat gaat niet goed...

Uiteindelijk moeten inslapen.......Damn die koker was dik kwam zoveel prut uit :n
Beestje was er zoow ziek van...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:39

Sueno schreef:
Wel een vervelende periode om te laten catreren , volgende maand of de maand erop zit je volop met vliegen en ander ongedierte. Niet echt ideale omstandigheden.

Daar heb je een goed punt. Nemen we mee in de overweging.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:42

Ik vraag me altijd af hoe men weet dat ruinen groter worden dan hengsten. Dat van de energie kan ik mij wel voorstellen, maar is de hoogte van niet genetisch bepaald? En je hebt toch helemaal geen controlegroep, dus het lijkt me niet te onderzoeken..
Wie heeft hier een antwoord op?

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:54

Ik hoop dat Capote goed hersteld, ik hou jullie op de hoogte! Het is natuurlijk 1 van de meest 'veilige' manieren qua nazorg en hoor er ontzettend veel goede verhalen over.
En hoe zijn gedrag veranderd.

Wel opvallend, bij de stalling waar hij is aangekomen was hij hyper ( 2 hengstige merries, 3 andere hengsten ) en bij de VA super rustig, terwijl er toch zeker het 1 en ander langs komt.
Vraag me echt af hoe dat kan, en hoe hij op onze stalling zal reageren. ( sowieso, hoe zijn gedrag gaat veranderen... )

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:11

Slechte dierenarts dan. Als jij al zag dat er iets niet in orde was dan had die dierenarts dat al zeker moeten zien en het dier dan ook NIET castreren.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:13

Ik hoop zo dat Tum ook relaxed is als ik toch het besluit heb genomen om hem op de kliniek te laten helpen nu alleen weer in discussie met onze spaanse vrienden die verklaren me namelijk voor gek dat ik een zwarte Andalusier laat castreren..... krijg ze alleen niet overtuigd van het feit dat wij hier iets anders met paarden/hengsten omgaan

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:19

Dat is inderdaad zo, in Spanje gaat men héél anders met paarden om. Hengsten worden er niet gecastreerd en Merrie's zijn te min om op te rijden, die zijn alleen goed voor de fok.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:21

Jou paard, jou beslissing toch?
Jij moet plezier hebben van jou mannetje, dat is het enige wat belangrijk is.

Ik ben ook voor gek verklaard, heb er serieus ruzie om gehad dat ik mijn grote maatse palomino shet heb laten castreren (enige in NL, en nog goed correct, haalde als 3jarige ruin een 1e premie en werd Noord-Hollands kampioen). Eigenaar van zijn vader had hem graag op zijn dekstation willen hebben als dekhengst en vind het zonde dat ik hem niet eerst voor de keuring gedaan heb.
Over een week of 6 komt er een volle broer of zus van mijn ruin. Hengstenhouder hoopt weer op een palomino hengst uit deze combinatie, ik op een palomino merrie. Zou een palomino hengst ook gaaf vinden, maar 'moet' die wel aan hem verkopen, hij doet me wat aan als ik er nog eentje castreer ;).
Hij vind het ook jammer dat mijn vosgeboren schimmel ook op de planning staat (uit een jonge veelbelovende hengst x kroonpreferente merrie, er is maar 1 goedgekeurde schimmelhengst in NL, bijna alle schimmels zijn familie van die hengst maar mijn schimmel merrie en jonge hengst niet).

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:23

Juist! ik zei al 80% hier is merrie onderhand in ieder geval bij ons in de buurt kan dat hem toch niet aan doen al die frustratie! dan moest ik hem maar op stal laten staan hahaha
Vooral niet het weiland in want als een hengst leert in vrijheid te bokken en springen doen hij het onder het zadel ook!! gekke spanjaarden ;-) maar mijn beslissing staat hij gaat hoe dan ook gecastreerd worden hij is 3jr vind dat een perfecte leeftijd alleen nog hoe??

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:27

Haha hoevaak ik al heb gehoord ' Wat zonde!! '

Ach, ik ben geen hengst gewend. Ik ben een recreatie ruiter die over het strand en door de bossen wil hobbelen maar toch een voorkeur heb qua paard. Hengst is niet te stallen op een pension en hij zit zichzelf in de weg met al die hormonen.
Niet naar mensen toe trouwens, want het is een dikke zachtaardige knuffel, maar hij is gewoon onrustig met al die lekkere mokkels in de buurt <<)

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:28

Un loco Pura Raza Española :D

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:30

Sueno schreef:
Un loco Pura Raza Española :D

_/-\o_

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:33

Uuh dat dus, maar dan een Portugees ... :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:36

Ik heb veel met hengsten gewerkt, die bijna allemaal echt als paard gehouden werden en niet apart op stal.

Mijn eigen Dennis heb ik 9 jaar als hengst gehad, super makkelijke pony maar geen doetje. Heeft altijd in groepen gelopen en hem apart moeten houden is de keus geweest hem te castreren (ik wou minder dekken, en de merrie die niet drachtig werd, maar wel mocht worden, van mijn zusje was verkocht). Bij Benno zagen we vooral op tegen het afstammingen onderzoek en het zelfde probleem dat hij veel alleen moest staan, ik had 2 zussen en zijn moeder ook al lopen dus kon er zelf ook bijna niet mee dekken.
Xavi, Macho en Edje zouden verkocht worden, en wil niet dat er met niet-goedgekeurde hengsten gefokt word (Xavi had een afgekeurde vader en zusje met knie problemen, Macho was als 1,5 jarige al aan de bovenmaat voor het stamboek, dus beide hoefde niet eens naar de HK). Dus die werden (Edje moet nog) gecastreerd.

Edje, mijn toekomstige ruin. Hij ziet er voorlopig nog niet uit met z'n halve baby vacht en z'n rare kleur.
Afbeelding

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:55