Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:13

timokyana schreef:
Ik stop er van alles in waarvan ik maar hoop dat het niet meer schade aanricht..
Maar ik moet er in geloven dat ze mij het laat weten als het genoeg is geweest...

Maak je geen zorgen, zoals jij je paard hebt beschreven heb ik de indruk dat ze je het zal laten weten op haar eigen manier.
Kijk naar haar ogen, naar het hoofd van je paard, je kent je paard goed genoeg!
Dit is ook een van de redenen dat je dit allemaal voor haar doet!

Maak je hoofd leeg en volgende week de volgende mogelijkheid.

marion82

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:34

Ik moet het gewoon even kwijt.
Ik volg je topic vanaf het begin en ik wil je even zeggen dat ik je geweldig vind.
Je doet zoveel voor je meisje en gaat door het vuur.
Je gaat tot het uiterste en dat siert je.

Ik wou dat ik met een trailer kon rijden, dan had ik zo met je meegegaan. Zonder kosten.
Pff zit me voor je suf te piekeren hoe dit op te lossen valt. Soms denk ik, ik ga het gewoon doen. Hoe moeilijk kan het zijn, auto kan het makkelijk mee. Maar vraag me ook af of het verantwoord is om te doen.

Ik hoop dat er iemand zich meld om te rijden. Is er niemand in de famelie die het eventueel zou kunnen doen en wel tijd heeft of gewoon weg vrij kan maken.
Ik blijf voor je mee zoeken, je bent echt top. Een voorbeeld voor velen en ik weet dat dat niet bedoelt is.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 00:06

Ik ben er van overtuigd dat ,toen jij haar onder het zadel had,zij zich goed in haar toen al aanwezige probleem (waar het begonnen is...) voelde...ze kon ermee door...
Het stilzetten...grondwerk...in combinatie met het vrij- springen...haar probleem verergerd werd...de tt (volledige ontspanning)niet kon en haar laatste strohalm om kenbaar te maken dat het fout/niet goed voelt, zichzelf bijten is...zodra ze zichzelf echt een wond bijt is het over en uit bij haar !

Wat pijnstillers betreft heb je even géén keus, voor je paard is dit het eerlijkst en inderdaad zooltjes als verlichting toch wel uitproberen...

Belangrijk om te vragen ...kan ze de kracht achter krijgen en vasthouden om voor te blijven compenseren, zijn haar spronggewrichten goed/sterk genoeg ?
Waarom werden de achterbenen niet op de foto gezet ?

Mag ik je nog een tip geven...maak jezelf onafhankelijker door E te halen...neem nooit risico's door zonder te rijden ....WANT JULLIE ZIJN BEIDEN NIET VERZEKERD...IEMAND ANDERS KAN HET OOK VEROORZAKEN ....
Beter de kneepjes leren met een les-aanhanger...dan fouten met een volle trailer( en een paard met pijn) !!!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 00:59

Hier een stille meelezer die jouw topic van het begin heeft gevolgd en nu even uit de meelees modus kruipt.

Ik heb diep respect voor jou _/-\o_ en echt alles voor je vriendinnetje over heeft.
Blijf je gevoel volgen en ik weet niet hoever je van mij af woont := maar als je echt niemand kan krijgen om te rijden wil ik wel even kijken of ik kan. Mag je ook wel via PB doen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 01:21

Wat voor een botfragmentje is dat? En zit die ergens waar het pijn veroorzaakt?Ik zou zeker in laten spuiten maar wel pas als je de oorzaak achterhaald hebt, het plaatje compleet hebt. Dat kan overigens ook door probleem voor probleem aan te pakken en uit te sluiten. Dus inspuiten en zooltjes zodat je weet dat daar de pijn de kop ingedrukt is en dan verder kijken. Stap voor stap.

Ik hoop wel dat ik volgende week woensdag niet hetzelfde verhaal te lezen krijg als hoe het bij mijn paard is gegaan toendertijd en dat ze bij jouw merrie wel de moeite nemen om een uitgebreid kreupelheidsonderzoek te doen ipv een keer op en neer laten stappen, met de lechnerantenne erover, een keer een zwengel aan de staart geven en vervolgens goudkorrels en een aantal dure smeersels aanprijzen. :o

Ik hoop zo dat je te weten komt wat er nu precies mis is...ik weet uit ervaring hoe frustrerend het is als je ziet dat er iets mis is maar dat je gewoon het antwoord niet gevonden kunt krijgen :(:)

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 02:16

Heb een tijdje niet meer kunnen volgen maar heb er nu heel vluchtig door gelezen. Broadway heeft verschillende vragen gesteld een aantal pagina's terug en dat deed mij denken aan iets. Hoelang is deze ook al weer aan de gang? Een paard op de manege had ook verschillende problemen en werd zeer mager ook al kreeg ze genoeg te eten. Verschillende dierenartsen bij geweest en niets te vinden. Ondanks dat ze het hebben onderzocht, dat er geen kans was geweest,... was het paard drachtig! En dit hadden ze pas 3 weken voor de bevalling ondervonden!!

Eender hoe, veel sterkte!! Ik hoop dat je snel een antwoord hebt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 06:23

broadway schreef:
Ik ben er van overtuigd dat ,toen jij haar onder het zadel had,zij zich goed in haar toen al aanwezige probleem (waar het begonnen is...) voelde...ze kon ermee door...
Het stilzetten...grondwerk...in combinatie met het vrij- springen...haar probleem verergerd werd...de tt (volledige ontspanning)niet kon en haar laatste strohalm om kenbaar te maken dat het fout/niet goed voelt, zichzelf bijten is...zodra ze zichzelf echt een wond bijt is het over en uit bij haar !

Wat pijnstillers betreft heb je even géén keus, voor je paard is dit het eerlijkst en inderdaad zooltjes als verlichting toch wel uitproberen...

Belangrijk om te vragen ...kan ze de kracht achter krijgen en vasthouden om voor te blijven compenseren, zijn haar spronggewrichten goed/sterk genoeg ?
Waarom werden de achterbenen niet op de foto gezet ?

Mag ik je nog een tip geven...maak jezelf onafhankelijker door E te halen...neem nooit risico's door zonder te rijden ....WANT JULLIE ZIJN BEIDEN NIET VERZEKERD...IEMAND ANDERS KAN HET OOK VEROORZAKEN ....
Beter de kneepjes leren met een les-aanhanger...dan fouten met een volle trailer( en een paard met pijn) !!!

Met de voorbenen zijn we 2 uur bezig geweest,ivm vroeg laden waren we er al een uur vantevoren.
De praktijk ging dicht (tegen 18 a half 7) en de trailer geleend van de dierenarts moest ook om 19 uur terug zijn.
vandaar nu alleen de voorbenen.
Na 3 uur was Kyana het ook echt beu.

Het eerste wat ik volgend jaar zal doen is mijn E halen.Dit gebeurd me geen tweede keer meer ;-)

En drachtig kan ze absoluut niet zijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 06:24

maikeltje schreef:
Wat voor een botfragmentje is dat? En zit die ergens waar het pijn veroorzaakt?Ik zou zeker in laten spuiten maar wel pas als je de oorzaak achterhaald hebt, het plaatje compleet hebt. Dat kan overigens ook door probleem voor probleem aan te pakken en uit te sluiten. Dus inspuiten en zooltjes zodat je weet dat daar de pijn de kop ingedrukt is en dan verder kijken. Stap voor stap.

Ik hoop wel dat ik volgende week woensdag niet hetzelfde verhaal te lezen krijg als hoe het bij mijn paard is gegaan toendertijd en dat ze bij jouw merrie wel de moeite nemen om een uitgebreid kreupelheidsonderzoek te doen ipv een keer op en neer laten stappen, met de lechnerantenne erover, een keer een zwengel aan de staart geven en vervolgens goudkorrels en een aantal dure smeersels aanprijzen. :o

Ik hoop zo dat je te weten komt wat er nu precies mis is...ik weet uit ervaring hoe frustrerend het is als je ziet dat er iets mis is maar dat je gewoon het antwoord niet gevonden kunt krijgen :(:)

Ik ben vrij kritisch,ik hoop inderdaad dat ze me oprecht kunnen helpen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 07:24

In elk geval geen gekanteld hoefbeen oid..Artrose valt in veep gevallen nog wel mee te leven..Fijn dat ze zagen dat er zowiezo meer aan de hand is..Nu wachten op volgende week en dan kijken hoe verder..Ik hoop echt dat je iemand vind die kan rijden,helaas heb ik ook geen e..Gelukkig kunnen ze bij den hoek meer dan goudkorrels implanteren,dus gaat vast goed komen..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:42

timokyana schreef:
Nou...een lange middag geweest.
Verslag en foto's etc krijg ik nog over mail om mee te nemen woensdag dus dan zal ik deze ook hier plaatsen.

Er zijn alleen foto's en echo gemaakt van de voorbenen.
Linksvoor artrose in het hoefbeen, rechtsvoor een stukje botfragment.
Mijn hoofd zit een beetje vol dus sorry als ik eventueel dingen een verkeerde naam geef maar crazyshar was erbij dus die kan me eventueel verbeteren.
Advies dierenarts is een suplement,pijnbestrijding (momenteel 1.5 zakje equipalazone per dag),speciaal beslag en als ze pijnvrij is gedoseerde,regelmatige beweging.
Indien ze door een ijzer niet pijnvrij zou zijn adviseerd hij inspuiting in de gewrichten.
Wat hij gelukkig ook beaamt is dat er meer aan de hand is,haar linkerondervoet is vorige keer in zijn geheel verdoofd en ze liep nog steeds exact hetzelfde.Er speelt meer,alleen ook hij weet niet wat en durft niet te gissen.
Hij stuurd me alle gegevens door en iom gaan we verder in Den Hoek.
Ik moet nadenken over wat ik wil,wel geen ijzers etc...
Hij volgt mijn merrie op en komt binnenkort weer langs.
Indien er verslechtering is of de pijnstillers helpen niet hebben we eerder contact.
Ik wil morgen nogmaals den Hoek bellen om te vragen of de equipalazone veel schade kan aanrichten..waar ik voor vrees.Maar ze heeft het hard nodig op dit moment...
ik weet het even allemaal niet zo goed meer....wederom weer veel om over te piekeren...

Merrie is overigens fantastisch,liep zoveel vlotter de trailer op en zo ontzettend braaf bij alle onderzoeken hoewel ze het zo ontzettend beu was..Ze is fantastisch en ze verdient zoveel beter..

Ik hoop dat je nog wilt wachten met ijzers totdat je bij Den Hoek geweest. Want als haar spieren zo veel pijn geven wil je je paard geen ijzers geven. Een blote voet is nog steeds de beste schokdemper.
Hoeveel Buut geef je haar nu per dag? Als ze wat minder pijn heeft kan ze zich beter ontspannen. De Detox helpt je er ook bij om verkeerde stoffen beter af te voeren.
Ben benieuwd wat ze bij Den Hoek er over zeggen.

Even over de artrose.... Mijn paard heeft al vanaf zijn 11e artrose in zijn hals, knieën (is nu 21 jr) en die loopt ook nog steeds rond zonder pijn. Artrose wil niet altijd zeggen dat het pijn geeft. Van een los botstukje kan ik me het wel indenken. Heb er zelf 1 in mijn duim en die kan soms behoorlijk opspelen. Maar dan nog, denk ik niet dat dit de hoofdoorzaak is.
Pin je er daarom niet te veel op vast!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:49

timokyana schreef:
Ik zou het uit willen schreeuwen,help me nou...echt waar...Het voelt als zwemmen tegen de grootste /hoogste golf en ik kom er maar niet doorheen...
Dat rotgevoel..het gevoel dat het niet goed zit raak ik niet kwijt.Alleen er is niemand die de antwoorden heeft..
Ik heb al mijn hoop gevestigd op woensdag volgende week,het liefst zou ik morgen gaan...of eerder maar ik ben zo afhankelijk..
Ik zou in staat zijn alvast met een heel boekwerk ondertussen naar daar te rijden en een filmpje van mijn merrie van kijk nou toch eens....en help me, help haar.
Moedeloos word je ervan en ik leur maar met mijn merrie,hopend dat ik niet te ver ga,dat ze het nog aankan en dat alles nog niet genoeg is geweest.
Ik stop er van alles in waarvan ik maar hoop dat het niet meer schade aanricht..
Maar ik moet er in geloven dat ze mij het laat weten als het genoeg is geweest...

Als jij de moed laat zakken zal je paard dat ook doen! Positief blijven dus!! Je kunt het!!
Volgende week zullen alle puzzelstukjes op hun plek vallen. Vertel het tegen je paard dat ze nog een weekje moet volhouden, ze zal het begrijpen. Vertel haar dat je er alles aan doet om haar weer op de been te krijgen, ze begrijpt het echt!!
Nog even volhouden!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:13

maikeltje schreef:

Ik val niet snel uit maar ik ben jouw negatieve berichten over kliniek Den Hoek meer dan zat!!

Vertel eens hoe ver Timokyana nu is gekomen met al die reguliere onderzoeken??? Geen stap verder uiteindelijk. Er zijn wat dingen geconstateerd maar is er al een behandeling ingezet? Zooltjes en inspuiten is alleen maar symptoombestrijding, ik neem aan dat je dat ook begrijpt?!

Nu adviseer je haar een kreupelheidsonderzoek. Enig idee hoe vaak daar een goede diagnose uit voort komt? In 99% van de gevallen zijn ze er dan nog niet zeker over en volgen er nog allerlei onderzoeken. Alle apparatuur zal bij een kliniek uit de kast worden getrokken om uit te zoeken wat er aan de hand is en in veel gevallen komt er dan nog niets uit naar voren. Of er wordt iets geconstateerd waar ze geen behandeling voor hebben.

Hoe frustrerend is het nu niet voor haar dat er nog steeds geen diagnose is via de reguliere weg?

Hoe vaak komen er paarden bij Den Hoek die uitgedokterd zijn? Het merendeel zijn het eigenaren die niet meer weten hoe nu verder te gaan. En kunnen daar in de meeste gevallen geholpen worden. En of dat nu wel of niet met behulp gaat van een Lecherantenne zal je toch een worst wezen. Laarakker is in eerste instantie Paardenarts dus ik ga er vanuit dat hij goed handeld. Maar het blijven mensen, mensen maken fouten en dat het bij jouw paard niet goed is afgelopen is heel sneu.

Mijn paard en mijn andere dieren worden al 6 jr. behandeld (indien nodig) op dezelfde wijze als ze dat bij Den Hoek doen. En ik denk dat als ik het niet op deze wijze zou hebben gedaan ik mijn paard al veel eerder had kunnen wegbrengen. Hij is namelijk vanaf zijn 11e al versleten, maar hij loopt er nog steeds, zonder pijn en vrolijk en inmiddels 21 jr.

Ik zou graag al die DA-en die ik hier over de vloer heb gehad willen laten zien dat mijn paard er nog steeds is en dat ze het mis hadden met al hun diagnoses maar dan denk ik het zijn ook mensen, ze weten niet beter, hebben niet geleerd dat er nog iets meer is dan symptoombestrijding. Want dat is voor mij tegenwoordig het enige waar ik mee wordt geconfronteerd in de reguliere geneeskunde.

Het enige dat ik jammer vind is dat TS niet eerder naar Den Hoek is gegaan. Maar ik respecteer haar wijze van handelen over hoe ze het nu heeft gedaan maar ik wist al van het begin af aan dat er niets uit zou komen. Ik heb daarom al mijn hoop gevestigd op den Hoek. Er komt daar hoe dan ook een gerichte diagnose uit en of er dan nog iets aan gedaan kan worden zullen ze daar ook eerlijk zeggen. Ik heb goede hoop van wel maar dat zal volgende week woensdag duidelijk zijn!

Ik wens haar iig voor de komende week heel veel kracht en sterkte toe. Ik weet hoe slopend het kan zijn!
:(:)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:31

@singasong: ook vool ons in Den Hoek de laatste strohalm lijkt het wel.
vandaag heeft TS weer met DH gebeld om te vragen of ze niet toch kunnen komen, de merrie kwam vanmorgen niet aanlopen, TS gaan zoeken, (eerst de spuit bute klaargemaakt, stel dat ze neerligt oid dan had ze die al bij de hand) maar toen kwam ze toch aangestrompeld vanuit de trek. ze viel niet aan op het hooi zoals ze normaal wel doet.
als ze moet wijken voor een hogere in rang dan zet ze een paar stajes opzij en staat er maar, dan werd ze aangemoedigd door TS om naar de andere hooizak te lopen, wat ze dan ook deed, maar met zo veel pijn en moeite.

ze krijgt nu normaal 1,5 zakje bute per dag, op advies Da gisteren. gisteren avond rond een uur of 8 heeft ze 1 zakje gehad, aangezien ze verdoofd is geweest en die ochtend ook al wat gehad had (als ik het goed heb) dus de bute heeft na ongeveer 8 uur geen werking meer.

TS is nu op haar werk, DH belt haar vandaag of morgen terug om door te geven of ze toch wel of toch niet komen. ze komt zelf met haar middagpauze nog even langs de paarden om mee te kijken hoe het nu na 4u bute is. ik ga zo ook naar stal,

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:47

crazyshar schreef:
@singasong: ook vool ons in Den Hoek de laatste strohalm lijkt het wel.
vandaag heeft TS weer met DH gebeld om te vragen of ze niet toch kunnen komen, de merrie kwam vanmorgen niet aanlopen, TS gaan zoeken, (eerst de spuit bute klaargemaakt, stel dat ze neerligt oid dan had ze die al bij de hand) maar toen kwam ze toch aangestrompeld vanuit de trek. ze viel niet aan op het hooi zoals ze normaal wel doet.
als ze moet wijken voor een hogere in rang dan zet ze een paar stajes opzij en staat er maar, dan werd ze aangemoedigd door TS om naar de andere hooizak te lopen, wat ze dan ook deed, maar met zo veel pijn en moeite.

ze krijgt nu normaal 1,5 zakje bute per dag, op advies Da gisteren. gisteren avond rond een uur of 8 heeft ze 1 zakje gehad, aangezien ze verdoofd is geweest en die ochtend ook al wat gehad had (als ik het goed heb) dus de bute heeft na ongeveer 8 uur geen werking meer.

TS is nu op haar werk, DH belt haar vandaag of morgen terug om door te geven of ze toch wel of toch niet komen. ze komt zelf met haar middagpauze nog even langs de paarden om mee te kijken hoe het nu na 4u bute is. ik ga zo ook naar stal,

En ze kan nu nog meer spierpijn hebben van gisteren. Ze zal toch dingen hebben gedaan met haar lijf/benen die je normaal niet zou doen als je spierpijn hebt?!
Houdt haar lekker op die Buut en mss kun je haar apart zetten (met een draadje) er tussen dat ze geen rare bewegingen hoeft te maken als een ander paard haar wegjaagd?!

Is het een optie om toch S. te bellen om te vragen of ze wil komen. Moet dat natuurlijk wel deze week nog kunnen anders heeft het geen zin.

edit: Buut werkt gewoon door als je het hebt opgebouwd. Mij is verteld dat het tenminste 2 dagen nodig heeft om uit te werken en het is nog 5 dagen aanwezig in het bloed. Moet je het wel opbouwen en consequent geven, dat is belangrijk!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:07

singasong schreef:
maikeltje schreef:

Ik val niet snel uit maar ik ben jouw negatieve berichten over kliniek Den Hoek meer dan zat!!

Vertel eens hoe ver Timokyana nu is gekomen met al die reguliere onderzoeken??? Geen stap verder uiteindelijk. Er zijn wat dingen geconstateerd maar is er al een behandeling ingezet? Zooltjes en inspuiten is alleen maar symptoombestrijding, ik neem aan dat je dat ook begrijpt?!

Nu adviseer je haar een kreupelheidsonderzoek. Enig idee hoe vaak daar een goede diagnose uit voort komt? In 99% van de gevallen zijn ze er dan nog niet zeker over en volgen er nog allerlei onderzoeken. Alle apparatuur zal bij een kliniek uit de kast worden getrokken om uit te zoeken wat er aan de hand is en in veel gevallen komt er dan nog niets uit naar voren. Of er wordt iets geconstateerd waar ze geen behandeling voor hebben.

Hoe frustrerend is het nu niet voor haar dat er nog steeds geen diagnose is via de reguliere weg?

Hoe vaak komen er paarden bij Den Hoek die uitgedokterd zijn? Het merendeel zijn het eigenaren die niet meer weten hoe nu verder te gaan. En kunnen daar in de meeste gevallen geholpen worden. En of dat nu wel of niet met behulp gaat van een Lecherantenne zal je toch een worst wezen. Laarakker is in eerste instantie Paardenarts dus ik ga er vanuit dat hij goed handeld. Maar het blijven mensen, mensen maken fouten en dat het bij jouw paard niet goed is afgelopen is heel sneu.

Mijn paard en mijn andere dieren worden al 6 jr. behandeld (indien nodig) op dezelfde wijze als ze dat bij Den Hoek doen. En ik denk dat als ik het niet op deze wijze zou hebben gedaan ik mijn paard al veel eerder had kunnen wegbrengen. Hij is namelijk vanaf zijn 11e al versleten, maar hij loopt er nog steeds, zonder pijn en vrolijk en inmiddels 21 jr.

Ik zou graag al die DA-en die ik hier over de vloer heb gehad willen laten zien dat mijn paard er nog steeds is en dat ze het mis hadden met al hun diagnoses maar dan denk ik het zijn ook mensen, ze weten niet beter, hebben niet geleerd dat er nog iets meer is dan symptoombestrijding. Want dat is voor mij tegenwoordig het enige waar ik mee wordt geconfronteerd in de reguliere geneeskunde.

Het enige dat ik jammer vind is dat TS niet eerder naar Den Hoek is gegaan. Maar ik respecteer haar wijze van handelen over hoe ze het nu heeft gedaan maar ik wist al van het begin af aan dat er niets uit zou komen. Ik heb daarom al mijn hoop gevestigd op den Hoek. Er komt daar hoe dan ook een gerichte diagnose uit en of er dan nog iets aan gedaan kan worden zullen ze daar ook eerlijk zeggen. Ik heb goede hoop van wel maar dat zal volgende week woensdag duidelijk zijn!

Ik wens haar iig voor de komende week heel veel kracht en sterkte toe. Ik weet hoe slopend het kan zijn!
:(:)

Was ook mijn gedachte en ik ben het hier helemaal mee eens..Ik heb op mijn opleiding les gehad van Erik en vind dat hij erg veel weet en echt gaat voor het genezen van het dier,de behandelmethode is gewoon erg goed en alles wordt uitgepluisd..Er gaat altijd wel eens wat mis en je moet altijd kritisch blijven en niet klakkeloos aannemen wat iemand zegt omdat iemand zo goed is..Je ziet zo vaak in de reguliere geneeskunde dat ze niet verder komen,ondanks alle moderne technieken..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:17

timokyana schreef:
maikeltje schreef:

Ik ben vrij kritisch,ik hoop inderdaad dat ze me oprecht kunnen helpen.

Dat was ook hetgeen ik je mee wilde geven: blijf ook hier kritisch ondanks alle hallelujaverhalen. En ik hoop oprecht met je mee dat ze je merrie kunnen helpen :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 19:31

Bedankt voor de reacties wederom.

Het ijzerverhaal.....een kritisch punt voor mij..heel stom omdat ik geloof dat de voet juist een betere doorbloeding heeft zonder ijzers en dat lijkt me erg belangrijk.
Maar als het echt hetgeen kan zijn wat mijn merrie haar pijn verzacht/vrij houd zal ik hier aan moeten.
Maar ik ben nog niet overtuigd en dat maakt het zuur..Verschillende gedachtes spelen of het mijn eigen egoisme is dat ik standvastig aan mijn visie vasthoud en haar daarom laat lijden.
Aan de andere kant wat als het haar mee schaad...

Sinds enkele maanden heb ik hier een pony staan die altijd in de sport heeft gelopen,dit paard is 2.5 jaar afwisselend kreupel geweest op de voorbenen.Foto's gemaakt waaruit artrose kwam (die bij uitverdoving niet de kreupelheid veroorzaakte) en een klasse 2 op het straalbeen.
De merrie zou afgemaakt worden.
Ze is bij mij gekomen en het eerste wat ik gedaan heb (op gevoel) is de ijzers eronder uit gehaald,omdat ze al jaren niet deden wat ze zouden moeten doen.
Ze is nu 2x behandeld door een osteopaat (ontzettend vastzittende/verzuurde spieren etc) en deze pony waarvan we dacht dat het nooit meer goed zou komen begint juist vooruitgang te boeken.
Een andere manier van management etc.We zijn er nog niet..maar ik geloof erin.
Overigens zijn haar hoeven om te huilen zo klein en groeien ze nog slecht.

Hoe dubbel is het dan als ik juist mijn paard op de ijzers ga zetten.
Nogmaals als het echt moet,moet het en kies ik voor mijn paard..
Alle vragen van hoe kom ik dan de winter door etc zijn al door mijn hoofd gegaan.

Overigens is de artrose bij mijn merrie in de mate van dat ze alleen gebruikt mag worden voor de recreatie op zachte ondergrond.
En ergens denk ik dat die artrose er al lang heeft gezeten en wat broadway zegt het door de mindere beweging slechter is geworden.Maar ik geloof nog steeds niet dat dit de oorzaak is van deze 'kreupelheid 'op 4 benen.
Ze loopt niet specifiek kreupel op 1 been en ook achter loopt ze 'vreemd'.

In mijn pauze ben ik gaan kijken,de buurvrouw vertelde dat ze had gelegen en ze had liggend gemest.
Dit heeft ze 1 keer eerder gedaan toen ze lichte koliek had.
Ze was beter als de ochtend want ze scharrelde zelf voetje voor voetje over de track.
s middags is crazyshar op stal gebleven tot ik klaar was met werken.
ze oogde qua koppie een stuk frisser.
Misschien een klein stukje van de puzzel maar ze toonde ook hengstig vandaag.
Dit is denk ik zeker iets om mee te nemen in gedachte.

Ze loopt beter als vanmorgen,echter nog steeds belabberd.Ik denk dat de scherpste kantjes er van af zijn maar er zit nog steeds pijn anders liep ze beter.

Den hoek heeft me terug gebeld en we zitten niet op een route van een van de dierenartsen,dus helaas komen ze echt niet aan huis.
Ik zou geen argument kunnen verzinnen waarom ze toch voor haar een viste zullen rijden helaas.

De reguliere geneeskunde heeft me een aantal feiten gebracht en dingen kunnen laten uitsluiten,echter nog steeds niet het probleem.
maar ook de natuurgeneeskundige die er bij is geweest hielp niet.
Over beide is wat te zeggen echter is inderdaad al mijn hoop gericht op woensdag,immers als ze het daar niet weten waar dan wel....
Eng is om daar al je hoop op te vestigen omdat de teleurstelling keer op keer zo groot is als je naar huis moet gaan en je nog niet weet wat er met je paard is.Dat is mijn grootste angst...of dat een behandeling niet blijkt te werken..

We zullen het even moeten afwachten!

Als het goed is, heeft een lieve bokker zich aangeboden ons te rijden.
Ik moet alleen een trailer regelen en een auto,dit ga ik morgen doen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:42

Wat fijn dat vervoer nu toch lijkt te gaan lukken!
En wat die ijzers betreft, als het moet moet het idd.. Zou me er nog even niet druk om maken wacht eerst Laarakker maar af. :)
De pijnstiller zal de scherpe randjes er ook wel afhalen toch?

Hoe oud is de merrie eigenlijk?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 19:49

Kyana is 9.
Wel zit ik met een stukje erfelijkheid wat artrose betreft of hoeft dit niet zo te zijn?
Haar dochter is momenteel 4.5 namelijk en anders kan ik hier misschien rekening meehouden voor de toekomst?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:56

Ik durf eigenlijk niet te zeggen of artrose erfelijk is. Dat zou ik voor de zekerheid navragen.
Het kan natuurlijk zijn dat ze een wat afwijkende stand heeft en hierdoor wat vroegtijdig artrose ontwikkeld heeft (of door dit been maar te belasten omdat ze ergens anders last van heeft).

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:09

Er begon me een lichtje te dagen,na wat speurwerk kwam ik gelukkig wat foto's tegen.
Afbeelding
Afbeelding
daterend van 20 oktober 2010, we zijn nu een jaar verder.
Er staat mij iets bij dat ze eerder zo gereageerd had,niet in deze ernstige mate maar wel met gevulde kogels.
Ik vond deze foto's terug en kan me nog herinneren dat ik mijn dierenarts erbij heb gehad.
Ik vond het zo'n rare reactie.
Ze heeft het dus eerder gehad een reactie na het bekappen.

(overigens komt mijn smid al 5 jaar bij mijn paarden)

januari 2011
Afbeelding

mei 2011
Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:11

timokyana schreef:
..........De reguliere geneeskunde heeft me een aantal feiten gebracht en dingen kunnen laten uitsluiten,echter nog steeds niet het probleem.
maar ook de natuurgeneeskundige die er bij is geweest hielp niet.
Over beide is wat te zeggen echter is inderdaad al mijn hoop gericht op woensdag,immers als ze het daar niet weten waar dan wel....
Eng is om daar al je hoop op te vestigen omdat de teleurstelling keer op keer zo groot is als je naar huis moet gaan en je nog niet weet wat er met je paard is.Dat is mijn grootste angst...of dat een behandeling niet blijkt te werken..

We zullen het even moeten afwachten!

Als het goed is, heeft een lieve bokker zich aangeboden ons te rijden.
Ik moet alleen een trailer regelen en een auto,dit ga ik morgen doen.

Ga er maar vanuit dat je woensdag echt weet wat er aan de hand is! Het is meestal niet 1 ding maar een opeenstapeling van allerlei dingen in de loop der jaren die dit klachtenbeeld geeft.

Super dat er een bokker aangeboden heeft om te rijden!

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:12

ik zie op deze beelden wel een toonlanding wat kan duiden op gevoeligheid achterin de hoef/interne structuren

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:15

Je bedoelt dus de laatste foto neem ik aan.

In hoeverre als dit probleem speelt kan er hierdoor juist ook schade aan de achterbenen zijn?
Misschien toch verstandig deze ook op de rontgen te laten zetten?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:19

Fijn dat er iemand is die jullie wil rijden!

Kan me voorstellen hoe je denkt over ijzers,ik heb ook absoluut geen goede ervaringen met die dingen...Maar inderdaad wat IMJ zegt,wacht eerst even woensdag af voor je beslist..

Ik hoop ook echt voor jullie dat de oorzaak woensdag gevonden gaat worden..Het is natuurlijk zo wat je zegt over alternatief en regulier en dat bij beide behandelmethoden nog niets is gevonden maar wel het ea uitgesloten..Het is denk ik ook niet een erg simpel probleem wat zo 123 opgelost kan worden,zal wel wat tijd nodig hebben..Denk wel dat ze bij Den Hoek wat preciezer kunnen zoeken naar het probleem en ook kunnen uitmeten welke medicijnen goed zijn voor haar en in welke dosering..Dat is ook erg belangerijk of je de juiste medicijnen gebruikt en de juiste dosering..

Nog even volhouden tot woensdag en ik bewonder echt heel erg :j