Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:49

ik zit nu rond te zoeken inderdaad en kwam gewoon rubber matten tegen om je vvoeten mee af te vegen.
zou dit ook lukken als je het stof naar onderen laat wijzen dus naar het gras. en het rubber onder d emat naar boven?
zou dit wat zijn

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:17

Vandaag van een stalgenootje een IR korf geleend, want het gaat echt niet langer zo op het land.
Ik heb ook via de paardendrogist een greengard om te proberen voor een week.
Maar moet zeggen dat ik toen ik weg ging het wel zielig vond, omdat ze het erg irritant vond en naar mij toe kwam van "baas doe dat ding toch af, ik kan hier toch niet mee grazen"
Uiteindelijk maar weg gegaan en ik ga zo weer even kijken of ze dan al staat te eten :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:12

hou het wel even goed in de gaten, want een hoop paarden komen er zelf echt niet uit. het gat van zo'n ding zit namelijk niet precies voor de mondspleet, dat moet je sommigen dus echt even uitleggen. zomaar laten staan met voor het eerst een korf om kan niet langer dan 6 uur, echt maximaal.

@ StalNollie ja dat zou kunnen, maar dan moet je de vloerbedekking er wel uit/ af halen. dit zuigt vol met water en wordt loodzwaar, ook blijft er een hoop vuil in hangen...

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:20

Ik ben net terug geweest en zelfs na vanmiddag helpen en net begreep ze het niet.
Dus ik heb hem voor de nacht afgehaald.
Morgen ga ik nog even langs de paardenwinkel voor een andere misschien grotere maat om te kijken of dat kwa mond gedeelte misschien iets scheeld

Overmorgen krijg ik zowiezo een greengard binnen om een week te proberen :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:35

ohja natuurlijk die zuigt helemaal vol stom niet aan gedacht maar inderdaad misschien kun je dit eraf halen, ga morgen eens een goedkope mat bij de action halen en ga dit eens uitproberen,.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:40

werkt wel boze shetlander hij gaat rennen uit ergernis en kan niet eten zoals hij wil , gevolg calorieen verbranding

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:05

hahaha, let wel op dat ze het wel door gaan krijgen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:07

Zamero schreef:
Ik ben net terug geweest en zelfs na vanmiddag helpen en net begreep ze het niet.
Dus ik heb hem voor de nacht afgehaald.
Morgen ga ik nog even langs de paardenwinkel voor een andere misschien grotere maat om te kijken of dat kwa mond gedeelte misschien iets scheeld

Overmorgen krijg ik zowiezo een greengard binnen om een week te proberen :)

de korf moet in elk geval ruim genoeg zijn, zodat ze er makkelijk mee kunnen kauwen. ook moeten ze hem een beetje op en neer kunnen bewegen om het gat er goed voor te krijgen.

geduld is een schone zaak, sommige paarden doen er nu eenmaal lang over. wij hebben er één op stal (niet van mij) die vertikt het om het ook maar een beetje te proberen. zo'n paard moet je dus echt op weg helpen, wij hebben dat gedaan door het hoofdje met gras naar de grond te lokken en het bij de grond in het gat te proppen. (het gat hadden we bij de eerste korf wat groter geknipt met een gewone keukenschaar.) daarna sprieten die nog vast zitten (handig dus om het op wat langer gras te doen) aan de grond in het gat duwen als het neusje aan de grond is. die van ons hadden het allemaal al snel door, alleen moesten we dus na korte tijd een korfje erbij kopen omdat het grotere gat het ietsje té gemakkelijk maakte.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:15

Die van mij heeft nu sinds een paar dagen een Greenguard, na dag 1 had hij alleen al zijn kin open geschuurd, dus ik er een zacht lapje in genaaid. Weer om gedaan, nu kwam mijn verzorgster gister, had ie hem weer 2 dagen om gehad, heeft hij een hele open plek op zijn onderkaak, ze heeft gekeken waar het van kwam en volgens haar was het door het riempje, dus nou moet ik daar weer wat op verzinnen. Hij is dus gister weer naar buiten gegaan zonder. Vandaag maar eens kijken of ik er weer wat aan kan doen. Want meneer mag echt wel kilo's kwijt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:19

ik heb ook een paard met een heel gevoelig huidje, die je bijv. niet zomaar een halster kunt omlaten (niet dat ik dat zou willen ook, maar goed). ik heb van soft grip longeerlijn een halster gemaakt voor aan het korfje, dat gaat nu goed. de brede neusband van het korfje is voorzien van neopreen (moet nog wat anders voor komen want de haartjes beschadigen een beetje, huid blijft wel heel), evenals het reepje midden over de neus. ik heb overigens gewoon zo'n bloempot korfje, in mijn ervaring vormen die wel wat mooier mee, en omdat ze sowieso al van zachter materiaal zijn denk ik ook dat de kans op schuurplekjes in ieder geval kleiner zal zijn ermee. ook hoef je er dus geen gewoon halster voor aan te laten. Mone heeft het halster erbij aan wat eraan hoort, één kaal plekje bij de plaats waar het klitteband sluit, maar verder niets bijzonders.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:59

Er moet idd meer dan genoeg ruimte zijn. Ik heb ook korfen gezien dat ik denk; hoe de hell kunnen paarden daar mee gaten bijvoorbeeld?? Ik heb het halstertje van de greenguard zo ruim zitten dat ze nog volop kan gapen. Om die reden heb ik een halster die op alle plekken versteld kan worden (veulenhalster).

Ze heeft in het begin een open kinnetje gehad, toen heb ik dat ingesmeerd met vaseline en snachts afgelaten, was het snel weer over. Schuurplekken van het halster lijkt mij mogelijk ook te strak te zijn? Of ze zijn heel gevoelig natuurlijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:58

Heb je hem gelijk dag en nacht omgedaan?

Verstandiger is om ze er aan te laten wennen. Dus opbouwen met hoe lang hij om moet.
Als je paard dag en nacht in het land moet staan is dat lastig natuurlijk. Beter is het om ze korter weidegang te geven met greenguard en dan in de bak of paddock zetten met op rantsoen regelmatig wat hooi zonder greenguard (of ander graasmasker) zodat de mond, neus en kaak rust hebben en kunnen herstellen.

Als jij een rauwe plek krijgt van nieuwe schoenen blijf je er ook niet op doorlopen toch?
Dan doe je andere aan die niet op dezelfde plek drukken of schuren, want als je hem aan houd dan schuurt je huid helemaal stuk, doet het ontiegelijk pijn en kan het nooit herstellen! Dan wordt het alleen maar erger.

Als je het opbouwt met rust er tussen, dan heeft de huid kans om dikker en sterker te worden op die plekken. Een soort van eelt kweken.

Ik heb mijn merrie er eerst 1 a 2 uur per dag mee laten grazen, en dat heel langzaam aan opgebouwd naar nu 5 a 6 uur per dag. Langer mag ze nog niet in de wei omdat ik bang ben dat ze dan (weer) hoefbevangen zal raken. De andere paarden zonder graasmasker staan ongeveer dezelfde tijd in de wei, die vrij lang gras heeft afgewisseld met kortere stukken, dus die kunnen wel gewoon dooreten als ze willen in die tijd. De andere uren staan ze in de paddock en krijgen ze 3x hooi. 's ochtends en 's middags een beetje (een klein plakje per paard) en 's avonds dan 1,5 plak met een half plakje stro.
Ik zou misschien nog minder hooi kunnen voeren, maar mijn pony blijft er zo mooi uit zien en mijn paard moet toch ook wat te knabbelen hebben als ze die graaskorf af heeft (heeft altijd nog trek als ze uit het land komt en begint gelijk hooi of stro te zoeken) en ze lijkt wel af te vallen en is veeeeeeel minder opgeblazen dan toen ze korter op het land stond zonder graaskorf. Die "hoogdrachtige" buik komt niet meer voor.

Die graasmaskers 24/7 omlaten lijkt me echt niets... Ze hebben de hele tijd iets om en tegen hun hoofd hangen en ze kunnen er niet echt mee kriebelen of van zich afbijten als ze lastig gevallen worden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:56

Mijn paard staat sowieso al 20km bij ons thuis vandaan, ik werk ook 40 uur per week, dus ik kan alleen maar na mijn werk daarheen, niet te doen om hem dus eerst 1 a 2 uur ermee buiten te zetten. Ze staan ook 24/7 buiten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:34

hier ook inderdaad dus kunnen ze niet rustig aan wennen, en ze doen het nu super. denk niet dat het wennen of gelijk hele tijd omdoen veel uitmaakt ook niet om de huid dikker te maken, geloof ik niet zo in tenminste is bij onze pony niet van toepassing met halster gaat deze altijd nog kapot.

maar ieder voor zich natuurlijk

maar wat ik me nu weer af vraag bij ons ligt er een zoutliksteen in de wei altijd standaart maar daar kunnen ze nu natuurlijk niet meer bij met dat dinge of toch wel

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:40

volgens mij niet. wij halen onze paarden daarom op stal, daar hebben ze een liksteen om alsnog aan te kunnen vullen, en ook hooi te eten.
die van ons hebben momenteel wel de korf 24/7 aan, en dat gaat prima. nu moet ik zeggen dat het een ander verhaal zou zijn als ze er bijv. last van zouden hebben. wij hebben gemerkt dat af en toe aan en af en toe af meer irritatie geeft op momenten dat het ding weer aan moet. vwb de schuurplekjes hebben wij dus de korven en halsters aangepast.

Mone MOET de korf wel constant aanhebben, nu met korf is het goed te doen en een paar uurtjes af gaat misschien nog nét, maar bijv. de hele middag of zelfs een hele nacht af laten is garantie op gedonder. Mone is een enorme vreetzak zonder rem namelijk.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:05

Zucht... was ik een poos gelee nog helemaal blij met de GG van Bregh, nu merk ik dat ze toch haar voortanden flink slijt. Schrok er zelfs van vergeleken met 3-4 weken geleden! Zaterdag over een week komt de tandarts dus die kan evt ook advies geven over een ander merk, alleen.... die korfjes, slijten die niet gigantisch en ze lijken me zo benauwd, of is dat schijn?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:08

rockwitch schreef:
Die van mij heeft nu sinds een paar dagen een Greenguard, na dag 1 had hij alleen al zijn kin open geschuurd, dus ik er een zacht lapje in genaaid. Weer om gedaan, nu kwam mijn verzorgster gister, had ie hem weer 2 dagen om gehad, heeft hij een hele open plek op zijn onderkaak, ze heeft gekeken waar het van kwam en volgens haar was het door het riempje, dus nou moet ik daar weer wat op verzinnen. Hij is dus gister weer naar buiten gegaan zonder. Vandaag maar eens kijken of ik er weer wat aan kan doen. Want meneer mag echt wel kilo's kwijt.

Ik heb de riempjes vastgeplakt met duckttape omdat mijn stalgenoten in eerste instantie dachten dat de korf af, maar het halster aan moest blijven. Op die manier heeft ze ook geen last van de riempjes zelf, en de achterkant van de GG heb ik ook helemaal dicht geplakt met duckttape.

Maar goed, ik moet dus waarschijnlijk over op een korfje omdat ze vorig jaar totaal niet, maar nu dit jaar wel haar tanden slijt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:02

mijn merrie slijt haar tanden van langs de tralies schrapen, dierenarts dacht dat ze een kribbebijter/luchtzuiger was omdat haar voortanden zo afgesleten waren op de randen. Maar dat doet ze dus niet. Wel "slijpen" langs de muren en het staalwerk van de stalwanden en kozijnen...
Vooral als ze honger heeft en moet wachten als wij bezig zijn met voer klaarmaken en hooinetten vullen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:16

Dat deed de mijne ook, maar dat was tot ongeveer halverwege haar tanden zeg maar, en niet zoals nu. Mss dat ik er als de ta is een foto van kan maken, of een stalgenootje even zo gek krijg om haar vast te houden of een foto te maken, maar het is echt over de hele voorkant van de tanden. Vandaar dat ik vermoed dat het van de GG is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:35

krijgen zse dit ook van die bloempotten die tanden iemand ervaring,

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:45

Ik heb nog niemand gehoord over afgesleten tanden bij n bloempot. Eigenlijk alleen maar bij de Greengard.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:19

Iemand tips voor een bloempot? :') Ik vindt ze er allemaal zo verschrikkelijk dicht uitzien, met een heeeel klein gaatje aan de onderkant. Daarom had ik toen ook gekozen voor de GG eigenlijk.... :o

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:14

ik zal even foto's maken van mijn verbouwde bloempot, ik heb 'm lekker luchtig gemaakt nu. op zich hebben onze paarden geen problemen met dat de korf vrij dicht is, alleen had Faram steeds een geïrriteerde neusvleugel. daarom heb ik die van hem opengewerkt. Mone staat gewoon met een dichte.

ben het wel met je eens dat zo'n dichte een erg paardonvriendelijke uitstraling heeft. Mone heeft er echtere geen problemen mee, en de andere paarden hier die er één dragen ook niet. voor de meeste paarden dus prima.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:15

Hier in het topic vind je verschillende ideeën en foto's, maar de meest gebruikte oplossing is toch de middelste horizontale strook er tussenuit te knippen en zelfs ook de 2 verticale rubber stroken aan weerskanten van de middelste. Zo komen de neusgaten mooi vrij.
Wat betreft het eet gat; Deze lijkt klein, maar de meeste worden er erg snel handig mee. Die van mij kan er zelfs hooi mee eten :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:23

precies wat leedebee zegt! dat heb ik dus ook gedaan. maar goed zoals ik zal zei zal ik er een foto van maken. en dan is het een kwestie van lekker knutselen haha!