Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:30

knetterhard schreef:
Ik ga naar die van de dierenkliniek Hellendoorn :)
Die kun je ook op afspraak bij je thuis laten komen.

http://www.dierfysio-menalda.nl/

Ik kan niet anders zeggen, dat ze echt super is!
(mits je niet wilt luisteren natuurlijk) ;)

Hmmmm.... De site is wel duidelijk :j Maar helaas zit ze echt aan de andere kant van het land :=

FahyaFemke

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:48

goh ik lees hier over moxidectine dat paarden met maagzweren daar zo vreselijk op kunnen reageren?

ik vertelde mijn dierenarts, dat ik ook dacht aan maagzweren. omdat ze een opgetrokken flank had, en zelf op stal begon te gillen en naar haar buik ging bijten.
verder is ze sinds ze bij mij staat (augustus) goed ontwormt dus daar leek het mij niet aan te liggen.

ik moest er maar een ontworming in doen want het zouden die rode bloedwormpjes wel kunnen zijn. Dus moxidectine gekregen. terwijl ze vorige keer nog ontwormt is met moxidectine + praziquantel....

Overigens is het niet erger geworden hoor na deze laatste ontworming. Maar vind het nadat ik dit gelezen heb, wel een raar advies.

Ze staat op het maagcompositum van de groene os. Met nog wel sportbrok en daar altijd Pavo Daily Plus bij en wat zonnebloemolie. Ze stond ook op weidekuil onbeperkt, nu is dat meer weidehooi geworden en ook graszaad eet ze nu.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:05

maagzout of natriumbicarbonaat (bicar) vind je in de supermarkt of bij de apotheek.

Mijn paard krijgt geen brok meer, volgens mijn osteo en DA de manier om maagzweren te kweken. Alhowel ik sinds kort wel luzernecobs geef, maar ik week ze...

ik kan niet zeggen dat ik verschil merk tussen moxidectine en ivermectine ontworming.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:33

zou de brokken weken dan ook beter zijn?

ik gaf eerst maismeel, omdat ik een ondervoede merrie binnenkreeg. ik ben hier op advies van een voedingsdame mee gestopt. dit zou helemaal slecht zijn.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:18

haak ook even aan, na 4 koliek (een keer flinke verstopping, andere 3 lichte koliekverschijnselen) denkt de DA bij mijn paard ook aan een maagzweer (of maagzweren). Als ik de symptomen lees herken ik wel veel.

Nu aan de pronutrin begonnen op zijn advies, maar zie dat veel goede ervaring hebben met de groene os.

Ben ook begonnen met lucerne, iemand daar ervaring mee bij maagproblemen?

En wat is dat maagzout nu precies? Hoe geef je dat en wat doet het?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:41

vervelend joozz.
ik heb ook advies lucerne gekregen. daar doet het maagdarmstelsel langer over, meer structuur? dus daarom beter :j

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:12

ja ook wat betreft grasbrok is dit zo. blijft veel langer in de maag zodat die niet lang leeg is.

Geven jullie mieusli of brok aan jullie paarden? Wat zou het beste zijn?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:33

ze raden lucerne aan omdat ze hier langer en beter op moeten kauwen. door te kauwen maken ze meer speeksel vrij wat vervolgens het maagzuur weer terug dringt. en het is minder scherp voor de maag.

muesli is beter dan brok. maar dan het liefste muesli zonder melasse. brok is voor paarden moeilijker te verteren omdat er veel rotzooi in zit om alles tot een brokje bij elkaar te houden.
maar het beste is geen of zo min mogelijk krachtvoer.
de mijne krijgt 2x per dag 2 handjes muesli met 2 handen lucerne en zoveel mogelijk hooi.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:10

maagzout = natriumbicarbonaat (gebruikt in de keuken om de kleur van groenten te behouden of deeg te doen rijzen)

mijn osteo en DA zijn absoluut tegen brok. Het bevat te weinig structuur, vergt minder kauwbewegingen dan muesli, volle granen en zeker dan ruwvoer. Verder bevat het veel balaststoffen en snelle suikers die de verzuring nog versterken en het kan uitzetten in de maag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:29

joozz schreef:
haak ook even aan, na 4 koliek (een keer flinke verstopping, andere 3 lichte koliekverschijnselen) denkt de DA bij mijn paard ook aan een maagzweer (of maagzweren). Als ik de symptomen lees herken ik wel veel.
Ben ook begonnen met lucerne, iemand daar ervaring mee bij maagproblemen?

Luzerne is heel goed voor paarden met gevoelige maag, want een hoog calciumgehalte (en goede calcium-fosforverhouding) en dus anders dan in gewoon hooi waardoor het goed maagzuur opneemt (dat doet de calcium!) en de boel dus rustiger maakt (simpele weergave). Mijn paard is dus een van de paarden die sterk op moxidectine reageert. Verder geef ik hem in plaats van brokken mueslie en dat bevalt veel beter.

Edit :
The high calcium content of alfalfa is very beneficial to horses in training, as it helps to buffer stomach acid and thus reduce the risk of developing stomach ulcers. The low-pH conditions in the stomach can damage the gastric lining. A
research study compared a high-protein, high-calcium diet of alfalfa and grain to a low protein, low-calcium bromegrass and grain diet for ulcer incidence. Horses fed the alfalfa and grain diet had a higher stomach pH, resulting in fewer and less severe gastric ulcers
compared to the horses receiving the bromegrass and grain diet.

Van een amerikaanse site:
http://www.alfagreensupreme.com/pdf/Alf ... Horses.pdf

Edit2 ;-) http://ghiusa.net/GHI%20-%20Alfalfa.htm
Alfalfa acts as a blood purifier and has helped many arthritis sufferers. Alfalfa is a good laxative and natural diuretic and is often used to treat urinary tract infections. Alfalfa is especially useful for replacing vitamin K that is depleted during treatment with a wide variety of drugs, including antibiotics. Its action as a detoxifier and blood purifier has been found to be beneficial for a variety illnesses, including liver disorders, breath odor, infections, skin ailments, and disorders of the bones and joints. Alfalfa has an alkalizing effect on the body. It is a great source of mineral supplements that are all alkaline, which has a neutralizing effect on the intestinal tract, thereby easing digestive problems such as upset stomach, gastritis and indigestion. Alfalfa contains a high calcium and magnesium content, and studies have shown that migraines may be prevented and/or reduced when these two minerals are combined. All the minerals are in a balanced form, which also promotes absorption. Herbalists have long used Alfalfa Leaf to treat ulcers, and the bioflavonoids found in Alfalfa reduce inflammation of the stomach lining and build capillary strength, while Alfalfa's vitamin A helps to maintain the stomach's overall health. Alfalfa continues to be used in Traditional Chinese Medicine (TCM). Alfalfa is said to lower cholesterol and prevent the formation of atherosclerotic plaques
(by blocking cholesterol's absorption into the body from the intestines), balance blood sugar (especially when taken with manganese), and promote pituitary gland function. Alfalfa is an immune-system stimulant that promotes normal blood clotting, and the vitamin K content helps treat bleeding gums and nosebleed, but does not interfere with normal circulation. The bioflavonoids found in Alfalfa are believed to build capillary strength.

PS Die Amerikanen zijn al jaren bekend met alfalfa = luzerne en hebben behoorlijk wat kennis opgebouwd ;-)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:37

In Amerika schijnt het in veel gebieden ook behoorlijk lastig zijn om goed ruwvoer in te winnen, dus er wordt veel luzerne en dergelijke producten gevoerd.

(heb ik van tandarts opgeleid in USA meegekregen)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:47

Maar ik dacht dat bij sommige paarden lucerne ook de maag kan doen irriteren?

Wij voer HH, dit is een brok zonder troep en bindmiddelen en melasse, hier moeten ze goed op kauwen en ze maken door het kauwen een gezonde hoeveelheid speeksel aan!
Daarbij eten ze vaak liever eerst hun hooi en daarna pas brok. Deze valt trouwens heel snel uit elkaar zodra het met speeksel/water in aanraking komt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:03

idd plus ze in amerika dachten ze het gevonden te hebben door de paarden op alleen luzerne en een weinig stro te zetten naast het krachtvoer. Maar daar zijn ze van terug moeten komen. Alleen luzerne als hoofdbron voor ruwvoer is veel te rijk en zorgt du ook voor verzuring (ook van de spieren en verziekt de lever)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:10

petitparis schreef:
idd plus ze in amerika dachten ze het gevonden te hebben door de paarden op alleen luzerne en een weinig stro te zetten naast het krachtvoer. Maar daar zijn ze van terug moeten komen. Alleen luzerne als hoofdbron voor ruwvoer is veel te rijk en zorgt du ook voor verzuring (ook van de spieren en verziekt de lever)

En het is ook niet goed voor het gebit :)

Maar de verzuring komt door de overvloed aan calcium, waardoor de magnesium niet meer goed opgenomen kan worden en dat heeft behoorlijk effect op de spieren.
Een paard dat vanwege maagproblemen veel luzerne krijgt, zou ik ook een magnesium supplement geven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:14

tja die verzuring is volgens mij 2-delig hé. zoals jij zegt door het hoge calcium gehalte, maar ook doordat de lever overbelast wordt met de verwerking van de eiwitten, zullen de spieren teveel afvastoffen stockeren en dus echt verzuren (is imo iets anders dan niet kunnen onstpannen door magnesium tekort)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:17

petitparis schreef:
tja die verzuring is volgens mij 2-delig hé. zoals jij zegt door het hoge calcium gehalte, maar ook doordat de lever overbelast wordt met de verwerking van de eiwitten, zullen de spieren teveel afvastoffen stockeren en dus echt verzuren (is imo iets anders dan niet kunnen onstpannen door magnesium tekort)

Anderzijds hebben spieren eiwitten nodig. Maar ik kan me voorstellen dat een paard dat daar gevoelig voor is inderdaad niet te veel luzerne gevoerd moet worden.

Het is in mijn ogen gewoon een product waarmee opgepast moet worden.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:21

hoe en wanneer geven jullie dat maagzout?

Bedankt voor de uitleg over de calcium! Hoeveel lucerne geven jullie? Ik las op internet dat een emmer vol overeenkomt met een 1.5 kilo en op de zak staat 1 tot 3 kilo per dag. Ik geef nu bijna een emmertje per dag. Mijn fouragehandelaar raadde me ook de grasmix aan, maar toch gekozen voor Lucerne nav internet.

ik gaf muesli, maar ben daar nu even bijna mee gestopt, alleen een handje door de lucerne heen.

Ik ben ook benieuwd naar de pronutrin, las hier ook iemand die toen ze ermee stopte meteen een koliek aanval kreeg, dus hoop niet dat dat bij mijn paardje ook gebeurt...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:53

@ jooz: gewoon door het krachtvoer
ik geef 2-3 voerscheppen/dag dus tussen 0.5 en 1kg, door het krachtvoer. (ik kan het krachtvoer niet schrappen gezien ik een renpaard heb)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:00

bedankt voor je snelle reactie!

maar hoeveel geef je dan? En geef je dat maagzout iedere dag preventief?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:11

een 2x een koffielepel/dag en meestal de dag voor, van en na een zware inspanning of stressvolle toestand. Of als ik merk dat m'n paard last heeft van haar maag dan geef ik het gedurende een week bovenop de maagcompositum. Indien ik dan nog geen beterschap merk. Kies ik voor omeprazole of een kruidenmixx van de DA.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:22

oke, das duidelijk!
het is toch wel in de categorie baat het niet, dan schaadt het niet?

Ik merkte de afgelopen keren met koliekverschijnselen wel dat mn paard langzaamaan wat stilletjes wordt, je merkt gewoon dat ze niet 100%. Dan zou ik dus dat maagzout kunnen geven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:27

je mag tot een eetlepel/keer geven voor een groot paard. Maagzout heeft een gunstige werking op de spijsvertering en kan dus helemaal geen kwaad.
In de rensport valt het wel onder doping, maar dat heeft te maken met het feit dat het de verzurin gvan de spieren tegen gaat en sneller weer doet wegtrekken.

ik heb hier een paard gehad dat koliekerig soms koliekerig leek: kreunen, naar buik staren, liggen, maar niet rollen, niet willen eten maar wel normaal kunnen mesten. Daarbij hielp het om een koffielepel maagzout in water op te lossen in in de mond te spuiten of 20ml gaviscon in de mond te spuiten. 5minuten later stond ze meestal alweer te eten...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 01:00

petitparis schreef:

Ik zeg ook nergens dat je alleen maar luzerne moet geven ;-), ik geef alleen extra aan wat de goede eigenschappen zijn van luzerne. En ik geef dus ongeveer een emmertje per dag aan mijn paard en geef hiervan een paar handjes voordat hij zijn mueslie krijgt.
Er werd namelijk door iedereen wel iets over luzerne gezegd en dat was ook allemaal waar maar juist de calcium in luzerne is fijn als hulpje voor gevoelige magen. De mijne (11 weken geleden aan koliek geopereerd) staat op dieet qua kuil, als hij s avonds al honger heeft krijgt ie af en toe een handje luzerne uit die emmer die klaar staat.
En biks geeft gewoon veel maagzuur ook als je die na hooi of kuil geeft, biks is het eerste dat mijn Whizz laat staan als ie niet lekker is, zijn mueslie laat ie practisch nooit staan en heeft een stuk meer vezels e.d..
Laatst bijgewerkt door fargo op 24-02-12 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 01:03

joozz schreef:
oke, das duidelijk!
het is toch wel in de categorie baat het niet, dan schaadt het niet?

Ik merkte de afgelopen keren met koliekverschijnselen wel dat mn paard langzaamaan wat stilletjes wordt, je merkt gewoon dat ze niet 100%. Dan zou ik dus dat maagzout kunnen geven.

Heb je al eens geprobeerd om iets te geven dat de goede bacterien in de darmen ondersteund? Dat geef ik nu op advies van DA, zij adviseerde een ander product inclusief gist zodat er minder gasvorming op treedt. Ik geef nu een schepje colonflora en dat lijkt heel goed te helpen ter ondersteuning en verder geef ik nog 2 x slobber per dag; vocht en vezels zijn erg belangrijk voor koliekgevoelige paarden.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:54

heb de probiotics van NAF gegegeven laatst. Zit te twijfelen of ik nog een pot ga voeren. was ook n beetje bang dat als ik tegelijk allerlei supplementen geef haar maag ook weer van streek raakt. (geef nu nml de pronutrin en vitaminesupl.) Maar misschien zie ik dat verkeerd?

Ze was vlak na de verstopping wel wat gassig had ik het idee, af en toe zag je gewoon dat er wat dwars zat. Ik had wel het idee dat het daar wat tegen werkte.

Verder geef ik regelmatig Sandclear omdat we bang waren dat het door zand komt. Eerst moest ik het iedere dag geven, nu moest ik even stoppen.

Ik gaf ook iedere dag in de ochtend en avond een scheut olie, wat is jullie idee daar over mbt de maag (maagzuur)??