[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:53

pollenallergie kan ook hoesten veroorzaken. Ik weet niet wanneer ze hoest ? ook in de winter ?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:20

Zoals mijn DA het mij heeft uitgelegd is een hoest na inspanning 'zorgwekkender' dan een kuchje aan het begin.

Je moet het zo zien dat in de luchtpijp stofdeeltjes etc. blijven 'plakken' en die irriteren de boel een beetje als ze daar gevoelig voor zijn. Zodra je gaat bewegen, gaat de luchtpijp verder open staan en komt er meer lucht langs om de longen in te gaan. Op zo'n moment kan een paard een keer hoesten om het vuil weg te krijgen. Dat is niet zo erg, dit hoestje krijg je vaak niet weg, ook al hoort het niet, het is minder ernstig.

Dan heb je de longen zelf nog, waar slijm in kan zitten. Zodra je inspanning gaat vragen, worden de longen meer belast en meer gebruikt. Omdat de longen dus als het ware verder moeten uitklappen (hoe leg ik dit goed uit??) gaan de trilhaartjes diep onder in de longen meer bewegen. Zit daar slijm, door bijv. ontsteking, bacterie oid, dan komt dit los (als het niet te taai is) en gaat het paard dus hoesten en vleigen de klodders in het rond. Het belangrijkste is dan dat het slijm minder taai gemaakt wordt (dmv medicijnen) en wordt afgevoerd, hetzij door briesen, hetzij door hoesten. En daarbij, als het om een allergie gaat, moeten de longen weer in een rust toestand gebracht worden om de irritatie te verminderen.

Is het een virus dan moet je wachten tot het lichaam zelf eea heeft opgelost (desnoods met ondersteuning van medicijnen). Bij een bacterie krijg je meestal antibiotica. Nadeel van een bacterie is wel dat er vaak ook nog taai slijm wordt gevormd, dus daarnaast heb je ook wel een slijmoplosser nodig.

Waar je alleen wel op moet letten is dat je paard niet buiten adem raakt en enorm benauwd raakt. Slijm wat te taai is en niet goed los komt, veroorzaakt alleen maar meer problemen. Vuiligheid/slijm/snot moet er iig uit.

Laat desnoods een scopie doen en wat slijm op kweek zetten, zodat je gerichter kunt behandelen.

lizzy1

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:29

Ze hoest sinds een aantal weken, dus eigenlijk wel vanaf de winter. De longen zijn meerdere keren gecontroleerd en die zijn iedere keer schoon. Het is puur de luchtpijp.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:48

lizzy1 schreef:
Ze hoest sinds een aantal weken, dus eigenlijk wel vanaf de winter. De longen zijn meerdere keren gecontroleerd en die zijn iedere keer schoon. Het is puur de luchtpijp.

pollenallergie kan al beginnen in januari !

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:59

En stel dat het pollenallergie is, wat zou ik daar aan kunnen doen?

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:00

En kan zo'n allergie ook van de één op de andere dag ontstaan? Paard is nl. 7 en heeft nog nooit gehoest tot een jaar geleden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:04

Nou niet van de 1 op de andere dag. Vaak zit dat al een hele tijd in het lichaam zonder dat je daar wat van merkt.
Bij Pollenallergie hebben ze naast hoesten vaak ook last van neusuitvloeiing, overal de neus aan af doen ( omdat het kriebelt ), hoofdschudden, veel briesen oa. Een paard hoeft natuurlijk dan niet al deze klachten te hebben....

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:26

Jups, klopt! Bij een allergie is het vaak dat ze al gevoelig zijn (bijv. door mindere weerstand / verkoudheidje) en die gevoeligheid bouwt zich steeds verder op, omdat het blijft sluimeren als het ware, totdat het tot uiting komt en dan krijg je idd het hoesten / snot verhaal.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:43

Het enige wat ik herken aan 'de symptonen' is het briessen wat ze in galop vaak doet. Dat doet ze dan vaak een paar keer achter elkaar. Verder kan ik me nog herinneren dat toen we haar wel eens longeerden met een halster waar een stukje bont aan zat, dat ze ook vaak een paar keer achter elkaar begon te briessen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:47

Jibbel schreef:
Glossy, zoals ik al zei is het een hoestpoeder met een combi van die 2 specifiek op elkaar afgestemd. Er valt dus weinig te stoppen, aangezien het door elkaar gemengd zit en ik niet zelf beide medicijnen meng.

Oh sorrie, had ik overheen gelezen! Dan valt er idd weinig te stoppen. Dan zal het wel goed zijn zoals je het nu doet :j

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:54

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:09

nou,pollenallergie kan nu inderdaad voor problemen gaan zorgen.
appie had het gister ook wat moeilijk.
grotere neusgaten,snellere ademhaling, heel veel briesen en hij liep ook weer wat te schudden ten gevolge van zijn hooikoorts.
de hazelaar bloeit nu en hij is daar allergisch voor.

ik wacht even af hoe het verder gaat

mieke64

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:06

ik hoor en lees veel verhalen over prednisolon wat aan de paarden wordt gegeven,
het is niet de prednison die ze voor mensen gebruiken..
Dit middel voor paarden is een soort ontstekingsremmer, dus is niet zo erg als
het klinkt.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:11

die van mij hoest in het begin als we gaan aandraven.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:44

mieke64 schreef:
ik hoor en lees veel verhalen over prednisolon wat aan de paarden wordt gegeven,
het klinkt.

Het heeft anders wel rare bijwerkingen. Die van ons kreeg er een dik hoofd van. Ze kreeg haar ogen de vorige keer bijna niet meer open. Alles was opgezet. Dus het is wel raar spul, daarom geef ik het ook niet graag. Maar als ze een aanval heeft kan het even niet anders, dan zal ze er toch aan moeten..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 07:04

mieke64 schreef:
het klinkt.

prednison is prednison, dus die van mens en dier is gelijk dacht ik

meer info:
http://www.gelderlander.nl/specials/bui ... dieren.ece

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:44

Kan een paard ook allergisch zijn voor pollen????

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:49

Ja, dat kan zeker. :j

Hier gebeurt er eindelijk weer wat. Na het verlagen van de dosis stopte ze met briesen en begon ze met 'kreunen' en zuchten, alsof ze wel wilde, maar het niet lukte. De dosis daarna weer iets opgeschroefd en nu hoest ze wel weer als ze aan het werk moet, maar er komt tenminste weer wat los en ze briest ook weer.
Sinds ik de olie geef, lijkt ze idd meer/makkelijker te mesten. Het meeknijpen is ook minder geworden, maar dat zou misschien ook kunnen komen doordat ze een hogere dosering medicijnen krijgt en er weer slijm uitgehoest heeft.

Afgelopen weekend totaal zo'n 5 uur in het zadel gezeten, lekker door het bos wezen rijden en op het strand geweest. Vrijwel alleen gestapt en daar heeft ze dan ook niks van. Geen kuchje / niet buiten adem oid.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:27

Mijnes hoest ook weer sinds een paar dagen. Heeft afgelopen week in de regen buitengestaan (wel met deken, maar hals natgeregent) dus ik twijfel nu of het daardoor komt of dat ze reageert op pollen.
Ze briest/kucht vrijwel gelijktijdig en er komt doorzichtig/wit dun snot uit.
Heeft iemand hier ervaring met Haarlemmer olie m.b.t. hoesten?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:33

Nee, geen ervaring mee. Ik denk niet dat je paard van wat regen meteen gaat hoesten. Het zou hoogstens de weerstand kunnen verlagen, waardoor ze wat gevoeliger zijn voor virusjes. Maar met dit weer gaan de pollen ook weer aardig de lucht in (vanaf half januari). Ik merk het zelf ook al weer, meer last van hoofdpijn, snotterig, vol gevoel in mn hoofd. Elk jaar begint dat rond dezelfde tijd, dus zal ook wel door pollen komen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:43

En duurt dat dan de hele zomer of alleen het voorjaar?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:46

Esther28 schreef:
En duurt dat dan de hele zomer of alleen het voorjaar?

Ligt er helemaal aan voor welke pollen ze allergisch is ! Bomen bloeien nu tot ongeveer eind mei, daarna beginnen de graspollen...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:47

Ok, misschien een pollennetje proberen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:49

Esther28 schreef:
Ok, misschien een pollennetje proberen?

Kan, helpt voor het ene paard super, voor het andere paard niet. Is een kwestie van uitproberen.
Mijn paard werd helemaal gek van dat netje tegen zijn neus aan en ging nog meer briesen, hoofdschudden etc om het proberen kwijt te raken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:52

Jups, deed die van mij ook..