[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:37

Vera schreef:
Oh Roos, geen haar op mijn hoofd die denkt dat jij niet weet wat je aan het doen bent, hoor! :o
Maar gezien de berichten die je overal leest over kort gras, is dat het eerste wat je denkt...

Begrijp ik ook goed maar inmiddels zijn Fiek zijn organen zoals de pancreas die een grote rol speelt bij IR allemaal weer op de rit.. Hij is de symptomen van IR nu aan het wegwerken, dat gaat langzaam, maar alles werkt naar behoren weer, daarom is ook de nabehandeling gestart nu..
Denk dat we ons vaak blijven vergissen en aan symptoombestrijding blijven denken; Dus... een paard met IR mag geen suikers, nee... een paard met IR zijn alvleesklier werkt niet goed en die moet je beter maken zodat hij de suikers weer goed kan verwerken.

En dat laatste is bij Fiek het geval nu..

(geen aanval he ;-) begrijp jullie allemaal erg goed :-))

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:38

Kukkie schreef:
Vera, dat hoor en lees ik ook overal.
Toch is FLieck, die ook op zo'n landje staat (stond) eindelijk okee qua gewicht en losjes in de nek. Dus ik denk ook dat het veel te maken heeft met hoeveelheden die ze tot zich kunnen nemen.

Jij bent ook bezig met het aanpakken van de oorzaak, alvleesklier weer op de rit krijgen etc, en wanneer je dat lukt, zoals nu zie je dat een Flieck ook blijft afvallen, puur omdat ze weer wat suikers kan verwerken..

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:40

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:41

Klopt Roos.... denk ik...
Ik heb dus de GB voor wellicht de pancreas (?), maar ook de levercompositum, omdat vooral die ondersteuning nodig had.
Weet jij waarvoor de GB precies dient?

Ik weet wel dat de therapeute zei dat het best mee kan vallen, volgende seizoenen, omdat ze inderdaad zo uit balans was qua organen. En dat ze volgende jaren minder last van die vetzucht kan hebben, als ik haar in balans weet te houden.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:44

SuperRoos schreef:
Alleen jammer dat ze nog pijntjes heeft en niet graag loopt, en door die pijn stijgt de insuline weer waardoor ze nu ook gewoon niet af kan vallen...
Blijft wachten tot de pijn over is en dan nog heeft die gestegen insuline een nasleep tot soms 6 weken of langer dus voordat ze echt wat gewicht kan verliezen ben je zo weer een hele tijd verder!

Heeft pijn echt zoveel invloed op insuline en dus afvallen?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:45

Blijf ik weer eigenwijs doen met mijn stukje dat dat symptoombestrijding is :P
Tuurlijk, Fiek heb ik ook een jaar op zand gehouden om hem 'schoon' te krijgen en zijn lijf te kunnen laten herstellen maar nu alles weer naar behoren werkt is zo'n landje met een beetje gras niet heel schadelijk..
We moeten ook niet vergeten dat aan IR vaak al jaren vooraf gaan waarin de alvleesklier slechter functioneert, als ik dat bij Fiek terug zoek is dat al vanaf zijn 3e en pas 4 jaar later werd hij doodziek..
Wanneer ik nu zijn alvleesklier goed in de gaten laat houden kunnen we eventuele problemen snel voorkomen door dit orgaan weer te behandelen.. Het kan dus nooit meer zo gaan sluimeren als in die 4 jaar voordat hij ziek was..
Maargoed, dit is mijn manier van denken..

Om nog meer van die vergissingen tussen oorzaak en symptoom te benoemen..
Onze hond was epileptisch, volgens de reguliere dierenarts.. En epilepsie kan dus nooit meer overgaan.. Zeggen ze?
De natuurgeneeskundige ging op zoek naar oorzaken en vond een niervergiftiging, ziekte van lyme en de ziekte van weil..
Deze worden nu behandeld en de hond heeft geen aanvallen meer (heeft nooit medicijnen van de dierenarts gehad)
In plaats van dus te zeggen dat de hond epileptisch is zegt zij dat dit een symptoom is van dingen die eronder liggen en dat zorgde ervoor dat er gifstoffen in de hersenen kwamen, waardoor de epilepsie ontstond...

Ik sta zelf nu ook onder behandeling voor mijn fybromyalgie, volgens haar ook een symptoom van de vele dingen die mis zijn in mijn lijf.. Wel mooi om nu zelf eens de werking van de medicijnen te ervaren en te voelen wat er gebeurd...
Ik voel me momenteel beter dan ik me in de afgelopen 6 jaar gevoeld heb denk ik zo :+

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:46

Kukkie schreef:
Klopt Roos.... denk ik...
Ik heb dus de GB voor wellicht de pancreas (?), maar ook de levercompositum, omdat vooral die ondersteuning nodig had.
Weet jij waarvoor de GB precies dient?

Ik weet wel dat de therapeute zei dat het best mee kan vallen, volgende seizoenen, omdat ze inderdaad zo uit balans was qua organen. En dat ze volgende jaren minder last van die vetzucht kan hebben, als ik haar in balans weet te houden.

Gluco Balance werkt met name op de pancreas ja maar heeft veel meer werkingen: http://www.nmlhealth.com/p,58,1397/Gluc ... paard.aspx

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:48

Flosje446 schreef:
SuperRoos schreef:
Alleen jammer dat ze nog pijntjes heeft en niet graag loopt, en door die pijn stijgt de insuline weer waardoor ze nu ook gewoon niet af kan vallen...
Blijft wachten tot de pijn over is en dan nog heeft die gestegen insuline een nasleep tot soms 6 weken of langer dus voordat ze echt wat gewicht kan verliezen ben je zo weer een hele tijd verder!

Heeft pijn echt zoveel invloed op insuline en dus afvallen?

Zeker weten, pijn en stress laten de insuline enorm hoog stijgen
Zo heeft Fiek een waarde van dik over de 100 gehad aan insuline toen hij hoefbevangen was en stress had van het trailervervoer (had toen gewoon nooit bloed afgenomen mogen worden)
Zolang er pijn is blijft de insuline hoog en wanneer de pijn weg is daalt de insuline maar langzaam, en bij teveel insuline in het lijf kan een paard nooit afvallen, dat is weer het hele biologie verhaaltje van hoe de stofwisseling in elkaar zit..

Toen hadden we mensen in het topic die dit zo mooi uit konden leggen. Tug? Waar zit je :-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:06

Vera schreef:
http://www.google.nl/search?sourceid=na ... +kort+gras
hier heb je al het een en ander in 'officiele documenten' ;)

wst een leesvoer hahah
ik blijf het wel verwarrend vinden :D
ene kant lees ik dit:
Citaat:
Dat komt waarschijnlijk omdat paarden en pony’s vaak acuut hoefbevangen werden op een weide met
veel erg jong gras. Men denkt bij jong gras immers vaak aan eiwitrijk gras. Tegenwoordig weten we echter dat niet het eiwit in
dit gras de kwaal veroorzaakte, maar de suikers in het jonge gras.

dus jong gras wat net op komt.
en ik lees dan weer dit:
Citaat:
•Kortgegraast gras is gestresst. Zeker het ‘koeiengras’ (Engels Raaigras) wat in Nederland meestal in de weides groeit; paarden grazen dat af tot onder het groeipunt.

roos je hebt helemaal gelijk,er is er maar 1 die me helpen kan

TUG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

maar 1 ding scheelt,wij hebben dus wel paardengras en daar schijnt toch minder fructaan in te zitten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:32

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:45

Het blijf enorm boeiend en leerrijk om je verhaal te volgen, Superroos.

Ik ben blij, heb net een hele lading mooi stengelig hooi binnengehaald, het is te zeggen, heb het met de trailer van het land gehaald en het ligt hier nu klaar om binnen gelegd te worden.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:33

Hallo allemaal

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Wij hebben een haflinger van 6 jaar die elk jaar dikker wordt en meer klachten gaat vertonen. Ze is stijf, schuurt manen en staart, veel vetophopingen in manen en staart, huidpoblemen gehad. Veel verschijnselen van IR heeft ze (misschien wel allemaal)
Op dit moment staan ze op een stal waarbij ze 24/7 op het land staan. Stonden eerst op lang stengelig gras maar door problemen met hengsten staan ze nu op koeiengras zeg maar. Dit is kortgevreten door schapen en de rest hebben de paarden zelf gedaan. Staan met 3 paarden en een veulen op een stuk gras (denk 40x60) Krijgen hooi bijgevoerd voor buikvulling. Dit is stengelig hooi van vorig jaar.

De haflinger wordt steeds stijver en dikker en manenkam is erg hard. Verder loopt ze lichtgevoelig op harde ondergrond. Op het land zie je dit niet, is dan alleen stijf. Krijgt 's avonds 2 handjes marstall vito met schepjes magnesium (van paard natuurlijk) en exceempoeder van marstall. Verder hooi. Zijn begonnen met longeren.
Nu is mijn vraag of glucobalance ook wat voor haar kan zijn? Ze is niet getest op IR omdat de dierenarts daar nog niet echt in geloofd. Een drainagekuur kan ze niet omdat ze hier erg heftig op reageert.
Ik hoop dat jullie met ons mee willen denken

SuperRoos

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:03

Vergeet niet dat Gluco Balance een 'medicijn' is en dat het niet voor niets op recept verkregen moet worden..
Ik denk dat je het beste een keuze kunt maken hoe je haar wilt laten behandelen... Met een reguliere dierenarts, door eerst goed bloedonderzoek naar eventuele IR te laten doen en andere tekorten, want mogelijk behandel je iets wat ze niet heeft (simpel selenium tekort heeft deze symptomen ook namelijk..)
Of een alternatieve weg zoals bijvoorbeeld bij de mensen van Laarakker waarbij haar organen gecontroleerd gaan worden en behandeld gaan worden..
Je geeft al behoorlijk wat dingen dus ik zou een beetje oppassen met 'op eigen houtje' nieuwe dingen toe te voegen, het kan ook teveel zijn voor een paard, helemaal voor een paard dat mogelijk al een slechtere alvleesklier, lever of nierfunctie heeft..
Heb je ook foto's van dr? En is dr geen optie om haar helemaal van gras af te halen zodat ze geen suikers meer binnen krijgt? Deze klinken nu als teveel voor haar omdat ze ook al gevoelig loopt op het harde, en zoals meer op deze pagina staat; 'pijn' verhoogt de insuline en dus de resistentie en voorkomt tevens dat een paard kan afvallen en daardoor dus niet beter kan worden maar in een vicieuze cirkel blijft hangen..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:52

Onne, was er bij jou al meer bekendheid na de uitslagen?

Hokke, hoe gaat het daar?

Is bij wel meer mensen wat stiller geweest de afgelopen tijd dus ben benieuwd!

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:31

@superroos, hier is het chaotisch. De uitslag van de bloedtest was binnen. De insulinewaarden van Yankee waren normaal. Volgens de DA is hij niet IR :? Ik snap er helemaal niks meer van. Mijn DA zou contact opnemen met Bodegraven en met de DA daar in conclaaf gaan. Morgen ga ik bellen wat daar uit gekomen is.

Hoe gaat het met Fiek?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:35

Ehm, even de rest van je verhaal terugdenken hoor, hadden ze in Bodegraven wel positief op IR getest dan?
Zeker dat dit bloedonderzoek goed is gegaan en bloed goed bevroren is aangekomen?

Fiek gaat in 1 woord super!!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:42

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:50

Wat Flosje zegt zou goed kunnen... Insuline moet gewoon niet getest worden wanneer een paard heeft bloot gestaan aan stress (soms nemen wij die stress niet eens duidelijk waar...)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:27

Even 2 dezelfde foto's van Fiek onder elkaar:
Afbeelding

Afbeelding
Even wat in getekend. Det groene gedeelte is dus echt al helemaal zacht en weer hersteld, (duidelijk de overgang he?) het blauwe gedeelte is nog wat verdikt en ligt ook een dikkere laag boven, heb even aangetekend wat er dus nog af mag en we zijn een goed eind op weg..
Jammer dat ik hier geen duidelijke foto van 'voor' heb waar ik dit goed op kon tekenen want er is heel veel af..
Enige echte vergelijkingsmateriaal: http://www.mijnalbum.nl/Foto-XIBCQ36R.jpg

(Edit: lichte verdikking nog bij de schildklier en wat verdikte klieren en vocht onder zijn kaak, dit kwam nog door een virusje dus zal ook gauw wegtrekken..)

En een foto van hoe hij helemaal was vanavond: http://www.mijnalbum.nl/Foto-BZJ7HDCD.jpg
Slankiepankie :D Overgang van hals naar schouder wordt duidelijk en mooi zacht halsje, buikje is spieren waar we aan moeten werken!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:41

Het lijken echt 2 andere paarden, wat een beer op die sneeuwfoto :oo

Ik vind het trouwens wel bizar. Grietje en Amber liepen de de laatste paar dagen echt super voor hun doen. Nu is het weer erg stijf en voorzichtig lopen. Er is niks aan hun voer veranderd, maar ze lijken toch een beetje opgeblazen. Hun nek is opeens weer heel hard, terwijl hij enkele dagen geleden juist ietsjes slapper was. Ik heb wel nieuw hooi gekocht, maar dat is van de zelfde snede en structuur en oudheid dan het hooi dat nu op is. Ik heb trouwens via de pb een telnr van een therapeut uit Elst gekregen. Ze nam daarstraks niet op, dus ik bel morgen nog eens. Volgens mij is ze dezelfde als jij hebt Superroos?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:45

Dat zal wel kloppen ja! Wanneer ik haar bel probeer ik het meestal in de ochtend, of zo rond een uur of 7 in de avond.. Nu is ze alweer naar andere klanten toe...
Gek dat ze zo reageren terwijl het hooi hetzelfde zou moeten zijn..
Kregen ze nog wel wat gras binnen of staan ze op zand? Anders bevat dit mogelijk door omstandigheden even net iets meer wat de gevoeligheid veroorzaakt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:48

Ze staan op een stuk dat vroeger weiland was. Er zullen dus hier en daar wel wat sprietjes staan, maar dat is echt zoeken. Ze zijn zondag wel ontsnapt naar de wei toe, maar is het dan niet raar dat ik vandaag pas echt verandering zag? Gister ging het nog wel redelijk.

Dan zal ik het morgenvroeg eens proberen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:51

Zal best nog wel gevolgen kunnen hebben.. Voordat het allemaal verwerkt is in de darmen en de andere organen er dus ook op reageren.. Kan dus best.. Hopelijk zijn ze met een paar dagen weer goed 'stabiel'

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 07:41

Hier nog niks bekend wat betreft de uitslagen, heb er even niet meer naar gevraagd , Meine had een joekel van een bult bij zijn kaak en dat moest vaak schoon worden gemaakt.ben hier dus druk mee geweest.
Bult is na genoeg weg, ga het verder nog wel navragen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:34

Je moet er zelf dus veel achteraan zitten? Wat jammer zeg...
En Meine een flinke bult dus, zo te horen een open plek, als je het schoon moest maken? :(:) Gelukkig is hij nu bijna weg..