[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:38

@Mindim: ZE is heel vaak terug te voeren op voor dat paard verkeerd voer/weidebeheer. (Mijn pony is daar een typisch voorbeeld van)

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:10

Mindim schreef:
Bij ons op stal wordt ook geweid middels stripbegrazing. De tinkers en de hoefbevangen paarden krijgen minder snel een strip bij dan de 'gewone' paarden. Ik persoonlijk vind het een fijne manier van weiden. Alle dagen wordt de mest weggehaald, ook wel prettig ivm de vliegen.

Ik heb deze deken besteld, ik vrees dat de kleur niet lang blijft :D
Afbeelding

Besteld bij Suusje1972 hier op Bokt
http://www.amazoneXL.nl

Die van mij reageert ook heel erg op voeding. Hij heeft op een andere stal gestaan vanwege inrijden en daar voeren ze kuil, tevens ben ik Marstall Force gaan geven. Hij had bij terugkomst allemaal korsten op zijn benen en hij heeft het tot bloedens open gebeten. Nu staat hij weer thuis, krijgt gewoon hooi en het verbetert met de dag. Straks maar weer eens force gaan bijvoeren, kijken of het dan nog rustig blijft. Al met al erg lastig, als je iets wilt gaan bijvoeren vanwege het rijden. Tink is geen paard dat snel dik wordt.
Zijn ZE en heftig reageren op voer een beetje een 'normale' combinatie?

Haha denk dat hij inderdaad hooguit een paar uur wit blijft. :+ Maar is wel lekker koel voor je paard. : )

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:13

zondag gaan de paarden op de wei bij ons! Althans, mijn 2 merries en de ruin, zyta zou ik graag nog op de paddock houden met hooi. Maar ik vraag me af, gaat dat geen negatief effect hebben op haar?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:22

@Mindim: Mijn merrie reageert dus ook duidelijk op verschil in voer. Vooral kuil is bij haar een grote trigger (daar verzuurt ze enorm van en haar manenkam wordt daar bikkelhard van).. Ook heb ik het idee dat fruit een boosdoener is (daar krijgt ze snel jeuk van voor mijn gevoel).

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:05

Ik ben vandaag begonnen met cavalesse.
ben zeer benieuwd!!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:15

zweetvos schreef:
Laatst heeft een holistische dierenarts mijn pony onderzocht en daar is oa. insuline-resistentie en problemen met de lever uit gekomen.
Ook weer te linken aan de zomereczeem..

Hoe is die DA daar dan achtergekomen? Met bloedonderzoeken?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:19

suuszzzz schreef:
Zammie schreef:
Bij Zam kan geen bloed afgenomen worden. Is al een compleet drama bij inenten.

Ik geloof er niet in, dat een paard voldoende heeft aan alleen hooi. Is al het nodige bekend ondertussen over tekorten en ook te grote hoeveelheden van bepaalde waarden in de grond en dus hooi.
Waarom staat paardnatuurlijk dan vol met allemaal suplementen (alleen die van hun is natuurlijk de beste ;) )? Omdat zij er ondertussen ook al achter zijn, dat een paard niet kan leven op hooi en een zoutsteen...

De reden, dat ik merk, dat Zam ergens een tekort aan heeft (denk vit. E + magnesium) is doordat hij te snel vermoeid raakt tijdens een training.

Juist onbemest land heeft veel meer fructaan in het gras als bemest land. Is ook al achterhaald...
Dus bodemonderzoek en daar je (kunst)mest op aanpassen, dat is mijn manier ondertussen...

Ik houdt dit middel in gedachten wuswa. Heb liever iets ondersteunends als een kuur Ventipulmin. Dat is ook een aanslag op zijn hele huishouding, maar als het niet anders kan, dan moet het wel gegeven worden...

onze paarden eten al 8 jaar alleen hooi, en hebben inderdaad ook een liksteen. Zijn nog nooit ziek geweest, en hebben altijd energie..
(trouwens op advies van de da)

Vrienden van mij deden het net zo. Is wel eentje doodgegaan door vitaminetekort. Tekort aan vitamine E was de boosdoener. En dat terwijl shetjes toch niets nodig zouden hebben....En zij hebben er niets aan vernomen, ook niet bij de anderen, die dus ook al dat tekort hadden ondertussen. Is blijkbaar niet altijd zichtbaar aan de buitenkant...

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:22

Daarom dus bloedonderzoek :D
Tip; voor de paarden waar bloedprikken niet mogelijk is: laat dit doen als je er zelf niet bij bent; gaat vaak stukken beter. (mijn eerste paard kon de veearts ook niet enten of prikken als ik in de buurt was, zonder mij was dat probleem zo gpoed als opgelost :o )

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:25

Britt_Pit schreef:
Daarom dus bloedonderzoek :D

Tja, en daar kun je dus alles uit aflezen? Echt alle tekorten? ik heb namelijk bij de bloedonderzoeken die ik heb laten doen, nog nooit iets gezien van vit. tekorten.

En heb het al eerder gezegd: ik kan bij de mijne geen bloed laten afnemen. Dus als je daar ook nog een oplossing voor hebt....

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:25

help! ik heb een paard dat als ik d'r deken af doe gaat staan schuren met d'r staart tegen de staldeur met haar manen nooit en ook niet als ze haar deken op heeft ze staat te schuren net zoals een paard met wormen weet je wel?? en die heeft ze niet! wat raden jullie aan om erop te smeren????? kan wel naar de ruitersportzaak gaan maar dan moet ik kiezen uit 8 spullies en ben hier helemaal niet mee bekend. er zitten geen schilfers oid alleen d'r staart gaat naar de fillestijnen...
alvast bedankt!!!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:37

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:40

Britt_Pit schreef:
@ellepel: ik zie t niet als zeuren/ aanval hoor; ik bedoelde dat t wijzer is om eerst bloedonderzoek te laten doen voordat je extra middeltjes gaat geven die mogelijk helemaal niet nodig zijn of niet de juiste zijn. Ik voer de brandnetel en zeewier op advies van de da na bloedonderzoek; dit was naar het schijnt de beste toevoeging die de minste belasting opleverde.(voor mijn paard).

ohw oke,ja als het op advies van de dierenarts is dan klopt het wel :D

IndianaJones schreef:
oke...kom ik met misschien een hele blonde ;) domme vraag hoor.
Maar WAAR laten jullie het bloed precies op testen?!?! Is het een algeheel bloedonderzoek of?!?! Ben eigenlijk wel heel benieuwd. Heb het namelijk zelf ook nooit laten doen bij Shathu.

nou...bij mijn weten kun je zomereczeem niet aantonen in het bloed.
ik heb een algeheel bloedonderzoek laten doen om te kijken of de organen van mijn pony wel helemaal goed functioneren.
als die niet goed funtioneren is kun je een reden hebben voor eczeem...ga je dan gericht behandelen daar op heb je een goede kans dat de eczeem wegblijft.
maar in die gevallen heb je dus geen dier met zomereczeem,maar een dier met eczeem als gevolg van niet goed werkende organen.

mindin:
mooie deken,maar wat zit die buikflap ver naar achter joh!
heb je een ruin?
kon nog wel es leuk worden met plassen :P

bambi:
in elk geval goed poetsen.
was de staart eens een keer of spoel de staartwortel eens goed met azijn.
gewone natuurazijn(wel de witte) uit de winkel.
staart e rmee spoelen en laten zitten.niet na speoelen.
werkt vaak heel goed tegen jeuk,alleen moet je uitkijken met open plekjes want dan prikt het.

en natuurlijk goed ontwormen,kan best zijn dat je dier last heeft van aarsmade,die geeft ook flink jeuk.

chipieke schreef:
zondag gaan de paarden op de wei bij ons! Althans, mijn 2 merries en de ruin, zyta zou ik graag nog op de paddock houden met hooi. Maar ik vraag me af, gaat dat geen negatief effect hebben op haar?

hoe bedoel je dat?
laat zyta anders een half uurtje mee eten en zet haar daarna in d epaddock.

appie staat al lang op de wei dus die groeit het gars wel in.
stuk waar hij en zijn vriendin staan is niet zo groot dus ze houden het wel kort :D
wilde nog een foto maken,maar ligt erg veel poep haha,dus maar niet gedaan :o

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:41

En heb het al eerder gezegd: ik kan bij de mijne geen bloed laten afnemen. Dus als je daar ook nog een oplossing voor hebt....[/quote]

Zie mijn bovenstaande post

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:43

wuswa schreef:

zandvliegjes??
zijn die hetzelfde als de cullicoides?

vind die tip van de betadine wel goed,maar ze hadden er wel bij moeten zeggen dat je dat niet te vaak moet doen.
betadine tast de zuurgraad van de huid namelijk aan bij veelvuldig gebruik waardoor je weer meer kasn hebt op schimmelinfecties

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:26

Britt_Pit schreef:
En heb het al eerder gezegd: ik kan bij de mijne geen bloed laten afnemen. Dus als je daar ook nog een oplossing voor hebt....

Zie mijn bovenstaande post[/quote]
Ook al geprobeerd. Ik heb zelfs een bijrijdster gehad, die DA is. Die heeft hier vorig jaar de paarden nog onderzocht en kon voorheen altijd zonder problemen bij hem komen. In werkkloffie niet...
Hij weet precies wanneer iemand DA is. Verder nooit geen problemen en bovenstaande heb ik dus ook geprobeerd. Ging helemaal mis, want Zam raakte volledig in paniek..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:17

Onderweg naar mijn pony zie ik allemaal weer korte staarten, pleeborstels/cavia's, dikke ribbels in de manen en afgeschuurde manen.

Snif.

En die van mij gaat nog steeds retegoed, ondanks dit keer zonder drainage.
Maar goed, we zijn nog niet helemaal in de zomer beland, dus wordt nog spannend.
Tot nu toe blijft het goed gaan.

Blinde vliegen heb je ook nog, die zijn helemaal irritant!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:50

zammie je moet zelf leren prikken :D

volgens mij keek appie me nooit weer aan als ik dat bij hem zou doen.
die is heel bang voor prikken.haha en dat heeft hij echt niet van mij

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:56

suuszzzz schreef:
Zammie schreef:
Bij Zam kan geen bloed afgenomen worden. Is al een compleet drama bij inenten.

Ik geloof er niet in, dat een paard voldoende heeft aan alleen hooi. Is al het nodige bekend ondertussen over tekorten en ook te grote hoeveelheden van bepaalde waarden in de grond en dus hooi.
Waarom staat paardnatuurlijk dan vol met allemaal suplementen (alleen die van hun is natuurlijk de beste ;) )? Omdat zij er ondertussen ook al achter zijn, dat een paard niet kan leven op hooi en een zoutsteen...

De reden, dat ik merk, dat Zam ergens een tekort aan heeft (denk vit. E + magnesium) is doordat hij te snel vermoeid raakt tijdens een training.

Juist onbemest land heeft veel meer fructaan in het gras als bemest land. Is ook al achterhaald...
Dus bodemonderzoek en daar je (kunst)mest op aanpassen, dat is mijn manier ondertussen...

Ik houdt dit middel in gedachten wuswa. Heb liever iets ondersteunends als een kuur Ventipulmin. Dat is ook een aanslag op zijn hele huishouding, maar als het niet anders kan, dan moet het wel gegeven worden...

onze paarden eten al 8 jaar alleen hooi, en hebben inderdaad ook een liksteen. Zijn nog nooit ziek geweest, en hebben altijd energie..
(trouwens op advies van de da)

Vrienden van mij deden het net zo. Is wel eentje doodgegaan door vitaminetekort. Tekort aan vitamine E was de boosdoener. En dat terwijl shetjes toch niets nodig zouden hebben....En zij hebben er niets aan vernomen, ook niet bij de anderen, die dus ook al dat tekort hadden ondertussen. Is blijkbaar niet altijd zichtbaar aan de buitenkant...[/quote]

zie dat ik het niet zo duidelijk heb opgeschreven. Ze staan 24/7 in een wei en hebben dus heel de dag gras.. Niet alleen hooi dus. Hier zit dus voldoende vitamine e in :) (in de zomer krijgen ze alleen gras, liksteen en natuurlijk appeltjes, manderijnen etc. In de winter krijgen ze hooi en staan ze ook gewoon op het land)

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:01

azijn! dat ga ik proberen doe het zelf idd ook op insectenbeten bij mijzelf dat werkt ook ja...bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:03

kan soms heel goed werrken hoor.
ik reed vroeger op een draver en die had zomerdag alleen jeuk in haar staart.
van alles lopen smeren,maar niks werkte .
tot ik de tip kreeg van de azijn..werkte bij haar heel erg goed :D

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:44

Azijn alleen op de intakte huid gebruiken; bij een beschadigde huid zal een heftige schuur actie volgen door het "bijten"van de azijn; daar wordt je dan weer niet vrolijk van.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:09

ik ken wel iemand die gooide vroeger 1x per week een hele fles azijn over een pony leeg, haha.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:10

Nou ik meld me ook maar weer!

Die van mij staat nu op marstall exzem, merk nog niks daaraan, hij vind het wel erg lekker.

Alleen tot mijn grote schrik, had ie vandaag z'n staart wat geschuurd? Ondanks dat ik met Endure spray aan de gang ben (dat helpt goed bij een pony bij ons op stal, dus was het proberen waard.) Maar goed, heb hem net z'n staart maar weer gewassen, want anders was ik bang dat ie morgen z'n staart niet meer heeft...

Het liefste zet ik hem niet met deken in het land, want er zijn nogal wat "lompe" paarden, die nogal ruig zijn en zo die deken aan flarden scheuren.. Zit dus met een dilemma.

Ga iig maar drainage compositum bestellen en kijken of dat misschien helpt.

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:54

Sanet, ik heb de uitrijdeken besteld. D.m.v een telefonische doorverwijzing kwam ik bij de juiste persoon.
Ben benieuwd hoe de deken eruit ziet in het echt....

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:00

Ajjj, ik lees dat een aantal paarden toch alweer begonnen zijn met schuren :(:) Arme beessies.....

@ Zammie: hier ook eentje waarbij ik het opgegeven heb om bloed af te nemen. Dunla heeft, dankzij een (in mijn ogen nog steeds) incompetente chipper een trauma voor alles wat een naald heeft en in haar linkerhals/borst wordt geprikt. We hebben 2 jaar geleden geprobeerd bloed af te nemen maar dat ging dus ook absoluut niet. Inenting dat jaar was ook een ramp en pas na 15 minuten lief doen tegen haar en haar klem zetten in stal is het de DA gelukt. Afgelopen jaar had hij echter een truukje bedacht (na ons verhaal over dat chippen...): hij ent haar nu niet meer aan de linkerkant maar aan de rechterkant van de hals. Madammeke had niks in de gaten :+ Vergt wat aanpassingsvermogen van de DA maar bespaart ons en Dunla een hoop gestress :)

Hier nog steeds een heel voorzichtig *\o/* want Dunla heeft nog steeds niet geschuurd. Klopt het nu heel hard af op een stuk hout: knock, knock :=