[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:06

xDonja schreef:
Sommige paarden doen dat krabben, maar dan met de zijkant van hun hoofd, aan hun been omdat het bit niet goed ligt, dat bedoelde ik met aangezichtspijn :)

Maar pollen, wind en zon kan goed hoor :j Kan de dierenarts tesetn op deze allergien? :) Aan gezien het netje weinig tot niets werkt :)

Ik heb geen idee, dat zou je je DA moeten vragen. Wss via het bloed?!
Maar wat schiet je er mee op als je weet waar ze allergisch voor is?
De oorzaak voor de allergie kun je hier niet mee bepalen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:19

singasong schreef:
simodi schreef:
Als het schudden puur komt door bij allergie voor gras wat kriebels in de neus geeft, lijdt het paard ook geen pijn. Wel is het heel vervelend natuurlijk, maar het is wel totaal wat anders. je kunt het schudden dus echt niet generaliseren.

Heb je het filmpje gekeken wat deze arts zegt over triggers??
Pollen/gras/stof/zonlicht e.d. zijn triggers en zorgen voor de headshaking-symptomen.

Je hebt het over 'generaliseren', sorry maar ik vind jouw reaktie gewoon 'je kop in het zand steken'?

Wanneer je een paard met headshaking niet behandelt, zul je zien dat het ieder jaar heftiger terugkomt of ieder jaar eerder begint en/of langer duurt. Kwestie van 'opbouwen'.
Ik heb het bewijs hier thuis lopen. Is al 10 jaar een headshaker en we hebben het sinds vorig jaar hopelijk eindelijk onder de knie. Dan mag ik nog in mijn handjes knijpen want 10 jaar is echt heel lang!

Probeer dus de oorzaak te achterhalen en niet de triggers te onderdrukken (symptoombestrijding) daar schiet je niets mee op.

Je reageert nogal fel! :\

Terwijl je zelf in een vorige post nog schrijft dat elke vorm van schudden niet altijd hetzelfde is en ook een andere oorzaak dan zenuwpijn kan hebben. En dat schrijf ik ook.
Je gaat er gemakshalve maar vanuit dat ik mijn kop in het zand heb gestoken en alleen symptomen behandel, die conclusie is niet terecht. :n
Maar ik sta ook niet achter de mening dat elke vorm van hoofdschudden een interne oorzaak in het lichaam heeft zoals problemen met de darmen, bacterien of wat dan ook. Ja, ik snap ook wel dat het schudden een reactie is op iets dat in het lichaam gebeurt, maar in mijn geval gaat dat niet verder dan een prikkeling van de neusslijmvliezen. Mijn DA heeft vastgesteld dat onze ruin allergisch is voor bepaalde grassoorten, dus als hij niet met die grassen in aanraking komt is er geen probleem. Het is alleen lastig dat heel erg moeilijk is vast te stellen welke grassen dat zijn in een gemengde graswei zoals op onze pensionstalling. Dus dan zul je in eerste instantie moeten beginnen met symptoombestrijding om het voor je paard aangenamer te maken, tenzij je er voor kiest dat hij niet meer kan grazen. Die keuze maken wij nu (nog) niet voor hem. Vervolgoptie is de mogelijkheid om van de grassen monsters te nemen en daarop te gaan testen, wat we kunnen doen als de grassen bloeien.
Zodra hij niet meer op het gras staat waarop hij last heeft van zijn neus en schudt, is het schudden (althans tot en met afgelopen zomer zomer, hopelijk dit jaar ook ;) ) ook direct over.

Kwal

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:01

Singasong, als ik weet waar ze allergisch voor is kan ik er toch een middel tegen zoeken? Als jij ergens allergisch voor bent, wil je toch ook dat het weggaat? Sommige dingen zijn nu eenmaal zo, zoals allergieen. :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:18

simodi schreef:
Je reageert nogal fel! :\

Terwijl je zelf in een vorige post nog schrijft dat elke vorm van schudden niet altijd hetzelfde is en ook een andere oorzaak dan zenuwpijn kan hebben. En dat schrijf ik ook.
Je gaat er gemakshalve maar vanuit dat ik mijn kop in het zand heb gestoken en alleen symptomen behandel, die conclusie is niet terecht. :n
Maar ik sta ook niet achter de mening dat elke vorm van hoofdschudden een interne oorzaak in het lichaam heeft zoals problemen met de darmen, bacterien of wat dan ook. Ja, ik snap ook wel dat het schudden een reactie is op iets dat in het lichaam gebeurt, maar in mijn geval gaat dat niet verder dan een prikkeling van de neusslijmvliezen. Mijn DA heeft vastgesteld dat onze ruin allergisch is voor bepaalde grassoorten, dus als hij niet met die grassen in aanraking komt is er geen probleem. Het is alleen lastig dat heel erg moeilijk is vast te stellen welke grassen dat zijn in een gemengde graswei zoals op onze pensionstalling. Dus dan zul je in eerste instantie moeten beginnen met symptoombestrijding om het voor je paard aangenamer te maken, tenzij je er voor kiest dat hij niet meer kan grazen. Die keuze maken wij nu (nog) niet voor hem. Vervolgoptie is de mogelijkheid om van de grassen monsters te nemen en daarop te gaan testen, wat we kunnen doen als de grassen bloeien.
Zodra hij niet meer op het gras staat waarop hij last heeft van zijn neus en schudt, is het schudden (althans tot en met afgelopen zomer zomer, hopelijk dit jaar ook ;) ) ook direct over.

In je laatst zin sla je de spijker op z'n kop! Je schrijf: 'Zodra hij niet meer op het gras staat waarop hij last heeft van zijn neus en schudt, is het schudden (althans tot en met afgelopen zomer zomer, hopelijk dit jaar ook ;) ) ook direct over'.

Ik hoop voor je dat je het hier mee kunt op lossen maar weet eigenlijk wel zeker van niet. Deze zgnmd. allergie bouwd zich ieder jaar op en wordt ieder jaar erger of duurt langer. Zo gaat het namelijk met de paarden die een allergie hebben voor pollen. Omdat je de oorzaak (virus/bacterie/schimmel) niet weghaald.

Eerlijk gezegd denk ik dat de paarden in de filmpjes die de proff. laat zien allemaal paarden zijn die ooit zijn begonnen met een kleine allergie, minimale symptomen maar uiteindelijk na verloop van jaren(?) zo worden.

Mijn paard hoort daar ook bij. 10 Jaar geleden begonnen met wat knikjes en jaren later was hij niet meer aanspreekbaar als hij in de 'allergische' periode zat.

Ik blijf erbij dat de enige manier om dit op te lossen is om de oorzaak te achterhalen en te behandelen. Kan een reguliere arts dit niet, zoek het dan elders.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:19

xDonja schreef:
Singasong, als ik weet waar ze allergisch voor is kan ik er toch een middel tegen zoeken? Als jij ergens allergisch voor bent, wil je toch ook dat het weggaat? Sommige dingen zijn nu eenmaal zo, zoals allergieen. :)

Nogmaals... een middel tegen een allergie is een symptoomonderdrukker. Je moet de oorzaak opzoeken en dat is niet de allergie.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:03

xDonja schreef:

hier wordt het ook duidelijk uitgelegd http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/index.php?content=272

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:41

mebianca schreef:
hier wordt het ook duidelijk uitgelegd http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/index.php?content=272

Goed artikel!
Alleen 'toxinen' kunnen ook weer een gevolg zijn van een onderliggende oorzaak zoals een schimmel/bacterie of virus. Toxinen in het lichaam/bloed ontstaan wanneer de zuiveringsorganen niet goed meer functioneren en dat heeft een onderliggende oorzaak.
Het is idd zoals in het artikel staat... laagje voor laagje pellen tot dat je bij de kern komt, de uiteindelijke oorzaak!
Met alleen 'reinigen' kom je er niet want je neemt de oorspronkelijke oorzaak niet weg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:37

ohw nou, appie heeft daar geen last van hoor!
die is al 10 jaar allergisch en zijn klachten zijn nooit erger geworden.
heb er zelfs een jaar tussen gehad waar hij bijna klachtenvrij was.
zal ook wel aan andere factoren liggen denk ik :j

het gaat nu ook nog steeds erg goed, af en toe een knikje,maar ik heb gisteren ook gewoon kunnen rijden
en schijnt toch wel zo te zijn dat je over een allergie heen kunt groeien? :)

ik heb nog steeds dat filmpje niet gekeken :o
zo eerst maar es doen

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:44

Ik wil me hier ook even melden met een vraag.
Mijn 14-jarige ruin heeft ook een vorm van headshaking (gehad?). Hij heeft een aantal jaar in het voorjaar en de zomer met zijn hoofd geschud. Dit was vrij goed te beheersen door te rijden met een pollennetje. Sinds een jaar of 4/5 heeft hij hier nauwelijks nog last van gelukkig. Echter lijkt de pollenallergie zich nu te uiten in hevig hoesten. 2 Jaar geleden was dit al zo, toen hebben we het hoesten proberen te verminderen met Ventipulmin en Equimuncin. Toen dit niet hielp is er een bronchoscopie gedaan. Daaruit bleek dat er weinig slijmvorming in de longen zelf was, maar meer een irritatie van de bovenste luchtwegen. Toen zijn de klachten met een kuur Prednisolon overgegaan.
Vorig jaar was er niets aan de hand, dit voorjaar is het weer bingo. Van het een op het andere moment staat mijn paard bijna continu hevig te hoesten. Nu zijn we maar meteen begonnen met Prednisolon, het lijkt aan te slaan. Nu drie dagen later hoest hij alweer een stuk minder.

Herkent iemand dit en wat zou ik kunnen doen om deze klachten bij mijn paard te kunnen voorkomen? Ik wil hem natuurlijk niet ieder voorjaar aan de Prednisolon hebben..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:03

ellepel schreef:
ohw nou, appie heeft daar geen last van hoor!
die is al 10 jaar allergisch en zijn klachten zijn nooit erger geworden.
heb er zelfs een jaar tussen gehad waar hij bijna klachtenvrij was.
zal ook wel aan andere factoren liggen denk ik :j

En ze beginnen ook niet eerder of houden langer aan? Als je het niet meer weet kun je zo je
oude posten bekijken.
Heb ik toevallig gisteren van mij zelf zitten doen. Ik geloof dat het 8 april was dat Niek last had van schudden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:08

geen idee, ap begint soms in februarui.en soms in maart...
dan weer in oktober, of september, dat verschilt nogal

ik zit net dat filmpje te kijken,maar dan laten ze die gradaties zien...appie heeft nr 3 trouwens.
maar dat paard met gradatie nummer 5 wat in die box gaat liggen, sjee dat is echt heftig zeg!

ik ga even verder kijken hoor
Laatst bijgewerkt door ellepel op 05-04-11 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:09

Figaro schreef:
Ik wil me hier ook even melden met een vraag.
Mijn 14-jarige ruin heeft ook een vorm van headshaking (gehad?). Hij heeft een aantal jaar in het voorjaar en de zomer met zijn hoofd geschud. Dit was vrij goed te beheersen door te rijden met een pollennetje. Sinds een jaar of 4/5 heeft hij hier nauwelijks nog last van gelukkig. Echter lijkt de pollenallergie zich nu te uiten in hevig hoesten. 2 Jaar geleden was dit al zo, toen hebben we het hoesten proberen te verminderen met Ventipulmin en Equimuncin. Toen dit niet hielp is er een bronchoscopie gedaan. Daaruit bleek dat er weinig slijmvorming in de longen zelf was, maar meer een irritatie van de bovenste luchtwegen. Toen zijn de klachten met een kuur Prednisolon overgegaan.
Vorig jaar was er niets aan de hand, dit voorjaar is het weer bingo. Van het een op het andere moment staat mijn paard bijna continu hevig te hoesten. Nu zijn we maar meteen begonnen met Prednisolon, het lijkt aan te slaan. Nu drie dagen later hoest hij alweer een stuk minder.

Herkent iemand dit en wat zou ik kunnen doen om deze klachten bij mijn paard te kunnen voorkomen? Ik wil hem natuurlijk niet ieder voorjaar aan de Prednisolon hebben..

Als je er vanuit zou gaan dat het headshaken bij jouw paard een virus, bacterie of een schimmel was, dan kan het heel goed dat dit zich op de slijmvliezen nesteld en daar klachten zoals hoesten veroorzaakt. Het hoesten kan ook getriggerd worden door bijv. pollen.
Vaak hebben headshakers ook andere klachten die eigenaren niet met elkaar in verband brengen maar wel degelijk samen kunnen hangen doordat het door hetzelfde wordt veroorzaakt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:10

ellepel schreef:
geen idee, ap begint soms in februarui.en soms in maart...
dan weer in oktober, of september, dat verschilt nogal

ik zit net dat filmpje te kijken,maar dan laten ze die gradaties zien...appie heeft nr 3 trouwens.
maar dat paard met gradatie nummer 5 wat in die box gaat liggen, sjee dat is echt heftig zeg!

ik ga even verder kijken hoor

Als dat mijn paard (gradatie nr. 5) was geweest had ik hem ter plekke laten inslapen. Vreselijk om te zien hoe dat paard lijdt!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:13

singasong schreef:
Als je er vanuit zou gaan dat het headshaken bij jouw paard een virus, bacterie of een schimmel was, dan kan het heel goed dat dit zich op de slijmvliezen nesteld en daar klachten zoals hoesten veroorzaakt. Het hoesten kan ook getriggerd worden door bijv. pollen.
Vaak hebben headshakers ook andere klachten die eigenaren niet met elkaar in verband brengen maar wel degelijk samen kunnen hangen doordat het door hetzelfde wordt veroorzaakt.

Hoi, bedankt voor je antwoord!
Zelf denk ik inderdaad dat het hoesten getriggerd wordt door de pollen. Is er iets wat ik nu naast de Prednisolon kan doen om zijn klachten te verminderen? En misschien iets om het de volgende keer te voorkomen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:22

Figaro schreef:
singasong schreef:

Hoi, bedankt voor je antwoord!
Zelf denk ik inderdaad dat het hoesten getriggerd wordt door de pollen. Is er iets wat ik nu naast de Prednisolon kan doen om zijn klachten te verminderen? En misschien iets om het de volgende keer te voorkomen?

De enige oplossing is om er achter te komen wat de werkelijke oorzaak is waardoor je paard hoest.
En wss kun je dat niet in de reguliere geneeskunde.
Mocht je interesse hebben voor alternatieven, moet je me even pb-en.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:33

interessant filmpje!
weer die verwijzing naar het herpes virus he?
dat schijnt dus een veroorzaker te kunnen zijn :j

ik ga er wel op letten hoe het met appie zit als hij schud....hij is dus een gradatie 3 als ik het zo zag in dat filmpje
of hij dan zijn neus schuurt, en op welke plek hij dat doet.
ook dat ademen door 1 neusgat om zo de trigger te doen verminderen vond ik heel interessant om te zien :j
nou ja,haal je de trigger weg dan is het schudden ook over,dus zaak om uit te zoeken wat de trigger dan is.

figaro,hooikoortsklachten kunnen benauwdheid geven,zou daar nog een keer naar laten kijken door een veearts.
probeer je paard zo stofvrij mogelijk te zetten.
geen droog hooi,geen stro in de stal en zoveel mogelijk naar buiten :j

mebianca

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:50

Ja bij Reine heb ik al wel gezien toen hij hevig aan het schudden was tijdens het rijden hij veel eerder bezweet was, en hij blies heel hard uit vergeleken met het inademen. Logisch dus dat hij dan eerder zweet dan anders. Maar kon niet voelen of hij het ene neusgat afsloot of niet. Maar het was duidelijk dat hij het inademen niet leuk vond.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:07

ik ben net al filmpjes van appie aan het bekijken,maar hij houdt zijn neusgaten ook vrij klein tijdens het schudden.

wat mij vooral opvalt nu aan de filmpjes van appie is dat hij dus niet met zijn neus ergens tegenaan gaat wrijven.

in het filmpje van die man werd gezegd dat je aan de oren goed kon zien dat het paard pijn heeft.
appie houd zijn oortjes dus gewoon naar voren toe,of ze gaan ietsje opzij,maar dat is minimaal.
ik weet dat het wel erg irriteerd hoor,dus pijn zal het dan toch ook wel doen denk ik?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:38

singasong schreef:
De enige oplossing is om er achter te komen wat de werkelijke oorzaak is waardoor je paard hoest.
En wss kun je dat niet in de reguliere geneeskunde.
Mocht je interesse hebben voor alternatieven, moet je me even pb-en.

Ja daar ben ik zeker wel in geïnteresseerd. Ik ga je even PB-en.

ellepel schreef:
geen droog hooi,geen stro in de stal en zoveel mogelijk naar buiten :j

Geldt dat ook die irritatie juist buiten door 'iets in de lucht' veroorzaakt wordt? Hij staat meer dan 12 uur per dag buiten, bij mooi weer 24 u p/d. Verder krijgt hij hooi, maar dat is totaal niet stoffig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:41

hooi is altijd stoffig :j
je ziet het niet,maar het is er wel hoor,daarom zeggen ze ook niet voor niets dat je het nat moet maken.
en in een stal zit je altijd met meer stof dan buiten he?

appie reageerd ook op pollen,.maar die staat wel sinds vorig jaar 24/7 buiten met een schuilstal en tot nog toe doet dat bij hem toch het beste :j

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:43

ellepel schreef:
hooi is altijd stoffig :j
je ziet het niet,maar het is er wel hoor,daarom zeggen ze ook niet voor niets dat je het nat moet maken.
en in een stal zit je altijd met meer stof dan buiten he?

appie reageerd ook op pollen,.maar die staat wel sinds vorig jaar 24/7 buiten met een schuilstal en tot nog toe doet dat bij hem toch het beste :j

Maar het lijkt met dat er een verschil zit in overgevoeligheid voor pollen en voor stof, of benader je dat dan hetzelfde? Dat je hooi nat moet maken is toch meer om evt schimmelsporen te verminderen? Figaro begon dit jaar juist met hoesten op het moment dat het beter weer werd en ze juist meer naar buiten gingen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:49

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:59

@ ellepel, ik heb die site even doorgelezen. Maar ik geloof dus niet dat het hoesten bij mijn paard (alleen) wordt veroorzaakt door een stofallergie. Natuurlijk kan het zo zijn dat hij nu gevoeliger op stof reageert omdat hij nu al geïrriteerde luchtwegen heeft. Maar de irritatie van de luchtwegen komt imo nu door iets anders. Mogelijk door pollen.. Maar dat wil ik zeker gaan uitzoeken.

Tot die tijd zal ik hem zo stofvrij mogelijk proberen te houden, maar de echte oorzaak aanpakken lijkt mij nu het belangrijkst. Hij krijgt nu dus Prednisolon, dat is ook alleen maar het onderdrukken van de symptomen, het lost verder niets op helaas. Misschien komt het over een maand of volgend jaar net zo hard weer terug. Dan wil ik toch weten wat ik kan doen om het te voorkomen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:01

prednison helpt wel hoor,heeft die van mij ook gehad vorig jaar.
het blijft toch moeilijk uit te zoeken waar je dier precies op reageerd,daarom is stofvrij al een heel goed begin :j

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:03

Blijft boeiend om alles hier te lezen!