[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Moderator Algemeen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:11

Ik stop de pil gewoon in zijn mond via de zijkant van zijn lip (waar bit zit zeg maar) Dit wekt bij mijn paard een soort kauw/slikreflex op. Zorg er wel altijd voor dat hij op harde ondergrond staat, want soms spuugt hij de pil toch uit.
Voorheen heb ik ook van alles geprobeerd (zelf in uitgeholde wortel verstopt), maar dit is toch de snelste en handigste manier voor mij.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:13

lailapri schreef:
Zou je ze niet in een capsule kunnen doen en dan met een pillenschieter? Of denk ik dan heel raar?

Denk dat het ook zonder capsule met pillenschieter kan.
Mijn ervaring is echter dat je prima achter in de mond van je paard kan komen zonder gevaar voor je vingers. Via de wang...ze hebben immers een deel in de kaak waar geen tanden of kiezen zitten.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:40

Hier met handje voer. Pak expres weleens handje voer van stalgenoten ivb zijn eigen eten. Maar het heeft geen invloed op het eten van zijn brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:10

Ik wissel af met diverse soorten fruit en broodjes appelstroop. Ze weet wel dat het pilletje er in zit maar eet het braaf :)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:27

Een handje brok, (in ons geval een handje dieetmix) een scheutje zonnebloemolie, door mekaar roeren en hap weg is het, gaat prima zo, ze is toch kieskeurig maar dit gaat goed.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:38

Essie73 schreef:
lailapri schreef:
Zou je ze niet in een capsule kunnen doen en dan met een pillenschieter? Of denk ik dan heel raar?

Denk dat het ook zonder capsule met pillenschieter kan.
Mijn ervaring is echter dat je prima achter in de mond van je paard kan komen zonder gevaar voor je vingers. Via de wang...ze hebben immers een deel in de kaak waar geen tanden of kiezen zitten.

aha oke. Ik dacht het omdat in een capsule heb je die smaak niet zo en die lost wel op. Moet je alleen zorgen dat ze niet gaan kauwen

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:47

Is er toevallig iemand in dit topic die ervaring heeft met olie therapie (i.c.m. Cushing)? Ik zag hier een bericht over langs komen, maar zou graag wat ervaringen willen horen voordat ik een smak geld neerleg :-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:57

_MG schreef:
Is er toevallig iemand in dit topic die ervaring heeft met olie therapie (i.c.m. Cushing)? Ik zag hier een bericht over langs komen, maar zou graag wat ervaringen willen horen voordat ik een smak geld neerleg :-)

Olie therapie ?
Kan je er misschien wat meer over vertellen ?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:18

Dat ken ik ook niet. Ben benieuwd

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:27

Is dat essentiele olie?

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 21:32

Maartje_M schreef:
Brood eet hij dus ook niet :')
Spuitje is inderdaad een optie, maar ik ben bang dat het mijn man niet lukt om dat te doen... En aangezien ik af en toe voor werk in het buitenland zit, is het wel handig als hij het ook kan

Hier werkt het ;perfect met de brokjes uit de Care for life - is hij verzot op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 22:18

Sh*t man, ben ik een weekendje weg (gaan morgenavond pas naar huis), raakt Sedje hoefbevangen!! Voor het eerst is hij nu hoefbevangen, filmpje is duidelijk zat.. Dus mn moeder (leek) maar instructies gegeven en de dierenarts komt hem morgenochtend pijnstillers inspuiten en laat wat achter voor wat ik vanaf dinsdag zelf kan geven.. Ik baal hier zo van! En vind het zo enorm zielig ook voor hem! -O-

Jullie nog tips?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:20

Ik geef mijn pony preventief podo compositum.Die gingko biloba is zeer goed voor de doorbloeding.
Dus mss wat gingko biloba geven ( tabletten van Etos ofzo).

Donderdag ga ik mijn pony scheren . Jachtmodel en hals helemaal. Hij verhaart wel iets , maar gaat zo warm worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 23:30

Ik ken het beiden niet, wat doet dat voor je pony?

Dit is het filmpje van gisteren wat ik van mn moeder doorgestuurd kreeg;

Vanmorgen heeft de dierenarts hem pijnstiller gespoten en buut en maagcompositum achter gelaten. Vanavond heb ik hem zelf buut gegeven en liep hij alweer rond te scharrelen. Hoefsmid komt ook een dezer dagen, ik heb gelijk maar de smid van de kliniek gevraagd..

Verder staat Sed nu dus in een kale wei met hooi, overkapping, waterpoel en een drinkbak. Hij kan dus zelf kiezen of hij zn hoefjes wilt koelen of juist niet, en waar hij gaat staan/ lopen/ liggen.

Ik heb ook zn prascend van 1/4e naar 1/2e gedaan.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 04:40

Podo compositum zijn druppels met gingko biloba. Dit zorgt voor goede doorbloeding.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:29

hoi, ik heb nog 49 prascend pillen en 1 pergolide pil ter overnamen ivm overlijden van mijn paard. vraag er 85 euro voor.
bij interesse graag een pb

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:44

lique68 schreef:
hoi, ik heb nog 49 prascend pillen en 1 pergolide pil ter overnamen ivm overlijden van mijn paard. vraag er 85 euro voor.
bij interesse graag een pb

Is verkocht. Bedankt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:33

Ik kwam dit artikel tegen. Kort samengevat als ik het zo snel doorscrol: oudere paarden hebben sowieso vaak een hogere ACTH, ook als ze verder geen enkel klinisch symptoom geven van ACTH. Een zetmeelrijk of suikerrijk dieet geeft sowieso een verhoging in de ACTH. Ik heb geen tijd om het artikel helemaal uitgebreid te lezen, ik heb zelf geen paard meer met PPID, maar ik wilde het toch met jullie delen.

De jonge paarden waren ±9 jaar, de oude paarden ±21 jaar.

Afbeelding

Afbeelding

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 4017300887

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:20

Ik ga dit topic verlaten. Mijn paard blijkt toch geen cushing te hebben, ook al had hij verhoogde waarden op de bloedtest in september (najaar altijd verhoogd, is deels wel echt commerciële gekkigheid van prascend)
Hij is weer helemaal de oude doordat we z'n voer hebben aangepast! Hij kreeg te weinig energie uit z'n huidige voer.
Ik deel dit bericht even omdat iemand er misschien wat aan kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:39

Fijn dat het toch geen PPID was! Wat heb je precies aangepast in zn voerbeleid?

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:57

Shanna schreef:
Fijn dat het toch geen PPID was! Wat heb je precies aangepast in zn voerbeleid?

Ik was een paar maanden voor dat het slechter met m ging overgestapt naar natuurlijke brokken zonder veel toevoegingen suikers etc. Hij werd namelijk dik (omdat ik m minder fanatiek reed) en ging schuren.

Ik ben terug gegaan naar het voer daarvoor, pavo en endurix (energie en suiker rijk) en nu voelt ie zich fitter dan ooit!

Baal er van dat ik zo lang heb aangerommeld met prascend, dierenarts zei dat ik dan nog niet de juiste dosis had als ik geen verschil merkte (hij werd alleen maar steeds suffer er van).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:23

Lindar en hoe oud is je paard ? Dit ivm altijd/vaak hogere waardes bij oudere paarden in de SR.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:29

Maris schreef:
Lindar en hoe oud is je paard ? Dit ivm altijd/vaak hogere waardes bij oudere paarden in de SR.

15 nu 16, dus nog niet echt oud

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:34

Nee, dat is zeker nog niet oud. Was je paard super gestresst met prikken of had hij ergens pijn toen ? Want waarom was die ACTH waarde toen dan behoorlijk verhoogd ?

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:43

Maris schreef:
Nee, dat is zeker nog niet oud. Was je paard super gestresst met prikken of had hij ergens pijn toen ? Want waarom was die ACTH waarde toen dan behoorlijk verhoogd ?

Nee hij was niet extreem gestrest toen. Wel andere omgeving natuurlijk, maar niets speciaals. En ook geen pijn denk ik. Hij was vooral heel sloom en suf daarom was ik bij de dierenarts.

Je hoort wel vaker dat in de tijd waar je gratis mag prikken (was bij mij ook die tijd ( hierboven staat september, maar bedenk me nu dat het waarschijnlijk eerder is geweest) de waardes in het bloed altijd verhoogd zijn.

Dus vooral m'n tip: zie je geen verschil met de toediening van de pillen, denk dan nog ff critisch na, het kan ook wat anders zijn.. ookal zegt de dierenarts dat dat uitgesloten is op basis van de bloedwaarden <