Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:38

Sandrohit schreef:
Lovely schreef:
Daar begon ik over. En niet om paniek te zaaien. Heb alleen gezegd dat iedereen zich moet realiseren dat dit weleens een consequentie zou kunnen zijn!
Indien je inmenging vraagt van de overheid, zul je dat dus moeten overgeven. Niet voor niets dat de paardensector dit al jaren tegenhoudt!!

Precies, want je krijgt ook inmenging waar je het liever niet had gezien.

Heb je dat geluidsfragment al beluisterd? Ze willen meldingsplicht zodat de paardensector er zelf beter mee kan omgaan dus verders nog geen overheid die zich ermee bemoeid.
Daarbij heb jij anderen regelmatig veroordeeld tot het zaaien van paniek omdat ze voorzorgsmaatregelen nemen vandaar dat ik jou nu paniekzaaier noemde.

Bad quote, dit is niet mijn tekst.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:42

esje01 schreef:
esje01 schreef:
het zijn wel ambtenaren, die kunnen niet teveel tegelijk ;)

is een heleboel papierwerk meegemoeid

als je ze het hele land door stuurt is er weer meer gevaar voor besmetting... :wave:

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:43

aerdenhout1 schreef:
Alleen zo jammer dat er stallen zijn die niets naar buiten willen brengen omdat ze bang zijn voor geld verlies!

Ben ik helemaal met je eens, laat er alsjeblieft een meldingsplicht komen.
Maar iemand die hier een beetje bekend is met de stal, die weet hoe eerlijk en voorzichtig onze stalhouder is!!
En dat de paarden vrolijk in de wei lopen lijkt mij ook niet bepaald een aanleiding tot het denken dat er werkelijk Rhino heerst hier op stal.

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:44

daNiielle_ schreef:
Kom op mensen, wat een waardeloos geroddel :(

We doen hier netjes het bedrijf op slot uit voorzorg, en nog geen dag later stromen de telefoontjes binnen of het echt waar is dat de veulens hier doodgeboren zijn en de paarden verlamd?!
Vedorie hou je mond gewoon totdat de stal ZELF iets bevestigt heeft!

Bah wat kan ik hier kwaad om worden, histerische gedoe.

Ik ben het hier wel mee eens. Aan speculeren en paniek zaaien hebben we niks.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:47

bicci schreef:
zelf heb ik wijselijk die pas op de plaats gemaakt en op eigen terrein gebleven, tot er idd meer duidelijkheid was.

natuurlijk wil ik graagd e hort op,
ben nu eenmaal een hobbelaar,
maar niet ten koste van mijn of ander mans dieren.

dus juist omdat ik heel graag naar buiten ga, ben ik natuurlijk bang dat ik te graag dat groen licht zie.

meer meningen hierover?

:o

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:48

Angeline1990 schreef:
daNiielle_ schreef:
Kom op mensen, wat een waardeloos geroddel :(

We doen hier netjes het bedrijf op slot uit voorzorg, en nog geen dag later stromen de telefoontjes binnen of het echt waar is dat de veulens hier doodgeboren zijn en de paarden verlamd?!
Vedorie hou je mond gewoon totdat de stal ZELF iets bevestigt heeft!

Bah wat kan ik hier kwaad om worden, histerische gedoe.

Ik ben het hier wel mee eens. Aan speculeren en paniek zaaien hebben we niks.

Precies en wie heeft zijn stal niet dicht voor vreemde paarden/mensen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:48

Delaja schreef:
Loversyl: Maar je brengt toch geen andere paarden in gevaar? Zolang je geen andere paarden tegen komt buiten (en dat is hier ook het geval) en je je paard niet door wandelaars laat aaien is er geen enkel risico. Ook ik heb hierover extra geïnformeerd bij de DA.
Er is ook helemaal geen trailer of erf verbod, dit doen stalhouders zelf. Als jij je paard in de trailer zet, naar het strand rijdt en daar alleen een rit rijdt, vervolgens paard weer inlaadt en terug naar huis gaat is er ook geen risico.

Juist door reacties zoals die van jou wordt de paniek aangewakkerd, mensen zijn echt gewoon te hysterisch in sommige gevallen.

Ik ben het met je eens dat de kans erg klein is, maar er zijn ook mensen die je paard aaien zonder het te vragen en voordat jij hebt uitgelegd dat dat niet mag en waarom niet is het dus al gebeurd. Overigens denk ik dat dan nog steeds de kans heel klein is dat je daardoor een besmetting oploopt, maar als je echt alles wil voorkomen, kun je het ook een paar weken laten.

Sotto2403

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:50

ik denk dat iedereen zelf het beste kan bepalen of ze nog naar buiten gaan of dat ze op eigen terrein blijven .

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:50

bicci schreef:
bicci schreef:
zelf heb ik wijselijk die pas op de plaats gemaakt en op eigen terrein gebleven, tot er idd meer duidelijkheid was.

natuurlijk wil ik graagd e hort op,
ben nu eenmaal een hobbelaar,
maar niet ten koste van mijn of ander mans dieren.

dus juist omdat ik heel graag naar buiten ga, ben ik natuurlijk bang dat ik te graag dat groen licht zie.

meer meningen hierover?

:o

op elke site staat hetzelfde.. knhs, of
http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... ieken/ukp/
diereigenaar/vragen/Pages/rhinopneumo

Dat zou ik lekker aanhouden _/-\o_

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:51

Pff ff weg geweest en nu zijn er al direct tig pagina's bij. Ben heel blij dat de KNHS zo fijn alles op hun site zet en zelfs dagelijks update. Tevens Bokt bedankt voor het bijhouden van de bevestigde lijst. Ik vindt er geen beginnen aan om alle berichten te lezen. Opende net mijn mail stond er ff 104 meldingen van Bokt oeps.
Het is erg genoeg allemaal en dan het aantal geruchten wat rond gaat is beangstigend en moeilijk omdat er geen bevestiging komt en je eigenlijk niks anders kunt doen als van de officieele bevestigingen en sites uitgaan. Iig voor diegene die helaas getroffen zijn sterkte en voor de rest doe gewoon je best om je aan de gegeven adviezen te houden en hopelijk zijn we er dan over een paar weken goed doorgekomen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:52

Brainless schreef:
loversyl schreef:
Nogmaals als jullie het zo goed weten doe je het op je eigen manier.
Ik doe wat mijn dierenarts zegt (De uithof Utrecht)

En dit staat op de site van Utrecht zelf!
http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... opneumonie

Citaat:
Verspreiding

De verspreiding van het rhinopneumonie-virus (ook wel equine herpesvirus genaamd) vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of door samen stallen in één ruimte. In principe kan het virus ook door de mens via kleren en handen worden overgedragen als deze van het ene naar het andere paard gaat. Door goed douchen en schone kleren en schoenen kan deze vorm van overbrengen worden uitgesloten.
Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen. Een bedrijf dat een (mogelijk) probleem heeft doorgemaakt, dient drie tot vier weken na de laatste koortsaanval contacten met andere paarden te vermijden.

Kan je garanderen dat je direct contact buiten te allen tijde voorkomt?

Sotto2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:52

@ Ernie061111 :

AMEN!!!!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:54

Moderatoropmerking:
Hierbij nogmaals het verzoek om geen plaatsnamen te noemen die niet in dit topic [VN] Rhino uitbraak in Nederland *Update 5 maart 2012 21.06 uur* genoemd worden. Dit soort berichten zullen worden aangepast of verwijderd.
Het is ook niet de bedoeling om hier een kaart te linken waarin plaatsnamen worden genoemd die niet op de VN genoemd staan, deze berichten zullen dus ook worden verwijderd.

Sotto2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:55

@Marga

pardon wist niet dat het niet was toegestaan.... ben ook halverwege ingestroomd in dit topic...

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:55

wilde net hetzelfde hier citeren brainless,

direct contact kan ik wel garanderen , gelijk vooruit roepen dat hij bijt doet wonderen,haha

ik laat het nog even bezinken .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:56

Sotto2403 schreef:
@ Sandrohit: sommige mensen zijn meer in paniek met dit soort dingen als anderen. Het ruimen gebeurt alleen maar in extreme gevallen en dat is nu nog niet het geval. PLUS het ruimen is alleen gebeurt bij dieren die nauw zijn betrokken bij de voedselketens.....

Het gaat niet alleen om voedsel, het gaat met name om geld: als het buitenland het niet wil kopen dan enten wij niet...

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:58

Is er alweer een nieuwe update?
Tot nu toe nog geen meldingen in Noord-Holland maar wil weten of dat nog steeds het geval is..

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:58

Lovely schreef:
Bad quote, dit is niet mijn tekst.
Bad quote daar kon je wel eens gelijk in hebben maar waarschijnlijk heb je het geluidsfragment nog steeds niet gehoord want weer noem je het ruimen een consequentie van het meldingsplicht en dat is dus niet waar.

En ik zeg ook zekers niet dat jij de enige bent die dit soort dingen zegt (plaatst) maar jouw reacties zijn mij erg opgevallen.

De mogelijke consequenties bekijken is denk ik alleen mogelijk als deze ergens op gebaseerd zijn en dat is volgens mij niet het geval vandaar dat ik om feiten vroeg.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:59

deruijter schreef:
gentlegiant, dat kan dus ook rhino zijn, mij was eerst verteld dat het rhino was maar een dag nadat ik het
hier poste, kwam ze hier op terug en zij ze dat het wel nog niet bewezen was. dus sorry daarvoor.
Ik heb verder ook geen plaatsnaam gegeven of zo iets dergelijks.

Het is Rhino bevestigt door de eigenaar en mijn dierenarts heb een aantal jaar geleden voor deze man paarden afgericht ik weet dat jullie veel in Velden komen/kwamen en deze man ook noem verder geen namen maar weet dat hij t al n jaar of 3 minimaal op stal heeft denk dat je misschien wel weet over wie ik praat

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:08

Lovely schreef:
Sandrohit schreef:
Misschien dat ik jullie reactie niet goed begrijp/lees maar ik ben juist op de hoogte van het verschil van meldingsplicht en aangifteplicht,Lovely daar in tegen heeft eerder in dit topic de link tussen meldingsplicht en ruimen gelegd nu dit niet het geval is komt ze weer met wat anders.

Hoho, dat is niet helemaal waar en verdient wel nuancering. Zowel teddy als ik hebben het idee naar voren gebracht dat een meldingsplicht wel eens consequenties kan hebben waar mensen nu niet aan denken, maar wel straks van op hun neus kijken. Het kan dus geen kwaad om even door te denken bij ideeen. Ruimen is daar een van de mogelijkheden van, maar er zijn nog meer mogelijke maatregelen die voort kunnen komen uit een meldingsplicht. Wat mij betreft is dat gejengel om meldingsplicht heel ondoordacht en ook onnodig. In de praktijk van vandaag gaat het er gewoon om dat mensen nieuwsgierig zijn en graag daarom willen weten waar rhino is en waar niet. HOe dan ook gaat het meeste wat in dit topic geroepen wordt helemaal nergens over en al helemaal niet over de ziekte rhinopneumonie.

Ruimen wat een onzin. Een paard behoort al lang niet meer tot menselijke consumptie. Een paard met rhino komt echt niet bij een slager, maar gaat meteen de bak van Rendac in. Daar zorgt een DA wel voor.

Meldingsplicht is er gewoon om open en duidelijkheid te geven aan mede paardeneigenaren en om voorzorgsmaatregelen na te leven. Al moet de stal/manege 2 weken op slot, so what? De eigenaar van de stal en vrijwilligers blijven 2 weken op stal en komen met niemand in aanraking. Dan is het in te dammen. Paarden van stal naar stal slepen is vragen om ongelukken nu. Mensen van stal naar stal in feite nu ook.

Wat is 2 weken op een mensen leven als je niet naar je paard mag. Je mag de eigenaar en vrijwilligers dankbaar zijn dat ze op je paard letten en verzorgen. Blij zijn dat het virus niet verder kan verspreiden.

Ik ben 100% voor meldingsplicht. Woord zegt het al, MELDEN dat er wat gaande is. Zeker voor de idioten die het stil willen houden, daar gaat het om. Aan die idioten hebben we dan een meldingsplicht te danken.
Flinke boetes geven als ze wat verzwijgen, is de consequentie dan!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:09

Nikass schreef:

Ja; en stel ik kom iemand tegen... dan zijn de wegen breed genoeg om elkaar met genoeg ruimte te kunnen passeren.

Maar in de 1 3/4 jaar dat ik hier woon ben ik op de weg nog nooit een ander paard (of ezel) tegengekomen.
Zondag(ochtend?) ga ik samen een buitenritje maken samen met mijn buurvrouw.
Op mijn paarden en die staan toch al samen.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:10

Nergens om hoor, maar waar komt die opstandigheid nou eigenlijk vandaan? hoe erg is het nou om 3 weken niet buiten te rijden?

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:13

Brainless schreef:
Nikass schreef:

Ja; en stel ik kom iemand tegen... dan zijn de wegen breed genoeg om elkaar met genoeg ruimte te kunnen passeren.

Zo niet dan draai je je om en trek je een sprint :P

Maar in de 1 3/4 jaar dat ik hier woon ben ik op de weg nog nooit een ander paard (of ezel) tegengekomen.
Zondag(ochtend?) ga ik samen een buitenritje maken samen met mijn buurvrouw.
Op mijn paarden en die staan toch al samen.

Veel plezier *\o/*

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:17

essiedepessie schreef:
Nergens om hoor, maar waar komt die opstandigheid nou eigenlijk vandaan? hoe erg is het nou om 3 weken niet buiten te rijden?

Hoezo opstandigheid?
Ik heb geen bak en kan niet op eigen terrein rijden/longeren.
Nu wil ik juist niet gebruik maken van de bak van een ander... dus blijf ik buitenrijden.

Niemand heeft nog afgeraden om buitenritten te maken.

Als mensen niet het risico willen lopen (welke er eigenlijk niet zijn) dan komen wij elkaar ook niet tegen, want zij blijven op hun eigen terrein.

En wie heeft het over dat dit maar 2 weken gaat duren?
Het wordt aangeraden om besmette stallen dicht te houden tot 2 (ik meen zelfs 3?) weken na de laatste ziekte/koorts dag.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:20

ik heb vandaag maar eens wat blaadjes opgehangen aan mn weide, dat het virus langzaam hierna toe aan het komen is.
en dat ze afstand van mijn ponys moeten doen
ivm overdragen aan mijn ponys.

meer kan ik momenteel niet doen als afwachten.
ik heb in ieder geval nog niet gehoord dat het zich hier in limburg heeft gevestigd,
als iemand weet dat het wel al in limburg is gevestigd hoor ik graag waar in limburg, alvast bedankt