[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:22

ellepel schreef:
als je wilt gaan reinigen met brandnetel word het volgens mij wel een vrij prijzige aangelegenheid?
denk dat je wel flink wat moet geven ,wil het effect hebben.

denk dat je daarom beter gebaat bent bij een kuur als drainage compositum of all septicum.
info staat hier wel:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... um/102504/
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... um/102506/

Ik reinig ook regelmatig met brandnetel, het zuivert, voert afvalstoffen af, geeft de weerstand een boost etc. Een baal bij de Paardendrogist kost echt niet zo heel veel (ik neem hem altijd als ik nog andere dingen moet hebben) en de kuur duurt 10-12 dagen, elke dag 2 handen op ongeveer een liter of iets meer kokend water laten afkoelen, en alles geven. Vooral bij mok heeft de brandnetel een heeeeeel goede werking!

Deau

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:09

Kijk dan ga ik de brandnetels als kuur geven :j

Geef je de brandnetels dan nat? Inclusief het water?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:16

Ja, incl het water. Ik doe meestal 1.5 liter water voor die twee handen, en ze eet het heeeeel erg graag. Als het nieuw is voor je paard zal ie even aan de smaak willen wennen misschien, dan zou je er op het laatst een heel pietepeuterig beetje brok/muesli/slobber doorheen kunnen doen, bij mijn paard moet ik snel zijn anders eet ze mijn vingers al op. :)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:35

de mijne krijgt wel hooi bij maar zelfs met een gewone wei gaat het bij de mijne al fout.
ze heet het gras zo kort dat ze het met wortel en al mee neemt en ze heeft vorig jaar al zandkoliek gehad.
en bij ons staan ze nu ook buiten en eet ze ook het aller laatste sprietje op wat ze maar kan vinden en dan neemt ze heel heel veel zand mee.
terwijl ze ook hooi krijgt.

heb nu zo'n kuur besteld.
hopenlijk werkt het

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:39

Zag net dat de paardendrogist de drainage weer in de aanbieding heeft, dus vanmiddag weer even bestellen.
Ze hebben nu trouwens 10% korting op het gehele assortiment, dus als iemand nog wat nodig heeft zou ik nu bestellen, scheelt je toch weer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:16

breghje,mag ik vragen wat de toegevoegde waarde is als je de brandnetel gaat oplossen in water?
ik gaf gewoon een handvol door het voer.

line:
doordat wij dus hooi bij voeren op het land ,hebben we dat probleem niet,door het eten van genoeg ruwvoer gaat zand dus mee naar buiten
en ik geef elke week gekookt lijnzaad en dat voert ook overtollig zand af,dus heb er gelukkig geen problemen mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:44

Aangezien hier de kenners zitten toch ook even hier vermelden .. Ik ben op zoek naar een eczeemdeken, 1 specifieke soort ... maar heb geen idee qua merk of waar nog te vinden ;(

Help? :)
[EA-GZ-RP] Gezocht: eczeemdeken

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:08

Ik heb een vraag aan de eigenaren met exceempaarden met een lange/dikke bos manen.. :)

Ik denk dat ik voor de zomer een deken ga kopen, de rambo sweet itch wel te verstaan. Deze omdat de vorige eigenaar die ook bij mijn paard om had en daar tevreden over was, net zoals vele bokkers las ik.
Alleen.. hoe lossen jullie dat op met de manen? Bij mijn paard komen ruim tot onder de hals en het is nog een zeer dikke bos ook. (zie profiel.) Ik wil natuurlijk wel zijn mooie manen zo heel mogelijk houden.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:12

een vlecht misschien?

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:17

Wat voor een vlecht bedoel je? :)
Voor een hengstenvlecht ben ik nooit zo, aangezien dat zo gaat trekken lijkt mij. Een losse hengstenvlecht zal ook niet gaan, zijn manen zijn zo zwaar dat de vlecht dan binnen een halve dag weer los hangt.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:21

misschien gewoon losse vlechten recht naar beneden.?
dat zie ik wel is bij iemand op een andere stal.
een hengstevlecht doet ze allen als ze aan het rijden is anders gewoon losse vlechten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:49

ik maak altijd een aantal kleine vlechten. iedere 2 weken ongeveer haal ik het er uit en vlecht ik ze weer opnieuw. alleen in de winter laat ik het los hangen...

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:52

okido :D dat ga ik tegen die tijd dan maar eens proberen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 09:23

ellepel schreef:
breghje,mag ik vragen wat de toegevoegde waarde is als je de brandnetel gaat oplossen in water?
ik gaf gewoon een handvol door het voer.

line:
doordat wij dus hooi bij voeren op het land ,hebben we dat probleem niet,door het eten van genoeg ruwvoer gaat zand dus mee naar buiten
en ik geef elke week gekookt lijnzaad en dat voert ook overtollig zand af,dus heb er gelukkig geen problemen mee

Ik heb dat toen als tip gekregen van iemand op het Fries Paarden Forum. Het schijnt dat het koken van de stukjes er iets mee te maken heeft, hij heeft het me jaren geleden verteld via mail, ik ben het gaan proberen en het werkt dus ik heb er verder geen nota meer van genomen, zal wel eens kijken of ik die mail ergens nog heb.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:55

Anniick, ik maak altijd gewoon een hengstenvlecht, maar niet te strak. Dat uitzakken valt wel mee (en Auke heeft toch een behoorlijke bos met een lengte van ruim 1.20m) en ik haal hem toch altijd om de paar dagen uit, lijkt me niet fijn om dagenlang met dezelfde vlecht te blijven lopen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:32

Die van mij heeft dan niet zo'n hele dikke bos, wel behoorlijk vol en net onder haar hals (volgend jaar het dubbele :D ).

Doe gewoon wat losse vlechten erin, blijft prima zitten, en is het meest praktische.
Los wordt echt te warm, en bovendien lijden de haren daar ook best onder.

Schrik alleen niet als je de vlechten er dan eens uithaalt.
Al het haar wat normaal uitvalt en wat je niet merkt, komt dan los.
Maar omdat het haar in een vlecht zit kan het niet weg.

1ste keer is dan echt even slikken en schrik je je dood, maar het is heel normaal, haha.

Oww en de vlechten blijven bij mij gerust een maand zitten hoor zolang ze nog goed zitten.
Blijf er zoveel mogelijk af ;)
Eerder verving ik ze elke week, maar dat was geen doen.
Peerd vond het vreselijk dat gepluk (is echt geen friemelpaardje), en toen heb ik het gewoon langer laten zitten, en dat ging prima, zolang de vlechten maar wel goed genoeg zitten.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:15

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:23

ik heb al geantwoord hoor :D

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:24

Nou ben weer voorbereid voor het nieuwe jaar! Nieuwe deken en vast een fles derfen gekocht. Ik vlecht altijd zeg maar om de dag, heel losjes. Op zich als de haren los hangen vind ik de klitten wel mee vallen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:15

atorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:25

(Nou ben weer voorbereid voor het nieuwe jaar! Nieuwe deken en vast een fles derfen gekocht. Ik vlecht altijd zeg maar om de dag, heel losjes. Op zich als de haren los hangen vind ik de klitten wel mee vallen.)

Heb je al Derfen gekocht, je hebt toch nog geen last van eczeem. Heb je er vorig jaar goede resultaten mee behaald? Wij verkopen het ook, en ik zoek reacties van mensen die al een jaar ervaring hebben met Derfen. Is voor ons ook weer leerzaam en kunnen we beter advies geven in de winkel.

Tip:
Klitten voorkomen onder een deken? Een van onze klanten gebruikt altijd een klein beetje Cowboy Magic, blijven de manen erg lang klit vrij terwijl ze toch onder de deken zitten.

Ben benieuwd naar je reactie.

Atorka/Montfoort
Yvonne

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:00

atorka schreef:
Klitten voorkomen onder een deken? Een van onze klanten gebruikt altijd een klein beetje Cowboy Magic, blijven de manen erg lang klit vrij terwijl ze toch onder de deken zitten.

Werkt absoluut, gebruik het ook eens in de zoveel tijd om het boeltje klitvrij te maken. Heerlijk spul!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:02

Annick, ik maakt altijd lossen vlechten.

Cowboy Magic schijnt inderdaad super te werken.

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:53

@ opisop_shop bedankt voor het plaatsen!!ik zag net dat hij verplaatst was,dit had ik wel verwacht maar aangezien hier de meeste "exceem" bokkers snuffelen is het wel handig hier de link te hebben.
nogmaals bedankt!!!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:39

trudy13: Ik vind het een super aanbod dat je zoiets doet zeg!! Geweldig gewoon!

Maar de mijne blijft toch lekker bij mij :P